Bedrijfsmanagement (5408) |
| Onderwijstaal : Nederlands |
| Studiepunten: 4,0 | | | | Periode: semester 1 (3sp) semester 2 (1sp)  | | | | | 2de Examenkans1: Ja | | | | | Eindcijfer2: Numeriek |
|
Volgtijdelijkheid
|
| |
|
Geen volgtijdelijkheid
|
|
|
Basiskennis van: - vennootschappen (en belastingen)
- relevante en niet-relevante kosten voor besluitvorming.
- kosten-volume-winstrelaties: kritische afzet, break-even analyse, contributiemarge,...
- bepalen van productkosten: allocatie van de indirecte kosten
- investeringsbeslissingen.
- boekhouden: balans, resultatenrekening, financiële analyse.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Huiswerktaken ✔
|
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
|
Het opleidingsonderdeel wordt tweemaal aangeboden. De evaluatie is voor beide aanbiedingen identiek.Semester 1 (3,00sp)
| Evaluatievorm | |
|
| Schriftelijk examen | 100 % |
|
| Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
|
|
| Gebruik studiemateriaal tijdens evaluatie | ✔ |
|
| Toelichting | Een eenvoudig rekentoestel, geen grafisch |
|
|
|
| Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
| Voorwaarden | Een pass op het portfolio van levenslang leren (periode 2) is noodzakelijk om te kunnen slagen op het opleidingsonderdeel. |
|
|
|
| Gevolg | Bij een pass op het portfolio van levenslang leren (periode 2) krijgt de student het cijfer van het examen van periode 1 als eindresultaat voor het opleidingsonderdeel. Bij een fail op het portfolio van levenslang leren (periode 2) krijgt de student een fail als eindresultaat voor het opleidingsonderdeel. |
|
|
|
| Extra info | Het examen van periode 1 bestaat uit meerkeuzevragen met giscorrectie, (eventueel) aangevuld met enkele open vragen/oefeningen. Meer info tijdens de hoorcolleges en op Toledo. Onderwerpen van eventuele gastcolleges kunnen ook geëvalueerd worden bij het examen. Het OMT stelt een lijst met goedgekeurde activiteiten op of keurt individuele activiteiten goed. Het reeds opgebouwde portfolio mag steeds verder aangevuld worden (naar 2e examenkans toe of vanuit een vorig academiejaar). |
|
Semester 2 (1,00sp)
| Evaluatievorm | |
|
| Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 100 % |
|
| Andere: | portfolio ter verantwoording van 30u 'inzet' met een pass/fail beoordeling |
|
|
|
| Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
| Gebruik studiemateriaal tijdens evaluatie | ✔ |
|
| Toelichting | Een eenvoudig rekentoestel, geen grafisch |
|
|
|
| Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
| Voorwaarden | Een pass op het portfolio van levenslang leren (periode 2) is noodzakelijk om te kunnen slagen op het opleidingsonderdeel. |
|
|
|
| Gevolg | Bij een pass op het portfolio van levenslang leren (periode 2) krijgt de student het cijfer van het examen van periode 1 als eindresultaat voor het opleidingsonderdeel. Bij een fail op het portfolio van levenslang leren (periode 2) krijgt de student een fail als eindresultaat voor het opleidingsonderdeel. |
|
|
|
| Extra info | Het examen van periode 1 bestaat uit meerkeuzevragen met giscorrectie, (eventueel) aangevuld met enkele open vragen/oefeningen. Meer info tijdens de hoorcolleges en op Toledo. Onderwerpen van eventuele gastcolleges kunnen ook geëvalueerd worden bij het examen. Het OMT stelt een lijst met goedgekeurde activiteiten op of keurt individuele activiteiten goed. Het reeds opgebouwde portfolio mag steeds verder aangevuld worden (naar 2e examenkans toe of vanuit een vorig academiejaar). |
|
Tweede examenkans
| Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
| Toelichting evaluatievorm | Het reeds opgebouwde portfolio mag steeds verder aangevuld worden. Bij niet afleggen van een deelevaluatie (bedrijfsmanagement of levenslang leren) in 2e examenkans blijft de score/evaluatie uit de 1e examenkans behouden. Een pass op het portfolio van levenslang leren (periode 2) wordt automatisch overgedragen naar een volgend academiejaar. |
|
|
|
|
 
|
| Verplicht studiemateriaal |
| |
PowerPoint presentatie en ander studiemateriaal zal via Toledo ter beschikking gesteld worden, eventueel aangevuld met aanbevolen literatuur. |
|
 
|
| Aanbevolen literatuur |
| |
Management accounting,Ann Jorissen,zevende,Van Inn,9789045549453
Cost accounting,Ann Jorissen,negende,Van Inn,9789045557533 |
|
 
