De elektronische studiegids voor het academiejaar 2025 - 2026 is onder voorbehoud.





Numerieke methoden 2 (5411)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. Jochen SCHÜTZ 
  
Lid van het onderwijsteam :Prof. dr. Sorin POP 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 5,0
  
Periode: semester 2 (5sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Examencontract: niet mogelijk


 
Volgtijdelijkheid
 
   Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
 
 
  Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
    Calculus 1 (3376) .0 stptn
    Calculus 2 (3323) .0 stptn
    Lineaire algebra (3983) .0 stptn
    Numerieke methoden 1 (1805) .0 stptn
    Programmeren en algoritmiek 1 (4550) 5.0 stptn
    Programmeren en algoritmisch denken (3725) 5.0 stptn
 
   Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
 
 
  Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
    Calculus 1 (3376) .0 stptn
    Calculus 2 (3323) .0 stptn
    Lineaire algebra (3983) .0 stptn
    Numerieke methoden 1 (1805) .0 stptn
    Programmeren en algoritmiek 1 (4550) 5.0 stptn
    Programmeren en algoritmisch denken (3725) 5.0 stptn
 

Begincompetenties

De student kent de volgende topics uit Calculus 1, 2, Lineaire Algebra en Numerieke Methoden 1. Items met een * worden kort herhaald.

-- Afgeleiden, middelwaarde- en tussenwaardestelling

-- Lineaire stelsels van vergelijkingen en exacte oplossingen (Gauß-Algorithme, LU), Eigenwaarden en eigenvectoren.

-- Orthogonaliteit en projecties*

-- Convergentiebegrip, kennis van eenvoudige iteratieve methodes, o.a. Newton-methode voor scalaire vergelijkingen



Inhoud

Deze cursus is een voortzetting van de cursus Numerieke methoden 1 (1805 of 5263) en is onderverdeeld in twee delen. In het eerste deel worden er oplossingsmethodes voor (niet)lineaire stelsels van algebraïsche vergelijkingen bestudeerd. In het bijzonder worden er iteratieve methodes beschouwd, onder andere de conjugate gradient methode. Vervolgens zullen er technieken gepresenteerd worden om oplossingen te vinden voor leastsquares (kleinste kwadraten) optimalisatieproblemen. In het tweede deel worden er numerieke methoden voor gewone differentiaalvergelijkingen besproken. Naast klassieke methoden zoals Runge-Kutta worden ook numerieke methoden voor stijfe differentiaalvergelijkingen gepresenteerd.



Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Hoorcollege  
Responsiecollege  


Evaluatie

Periode 2    Studiepunten 5,00

Evaluatievorm
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode10 %
Huiswerktaken
Schriftelijk examen90 %

Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Ja
Toelichting evaluatievorm 100% mondeling examen
 

Eerder aangekochte verplichte handboeken
  Numerical Mathematics (2nd edition), Quarteroni, Sacco, Saleri, Springer 2007,
 

Aanbevolen literatuur
  Inleiding tot de numerieke wiskunde,Adhemar Bultheel,ACCO Uitgeverij,9789033462535


Eindcompetenties
bachelor in de wiskunde
  •  EC 
  • EC 5: De bachelor Wiskunde kan de theorieën en methoden toepassen op relatief eenvoudige wiskundige problemen (zowel theoretische als rekentechnische). Hij/zij kan zelf wiskundige redeneringen
    maken en opschrijven.

     
  •  DC 
  • 5.1: De bachelor wiskunde kan rekenkundige methoden (bijvoorbeeld integreren, afleiden van functies, variatie van parameters, hypothese toetsing, … ) toepassen om eenvoudige wiskundige problemen op te lossen

     
  •  DC 
  • 5.2: De bachelor wiskunde kan wiskundige theorieën toepassen om eenvoudige wiskundige problemen te analyseren

  •  EC 
  • EC 6: De bachelor Wiskunde kan de reeds verworven kennis integreren in nieuwe wiskundige onderwerpen. 
    Hij/zij begrijpt de samenhang tussen onderwerpen.

     
  •  DC 
  • 6.2: De bachelor wiskunde kan in vogelvlucht diverse wiskundige onderwerpen en deelgebieden overzien

     
  •  DC 
  • 6.3: De bachelor wiskunde begrijpt de samenhang tussen verschillende onderwerpen

     
  •  DC 
  • 6.4: De bachelor wiskunde kan geleerde beginselen in het ene onderwerp integreren in een ander, nieuw onderwerp

  •  EC 
  • EC 8: De bachelor Wiskundeheeft enige vaardigheid in modelleren.

     
  •  DC 
  • 8.3: De bachelor wiskunde kan een eenvoudig model opstellen voor een natuurwetenschappelijk verschijnsel of technologische toepassing

  •  EC 
  • EC 9: De bachelor Wiskunde is in staat als lid van een team te functioneren.

     
  •  DC 
  • 9.1: De bachelor wiskunde kan respectvol omgaan en samenwerken met teamleden

     
  •  DC 
  • 9.2: De bachelor wiskunde kan in een team een actieve rol op zich nemen

     
  •  DC 
  • 9.3: De bachelor wiskunde kan zich aan opgelegde deadlines houden

  •  EC 
  • EC 12: De bachelor Wiskunde heeft een basiskennis van programmeren en kan courante wiskundige software gebruiken (bv. Maple, Matlab).

     
  •  DC 
  • 12.3: De bachelor wiskunde kan met wiskundige software als Matlab werken

  •  EC 
  • EC 14: De bachelor Wiskunde heeft een kritische ingesteldheid en een onderzoekshouding.

     
  •  DC 
  • 14.1: De bachelor wiskunde denkt kritisch na over verworven informatie

 

Educatieve master in de wetenschappen en technologie
  •  EC 
  • 5.4 De educatieve master is een domeinexpert WET: de EM heeft gevorderde kennis van en inzicht in de domeindisciplines relevant voor de specifieke vakdidactiek(en).

 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
2de bachelorjaar in de wiskunde J
Educatieve master in de wetenschappen en technologie - keuze voor vakdidactiek wiskunde J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.