Biologie van de cel (5445)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. Jan COLPAERT 
  
Co-titularis :Prof. dr. Ann CUYPERS 
  
Met medewerking van :Mevrouw Ann WIJGAERTS 
 Mevrouw Ria VANDERSPIKKEN 
  
Lid van het onderwijsteam :Mevrouw Anke HUYSMANS 
 Mevrouw Imke TOMSIN 
 Mevrouw Lisa REYNDERS 
 De heer Wim KUYPERS 
 dr. Wouter SILLEN 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 6,0
  
Periode: kwartiel 1 (6sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Examencontract: niet mogelijk


 
Volgtijdelijkheid
 
   Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
 
 
Advies Laboratoriumvaardigheden (2918)

Begincompetenties

We verwijzen naar het remediëringspakket van de septembercursussen wiskunde en chemie. De student begrijpt Engelstalige teksten.



Inhoud
  • De student(e) kent de kenmerken van het "Leven" en kan een overzicht geven van de hiërarchische niveaus waarop het leven bestudeerd wordt.
  • De student(e) kan het Leven situeren in zijn chemische context. Hij (zij) verwerft basiskennis in de functionele groepen op koolstof en de moleculaire diversiteit van het leven.
  • De student(e) verwerft inzicht in de structuur en functie van macromoleculen (koolhydraten, eiwitten, lipiden en nucleïnezuren).
  • De student(e) kan de wetten van de thermodynamica van open systemen toepassen op de energietransformaties in cellen, de koppeling van anabolisme en katabolisme.
  • De student(e) verwerft inzicht in de werkingsmechanismen van enzymen en in de regulatie van het metabolisme.
  • De student(e) kent de verschillende celstructuren en organellen, de endosymbiosetheorie.
  • De student(e) verwerft inzicht in de basisprincipes van de cellulaire respiratie, de fermentatie, de fotosynthese en celcommunicatie.
  • De student(e) maakt kennis met de celcyclus en de mitose.
  • De student(e) ziet in dat evolutie tegelijk de eenheid en de diversiteit van het leven kan verklaren; dat vorm en functie samengaan.
  • De student(e) verwerft vaardigheiden voor het uitvoeren van eenvoudige experimenten met biologisch materiaal.
  • De onderstaande doelstellingen gelden alleen voor de bachelor biologie (6SP):
  • De student(e) is in staat om de biologie te situeren in de wetenschappen. Hij kent de verschillende subdisciplines en specialismen.
  • Hij/zij kent de wetenschappelijke methoden (beschrijvende en experimentele disciplines), het wetenschappelijk proces. De student kan wetenschappelijke bronnen opzoeken.
  • De student(e) is in staat om de experimentele gegevens, bekomen in de practica, te verwerken met behulp van de gepaste computerprogramma's (excel).


Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Hoorcollege  
Practicum  
Responsiecollege  
Werkzittingen  
Zelfstudieopdracht (ZSO)  


Evaluatie

Kwartiel 1 (6,00sp)

Evaluatievorm
Mondeling examen100 %
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen)
VoorwaardenHet bijwonen van de praktische oefeningen is verplicht.
GevolgDe student(e) die ongewettigd afwezig is op 1 of meer van de praktische oefeningen, krijgt voor het opleidingsonderdeel als eindresultaat een N (examenonderdeel niet volledig afgelegd: ongewettigd afwezig voor onderde(e)len van de evaluatie).
Extra info

Mondeling examen met schriftelijke voorbereiding


Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Neen
 

Verplichte handboeken (boekhandel)
 

Handboek 1:

Biology. A Global Approach, Campbell et al., Pearson education, Last edition (12th)

ISBN: 9780135188743 

 

Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel)
 

Cursus 1:

Subtitel: Leidraad
Extra info:

Cursus 2:

Subtitel: Handleiding van de werkzittingen en practica
Extra info:

Cursus 3:

Subtitel: Elektronenmicroscopische foto's
Extra info:



Eindcompetenties
bachelor in de biologie
  •  EC 
  • EC 1: De bachelor Biologie heeft een grondige kennis en inzicht verworven in de levende wereld op moleculair, cellulair , functioneel, organismaal, populatie en ecosysteemniveau.

  •  EC 
  • EC 2: De bachelor Biologieheeft inzicht in de processen die de grondslag vormen van de evolutie van het leven. Hij/zijkan nieuwe kennis verzameld op de verschillende biologische niveausintegreren in de evolutietheorie.

  •  EC 
  • EC 3: De bachelor Biologiehoudt rekening metde noodzaak van de inter- en multidisciplinaire benadering om de levende wereld in al zijn aspecten te onderzoeken. Hij/zij heeft daartoe een grondige kennis en inzicht in andere relevantewetenschappelijke disciplines (chemie, fysica, geologie),

  •  EC 
  • EC 5: De bachelor Biologie kan met inzicht metingen verrichten en observeren waarbij hij/zij de hoogst mogelijke precisie nastreeft en integer handelt in zijn/haar observaties en metingen.

  •  EC 
  • EC 12: De bachelor Biologie heeft inzicht in de maatschappelijke relevantie van de biologie, hij/zij kent de actoren in het werkveld. De bachelor Biologie kent de impact van de mens op de natuur, hij/zij gedraagt zich als pleitbezorger van de biosfeer en respecteert de principes van duurzaamheid.

 

Educatieve master in de wetenschappen en technologie
  •  EC 
  • 5.4 De educatieve master is een domeinexpert WET: de EM heeft gevorderde kennis van en inzicht in de domeindisciplines relevant voor de specifieke vakdidactiek(en).

 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
1ste bachelorjaar in de biologie J
Educatieve master in de wetenschappen en technologie - keuze voor vakdidactiek biologie J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.