Van metabolisme tot systeembiologie (5358) |
Onderwijstaal : Nederlands |
Studiepunten: 5,0 | | | Periode: semester 2 (5sp) | | | 2de Examenkans1: Ja | | | Eindcijfer2: Numeriek |
| Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
De student heeft een goede kennis van de biomoleculen (koolhydraten, eiwitten, lipiden en nucleïnezuren) en de basis van metabolisme (OPO Biologie van de Cel). De student heeft een goede kennis van de eukaryote cel en de basisgenetica (OPO Genetica, Evolutie & Tree of Life).
|
|
|
Doelstellingen biologische kennis De student maakt kennis met enzymen en heeft inzicht in hun katalytische functie en werkingsmechanisme. De student kan de rol van enzymen in het cellulair metabolisme beschrijven. De student kan de cellulaire metabolische kaart van het intermediair metabolisme beschrijven. De student heeft inzicht in het anabolisme en katabolisme van koolhydraten, lipiden en proteïnen en kan deze relateren aan de cellulaire metabolische kaart. De student is zich bewust van het belang van omkeerbare enzymatische reacties en regulatie hiervan door feedback mechanismen. De student kent het belang van de pentose-fosfaatweg voor het produceren van reducerend vermogen en ribosesuikers als bouwstenen voor nucleotiden. De student is zich bewust van regulatie van enzymatische activiteit op verschillende biologische organisatieniveaus (epigenetisch, transcriptioneel en post-transcriptioneel).
Doelstellingen wiskunde 1. De student kan een eenvoudig biologisch probleem vertalen naar een differentiaalvergelijking. 2. De student kent en begrijpt de basisconcepten van differentiaalvergelijkingen, exponentiele groeifunctie, halfwaardetijd, logistische vergelijking, stabiliteit, en kan deze toepassen. 3. De student kan eenvoudige differentiaalvergelijkingen analytisch en numeriek oplossen. 4. De student begrijpt enzym reactie-vergelijking, en kan deze oplossen.
Doelstellingen: integratie tussen biologie en wiskunde De student kent de taalconversie van biologie naar wiskunde en omgekeerd en kan deze toepassen. De student kan de evolutie van metabolische processen toelichten m.i.v. chemische parameters die in wiskundige modellen worden gebruikt. De student kan stapsgewijs kennis verzamelen over een bepaald enzym, en aan de hand daarvan een protocol opstellen, optimaliseren en implementeren voor het bepalen van een enzymatische activiteit. De student kan enzymkinetiek wiskundig modelleren en kan hieruit vmax en michaelis-menten constante berekenen. Hij /zij kan hieruit de voorwaarden halen om enzymactiviteiten te meten en is zich bewust van biologische en technische variaties op de enzymactiviteit. De student kan experimentele data verzamelen, meer bepaald enzymactiviteiten in organismen blootgesteld aan verschillende omgevingsfactoren. Hij/zij kan deze data wiskundig en statistisch verwerken, en op een grafische manier voorstellen en rapporteren
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
Periode 3 Studiepunten 5,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 20 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Punten van het projectverslag blijven behouden indien een tolereerbaar
cijfer werd behaald op dit onderdeel. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Het bijwonen van de praktische oefeningen is verplicht. De evaluatie bestaat uit verschillende onderdelen (biologie en wiskunde). Voor alle onderdelen van de evaluatie dient minstens een 8/20 behaald te worden om te kunnen slagen voor het opleidingsonderdeel. |
|
|
|
Gevolg | De student(e) die ongewettigd afwezig is op 1 of meer praktische oefeningen, krijgt voor het opleidingsonderdeel als eindresultaat een N: examenonderdeel niet volledig afgelegd: ongewettigd afwezig voor onderde(e)len van de evaluatie. Een student moet op elk onderdeel een tolereerbaar examenresultaat (>8/20) behalen om te kunnen slagen voor het opleidingsonderdeel. Een student die op een (of meerdere) onderdelen een niet-tolereerbaar cijfer behaalt, krijgt een F (fail) toegekend als eindcijfer. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Handboek 1:
Lippincott's Illustrated Reviews: Biochemistry, DR Ferrier, 7e editie
ISBN: 9781975155117 |
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
Cursus 1:
Subtitel: Studieleidraad, Cursustekst - Practicumhandleiding - Wiskunde oefeningen Extra info:
Cursus 2:
Subtitel: Studieleidraad - Deel Biologie Extra info: |
|
|
Eindcompetenties bachelor in de wiskunde
|
- EC
| EC 11: De bachelor Wiskunde heeft elementaire kennis verworven in nog een ander wetenschappelijk vakgebied. |
|
|
|
bachelor in de fysica
|
- EC
| EC 8: De bachelor Fysica kan zelfstandig en zelfsturend basiskennis verwerven in nieuwe domeinen. |
|
|
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
Aangeboden in | Tolerantie3 |
3de bachelorjaar in de fysica optie vrije keuze aanvulling
|
J
|
bachelor in de wiskunde - verbreding biologie
|
J
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.
|
|