De elektronische studiegids voor het academiejaar 2025 - 2026 is onder voorbehoud.





Van metabolisme tot systeembiologie (5359)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. Klaartje PELLENS 
  
Co-titularis :Prof. dr. Ann CUYPERS 
 Prof. dr. Sorin POP 
  
Met medewerking van :Mevrouw Ann WIJGAERTS 
  
Lid van het onderwijsteam :Prof. dr. Annelies AGTEN 
 dr. Ingeborg PECQUEUR 
 De heer Seb TOMBEUR 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 8,0
  
Periode: semester 2 (8sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Examencontract: niet mogelijk


 
Volgtijdelijkheid
 
   Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
 
 
   Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
 
 

Begincompetenties

De student heeft een goede kennis van de biomoleculen (koolhydraten, eiwitten, lipiden en nucleïnezuren) en de basis van metabolisme (OPO Biologie van de Cel). De student heeft een goede kennis van de eukaryote cel en de basisgenetica (OPO Genetica, Evolutie & Tree of Life).



Inhoud

Doelstellingen biologische kennis: 

  • De student maakt kennis met enzymen en heeft inzicht in hun katalytische functie en werkingsmechanisme.
  • De student kan de rol van enzymen in het cellulair metabolisme beschrijven.
  • De student kan de cellulaire metabolische kaart van het intermediair metabolisme beschrijven.
  • De student heeft inzicht in het anabolisme en katabolisme van koolhydraten, lipiden en proteïnen en kan deze relateren aan de cellulaire metabolische kaart.
  • De student is zich bewust van het belang van omkeerbare enzymatische reacties en regulatie hiervan door feedback mechanismen.
  • De student kent het belang van de pentose-fosfaatweg voor het produceren van reducerend vermogen en ribosesuikers als bouwstenen voor nucleotiden.
  • De student is zich bewust van regulatie van enzymatische activiteit op verschillende biologische organisatieniveaus (epigenetisch, transcriptioneel en post-transcriptioneel). 

Doelstellingen wiskunde: 

  • De student kan een eenvoudig biologisch probleem vertalen naar een differentiaalvergelijking.
  • De student kent en begrijpt de basisconcepten van differentiaalvergelijkingen, exponentiele groeifunctie, halfwaardetijd, logistische vergelijking, stabiliteit, en kan deze toepassen.
  • De student kan eenvoudige differentiaalvergelijkingen analytisch en numeriek oplossen.
  • De student begrijpt enzym reactie-vergelijking, en kan deze oplossen.

Doelstellingen: integratie tussen biologie en wiskunde: 

  • De student kent de taalconversie van biologie naar wiskunde en omgekeerd en kan deze toepassen.
  • De student kan de evolutie van metabolische processen toelichten m.i.v. chemische parameters die in wiskundige modellen worden gebruikt.
  • De student kan stapsgewijs kennis verzamelen over een bepaald enzym, en aan de hand daarvan een protocol opstellen, optimaliseren en implementeren voor het bepalen van een enzymatische activiteit.
  • De student kan enzymkinetiek wiskundig modelleren en kan hieruit vmax en michaelis-menten constante berekenen. Hij /zij kan hieruit de voorwaarden halen om enzymactiviteiten te meten en is zich bewust van biologische en technische variaties op de enzymactiviteit.
  • De student kan experimentele data verzamelen, meer bepaald enzymactiviteiten in organismen blootgesteld aan verschillende omgevingsfactoren. Hij/zij kan deze data wiskundig en statistisch verwerken, en op een grafische manier voorstellen en rapporteren


Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Hoorcollege  
Practicum  
Responsiecollege  
Werkzittingen  
Zelfstudieopdracht (ZSO)  


