Operations and supply chain management (5077)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. Kris BRAEKERS 
  
Lid van het onderwijsteam :Prof. dr. Alex VAN BREEDAM 
 Prof. dr. Inneke VAN NIEUWENHUYSE 
 Prof. dr. Mario COOLS 
 dr. Thomas DE LOMBAERT 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 12,0
  
Periode: semester 1 (12sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Examencontract: niet mogelijk


 
Volgtijdelijkheid
 
   Geen volgtijdelijkheid

Begincompetenties
  • De student heeft inzicht in de basisconcepten van supply chain management
  • De student kan de rol van logistiek en supply chain management in een organisatie en de samenhang ervan met de andere bedrijfsfuncties toelichten
  • De student kan eenvoudige managementvragen met betrekking tot interne logistieke beslissingen oplossen


Inhoud

In dit opleidingsonderdeel krijgt de student een sterke en brede basis met betrekking tot het brede domein van logistiek en supply chain management. Het opleidingsonderdeel bestaat uit vier modules. In de eerste module wordt dieper ingegaan op de mogelijke structuren van een supply chain netwerk, de strategische keuzes die hierachter zitten, de relaties tussen bedrijven, en hoe je als toekomstige manager hier een impact op kan hebben. De volgende drie modules focussen op de verschillende operationele en logistieke activiteiten in een supply chain met betrekking tot respectievelijk productie, warehousing en transport. Hierbij komen zowel strategisch-tactische als operationele beslissingen aan bod.



Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Hoorcollege  
Werkzittingen  
Zelfstudieopdracht (ZSO)  
Werkvormen  
Groepswerk  
Huiswerktaken  
Oefeningen  
Presentatie  


Evaluatie

Semester 1 (12,00sp)

Evaluatievorm
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode18 %
Behoud van deelcijfer in academiejaar
Reflectieopdracht
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode25 %
Debat
Presentatie
Schriftelijk examen57 %
Gesloten-boek
Extra info

Bij het groepswerk rond warehouse management (met mondelinge evaluatie tijdens de onderwijsperiode), wordt voldoende inbreng van elke student verwacht. Er zal peer-evaluatie worden toegepast via Buddycheck op Blackboard. De factor die door dit programma wordt berekend, geeft aanleiding tot een geïndividualiseerde score per student. De berekeningswijze en het verloop van de peer-evaluatie worden verder toegelicht in de studieleidraad. 


Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Neen
Toelichting evaluatievorm De punten van de schriftelijke evaluatie tijdens de onderwijsperiode
blijven behouden in tweede zit.
 

Verplicht studiemateriaal
 

Al het studiemateriaal zal beschikbaar gesteld worden via Blackboard



Eindcompetenties
master in de handelswetenschappen
  •  EC 
  • EC 05: De master handelswetenschappen communiceert helder en correct schriftelijk en mondeling in zowel de opleidingstaal en minstens één andere taal, binnen een bedrijfs- en academische context, en indien nodig aangevuld met visuele ondersteuning. (Communiceren)

  •  EC 
  • EC 09: De master handelswetenschappen toont zelfstandigheid bij het analyseren, interpreteren en evalueren van onderzoeksresultaten en rapporteert hierover. (Onderzoeksvaardigheden)

  •  EC 
  • EC 10: De master handelswetenschappen integreert het perspectief van stakeholders bij het nemen van beslissingen in een organisatie. (Stakeholder awareness)

  •  EC 
  • EC 13: De master handelswetenschappen kan complexe managementvragen op een kritische en academisch onderbouwde manier beantwoorden, rekening houdend met verschillende managementdomeinen. (Probleemoplossend vermogen)

  •  EC 
  • EC 14: De master handelswetenschappen kan diepgaande academische inzichten uit organisatie- en managementwetenschappen en relevante ondersteunende en/of aanverwante wetenschappen toepassen bij het analyseren van complexe managementvraagstukken en het formuleren van adviezen. (Probleemoplossend vermogen)

