Bedrijfstoepassingen in OML (5273) |
| Onderwijstaal : Nederlands |
| Studiepunten: 6,0 | | | | Periode: semester 1 (0sp) semester 2 (6sp)  | | | | | 2de Examenkans1: Ja | | | | | Eindcijfer2: Numeriek |
| | | Examencontract: niet mogelijk |
|
Volgtijdelijkheid
|
| |
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
| |
| |
| |
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
| |
|
Automatisering en kwaliteitstechnieken (1714)
|
6.0 stptn |
| |
|
Duurzame logistiek (5398)
|
6.0 stptn |
| |
|
ERP-systems (4455)
|
6.0 stptn |
| |
|
Organisatie van productie en diensten (5252)
|
6.0 stptn |
| |
|
Supply chain management (1721)
|
6.0 stptn |
| |
|
|
|
De student kent de basisbegrippen en -technieken in supply chain management die betrekking hebben op aankoop, voorraadbeheer, productie en leveranciersrelaties zoals forecasting, EOQ, netwerkdesign en lean management, en kan deze toepassen en interpreteren binnen een concrete bedrijfscontext.
|
|
|
|
Dit opleidingsonderdeel heeft hoofdzakelijk als doel om de link tussen theorie en praktijk te leggen, en de reeds opgedane kennis en vaardigheden te leren toepassen op nieuwe, complexe en reële beslissingsproblemen in de context van operationeel management, logistiek en supply chain management. Het opleidingsonderdeel bestaat uit verschillende activiteiten:
- Theoretische cases
- Business cases en bedrijfsbezoeken
- Bedrijfsspel 'The Fresh Connection'
- Eventueel één of meerdere gastsprekers of lezingen
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Business game ✔
|
|
|
|
Excursie/veldwerk ✔
|
|
|
|
Semester 2 (6,00sp)
| Evaluatievorm | |
|
| Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 50 % |
|
|
|
|
|
|
|
|
| Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 10 % |
|
|
|
|
| Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 40 % |
|
| Andere: | Resultaten bedrijfsspel (20%); Resultaten en actieve deelname business cases en bedrijfsbezoeken (20%) |
|
|
|
|
|
| Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
| Voorwaarden | Het is verplicht om aan alle geplande sessies van het opleidingsonderdeel deel te nemen en de bijhorende opdrachten tijdig in te leveren. |
|
|
|
| Gevolg | Niet deelname aan de geplande sessies van het opleidingsonderdeel of het niet tijdig inleveren van de opdrachten resulteert in een onvolledig examenresultaat. |
|
|
|
| Extra info | De evaluatie bestaat uit zes onderdelen: (1) Individueel, schriftelijke opdrachten verbonden aan bedrijfsspel (10%); (2) In groep, schriftelijke opdrachten verbonden aan bedrijfsspel (15%); (3) Individueel, mondelinge presentatie verbonden aan bedrijfsspel (10%); (4) In groep, resultaten bedrijfsspel (20%); (5) Individueel, resultaten en actieve deelname business cases en bedrijfsbezoeken (20%); (6) Individueel, schriftelijke opdracht verbonden aan business cases en bedrijfsbezoeken (25%). Bij de onderdelen waarvoor een groepsscore wordt bepaald, wordt peerevaluatie toegepast. |
|
Tweede examenkans
| Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
| Toelichting evaluatievorm | Individueel schriftelijk examen op voorwaarde dat de student het bedrijfsspel volledig heeft doorlopen en de bijhorende opdrachten tijdig heeft ingediend. |
|
|
|
|
 
|
| Verplicht studiemateriaal |
| |
Het cursusmateriaal wordt ter beschikking gesteld via Blackboard |
|
|
Eindcompetenties master handelsingenieur
|
- EC
| EC 01: De master HI past verworven kennis zelfstandig toe. (Zelfsturing en ondernemingszin) | - EC
| EC 02: De master HI neemt initiatief en verantwoordelijkheid om bij te dragen aan waardecreatie voor een organisatie. (Zelfsturing en ondernemingszin) | - EC
| EC 03: De master HI volgt actief evoluties op in de bedrijfseconomische wetenschappen en praktijken. (Zelfsturing en ondernemingszin) | - EC
| EC 04: De master HI werkt samen in een divers team en toont leiderschapsvaardigheden, met het oog op een multidisciplinaire benadering van een bedrijfseconomisch probleem. (Samenwerken in teamverband) | - EC
| EC 05: De master HI communiceert helder en correct schriftelijk en mondeling, binnen een bedrijfs- en academische context, en indien nodig aangevuld met visuele ondersteuning. (Communiceren) | - EC
| EC 10: De master HI integreert het perspectief van stakeholders bij het optimaliseren van complexe bedrijfsprocessen. (Stakeholder awareness) | - EC
| EC 11: De master HI formuleert verbetervoorstellen voor de bedrijfsvoering rekening houdend met de regionale en/of (inter)nationale context. (Stakeholder awareness) | - EC
| EC 13: De master HI past diepgaande inzichten uit bedrijfseconomische en relevante ondersteunende en/of aanverwante wetenschappen toe bij de analyse van bedrijfseconomische en –technische problemen. (Probleemoplossend vermogen) | - EC
| EC 14: De master HI modelleert, ontwerpt en evalueert oplossingen voor bedrijfseconomische en –technische problemen ter ondersteuning van de besluitvorming op verschillende niveaus in een complexe context. (Probleemoplossend vermogen) |
|
|
|
| | EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
| Aangeboden in | Tolerantie3 |
|
2de masterjaar handelsingenieur - operationeel management en logistiek
|
J
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
| 2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.
|
|