De elektronische studiegids voor het academiejaar 2025 - 2026 is onder voorbehoud.





Kennismakingstraject m.b.t. stage en eindproject (materiaalchemie en onderwijs) (5249)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. Dries VANDAMME 
  
Co-titularis :Prof. dr. An HARDY 
  
Met medewerking van :Mevrouw Hilde BREEMANS 
  
Lid van het onderwijsteam :De heer Adrian LATHOUWERS 
 Prof. dr. dr. Danny VANPOUCKE 
 Prof. dr. Dirk VANDERZANDE 
 dr. Elien DERVEAUX 
 De heer Gunter REEKMANS 
 De heer Jonas MERCKEN 
 De heer Jordi VOLDERS 
 dr. Ken ELEN 
 Mevrouw Lize BYNENS 
 Prof. dr. Louis PITET 
 Prof. dr. Marlies VAN BAEL 
 Prof. dr. Nianjun YANG 
 Prof. dr. Peter ADRIAENSENS 
 Prof. dr. Wouter MAES 
 Prof. dr. Wouter MARCHAL 
 Mevrouw Zoleikha MIRZAIEALAMOOTI 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 5,0
  
Periode: semester 1 (5sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Examencontract: niet mogelijk


 
Volgtijdelijkheid
 
   Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
 
 
  Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
    Analytische basismethoden (1455) 5.0 stptn
    Beginselen van anorganische chemie en vastestofchemie 1 (1391) 5.0 stptn
    Beginselen van anorganische chemie en vastestofchemie 2 (5225) 6.0 stptn
    Structuur en reactiviteit van organische verbindingen (5423) 7.0 stptn
    Structuuranalyse en onderzoeksproject in de organische chemie (5224) 6.0 stptn
 

Begincompetenties

De student dient basistechnieken van het chemisch laboratorium te begrijpen, te kunnen omschrijven, te kunnen uitleggen en te kunnen toepassen (foutenanalyse, wegen, oplossingen maken, pipetteren, volumetrie) zoals bv. in het Opleidingsonderdeel structuurchemie en Basisvaardigheden wordt aangebracht.



Inhoud

Het KMT heeft twee hoofddoelen. Enerzijds wordt de vervolmaking en vervollediging van een aantal vaardigheden nagestreefd, m.n. onderzoeksvaardigheden, experimenteervaardigheden en communicatievaardigheden. Anderzijds biedt het KMT de gelegenheid aan de student om kennis te maken met het huidig onderzoek in de verschillende takken van de chemie.De studenten maken kennis met het wetenschappelijk onderzoek in de experimentele onderzoeksgroepen van de vakgroep chemie en voeren theoretisch chemische berekeningen uit. Dit mondt uit in het geven van presentaties en opstellen van verslagen.



Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Hoorcollege  
Werkzittingen  
Zelfstudieopdracht (ZSO)  


Evaluatie

Periode 1    Studiepunten 5,00

Evaluatievorm
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode65 %
Behoud van deelcijfer in academiejaar
Verslag
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode35 %
Behoud van deelcijfer in academiejaar
Presentatie
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen)
VoorwaardenDe verslagen van de praktische oefensessies maken deel uit van de evaluatie en worden erin verrekend. Een student dient minstens deel te nemen aan alle onderdelen van de evaluatie en de opgelegde voorwaarden te respecteren. Ook deelname aan de theoretische opdrachten en de praktische oefensessies is verplicht.
GevolgIndien een student niet deelneemt aan een (of meerdere) van de onderdelen zoals hierboven vermeld, dan krijgt hij/zij voor het opleidingsonderdeel als eindresultaat een N: examenonderdeel niet volledig afgelegd: ongewettigd afwezig voor onderde(e)len van de evaluatie.
Extra infoVoor ieder onderdeel uitgevoerd bij verschillende MATCHEM expertisegroepen wordt voor iedere student een apart cijfer op 20 gegeven. Het bekomen cijfer is het resultaat van een permanente evaluatie van de uitgevoerde taken. Het eindcijfer is het rekenkundig gemiddelde van al de deelcijfers.

Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Ja
Toelichting evaluatievorm Practica kunnen niet hernomen worden. Verslagen kunnen wel opnieuw worden ingediend.
 

Verplicht studiemateriaal
 

De nodige leidraden met verwijzingen naar bijkomend studiemateriaal worden ter beschikking gesteld via Blackboard en/of tijdens de contactmomenten.



Eindcompetenties
bachelor in de chemie
  •  EC 
  • EC 1: De bachelor in de chemie heeft kennis van en inzicht in de structuur van de materie, de onderlinge interacties tussen materiebouwstenen, de wisselwerking tussen materie en energie, en de daaruit voortvloeiende relaties tussen structuur en eigenschappen.

  •  EC 
  • EC 2: De bachelor in de chemie heeft daartoe een grondige kennis in de voornaamste disciplines van de chemie, is vertrouwd met hun denkwijze en hun wetenschappelijke methodologie, en kan die toepassen voor het oplossen van een chemisch probleem, met name in:

    - de analytische chemie

    - de anorganische chemie

    - de fysische en de theoretische chemie

    - de organische chemie

    - de beginselen van biochemie en macromoleculaire chemie

    - de levende wereld op moleculair, cellulair, genetisch en organismaal niveau, voor de bachelor chemie in de optie Biochemie

    - elementen van de fysische chemie in het domein van anorganische, organische en theoretische chemie, voor de bachelor chemie in de optie Materiaalchemie en deels ook in de optie Onderwijs

  •  EC 
  • EC 5: De bachelor in de chemie is in staat experimenten tebegrijpen en zelfstandig uit te voeren en daarover te rapporteren. Hij of zij is daarenboven in staat risico's in te schatten en de daarbij behorende veiligheidsprocedures toe te passen.

  •  EC 
  • EC 10: De bachelor in de chemie kan mondeling en schriftelijk rapporteren en presenteren in het Nederlands en Engels en een beargumenteerd standpunt innemen over topics uit zijn/haar vakgebied. Hij/zij kan communiceren over het vakgebied met vakgenoten en niet-vakgenoten.

 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
3de bachelorjaar in de chemie optie materiaalchemie J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.