|
| Opmerkingen |
| |
Situering binnen het curriculum/leerdomein Dit opleidingsonderdeel maakt deel uit van het leerdomein Ondernemen en Maatschappij. Relatie met werkveld Dit opleidingsonderdeel laat de student kennismaken met diverse ecoonomische aspecten/problemen waarmee hij/zijn kan geconfronteerd worden in het werkveld en bereidt de student voor om met de nodige economische basiskennis meer gegronde beslissingen te kunnen nemen. |
|
|
Eindcompetenties master in de industriële wetenschappen: elektronica-ICT
|
- EC
| EC1 - De Master in de industriële wetenschappen: elektronica-ICT kan in eigen professioneel denken en handelen -- met een gepaste ingenieursattitude en met continue aandacht voor de eigen vorming -- adequaat communiceren, effectief samenwerken, en rekening houden met de duurzame, economische, ethische, maatschappelijke en/of internationale context en is zich hierbij bewust van de impact op de omgeving. | | | - DC
| DC-M8 - kan kennis en vaardigheden kritisch evalueren om op basis hiervan eigen denken en handelen bij te sturen. (kritisch reflecteren) | | | | - BC
| De student kan de aangeleerde begrippen, methodes toepassen en berekenen in nieuwe voorbeelden, beslissingsprocessen. Hij/zij ka n het bekomen resultaat voldoende kritisch interpreteren.
LLL: De student staat kritisch tegenover de gevolgde seminari es in het kader van Levenslang leren. | | | - DC
| DC-M9 - kan mondeling en schriftelijk (grafisch) communiceren. (communiceren) | | | | - BC
| LLL: De student staat kritisch tegenover de gevolgde seminaries in het kader van levenslang leren. | | | - DC
| DC-M10 - kan constructief en verantwoordelijk functioneren als lid van een (multidisciplinair) team. (samenwerken) | | | | - BC
| LLL: De student stelt een overzichtelijk en to-the-point portfolio op die beoordeeld wordt door het onderwijsmanagementteam van de master in de industriële wetenschappen: verpakkingstechnologie. | | | - DC
| DC-M11 - handelt maatschappelijk verantwoord en binnen een internationaal kader. (internationaal gericht en maatschappelijk verantwoord handelen) | | | | - BC
| LLL: De student toont aan dat hij verantwoordelijkheid kan opnemen in een organisatie (bv. rondleiden van nieuwe studenten tijde ns een infodag). | | | - DC
| DC-M12 geeft blijkt van een gepaste ingenieursattitude. (ingenieursattitude) | | | | - BC
| De student bezit kennis van en inzicht in de basisbegrippen en -methodes van de besproken topics tijdens de (gast)colleges bedri jfsmanagement. Hij/zij kan deze gericht en efficiënt toepassen - analyseren en oplossen- binnen een onzekere context, ter onders teuning van beleidsbeslissingen.
LLL: De student toont leergierigheid en geeft blijk van een houding tot levenslang ler en. De student draagt op een professionele manier bij aan de organisatie. | - EC
| EC2 - De Master in de industriële wetenschappen: elektronica-ICT beheerst een geheel van kennis en vaardigheden omtrent het ontwerpen van software en analoge en digitale systemen en kan deze creatief concipiëren, plannen en uitvoeren als geïntegreerd deel van een methodologisch en projectmatig geordende reeks van handelingen binnen een multidisciplinair project met een belangrijke onderzoeks- en/of innovatiecomponent | | | - DC
| DC-M1 - heeft kennis van de basisbegrippen, structuur en samenhang. (kennis bezitten) | | | | - BC
| De student bezit kennis van de begrippen en -methodes van de besproken topics van bedrijfsmanagement. | | | - DC
| DC-M2 - heeft inzicht in de basisbegrippen en methodes. (begrijpen) | | | | - BC
| De student kan de aangeleerde begrippen en methodes van de besproken topics toepassen en berekenen in nieuwe voorbeelden, beslis singsprocessen. Hij/zij kan de de aangeleerde begrippen, methodes efficiënt toepassen (analyseren en oplossen) binnen een onzeke re context, ter ondersteuning van beleidsbeslissingen. | | | - DC
| DC-M3- kan problemen herkennen, activiteiten plannen en actie ondernemen. (initiëren en plannen) | | | | - BC
| LLL: De student verkent op eigen initiatief de mogelijkheden voor levenslang leren en plant zelfstandig zijn 'vormende' activite iten. | | | - DC
| DC-M4 - kan informatie opzoeken, meten of verzamelen en correct refereren. (data verwerven) | | | | - BC
| LLL: De student zoekt de nodige informatie voor potentiële activiteiten in het kader van levenslang leren zelfstandig op. | | | - DC
| DC-M5 - kan problemen analyseren, logisch structureren en interpreteren. (analyseren) | | | | - BC
| De student kan in (grotere) casestudies, de relevante informatie halen voor het oplossen van een probleem en kan de correcte met hode toepassen. | | | - DC
| DC-M6 - kan methodes selecteren en gefundeerde keuzes maken om problemen op te lossen of oplossingen te ontwerpen. (oplossen en ontwerpen) | | | | - BC
| De student kan de nodige gegevens uit een opdracht logisch selecteren, structureren en toepassen. Hij/zij kan het bekomen result aat voldoende kritisch beoordelen. | | | - DC
| DC-M8 - kan kennis en vaardigheden kritisch evalueren om op basis hiervan eigen denken en handelen bij te sturen. (kritisch reflecteren) | | | | - BC
| De student kan de aangeleerde begrippen, methodes toepassen en berekenen in nieuwe voorbeelden, beslissingsprocessen. Hij kan he t bekomen resultaat voldoende kritisch interpreteren.
LLL: De student staat kritisch tegenover de gevolgde seminaries i n het kader van Levenslang leren. |
|
|
|
| | EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
| Aangeboden in | Tolerantie3 |
|
master in de industriële wetenschappen: elektronica-ICT
|
J
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
| 2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.
|
|