Verkeerskundig onderzoek (5478)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. Ariane CUENEN 
  
Lid van het onderwijsteam :dr. Frederik VERVAECKE 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 6,0
  
Periode: semester 2 (6sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Examencontract: niet mogelijk


 
Volgtijdelijkheid
 
   Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
 
 
  Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
    Casestudie 1 (1558) 6.0 stptn
    Verkeersonderzoeksmethodologie (3499) 6.0 stptn
    Verkeersplanning (1381) 6.0 stptn
 

Begincompetenties

De student:

  • kan een kentekenonderzoek voorbereiden, uitvoeren en analyseren.
  • kan een parkeeronderzoek voorbereiden, uitvoeren en analyseren.
  • kan een locatie ruimtelijk situeren op 3 niveaus
  • kent het STOP-principe en kan dit toepassen
  • kan een intensiteit en capaciteit van een weg/kruispunt bepalen en hieruit de benodigde conclusies maken


De student is vertrouwd met de basisbegrippen van onderzoek en de basis voor het opzetten van een empirisch onderzoek. Daarnaast kent de student basisplanningsconcepten en is hij/zij bekend met het planningsinstrument MOBER. Tot slot kan de student een kenteken- en parkeeronderzoek correct uitvoeren.



Inhoud

Binnen het OPO Verkeerskundig onderzoek leert de student onder andere:

  • de inhoud en methodiekenvan het onderzoek verplaatsingsgedrag (OVG).Hierbij komt zowel het Vlaams onderzoek verplaatsingsgedrag als ook andere onderzoeken aan bod.
  • de kenmerken van simulatieonderzoek
  • enkele basisanalyses uit te voeren m.b.v. de software SPSS.
  • de diverse Vlaamse mobiliteitsstudiesdie uitgevoerd kunnen/moeten worden bij een ruimtelijke ontwikkeling-om een mobiliteitstoets nl.mobiliteitseffectenrapport (MOBER)op te stellen. De MOBER zal opgesteld worden in groep (groepswerk) en tijdens de laatste werkzitting presenteren de studenten het eindresultaat van deze opdracht in groep. Binnen de MOBER worden onder andere volgende aspecten behandeld:
    • het onderzoeken en vertalen van de belangrijkste contextfactoren op het onderzoek
    • het opstellen van een huidig en toekomstig bereikbaarheidsprofielen mobiliteitsprofiel volgens het STOP-principe inclusief het voorbereiden, uitvoeren en verwerken van veldwerk (parkeeronderzoek, tellingen) en/of het interpreteren en analyseren van data van een verkeersmodel of op basis van modelcijfers
    • het gebruik van kencijfers bij het voorspellen van de hoeveelheid verkeer in de toekomst verdeeld over het netwerk
    • het onderzoeken van diverse typen knelpunten en hiervoor advies geven.


Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Collectief feedback moment  
Hoorcollege  
Responsiecollege  
Werkzittingen  
Werkvormen  
Casestudy  
Groepswerk  
Oefeningen  
Paper  


Evaluatie

Semester 2 (6,00sp)

Evaluatievorm
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode35 %
Behoud van deelcijfer in academiejaar
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaarDe punten van de paper blijven behouden bij de tweede examenkans indien de student voor de paper een score gelijk aan of hoger dan 10/20 heeft behaald. De punten van het groepswerk (peer evaluatie) blijven behouden bij de tweede examenkans, ongeacht de score.
Casus
Paper
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode15 %
Behoud van deelcijfer in academiejaar
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaarDe punten van de presentatie blijven behouden bij de tweede examenkans indien de student voor de presentatie een score gelijk aan of hoger dan 10/20 heeft behaald.
Presentatie
Schriftelijk examen50 %
Behoud van deelcijfer in academiejaar
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaarDe punten van het schriftelijk examen blijven behouden bij de tweede examenkans indien de student een score gelijk aan of hoger dan 10/20 heeft behaald.
Gesloten-boek
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen)
Voorwaarden

Het tijdig indienen en presenteren van de vereiste opdracht (nl. paper/casus) is verplicht om een eindcijfer te kunnen verkrijgen. 