Evaluatie

Periode 3    Studiepunten 8,00

Evaluatievorm
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode20 %
Behoud van deelcijfer in academiejaar
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaarPunten van het projectverslag blijven behouden indien een tolereerbaar cijfer werd behaald op dit onderdeel.
Schriftelijk examen40 %
Open vragen
Mondeling examen40 %
Open vragen
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen)
VoorwaardenHet bijwonen van de praktische oefeningen is verplicht. De evaluatie bestaat uit verschillende onderdelen (biologie en wiskunde). Voor alle onderdelen van de evaluatie dient minstens een 8/20 behaald te worden om te kunnen slagen voor het opleidingsonderdeel.
GevolgDe student(e) die ongewettigd afwezig is op 1 of meer praktische oefeningen, krijgt voor het opleidingsonderdeel als eindresultaat een N: examenonderdeel niet volledig afgelegd: ongewettigd afwezig voor onderde(e)len van de evaluatie. Een student moet op elk onderdeel een tolereerbaar examenresultaat (>8/20) behalen om te kunnen slagen voor het opleidingsonderdeel. Een student die op een (of meerdere) onderdelen een niet-tolereerbaar cijfer behaalt, krijgt een F (fail) toegekend als eindcijfer.
Extra info
  • Evaluatie tijdens onderwijsperiode: project
  • Evaluatie tijdens examenperiode: 
    • Deel 1 =  Oefeningen - Schriftelijk examen met mondelinge toelichting
    • Deel 2 = Mondeling examen met schriftelijke voorbereiding

Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Neen
 

Verplichte handboeken (boekhandel)
 

Handboek 1:

Lippincott's Illustrated Reviews: Biochemistry, DR Ferrier, 7e editie

ISBN: 9781975155117

 

Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel)
 

Cursus 1:

Subtitel: Studieleidraad, Cursustekst (deel Biologie)

 

Verplicht studiemateriaal
 

Practicumhandleiding + Wiskunde oefeningen --> worden voorzien via Blackboard



Eindcompetenties
bachelor in de biologie
  •  EC 
  • EC 1: De bachelor Biologie heeft een grondige kennis en inzicht verworven in de levende wereld op moleculair, cellulair , functioneel, organismaal, populatie en ecosysteemniveau.

  •  EC 
  • EC 2: De bachelor Biologieheeft inzicht in de processen die de grondslag vormen van de evolutie van het leven. Hij/zijkan nieuwe kennis verzameld op de verschillende biologische niveausintegreren in de evolutietheorie.

  •  EC 
  • EC 3: De bachelor Biologiehoudt rekening metde noodzaak van de inter- en multidisciplinaire benadering om de levende wereld in al zijn aspecten te onderzoeken. Hij/zij heeft daartoe een grondige kennis en inzicht in andere relevantewetenschappelijke disciplines (chemie, fysica, geologie),

  •  EC 
  • EC 4: De bachelor Biologie kan mathematische en/of statistische begrippen en modellen correct inzetten voor het benaderen, oplossen en analyseren van eenvoudige biologische problemen en gegevensverzamelingen om tot een gefundeerde conclusie te komen.

  •  EC 
  • EC 5: De bachelor Biologie kan met inzicht metingen verrichten en observeren waarbij hij/zij de hoogst mogelijke precisie nastreeft en integer handelt in zijn/haar observaties en metingen.

  •  EC 
  • EC 6: De bachelor Biologie kan onder begeleiding een beperkt onderzoek concipiëren: hij/zij is in staat een biologisch(e) probleem en hypothese te formuleren en een onderzoeksplan op te stellen en uit te voeren. Hiertoe kan hij/zij wetenschappelijke bronnen, inclusief anderstalige, raadplegen en gebruiken.

  •  EC 

  • EC 7: De bachelor Biologie kan onder begeleiding onderzoeksmethodes en interpretaties kritisch evalueren en de intrinsieke onzekerheden en beperkingen plaatsen.

  •  EC 
  • EC 8: De bachelor Biologie kan mondeling en schriftelijk rapporteren en presenteren in het Nederlands en het Engels. Hij/zij kan communiceren over het vakgebied met vakgenoten en niet-vakgenoten.

  •  EC 
  • EC 9: De bachelor Biologie is in staat de eigen leerprocessen te plannen, te bewaken, te sturen, te evalueren en zo nodig bij te sturen (zelf management).

 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
1ste bachelorjaar in de biologie J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.