Verkeerskundig onderzoek (5478) |
| Onderwijstaal : Nederlands |
| Studiepunten: 6,0 | | | | Periode: semester 2 (6sp)  | | | | | 2de Examenkans1: Ja | | | | | Eindcijfer2: Numeriek |
| | | Examencontract: niet mogelijk |
|
Volgtijdelijkheid
|
| |
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
| |
| |
| |
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
|
| |
|
Casestudie 1 (1558)
|
6.0 stptn |
| |
|
Verkeersonderzoeksmethodologie (3499)
|
6.0 stptn |
| |
|
Verkeersplanning (1381)
|
6.0 stptn |
| |
|
|
|
De student: - kan een kentekenonderzoek voorbereiden, uitvoeren en analyseren.
- kan een parkeeronderzoek voorbereiden, uitvoeren en analyseren.
- kan een locatie ruimtelijk situeren op 3 niveaus
- kent het STOP-principe en kan dit toepassen
- kan een intensiteit en capaciteit van een weg/kruispunt bepalen en hieruit de benodigde conclusies maken
De student is vertrouwd met de basisbegrippen van onderzoek en de basis voor het opzetten van een empirisch onderzoek. Daarnaast kent de student basisplanningsconcepten en is hij/zij bekend met het planningsinstrument MOBER. Tot slot kan de student een kenteken- en parkeeronderzoek correct uitvoeren.
|
|
|
|
Binnen het OPO Verkeerskundig onderzoek leert de student onder andere:
- de inhoud en methodiekenvan het onderzoek verplaatsingsgedrag (OVG).Hierbij komt zowel het Vlaams onderzoek verplaatsingsgedrag als ook andere onderzoeken aan bod.
- de kenmerken van simulatieonderzoek
- enkele basisanalyses uit te voeren m.b.v. de software SPSS.
- de diverse Vlaamse mobiliteitsstudiesdie uitgevoerd kunnen/moeten worden bij een ruimtelijke ontwikkeling-om een mobiliteitstoets nl.mobiliteitseffectenrapport (MOBER)op te stellen. De MOBER zal opgesteld worden in groep (groepswerk) en tijdens de laatste werkzitting presenteren de studenten het eindresultaat van deze opdracht in groep. Binnen de MOBER worden onder andere volgende aspecten behandeld:
- het onderzoeken en vertalen van de belangrijkste contextfactoren op het onderzoek
- het opstellen van een huidig en toekomstig bereikbaarheidsprofielen mobiliteitsprofiel volgens het STOP-principe inclusief het voorbereiden, uitvoeren en verwerken van veldwerk (parkeeronderzoek, tellingen) en/of het interpreteren en analyseren van data van een verkeersmodel of op basis van modelcijfers
- het gebruik van kencijfers bij het voorspellen van de hoeveelheid verkeer in de toekomst verdeeld over het netwerk
- het onderzoeken van diverse typen knelpunten en hiervoor advies geven.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Collectief feedback moment ✔
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
|
|
Casestudy ✔
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
|
Paper ✔
|
|
|
|
Semester 2 (6,00sp)
| Evaluatievorm | |
|
| Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 35 % |
|
| Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
| Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De punten van de paper blijven behouden bij de tweede examenkans indien
de student voor de paper een score gelijk aan of hoger dan 10/20 heeft
behaald. De punten van het groepswerk (peer evaluatie) blijven behouden
bij de tweede examenkans, ongeacht de score. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 15 % |
|
| Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
| Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De punten van de presentatie blijven behouden bij de tweede examenkans
indien de student voor de presentatie een score gelijk aan of hoger dan
10/20 heeft behaald. |
|
|
|
|
|
|
|
|
| Schriftelijk examen | 50 % |
|
| Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
| Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De punten van het schriftelijk examen blijven behouden bij de tweede
examenkans indien de student een score gelijk aan of hoger dan 10/20
heeft behaald. |
|
|
|
|
|
|
|
|
| Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
