Verkeersmodellen (5258)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. Davy JANSSENS 
  
Lid van het onderwijsteam :De heer Roeland PAUL 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 6,0
  
Periode: semester 1 (6sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Examencontract: niet mogelijk


 
Volgtijdelijkheid
 
   Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
 
 
  Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
    Statistiek voor verkeerskundigen (1557) 6.0 stptn
 

Inhoud
  • Verkeers- en vervoersplanning: het voorspellen van de effecten van beleidsbeslissingen vooraleer ze worden doorgevoerd.
  • Aan de hand van Transportmodellen, met focus op het Traditioneel 4-staps model
  • Productie/Attractie Distributie Vervoerswijzekeuze Routekeuze/Toedeling
  • Modeltechnieken: Regressie-analyse, Categorie-analyse, Zwaartekrachtmodellen, Furness, Toedelingstechnieken,
  • Visum Software


Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Hoorcollege  
Responsiecollege  
Werkzittingen  
Werkvormen  
Groepswerk  
Oefeningen  
Presentatie  
Verslag  


Evaluatie

Semester 1 (6,00sp)

Evaluatievorm
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode35 %
Behoud van deelcijfer in academiejaar
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaarDe score voor de mondelinge verdediging blijft behouden in tweede zittijd. De score voor het schriftelijke verslag blijft behouden in tweede zittijd wanneer de student in eerste zittijd hierop een voldoende behaalde. Indien een student in eerste zittijd een onvoldoende haalde op het schriftelijk verslag, moet er een individueel herwerkte versie ingediend te worden.
Verslag
Mondelinge toelichting
Schriftelijk examen65 %
Gesloten-boek
Extra infoEen evaluatie van een schriftelijk verslag en mondelinge verdediging voor een totaal van 35% van de punten. De opdracht wordt in groep uitgevoerd en individueel afwijkende scores zijn mogelijk. Laattijdig of niet indienen kan leiden tot een aangepaste score. Een schriftelijk gesloten boek examen bestaande uit een oefeningengedeelte (35%) en een theoriegedeelte (30%) (zowel in eerste als in een eventuele tweede zit). De student moet zowel op het schriftelijk verslag als op het schriftelijk gesloten boek examen een tolereerbaar examenresultaat ( 8/20) behalen om te kunnen slagen voor het opleidingsonderdeel. Een student die op een (of meerdere) onderdelen een niettolereerbaar cijfer behaalt, krijgt als eindresultaat in zijn studentendossier fail . Dit eindcijfer is niet-tolereerbaar.

Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Neen
Toelichting evaluatievorm Een schriftelijk gesloten boek examen bestaande uit een
oefeningengedeelte (35%) en een theoriegedeelte (30%). De score voor de
mondelinge verdediging blijft behouden in tweede zittijd. De score
voor het schriftelijke verslag blijft behouden in tweede
zittijd wanneer de student in eerste zittijd hierop een voldoende
behaalde. Indien een student in eerste zittijd een onvoldoende haalde op
het schriftelijk verslag, moet er een individueel herwerkte versie
ingediend te worden.
 

Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel)
 

Cursus 1:

Subtitel: Modellen Verplaatsingsgedrag (1763), Syllabus Theorie
Extra info:

 

Verplicht studiemateriaal
 

De dia's van de hoorcolleges alsook lesmateriaal voor de werkzittingen worden via Blackboard ter beschikking gesteld.

 

Aanbevolen literatuur
  Modelling Transport,Juan de Dios Ortúzar; Luis G. Willumsen,4,Wiley,9780470760390,Beschikbaar als e-book: https://ebookcentral.proquest.com/lib/ubhasselt/detail.action?docID=6994 10&pq-origsite=summon
 

Verplichte software
 

Visum in AB-units



Eindcompetenties
bachelor in de mobiliteitswetenschappen
  •  EC 
  • EC1: De afgestudeerde bouwt zelfstandig, zelfsturend en kritisch kennis op. De afgestudeerde is in staat de eigen leerprocessen te plannen, te bewaken, te sturen en te evalueren en zorg te dragen voor eigen (kwaliteits-) controle.

  •  EC 
  • EC2: De afgestudeerde heeft een gedegen kennis en inzicht in de concepten, methodes, en (onderzoeks)technieken van de mobiliteitswetenschappen en past deze adequaat toe.

  •  EC 
  • EC3: De afgestudeerde is in staat om op basis van verworven kennis en inzicht te komen tot duurzame oplossingen voor complexe mobiliteitsvraagstukken. Daarnaast benadert de bachelor mobiliteitsproblemen vanuit het ruimere systeem door verbanden te leggen binnen het domein van mobiliteit en in relatie tot andere disciplines.

  •  EC 
  • EC6: De afgestudeerde is in staat om te communiceren - zowel schriftelijk als mondeling - over zijn vakgebied met wetenschappers uit het eigen of aangrenzende vakgebieden en met brede maatschappelijke groeperingen.

  •  EC 
  • EC7: De afgestudeerde is in staat om constructief en coöperatief in teamverband naar oplossingen toe te werken.

 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
3de bachelor jaar in de mobiliteitswetenschappen J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.