Biologie van de cel (5445) |
Onderwijstaal : Nederlands |
Studiepunten: 6,0 | | | Periode: kwartiel 1 (6sp) | | | 2de Examenkans1: Ja | | | Eindcijfer2: Numeriek |
| Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
We verwijzen naar het remediëringspakket van de septembercursussen wiskunde en chemie. De student begrijpt Engelstalige teksten.
|
|
|
- De student(e) kent de kenmerken van het "Leven" en kan een overzicht geven van de hiërarchische niveaus waarop het leven bestudeerd wordt.
- De student(e) kan het Leven situeren in zijn chemische context. Hij (zij) verwerft basiskennis in de functionele groepen op koolstof en de moleculaire diversiteit van het leven.
- De student(e) verwerft inzicht in de structuur en functie van macromoleculen (koolhydraten, eiwitten, lipiden en nucleïnezuren).
- De student(e) kan de wetten van de thermodynamica van open systemen toepassen op de energietransformaties in cellen, de koppeling van anabolisme en katabolisme.
- De student(e) verwerft inzicht in de werkingsmechanismen van enzymen en in de regulatie van het metabolisme.
- De student(e) kent de verschillende celstructuren en organellen, de endosymbiosetheorie.
- De student(e) verwerft inzicht in de basisprincipes van de cellulaire respiratie, de fermentatie, de fotosynthese en celcommunicatie.
- De student(e) maakt kennis met de celcyclus en de mitose.
- De student(e) ziet in dat evolutie tegelijk de eenheid en de diversiteit van het leven kan verklaren; dat vorm en functie samengaan.
- De student(e) verwerft vaardigheiden voor het uitvoeren van eenvoudige experimenten met biologisch materiaal.
- De onderstaande doelstellingen gelden alleen voor de bachelor biologie (6SP):
- De student(e) is in staat om de biologie te situeren in de wetenschappen. Hij kent de verschillende subdisciplines en specialismen.
- Hij/zij kent de wetenschappelijke methoden (beschrijvende en experimentele disciplines), het wetenschappelijk proces. De student kan wetenschappelijke bronnen opzoeken.
- De student(e) is in staat om de experimentele gegevens, bekomen in de practica, te verwerken met behulp van de gepaste computerprogramma's (excel).
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 6,00
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Het bijwonen van de praktische oefeningen is verplicht. |
|
|
|
Gevolg | De student(e) die ongewettigd afwezig is op 1 of meer van de praktische oefeningen, krijgt voor het opleidingsonderdeel als eindresultaat een N (examenonderdeel niet volledig afgelegd: ongewettigd afwezig voor onderde(e)len van de evaluatie). |
|
|
|
Extra info | Mondeling examen met schriftelijke voorbereiding |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Handboek 1:
Biology. A Global Approach, Campbell et al., Pearson education, Last edition (12th)
ISBN: 9780135188743 |
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
Cursus 1:
Subtitel: Leidraad Extra info:
Cursus 2:
Subtitel: Handleiding van de werkzittingen en practica Extra info:
Cursus 3:
Subtitel: Elektronenmicroscopische foto's Extra info: |
|
|
Eindcompetenties bachelor in de biologie
|
- EC
| EC 1: De bachelor Biologie heeft een grondige kennis en inzicht verworven in de levende wereld op moleculair, cellulair , functioneel, organismaal, populatie en ecosysteemniveau. | - EC
| EC 2: De bachelor Biologieheeft inzicht in de processen die de grondslag vormen van de evolutie van het leven. Hij/zijkan nieuwe kennis verzameld op de verschillende biologische niveausintegreren in de evolutietheorie. | - EC
| EC 3: De bachelor Biologiehoudt rekening metde noodzaak van de inter- en multidisciplinaire benadering om de levende wereld in al zijn aspecten te onderzoeken. Hij/zij heeft daartoe een grondige kennis en inzicht in andere relevantewetenschappelijke disciplines (chemie, fysica, geologie), | - EC
| EC 5: De bachelor Biologie kan met inzicht metingen verrichten en observeren waarbij hij/zij de hoogst mogelijke precisie nastreeft en integer handelt in zijn/haar observaties en metingen. | - EC
| EC 12: De bachelor Biologie heeft inzicht in de maatschappelijke relevantie van de biologie, hij/zij kent de actoren in het werkveld. De bachelor Biologie kent de impact van de mens op de natuur, hij/zij gedraagt zich als pleitbezorger van de biosfeer en respecteert de principes van duurzaamheid. |
|
|
|
Educatieve master in de wetenschappen en technologie
|
- EC
| 5.4 De educatieve master is een domeinexpert WET: de EM heeft gevorderde kennis van en inzicht in de domeindisciplines relevant voor de specifieke vakdidactiek(en). |
|
|
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
Aangeboden in | Tolerantie3 |
1ste bachelorjaar in de biologie
|
J
|
Educatieve master in de wetenschappen en technologie - keuze voor vakdidactiek biologie
|
J
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.
|
|