 

master in de toegepaste economische wetenschappen
  •  EC 
  • EC 05: De master TEW communiceert helder en correct schriftelijk en mondeling, binnen een bedrijfs- en academische context, en indien nodig aangevuld met visuele ondersteuning. (Communiceren)

  •  EC 
  • EC 09: De master TEW toont zelfstandigheid bij het analyseren, interpreteren en evalueren van onderzoeksresultaten en rapporteert hierover. (Onderzoeksvaardigheden)

  •  EC 
  • EC 10: De master TEW integreert het perspectief van stakeholders bij het nemen van beslissingen in een organisatie. (Stakeholder awareness)

  •  EC 
  • EC 16: De master TEW kan het strategisch beleid van een organisatie ontwikkelen en bijsturen met het oog op het creëren van bedrijfseconomische en/of maatschappelijke waarde. (Opleidingsspecifieke competenties)

  •  EC 
  • EC 17: De master TEW kan inspelen op veranderende omgevingsfactoren die een impact hebben op een organisatie en haar beleid. (Opleidingsspecifieke competenties)

 

master handelsingenieur in de beleidsinformatica
  •  EC 
  • EC 05: De master BI communiceert helder en correct schriftelijk en mondeling, binnen een bedrijfs- en academische context, en indien nodig aangevuld met visuele ondersteuning. (Communiceren)

  •  EC 
  • EC 09: De master BI toont zelfstandigheid bij het analyseren, interpreteren en evalueren van onderzoeksresultaten en rapporteert hierover. (Onderzoeksvaardigheden)

  •  EC 
  • EC 10: De master BI integreert het perspectief van stakeholders bij het optimaliseren van complexe bedrijfsprocessen. (Stakeholder awareness)

  •  EC 
  • EC 13: De master BI past diepgaande inzichten uit bedrijfseconomische en relevante ondersteunende en/of aanverwante wetenschappen toe bij de analyse van bedrijfseconomische en –informatietechnische problemen. (Probleemoplossend vermogen)

  •  EC 
  • EC 14: De master BI modelleert, ontwerpt en evalueert oplossingen voor bedrijfseconomische en –informatietechnische problemen ter ondersteuning van de besluitvorming op verschillende niveaus in een complexe context. (Probleemoplossend vermogen)

 

master handelsingenieur
  •  EC 
  • EC 05: De master HI communiceert helder en correct schriftelijk en mondeling, binnen een bedrijfs- en academische context, en indien nodig aangevuld met visuele ondersteuning. (Communiceren)

  •  EC 
  • EC 09: De master HI toont zelfstandigheid bij het analyseren, interpreteren en evalueren van onderzoeksresultaten en rapporteert hierover. (Onderzoeksvaardigheden)

  •  EC 
  • EC 10: De master HI integreert het perspectief van stakeholders bij het optimaliseren van complexe bedrijfsprocessen. (Stakeholder awareness)

  •  EC 
  • EC 13: De master HI past diepgaande inzichten uit bedrijfseconomische en relevante ondersteunende en/of aanverwante wetenschappen toe bij de analyse van bedrijfseconomische en –technische problemen. (Probleemoplossend vermogen)

  •  EC 
  • EC 14: De master HI modelleert, ontwerpt en evalueert oplossingen voor bedrijfseconomische en –technische problemen ter ondersteuning van de besluitvorming op verschillende niveaus in een complexe context. (Probleemoplossend vermogen)

  •  EC 
  • EC 15: De master HI kan complexe technologische en bedrijfsprocessen in een organisatie in kaart brengen, optimaliseren en managen, met het oog op de strategische doelen van die organisatie. (Opleidingsspecifieke competenties)

  •  EC 
  • EC 17: De master HI evalueert technologische innovaties vanuit een bedrijfseconomisch en maatschappelijk perspectief. (Opleidingsspecifieke competenties)

 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
Specialisatie Operations and Supply Chain Management verplicht J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.