Structuur en reactiviteit van organische verbindingen (5423) |
Onderwijstaal : Nederlands |
Studiepunten: 7,0 | | | Periode: semester 1 (7sp) | | | 2de Examenkans1: Ja | | | Eindcijfer2: Numeriek |
| Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
|
|
|
Chemie voor levenswetenschappen 1 (2919)
|
.0 stptn |
|
|
Chemie voor levenswetenschappen 2 (2920)
|
3.0 stptn |
|
|
Inleiding tot chemie (3462)
|
5.0 stptn |
|
|
|
De student is vertrouwd met de basisconcepten van atomen en moleculen, begrijpt het concept van de chemische binding en kan dat toepassen op het niveau van kwalitatieve molecuulorbitaal-theorie. Hij/zij is tevens vertrouwd met de Lewis-voorstelling van moleculen en kent de concepten oxidatiegetal en formele lading. Hij/zij is vertrouwd met basisconcepten uit de thermodynamica zoals Gibbs vrije energie, enthalpie en entropie, snelheidsvergelijkingen en de relatie tussen de evenwichtsconstante en thermodynamische grootheden. Hij/zij heeft kennis van zuur-base-, complex- en redox-evenwichten en het gebruik en begrip van overeenkomstige evenwichtsconstantes.
|
|
|
- De student(e) verwerft basiskennis van de structurele voorstellingswijzen die in organische verbindingen en in bouwstenen voor biomoleculen gehanteerd worden om de driedimensionele opbouw te begrijpen.
- De student(e) kent de verschillende types functionele groepen die optreden in organische verbindingen en is vertrouwd met de nomenclatuur van organische verbindingen.
- De student(e) kent de voorstellingswijzen die aan de basis liggen om conformaties en configuraties van organische verbindingen en eenvoudige biomoleculen (suikers en aminozuren) te bespreken en kan deze toepassen.
- De student(e) kent de begrippen delokalisatie, resonantievormen, resonantieënergie en aromaticiteit en kan deze toepassen om inzicht te verwerven in stabiliteit, elektronenverdeling, zuur-base-gedrag en reactieve plaatsen in organische en biomoleculaire verbindingen.
- De student(e) kent het verband tussen de aard van functionele groepen en de mogelijke reactietypes die kunnen optreden.
- De student(e) kan de principes van zuur-base-evenwichten toepassen op organische en biomoleculaire verbindingen en heeft inzicht in de factoren die deze evenwichten bepalen.
- De student(e) kent de verschillende basisreactietypes, zowel wat betreft hun algemene karakteristieken als hun mechanistische aspecten, en kan deze kennis toepassen in eenvoudige synthese-oefeningen.
- De student(e) kent de basisprincipes die bepalend zijn voor nucleofiliciteit, elektrofiliciteit en eigenschappen van organische verbindingen.
- De student(e) kan onderscheid maken tussen kinetische en thermodynamische aspecten van organische reacties.
- De student(e) verwerft basiskennis over de structuur, eigenschappen en reactiviteit van de belangrijkste klassen van heterocyclische verbindingen.
- De student(e) verwerft een vaardigheid die toelaat nieuwe reacties te analyseren voor wat hun mechanisme betreft, deze te begrijpen en te achterhalen.
- De student(e) maakt kennis met basis-experimentele opstellingen voor de synthese en opzuivering van organische verbindingen en kan deze toepassen voor de synthese van enkele eenvoudige organische moleculen. De student(e) kan ook behoorlijk rapporteren over de uitgevoerde practica in deze context.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 7,00
Evaluatievorm | |
|
Praktijkevaluatie tijdens onderwijsperiode | 10 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | minstens 8 op 20 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Voor alle practica is een goede voorbereiding, deelname en inlevering van het laboschrift verplicht. De voorbereiding wordt bij aanvang van ieder practicum beoordeeld (met een voldoende of onvoldoende). Desgevallend wordt de student(e) toegestaan de voorbereiding te herwerken om een voldoende te verwerven. Indien wordt vastgesteld dat de voorbereiding onvoldoende blijft, en/of de student(e) door zijn/haar gedrag een gevaar vormt voor zichzelf of voor medestudenten, dan kan hem/haar de toegang tot het labo worden ontzegd. |
|
|
|
Gevolg | De student(e) die om een ongewettigde reden niet heeft deelgenomen aan één of meerdere practica en/of het laboschrift niet heeft ingeleverd, krijgt voor het opleidingsonderdeel als resultaat een "N: examenonderdeel niet volledig afgelegd: ongewettigd afwezig voor onderde(e)len van de evaluatie". In geval van gewettigde afwezigheid, zal een inhaalsessie georganiseerd worden. Een beoordeling van de voorbereiding als onvoldoende, en/of ontzegging tot het labo wegens gevaarlijk gedrag, leidt tot het niet mogen deelnemen aan het practicum, hetgeen resulteert in een "N: examenonderdeel niet volledig afgelegd: ongewettigd afwezig voor onderde(e)len van de evaluatie |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
Cursus 1:
Subtitel: Cursustekst Deel I Extra info:
Cursus 2:
Subtitel: Trajectboek Extra info:
Cursus 3:
Subtitel: Cursustekst Deel II Extra info:
Cursus 4:
Subtitel: Practicumtekst Extra info: enkel voor 7 SP |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
Titel: Organic Chemistry Auteur: John McMurry Editie: 9 Uitgever: Cengage Learning ISBN: 9781305080485 Extra info: Dit handboek wordt gebruikt voor het vervolgvak 'Synthesemethoden en ...' |
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
Molecuulmodellen (worden verdeeld door didactiek chemie) |
|
|
Eindcompetenties bachelor in de chemie
|
- EC
| EC 1: De bachelor in de chemie heeft kennis van en inzicht in de structuur van de materie, de onderlinge interacties tussen materiebouwstenen, de wisselwerking tussen materie en energie, en de daaruit voortvloeiende relaties tussen structuur en eigenschappen. | - EC
| EC 2: De bachelor in de chemie heeft daartoe een grondige kennis in de voornaamste disciplines van de chemie, is vertrouwd met hun denkwijze en hun wetenschappelijke methodologie, en kan die toepassen voor het oplossen van een chemisch probleem, met name in: - de analytische chemie - de anorganische chemie - de fysische en de theoretische chemie - de organische chemie - de beginselen van biochemie en macromoleculaire chemie - de levende wereld op moleculair, cellulair, genetisch en organismaal niveau, voor de bachelor chemie in de optie Biochemie - elementen van de fysische chemie in het domein van anorganische, organische en theoretische chemie, voor de bachelor chemie in de optie Materiaalchemie en deels ook in de optie Onderwijs | - EC
| EC 5: De bachelor in de chemie is in staat experimenten tebegrijpen en zelfstandig uit te voeren en daarover te rapporteren. Hij of zij is daarenboven in staat risico's in te schatten en de daarbij behorende veiligheidsprocedures toe te passen. | - EC
| EC 6: De bachelor in de chemie toont een gezonde kritische ingesteldheid en kan rigoureus en zorgvuldig redeneren, abstraheren en formuleren. | - EC
| EC 9: De bachelor in de chemie kan aangeleerde kennis en inzichten aanwenden om wetenschappelijke hypothesen te formuleren, experimenten te bedenken, deze uit te voeren en onderzoeksresultaten correct te interpreteren. |
|
|
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
Aangeboden in | Tolerantie3 |
2de bachelorjaar in de chemie
|
J
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.
|
|