Mediterrane veldstage (5394) |
Onderwijstaal : Nederlands |
Studiepunten: 5,0 | | | Periode: semester 2 (5sp) | | | 2de Examenkans1: Ja | | | Eindcijfer2: Numeriek |
| Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
|
|
|
Biologie van de ongewervelde dieren: deel 1 (4117)
|
5.0 stptn |
|
|
Biologie van de ongewervelde dieren: deel 2 (4430)
|
4.0 stptn |
|
|
Biologie van de protista, fungi en lagere planten (3121)
|
7.0 stptn |
|
|
Diversiteit van de gewervelde dieren (3122)
|
4.0 stptn |
|
|
Diversiteit van de hogere planten (3125)
|
4.0 stptn |
|
|
Ecology: organisms in their environment (3123)
|
8.0 stptn |
|
|
Genetica, evolutie en de Tree of Life (2921)
|
7.0 stptn |
|
|
Mariene stage en veldwerk (3124)
|
4.0 stptn |
|
|
Veldkennis (4118)
|
4.0 stptn |
|
|
|
De student heeft een goede kennis van de diversiteit van planten en dieren; de student heeft kennis van de studie van organismen in hun omgeving en soort-soort interacties. De student kent de basisbegrippen van de evolutieleer. De student kent de basisprincipes van platentectoniek, duurzaamheid en klimaatverandering.
|
|
|
Tijdens deze meerdaagse excursie in een Mediterraan gebied kom je in contact met verschillende biotopen (marien, zoetwater, terrestrisch) en hun diverse fauna en flora. Hier worden ook verschillende begrippen binnen de domeinen van biodiversiteit (identificatie van fauna en flora), biogeografie, ecologie (ecologische aanpassingen van fauna en flora), natuurbehoud en -beheer, klimaatkunde, geologie en bodemkunde geïllustreerd, ontdek je zelf verschillende van deze aspecten en kan je relaties observeren tussen de bodems en voorkomende fauna en flora. Ook verschillende veldmethodes om te observeren en meten komen aan bod.
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 5,00
Evaluatievorm | |
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 50 % |
|
|
|
|
|
Extra info | Dit OPO wordt in de laatste semester van het 3de bachelorjaar georganiseerd. Aangezien dit een OPO is waar theoretische achtergrondkennis wordt getoetst aan praktische voorbeelden, wordt er ook verwacht dat de student discipline-overschrijdend kan nadenken. Dit gebeurt doorheen verschillende biologische thema's, zoals morfologie, diversiteit en ecologie, planten - en dierenkennis, maar de student moet ook inzichten tonen in de relaties met natuurbeheer, geologische begrippen en menselijke invloeden (beheer, politieke beslissingen, etc.).
Presentatie van het groepswerk en medewerking ter plaatse. Daarna kan een individuele feedback mondeling gegeven worden.
Verslag: gedeeltelijk een activiteitenverslag en gedeeltelijk een reflectief verslag. Dit verslag wordt ingediend aan het begin van de examenperiode van het 2de semester.
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Voorbereidend studiemateriaal wordt ter beschikking gesteld via Blackboard. |
|
|
Eindcompetenties bachelor in de biologie
|
- EC
| EC 1: De bachelor Biologie heeft een grondige kennis en inzicht verworven in de levende wereld op moleculair, cellulair , functioneel, organismaal, populatie en ecosysteemniveau. | - EC
| EC 2: De bachelor Biologieheeft inzicht in de processen die de grondslag vormen van de evolutie van het leven. Hij/zijkan nieuwe kennis verzameld op de verschillende biologische niveausintegreren in de evolutietheorie. | - EC
| EC 3: De bachelor Biologiehoudt rekening metde noodzaak van de inter- en multidisciplinaire benadering om de levende wereld in al zijn aspecten te onderzoeken. Hij/zij heeft daartoe een grondige kennis en inzicht in andere relevantewetenschappelijke disciplines (chemie, fysica, geologie), | - EC
| EC 8: De bachelor Biologie kan mondeling en schriftelijk rapporteren en presenteren in het Nederlands en het Engels. Hij/zij kan communiceren over het vakgebied met vakgenoten en niet-vakgenoten. | - EC
| EC 9: De bachelor Biologie is in staat de eigen leerprocessen te plannen, te bewaken, te sturen, te evalueren en zo nodig bij te sturen (zelf management). | - EC
| EC 10: De bachelor Biologie is in staat als lid van een team te functioneren. | - EC
| EC 12: De bachelor Biologie heeft inzicht in de maatschappelijke relevantie van de biologie, hij/zij kent de actoren in het werkveld. De bachelor Biologie kent de impact van de mens op de natuur, hij/zij gedraagt zich als pleitbezorger van de biosfeer en respecteert de principes van duurzaamheid. |
|
|
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
Aangeboden in | Tolerantie3 |
3de bachelorjaar in de biologie pakket keuzeopleidingsonderdelen biologie
|
J
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.
|
|