Bachelorproject INGenieur – Chemie (5335) |
| Onderwijstaal : Nederlands |
| Studiepunten: 9,0 | | | | Periode: semester 1 (0sp) semester 2 (9sp)  | | | | | 2de Examenkans1: Ja | | | | | Eindcijfer2: Numeriek |
| | | Examencontract: niet mogelijk |
|
Volgtijdelijkheid
|
| |
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
| |
| |
| |
Voor volgende opleidingsonderdelen dient u een creditbewijs, vrijstelling, reeds getolereerde onvoldoende of ingezette tolereerbare onvoldoende behaald te hebben.
|
| |
|
Chemische labotechnieken (2564)
|
3.0 stptn |
| |
| |
De student heeft tot op heden alle opleidingsonderdelen opgenomen in volgend studieprogramma om het onderliggende bachelordiploma te kunnen behalen
|
| |
|
bachelor in de industriële wetenschappen - chemie
|
|
| |
|
|
|
Het bachelorproject INGenieur - Chemie (BP) wordt als allerlaatste opleidingsonderdeel van de bacheloropleiding toegevoegd. Dit wil zeggen: indien het bachelorproject opgenomen is, dan zijn alle opleidingsonderdelen van de betreffende bacheloropleiding hetzij reeds behaald of in tolerantie, hetzij gelijktijdig (i.e. in hetzelfde academiejaar) opgenomen.
|
|
|
|
Communicatie - 2 SP:
Het aandeel 'communicatie' ondersteunt zowel bij academische vaardigheden als professionele competenties. De topics die aan bod komen zijn informatievaardigheden, academische schrijfvaardigheid, presenteren, gespreksvaardigheden, samenwerken, onderhandelen en visualiseren.
Bachelorproject - 7 SP:
- Design of Experiments (DOE) - 1 SP
- Project - 6 SP
- CE Keuze DF: Project Duurzame procestechnologie, Farma en Fijnchemie
- CE Keuze VP: Project Voeding, Kunststoffen en Packaging
Elk project is steeds in samenwerking met een bedrijf of in een industriële context.
Administratie
Het tijdig afhandelen van de administratieve verplichtingen voor aanvang van bachelorproject is de individuele verantwoordelijkheid van de student. Meer info in de Toledocursus.
Lezingen
Verplichte deelname aan de onderzoeksdag (sem 2) op één van de KU Leuven campussen.
Verplichte deelname aan de 'avond der Jonge professionals' OF lezing Chemie in Vlaanderen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
|
Individueel begeleidingsmoment ✔
|
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
|
Project ✔
|
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
|
|
Casestudy ✔
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
|
Paper ✔
|
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
|
Rollenspel (simulatie) ✔
|
|
|
|
Verslag ✔
|
|
|
|
Workshop ✔
|
|
|
|
Semester 2 (9,00sp)
| Evaluatievorm | |
|
| Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 50 % |
|
| Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
| Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | - DOE (11%) : behoud van deelcijfer bij min. score van 10/20 -
Projectopzet (11%): behoud van deelcijfer - Paper + poster + presentatie
(28%): GEEN behoud van deelcijfer |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 17 % |
|
|
|
|
|
| Praktijkevaluatie tijdens onderwijsperiode | 11 % |
|
| Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
| Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 22 % |
|
|
| Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
| Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | - communicatie (11%): pitch + workshops --> behoud van deelcijfer, geen
2e examenkans - communicatie (11%): paper + poster --> GEEN behoud van
deelcijfer |
|
|
|
|
|
|
|
| Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
| Voorwaarden | 1.Communicatie + Bachelorproject: Een student dient minstens deel te nemen aan alle onderdelen van de permanente evaluatie.
2. Bachelorproject: Een student moet min. 10/20 behalen op het onderdeel Project en min 8/20 op het onderdeel DOE om te kunnen slagen voor het opleidingsonderdeel. |
|
|
|
| Gevolg |
- Communicatie: Indien een student niet deelneemt aan een (of meerdere) onderdelen van de permanente evaluatie, krijgt hij wel een eindresultaat (in afwijking van de examenregeling). Hij ontvangt een 0 voor het onderdeel waaraan hij niet deelnam.
- Bachelorproject: Indien een student niet deelneemt aan een (of meerdere) onderdelen van de permanente evaluatie, kan men niet slagen voor dit onderdeel van het vak en krijgt max. 9/20, ongeacht het gemiddelde.
- Bachelorproject: Een student die niet de min. score behaalt op het onderdeel project en/of het onderdeel DOE, krijgt als eindresultaat op het volledige opleidingsonderdeel max. 9/20.
|
|
|
|
| Extra info | Er wordt gebruik gemaakt van een peerevaluatie om scores voor groepsopdrachten (papers, poster, gemeenschappelijke presentatie en projectuitvoering) om te zetten naar individuele scores. Voor alle onderdelen van de permanente evaluatie is het kunnen afronden van de opdracht(en) in het voorziene tijdsbestek onderdeel van de evaluatie. Studenten in bijzondere omstandigheden, die als faciliteit een relatieve meertijd kregen toegekend, kunnen hierop daarom geen beroep doen. Het OPO volgt volgende verdeling van de punten:
- Projectopzet + uitvoering: 22%
- Wetenschappelijke beoordeling: Paper + poster: 22,5%
- Presentatie + verdediging voor een jury: 22,5%
- DOE 11%
- Communicatie: pitch + workshop: 11%
- Communicatie: evaluatie paper + poster: 11%
Overdracht van cijfer van de permanente evaluatie van het deel communicatie en het deel DOE naar een volgend academiejaar gebeurt automatisch indien de student minimaal 12/20 behaalde. De student kan er voor kiezen om toch het deel communicatie en/of DOE te hernemen, maar moet dit dan expliciet melden aan de betrokken docent(en) tijdens het eerste contactmoment. Studenten die minder dan 12/20 behaalden dienen het deel communicatie en/of het deel DOE opnieuw uit te voeren. Het is de verantwoordelijkheid van de student om tijdens het eerste contactmoment navraag te doen naar het behaalde punt op de permanente evaluatie van het vorig academiejaar. |
|
Tweede examenkans
| Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
| Toelichting evaluatievorm | DOE (11 %): 2e examenkans hetzelfde Communicatie/Project (89%): De punten van projectopzet (11%), projectuitvoering (11%) en communicatie: pitch + workshops (11%) blijven behouden. De student krijgt een vervangopdracht gerelateerd aan het project met als output: - een academische tekst (24%) - een poster (7%) - een presentatie (8%) De student verdedigt zijn opdracht voor een beperkte jury (17%). Er wordt geen peerevaluatie toegepast. |
|
|
|
|
 
