De elektronische studiegids voor het academiejaar 2025 - 2026 is onder voorbehoud.





Biologie van de cel (5445)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. Jan COLPAERT 
  
Co-titularis :Prof. dr. Ann CUYPERS 
  
Met medewerking van :Mevrouw Ann WIJGAERTS 
 Mevrouw Ria VANDERSPIKKEN 
  
Lid van het onderwijsteam :Mevrouw Anke HUYSMANS 
 Mevrouw Imke TOMSIN 
 Mevrouw Joline MILLEN 
 Mevrouw Kelly THYS 
 De heer Wim KUYPERS 
 dr. Wouter SILLEN 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 6,0
  
Periode: kwartiel 1 (6sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Examencontract: niet mogelijk


 
Volgtijdelijkheid
 
   Geen volgtijdelijkheid
   Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
 
 

Begincompetenties

We verwijzen naar het remediëringspakket van de septembercursussen wiskunde en chemie. De student begrijpt Engelstalige teksten.



Inhoud
  • De student(e) kent de kenmerken van het "Leven" en kan een overzicht geven van de hiërarchische niveaus waarop het leven bestudeerd wordt.
  • De student(e) kan het Leven situeren in zijn chemische context. Hij (zij) verwerft basiskennis in de functionele groepen op koolstof en de moleculaire diversiteit van het leven.
  • De student(e) verwerft inzicht in de structuur en functie van macromoleculen (koolhydraten, eiwitten, lipiden en nucleïnezuren).
  • De student(e) kan de wetten van de thermodynamica van open systemen toepassen op de energietransformaties in cellen, de koppeling van anabolisme en katabolisme.
  • De student(e) verwerft inzicht in de werkingsmechanismen van enzymen en in de regulatie van het metabolisme.
  • De student(e) kent de verschillende celstructuren en organellen, de endosymbiosetheorie.
  • De student(e) verwerft inzicht in de basisprincipes van de cellulaire respiratie, de fermentatie, de fotosynthese en celcommunicatie.
  • De student(e) maakt kennis met de celcyclus en de mitose.
  • De student(e) ziet in dat evolutie tegelijk de eenheid en de diversiteit van het leven kan verklaren; dat vorm en functie samengaan.
  • De student(e) verwerft vaardigheiden voor het uitvoeren van eenvoudige experimenten met biologisch materiaal.
  • De onderstaande doelstellingen gelden alleen voor de bachelor biologie (6SP):
  • De student(e) is in staat om de biologie te situeren in de wetenschappen. Hij kent de verschillende subdisciplines en specialismen.
  • Hij/zij kent de wetenschappelijke methoden (beschrijvende en experimentele disciplines), het wetenschappelijk proces. De student kan wetenschappelijke bronnen opzoeken.
  • De student(e) is in staat om de experimentele gegevens, bekomen in de practica, te verwerken met behulp van de gepaste computerprogramma's (excel).


Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Hoorcollege  
Practicum  
Responsiecollege  
Werkzittingen  
Zelfstudieopdracht (ZSO)  


Evaluatie

Periode 1    Studiepunten 6,00

Evaluatievorm
Mondeling examen100 %
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen)
VoorwaardenHet bijwonen van de praktische oefeningen is verplicht.
GevolgDe student(e) die ongewettigd afwezig is op 1 of meer van de praktische oefeningen, krijgt voor het opleidingsonderdeel als eindresultaat een N (examenonderdeel niet volledig afgelegd: ongewettigd afwezig voor onderde(e)len van de evaluatie).
Extra info

Mondeling examen met schriftelijke voorbereiding


Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Neen
 

Verplichte handboeken (boekhandel)
 

Handboek 1:

Biology. A Global Approach, Campbell et al., Pearson education, Last edition (12th)

ISBN: 9780135188743 

 

Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel)
 

Cursus 1:

Subtitel: Leidraad
Extra info:

Cursus 2:

Subtitel: Handleiding van de werkzittingen en practica
Extra info:

Cursus 3:

Subtitel: Elektronenmicroscopische foto's
Extra info:



Eindcompetenties
bachelor in de biologie
  •  EC 
  • EC 1: De bachelor Biologie heeft een grondige kennis en inzicht verworven in de levende wereld op moleculair, cellulair , functioneel, organismaal, populatie en ecosysteemniveau.

  •  EC 
  • EC 2: De bachelor Biologieheeft inzicht in de processen die de grondslag vormen van de evolutie van het leven. Hij/zijkan nieuwe kennis verzameld op de verschillende biologische niveausintegreren in de evolutietheorie.

  •  EC 
  • EC 3: De bachelor Biologiehoudt rekening metde noodzaak van de inter- en multidisciplinaire benadering om de levende wereld in al zijn aspecten te onderzoeken. Hij/zij heeft daartoe een grondige kennis en inzicht in andere relevantewetenschappelijke disciplines (chemie, fysica, geologie),

  •  EC 
  • EC 5: De bachelor Biologie kan met inzicht metingen verrichten en observeren waarbij hij/zij de hoogst mogelijke precisie nastreeft en integer handelt in zijn/haar observaties en metingen.

  •  EC 
  • EC 12: De bachelor Biologie heeft inzicht in de maatschappelijke relevantie van de biologie, hij/zij kent de actoren in het werkveld. De bachelor Biologie kent de impact van de mens op de natuur, hij/zij gedraagt zich als pleitbezorger van de biosfeer en respecteert de principes van duurzaamheid.

 

Educatieve master in de wetenschappen en technologie
  •  EC 
  • 5.4 De educatieve master is een domeinexpert WET: de EM heeft gevorderde kennis van en inzicht in de domeindisciplines relevant voor de specifieke vakdidactiek(en).

 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
1ste bachelorjaar in de biologie J
Educatieve master in de wetenschappen en technologie - keuze voor vakdidactiek biologie J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.