| Voorwaarden | Het tijdig indienen en presenteren van de vereiste opdracht (nl. paper/casus) is verplicht om een eindcijfer te kunnen verkrijgen. |
|
|
|
| Gevolg | Het niet of laattijdig indienen en/of presenteren van de verplichte opdracht (nl. paper/casus) kan leiden tot een 0 voor het specifiek (deel)opleidingsonderdeel. |
|
|
|
| Extra info | Indien de student een tweede examenkans heeft, is het de verantwoordelijkheid van de student om tijdig contact op te nemen met de docent indien het onduidelijk is welke deelevaluatie(s) de student moet afleggen in tweede kans. |
|
Tweede examenkans
| Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
| Verplicht studiemateriaal |
| |
Studiemateriaal wordt via Blackboard ter beschikking gesteld aan de student. |
|
 
|
| Verplichte software |
| |
Softwaretype: SPSS 29.0.2.0
Licentie: Voorzien door UHasselt
Gebruik: Laptop student |
|
|
Eindcompetenties bachelor in de mobiliteitswetenschappen
|
- EC
| EC1: De afgestudeerde bouwt zelfstandig, zelfsturend en kritisch kennis op. De afgestudeerde is in staat de eigen leerprocessen te plannen, te bewaken, te sturen en te evalueren en zorg te dragen voor eigen (kwaliteits-) controle. | | | - DC
| DC1: De student is in staat om (in groep) de vereiste opdrachten te organiseren en uit te voeren binnen de voorziene tijdsperiode. De docent biedt richtlijnen en kaders die de student hierbij helpen. | | | - DC
| DC2: De student kan een groepsplanning opstellen m.b.t. de studieinzet en deze bewaken en waar nodig bij sturen in functie van de voortgang. Gedurende het groepswerk is er afstemming en overleg met medestudenten waarmee de student samenwerkt. | - EC
| EC2: De afgestudeerde heeft een gedegen kennis en inzicht in de concepten, methodes, en (onderzoeks)technieken van de mobiliteitswetenschappen en past deze adequaat toe. | | | - DC
| DC2: De student kan informatie m.b.t. het eigen vakgebied kritisch beoordelen en synthetiseren. | | | - DC
| DC5: De student kan de onderzoeksmethode of techniek op een adequate wijze uitvoeren en interpreteren, al dan niet met de hulp van courante computertechnieken zoals softwarepakketten. | | | - DC
| DC7: De student kan belangrijke theorieën m.b.t. een duurzame mobiliteit toepassen op eenvoudige en concrete mobiliteitsproblemen. | - EC
| EC3: De afgestudeerde is in staat om op basis van verworven kennis en inzicht te komen tot duurzame oplossingen voor complexe mobiliteitsvraagstukken. Daarnaast benadert de bachelor mobiliteitsproblemen vanuit het ruimere systeem door verbanden te leggen binnen het domein van mobiliteit en in relatie tot andere disciplines. | | | - DC
| DC4: De student formuleert een duurzame oplossing waarin hij/zij de relevante kennis en inzichten samenbrengt. | - EC
| EC4: De afgestudeerde beschouwt de maatschappij inclusief alle belanghebbenden als belangrijke stakeholder en denkt kritisch na over de maatschappelijke relevantie en consequenties van adviezen en opdrachten. | | | - DC
| DC4: De student houdt in zijn/haar aanpak rekening met de belangen en standpunten van stakeholders en/of consequenties van adviezen bij het uitwerken van verschillende oplossingsmogelijkheden. | - EC
| EC6: De afgestudeerde is in staat om te communiceren - zowel schriftelijk als mondeling - over zijn vakgebied met wetenschappers uit het eigen of aangrenzende vakgebieden en met brede maatschappelijke groeperingen. | | | - DC
| DC1: De student is in staat om op een professionele manier schriftelijk te communiceren. | | | - DC
| DC2: De student is in staat om op een professionele manier mondeling te communiceren. | - EC
| EC7: De afgestudeerde is in staat om constructief en coöperatief in teamverband naar oplossingen toe te werken. | | | - DC
| DC3: De student werkt actief mee in de groepsdynamische processen. |
|
|
|
| | EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
| Aangeboden in | Tolerantie3 |
|
2de bachelorjaar in de mobiliteitswetenschappen
|
J
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
| 2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.
|
|