|
| Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
| |
Cursus 1:
Subtitel: Design of Experiments Extra info: |
|
 
|
| Verplicht studiemateriaal |
| |
Via Toledo:
- Leidraad Bachelorproject INGenieur - Chemie
- Wetenschappelijke literatuur
- Schema van deadlines
- Workshops communicatie: syllabi
- Vademecum IIW, Wim Deferme, Bart Dreesen, Karine Evers, Jeroen Lievens, Bram Vandoren (laatste versie)
|
|
 
|
| Opmerkingen |
| |
Situering in het curriculum
Het bachelorproject vormt het sluitstuk van de academische bacheloropleiding en is dan ook een belangrijke schakel in het curriculum en meer in het bijzonder in de leerlijn onderzoek en communicatie. Het bachelorproject bouwt verder op de opgedane kennis en vaardigheden in de opleidingsonderdelen Basic Engineering Skills (1ba), Project Engineering Skills (1ba), Research Engineering Skills (2ba) en Kwaliteitsvol en veilig onderzoek (2BA CE). Het bachelorproject bereidt voor op de Masterproef, maar zijn ook onontbeerlijk in het kader van levenslang leren.
Relatie met onderzoek Studenten voeren in groep onderzoek uit in het labo i.v.m. een industrieel product of proces. Studenten zoeken informatie op naar aanleiding van een aangeleverd probleem uit de bedrijfswereld. Op basis van deze studie werken ze zelf een proefopzet uit, voeren deze uit, evalueren de verkregen resultaten en rapporteren aan de opdrachtgever. Studenten doen literatuuronderzoeken m.b.v. elektronische databanken; moeten teksten kritisch beoordelen en vergelijken (tegenstrijdigheden opsporen, en eventueel verklaren rekening houdend met kennisniveau 3 BA). Studenten synthetiseren een eindtekst en formuleren een eindconclusie. Relatie met werkveld Zowel werkvormen als inhouden sluiten nauw aan bij de realiteit van het werkveld. Wil de industrieel ingenieur in de chemie vlot functioneren in zijn werkomgeving, dan moet hij op methodologisch onderbouwde wijze een onderzoeksproject kunnen uitvoeren, en zijn onderzoeksresultaten op efficiënte wijze kunnen communiceren. Bovendien heeft hij veel aandacht voor veiligheid, milieu, wetgeving, kostprijs, patenten en duurzame ontwikkeling.
Aanvullende info Inhoudelijk ligt het accent op het begrijpen van de uitvoering van een industrieel productieproces, op het vergelijken van alternatieven, op het uitwerken van een procesverbetering voor een opgegeven probleem, en de kritische reflectie over de verkregen resultaten.
|
|
|
Eindcompetenties | | EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
| Aangeboden in | Tolerantie3 |
|
3de bachelor in de industriële wetenschappen - chemie
|
N
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
| 2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.
|
|