Onderwijstaal : Nederlands |
Studiepunten: 6,0 | | | Periode: semester 2 (6sp) | | | 2de Examenkans1: Ja | | | Eindcijfer2: Numeriek |
| Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Calculus 2 (3323)
|
.0 stptn |
|
|
Mechanica (3322)
|
5.0 stptn |
|
|
Toegepaste wiskunde in de chemie 1 (3307)
|
5.0 stptn |
|
|
|
De student(e) weet wat vectoren zijn en kan hiermee werken, i.e. samenstellen van vectoren, en het scalair en vectorieel product. Hij/zij is ook bekend met goniometrie en kan standaard afgeleiden, integralen, en stelsels oplossen.
|
|
|
De student verwerft basiskennis en kan problemen oplossen over elektriciteit, magnetisme, en elektromagnetisme. In het bijzonder worden de volgende onderwerpen in detail besproken: elektrische lading en elektrisch veld; de wet van Gauss; elektrische potentiaal; capaciteit en diëlektrica; stroom, weerstand en elektromotorische kracht; gelijkstroomnetwerken; magnetisch veld en magnetische krachten; oorzaken van magnetische velden: elektromagnetische inductie; inductantie; wisselstromen. De student kaneen digitale multimeter gebruiken ter bepaling van elektrische weerstanden, stromen, en spanningen. De student kan ook een digitale oscilloscoop gebruiken voor de bepaling van tijdsafhankelijke signalen. De student kan een wetenschappelijk verslag opstellen over een practicumopdracht en de meetgegevens op correcte wijze rapporteren, rekening houdend met meetonzekerheden. De student kan daarbij gebruik maken van tekstverwerking, elektronische rekenbladen, en eventueel symbolische rekenprogramma's.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
Periode 3 Studiepunten 6,00
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Aanwezigheid, actieve deelname, en rapportering over alle practica is verplicht. Alle practicumverslagen moeten ingediend en als goed beoordeeld zijn om aftekening te bekomen (pass). |
|
|
|
Gevolg | 1. De student(e) die ongewettigd afwezig is op 1 of meer practica en/of een of meerdere verslagen niet heeft ingediend, krijgt voor het opleidingsonderdeel als eindresultaat een N (examenonderdeel niet volledig afgelegd: ongewettigd afwezig voor onderde(e)len van de evaluatie) en dient deze practica het komende academiejaar bij te wonen (en goedkeuring te krijgen voor de verslagen) om het eindresultaat te verkrijgen. De student(e) dient zich in dit geval het komende academiejaar opnieuw in te schrijven voor het opleidingsonderdeel. 2. De student(e) van wie een of meerdere practicumverslagen als onvoldoende zijn beoordeeld, krijgt voor het opleidingsonderdeel als eindresultaat een fail ongeacht zijn/haar resultaat op het examen. |
|
|
|
Extra info | Op het examen krijgen de studenten een formularium. De inhoud van het formularium wordt op voorhand bekend gemaakt. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | 1. De practica kunnen niet hernomen wordt in de tweede examenkans. 2.
De student(e) van wie de verslagen als goed zijn beoordeeld (pass)
behoudt deze pass voor de berekening van het eindresultaat van het
opleidingsonderdeel in de tweede examenkans. 3. De student(e) van wie
een of meerdere verslagen als onvoldoende zijn beoordeeld, kan deze in
de tweede examenkans éénmaal herwerken en indienen voor een door de
docent gekozen datum. De student(e) kan er dan voor kiezen om het punt
van het examen uit de eerste examenkans te behouden als examencijfer
voor de tweede examenkans, op voorwaarde dat hij/zij een tolereerbaar
cijfer behaalde op het examen. 4. Een pass op alle practicumverslagen
wordt automatisch overgedragen naar een volgend academiejaar indien de
student(e) het opleidingsonderdeel zou moeten hernemen. 5. Indien een
student aan het einde van het academiejaar niet geslaagd is voor het
opleidingsonderdeel, kan -op vraag van de student- het deelresultaat
voor het examenonderdeel behouden blijven in de eerstvolgende examenkans
bij herinschrijving in het opleidingsonderdeel als de student een
minimumscore van 50% behaalde voor het betreffende onderdeel. Lagere
deelcijfers zijn niet overdraagbaar naar een volgende inschrijving in
het opleidingsonderdeel. |
|
|
|
|
 
|
Eerder aangekochte verplichte handboeken |
|
University Physics,Young & Freedman,15e editie,Pearson Education,9781292314730 |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Ander studiemateriaal (slides, zelfstudieopdrachten, praticumteksten,...) zal ter beschikking gesteld worden via Blackboard. |
|
|
Eindcompetenties bachelor in de wiskunde
|
- EC
| EC 8: De bachelor Wiskundeheeft enige vaardigheid in modelleren. | - EC
| EC 9: De bachelor Wiskunde is in staat als lid van een team te functioneren. | - EC
| EC 10: De bachelor Wiskunde heeft kennis van een aantal toepassingen van wiskunde.
| - EC
| EC 11: De bachelor Wiskunde heeft elementaire kennis verworven in nog een ander wetenschappelijk vakgebied. | - EC
| EC 16: De bachelor Wiskunde is in staat te plannen, hij/zij heeft inzicht in zijn leerproces en kan dit evalueren en bijsturen. |
|
|
|
bachelor in de fysica
|
- EC
| EC 1: De bachelor Fysicakent de voornaamste theorieën van de fysica zoals de kwantummechanica, de (speciale) relativiteitstheorie, de elektrodynamica, de statistische fysica en de klassieke mechanica en kan deze toepassen in een aantal belangrijke domeinen uit de fysica. | | - DC
| 1.3: de bachelor Fysica kent de basis van de elektrodynamica en kan deze toepassen in een aantal belangrijke domeinen van de fysica. | | - DC
| 1.5: de bachelor Fysica kent de basis van de klassieke mechanica en kan deze toepassen in een aantal belangrijke domeinen van de fysica. | - EC
| EC 4: De bachelor Fysica kan de belangrijke experimentele technieken op een adequate wijze uitvoeren en hier kritisch over reflecteren. | | - DC
| 4.1: De bachelor Fysica kent de belangrijkste experimentele methodes. | | - DC
| 4.2: De bachelor Fysica is in staat om zelf een fysisch experiment op te stellen, uit te voeren, en de resultaten te verwerken en hierover kritisch te reflecteren. | - EC
| EC 6: De bachelor Fysica kan, onder begeleiding, de aangeleerde kennis en inzichten aanwenden om wetenschappelijke onderzoek uit te voeren. | - EC
| EC 12: De bachelor Fysica kan correct en gepast communiceren, rapporteren en presenteren aan vakgenoten. | | - DC
| 12.1: De bachelor Fysica kan over het eigen werk schriftelijk rapporteren aan vakgenoten. |
|
|
|
Educatieve master in de wetenschappen en technologie
|
- EC
| 5.4 De educatieve master is een domeinexpert WET: de EM heeft gevorderde kennis van en inzicht in de domeindisciplines relevant voor de specifieke vakdidactiek(en). |
|
|
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
Aangeboden in | Tolerantie3 |
1ste bachelorjaar in de fysica
|
J
|
bachelor in de wiskunde - verbreding vrije keuze
|
J
|
Educatieve master in de wetenschappen en technologie - keuze voor vakdidactiek fysica
|
J
|
voorbereidingsprogramma master Materiomics - bachelor wiskunde
|
J
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.
|
|