Onderwijstaal : Nederlands |
Studiepunten: 10,0 | | | Periode: semester 2 (10sp) | | | 2de Examenkans1: Ja | | | Eindcijfer2: Numeriek |
| Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
|
|
|
Experimentele technieken (3476)
|
8.0 stptn |
|
|
Geavanceerde meetmethodes (2140)
|
6.0 stptn |
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Computationele fysica (3361)
|
6.0 stptn |
|
|
Functional- and Fourieranalysis (3985)
|
.0 stptn |
|
|
Kwantummechanica 1 (1442)
|
3.0 stptn |
|
|
Kwantummechanica 2 (1807)
|
4.0 stptn |
|
|
Mechanica (3322)
|
5.0 stptn |
|
|
Optics (3761)
|
6.0 stptn |
|
|
Programmeren en algoritmiek 1 (4550)
|
5.0 stptn |
|
|
Programmeren en algoritmisch denken (3725)
|
5.0 stptn |
|
|
|
De student is vertrouwd met experimentele en/of computationele/theoretische aspecten van de fysica. Hij/zij heeft verder een grondige kennis van elektromagnetisme, optica en klassieke en kwantummechanica.
|
|
|
De student verricht, onder begeleiding van een staflid, onderzoek op diens niveau.
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 10,00
Evaluatievorm | |
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 66 % |
|
Andere: | Evaluatie op basis van werkzaamheid aan project doorheen het semester |
|
|
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Minstens 8/20 voor dit deel. |
|
|
|
|
|
|
|
Schriftelijk examen | 17 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Geslaagd voor dit deel |
|
|
|
|
|
|
|
|
Mondeling examen | 17 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Geslaagd voor dit deel |
|
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Een student moet geslaagd zijn (>10/20) op elk onderdeel om te kunnen slagen voor het opleidingsonderdeel. |
|
|
|
Gevolg | Een student die voor een of meerdere onderdelen niet slaagt (<10/20), krijgt als eindresultaat "fail". |
|
|
|
Extra info | 1. Tussentijdse feedback op voortgang van de thesis (feedback van de betrokken onderzoeksgroep) Er wordt minstens 1 bijeenkomst voorzien waarop de studenten hun werk voorstellen aan de betrokken onderzoeksgroep, bijvoorbeeld tijdens een onderzoeksgroepsvergadering. Tijdens zulke oefenpresentatie(s) krijgen de studenten mondelinge feedback over het werk en de presentatie (inhoud en aanpak), die ze kunnen meenemen in voorbereiding op de finale presentatie en het geschreven verslag. 2. Tussentijdse feedback van de promotor op het geschreven verslag Studenten hebben recht op 1 keer feedback van hun promotor op elk onderdeel van het verslag. 3. Feedback na afronding van het project Na afloop van de examenperiode kan, op vrijblijvende basis, een terugkommoment worden voorzien waarin studenten van hun promotor feedback krijgen op hun eindproject. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
Eindcompetenties bachelor in de fysica
|
- EC
| EC 2: De bachelor Fysicakan verschillende basistheorieën van de fysica combineren in de bestudering van meer complexe verschijnselen zoals die bijvoorbeeld voorkomen in de fysica van de gecondenseerde materie, de astrofysica, de atomaire fysica, de kern- en deeltjesfysica en de biofysica. | - EC
| EC 5: De bachelor Fysica maakt kennis met recent internationaal wetenschappelijk onderzoek, kan internationale wetenschappelijke bronnen raadplegen en de betrouwbaarheid ervan correct inschatten. | | - DC
| 5.1: De bachelor fysica maakt kennis met recent wetenschappelijk internationaal onderzoek. | | - DC
| 5.2: De bachelor Fysica kan informatie uit vakliteratuur en internationaal wetenschappelijk onderzoek opzoeken. | | - DC
| 5.3: De bachelor Fysica kan de betrouwbaarheid van internationale wetenschappelijke bronnen correct inschatten. | - EC
| EC 6: De bachelor Fysica kan, onder begeleiding, de aangeleerde kennis en inzichten aanwenden om wetenschappelijke onderzoek uit te voeren. | - EC
| EC 8: De bachelor Fysica kan zelfstandig en zelfsturend basiskennis verwerven in nieuwe domeinen. | | - DC
| 8.1: De bachelor Fysica kan zelfstandig bijkomende informatie verzamelen over basisconcepten in nieuwe domeinen. | | - DC
| 8.2: De bachelor Fysica kan nieuwe kennis op zelfstandige wijze lezen en begrijpen. | | - DC
| 8.3: De bachelor Fysica kan nieuwe kennis integreren in zijn/haar bestaande disciplinaire kennisbasis. | | - DC
| 8.4: De bachelor Fysica kan op zelfstandige wijze zijn/haar tijd en studie managen. | - EC
| EC 9: De bachelor Fysica kent de domeinen waarin de fysici werkzaam zijn en houdt rekening met de belangen van de verschillende stakeholders hierin.
| | - DC
| 9.1: De bachelor Fysica maakt kennis met de domeinen waarin de fysici werkzaam zijn. | | - DC
| 9.2: De bachelor Fysica leert stakeholders (belanghebbenden) en hun specifieke belangen te identificeren. | | - DC
| 9.3: De bachelor Fysica leert in zijn/haar aanpak rekening te houden met de belangen en standpunten van stakeholders. | - EC
| EC 11: De bachelor Fysica kan op een constructieve en verantwoordelijke wijze functioneren als lid van een team. | | - DC
| 11.1: De bachelor Fysica kan respectvol omgaan en samenwerken met teamleden. | | - DC
| 11.2: De bachelor Fysica kan in een team een actieve rol op zich nemen. | | - DC
| 11.3: De bachelor Fysica kan zich aan opgelegde deadlines houden. | | - DC
| 11.4: De bachelor Fysica kan reflecteren op het functioneren van de groepsleden binnen de samenwerking. | - EC
| EC 12: De bachelor Fysica kan correct en gepast communiceren, rapporteren en presenteren aan vakgenoten. | | - DC
| 12.1: De bachelor Fysica kan over het eigen werk schriftelijk rapporteren aan vakgenoten. | | - DC
| 12.2: De bachelor Fysica kan het eigen werk mondeling presenteren aan vakgenoten. | | - DC
| 12.3: De bachelor Fysica kan het eigen werk mondeling verdedigen tegenover vakgenoten. | - EC
| EC13: De bachelor Fysica heeft inzicht in de maatschappelijke en historische context van de fysica. | | - DC
| 13.1: De bachelor Fysica is bekend met de historische context van de fysica. | | - DC
| 13.2: De bachelor Fysica kan de maatschappelijke context van fysica duiden. | | - DC
| 13.3: De bachelor Fysica kan maatschappelijke aspecten en uitdagingen gerelateerd aan fysica, identificeren. |
|
|
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
Aangeboden in | Tolerantie3 |
3de bachelorjaar in de fysica optie twin
|
N
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.
|
|