Gevolg

Het niet of laattijdig indienen en/of presenteren van de verplichte opdracht (nl. paper/casus) kan leiden tot een 0 voor het specifiek (deel)opleidingsonderdeel. 

Extra info

Indien de student een tweede examenkans heeft, is het de verantwoordelijkheid van de student om tijdig contact op te nemen met de docent indien het onduidelijk is welke deelevaluatie(s) de student moet afleggen in tweede kans.


Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Neen
 

Verplicht studiemateriaal
 

Studiemateriaal wordt via Blackboard ter beschikking gesteld aan de student.

 

Verplichte software
 

Softwaretype: SPSS 29.0.2.0

Licentie: Voorzien door UHasselt 

Gebruik: Laptop student



Eindcompetenties
bachelor in de mobiliteitswetenschappen
  •  EC 
  • EC1: De afgestudeerde bouwt zelfstandig, zelfsturend en kritisch kennis op. De afgestudeerde is in staat de eigen leerprocessen te plannen, te bewaken, te sturen en te evalueren en zorg te dragen voor eigen (kwaliteits-) controle.

     
  •  DC 
  • DC1: De student is in staat om (in groep) de vereiste opdrachten te organiseren en uit te voeren binnen de voorziene tijdsperiode. De docent biedt richtlijnen en kaders die de student hierbij helpen.

     
  •  DC 
  • DC2: De student kan een groepsplanning opstellen m.b.t. de studieinzet en deze bewaken en waar nodig bij sturen in functie van de voortgang. Gedurende het groepswerk is er afstemming en overleg met medestudenten waarmee de student samenwerkt.

  •  EC 
  • EC2: De afgestudeerde heeft een gedegen kennis en inzicht in de concepten, methodes, en (onderzoeks)technieken van de mobiliteitswetenschappen en past deze adequaat toe.

     
  •  DC 
  • DC2: De student kan informatie m.b.t. het eigen vakgebied kritisch beoordelen en synthetiseren.

     
  •  DC 
  • DC5: De student kan de onderzoeksmethode of techniek op een adequate wijze uitvoeren en interpreteren, al dan niet met de hulp van courante computertechnieken zoals softwarepakketten.

     
  •  DC 
  • DC7: De student kan belangrijke theorieën m.b.t. een duurzame mobiliteit toepassen op eenvoudige en concrete mobiliteitsproblemen.

  •  EC 
  • EC3: De afgestudeerde is in staat om op basis van verworven kennis en inzicht te komen tot duurzame oplossingen voor complexe mobiliteitsvraagstukken. Daarnaast benadert de bachelor mobiliteitsproblemen vanuit het ruimere systeem door verbanden te leggen binnen het domein van mobiliteit en in relatie tot andere disciplines.

     
  •  DC 
  • DC4: De student formuleert een duurzame oplossing waarin hij/zij de relevante kennis en inzichten samenbrengt.

  •  EC 
  • EC4: De afgestudeerde beschouwt de maatschappij inclusief alle belanghebbenden als belangrijke stakeholder en denkt kritisch na over de maatschappelijke relevantie en consequenties van adviezen en opdrachten.

     
  •  DC 
  • DC4: De student houdt in zijn/haar aanpak rekening met de belangen en standpunten van stakeholders en/of consequenties van adviezen bij het uitwerken van verschillende oplossingsmogelijkheden.

  •  EC 
  • EC6: De afgestudeerde is in staat om te communiceren - zowel schriftelijk als mondeling - over zijn vakgebied met wetenschappers uit het eigen of aangrenzende vakgebieden en met brede maatschappelijke groeperingen.

     
  •  DC 
  • DC1: De student is in staat om op een professionele manier schriftelijk te communiceren.

     
  •  DC 
  • DC2: De student is in staat om op een professionele manier mondeling te communiceren.

  •  EC 
  • EC7: De afgestudeerde is in staat om constructief en coöperatief in teamverband naar oplossingen toe te werken.

     
  •  DC 
  • DC3: De student werkt actief mee in de groepsdynamische processen.

 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
2de bachelorjaar in de mobiliteitswetenschappen J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.