De elektronische studiegids voor het academiejaar 2025 - 2026 is onder voorbehoud.





Multidisciplinair biomedisch onderzoek (5483)

  
Coördinerend verantwoordelijke :dr. Annelies VANHEEL 
  
Co-titularis :Prof. dr. An HARDY 
 Prof. dr. Kris JANSSENS 
 Prof. dr. Sophie HENDRIX 
 Prof. dr. Steven ABRAMS 
  
Lid van het onderwijsteam :Mevrouw Andreea BURLACU 
 Prof. dr. Ann CUYPERS 
 De heer Arthur HELSEN 
 Mevrouw Daria BUROVA 
 De heer Digvijay GHOGARE 
 Prof. dr. Dirk VALKENBORG 
 De heer Gabriele SANCHINI 
 ir. Gianfabio MANGIONE 
 dr. Isabeau VANBUEL 
 Prof. dr. Jelle HENDRIX 
 Mevrouw Kato MICHIELS 
 Mevrouw Kinga TASNADY 
 Mevrouw Laura BOS CALDERO 
 Mevrouw Lobke MOMBEEK 
 Prof. dr. Louis PITET 
 dr. Mahsa EBRAHIMI 
 dr. Mariana ARREGUIN CAMPOS 
 Mevrouw Naomi VEENINGEN 
 dr. Nele CLAES 
 De heer Pedro SILVA 
 De heer Sander DRIESEN 
 De heer Sander STULENS 
 Mevrouw Sarra ZAGHBOUNI 
 Mevrouw Shanmukha Priya SRINIVASAN 
 Mevrouw Sonia ADELL VALEN 
 De heer Tom KACHE 
 Mevrouw Ulrike ARICKX 
 Mevrouw Victoria SAFIN TIMUROVA 
 Prof. dr. Werend BOESMANS 
 Mevrouw Xue ZHONG 
 Mevrouw Yana VELLA 
 Mevrouw Yessika NATALIA 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 7,0
  
Periode: semester 2 (7sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Examencontract: niet mogelijk


 
Volgtijdelijkheid
 
   Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
 
 
  Voor volgende opleidingsonderdelen dient u een creditbewijs, vrijstelling, reeds getolereerde onvoldoende of ingezette tolereerbare onvoldoende behaald te hebben.
    Biofysica (3609) 4.0 stptn
    Biomoleculen (3606) 7.0 stptn
    Celbiologie (3408) 8.0 stptn
    Celfysiologie (5451) 10.0 stptn
    Chemische homeostase (3415) 4.0 stptn
    Functionele anatomie (3607) 4.0 stptn
    Functionele histologie (5468) 6.0 stptn
    Genetica en genomica (3410) 10.0 stptn
    Vaardigheidsonderwijs (3416) 3.0 stptn
 
  Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
    Statistiek in genetica (3411) 4.0 stptn
 

Inhoud
    • De student(e) maakt nader kennis met het wetenschappelijke onderzoek in de Biomedische Wetenschappen (BMW).
    • De student(e) operationaliseert kennis, inzicht en vaardigheden verworven in het voortraject van de bachelorfase van de opleiding BMW.
    • De student(e) oriënteert zich verder op de verschillende BMW masterafstudeerrichtingennl. "Klinische biomedische wetenschappen" (KBW), "Environmental Health sciences "(EHS), "Molecular mechanisms in Health and Disease" (MHD) en "Bio-elektronics and nanotechnology" (BEN).
    • De student(e) traint als laatste voorbereiding op de bachelorproef basislaboratoriumvaardigheden, informatiegaring en verslaggeving.
    • De student(e) kan per twee onder beperkt toezicht op adequate wijze moleculaire-biotechnologische technieken toepassen (celkweek, nanopartikel- en MIP- synthese, immunocytochemie, FACS, spectrofotometrie, RNA isolatie en cDNA synthese, qPCR, eiwitisolatie, eiwitidentificatie, western blot) en (statistische) data-analyse uitvoeren.
    • De student(e) maakt kennis met beginselen van confocale microscopie.
    • De student(e) presenteert per twee de uitkomst van deelonderzoeken voor een kleine groep.
    • De student(e) stelt per twee een samenhangend en wetenschappelijk gefundeerd eindrapport op in de vorm van een wetenschappelijke publicatie uitgaande van eigen onderzoeksresultaten verkregen in de loop van het MBO project.

Buitenlandse studenten worden in het labo in het Engels begeleid en kunnen hun rapport in het Engels schrijven.



Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Hoorcollege  
Practicum  
Werkvormen  
Demonstraties  
Groepswerk  
Presentatie  
Verslag  


Evaluatie

Periode 3    Studiepunten 7,00

Evaluatievorm
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode45 %
Behoud van deelcijfer in academiejaar
Verslag
Praktijkevaluatie tijdens onderwijsperiode30 %
Behoud van deelcijfer in academiejaar
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode25 %
Andere:Eindverslag
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen)
VoorwaardenHet bijwonen van practica en demonstraties is verplicht. De evaluatie bestaat uit 3 onderdelen (theorie, praktijk en verslag). Men dient voor ieder onderdeel een tolereerbaar cijfer te behalen om te kunnen slagen voor het geheel.
GevolgStudenten die ongewettigd afwezig zijn in een practicum krijgen voor het opleidingsonderdeel als eindresultaat een N ongewettigd afwezig. Studenten die ongewettigd afwezig zijn (N ongewettigde afwezigheid) dienen betrokken practicum het komende academiejaar bij te wonen en te voldoen aan de gestelde eisen van dat practicum om het eindresultaat te verkrijgen. De student dient zich in dit geval in het komende academiejaar opnieuw in te schrijven voor dit opleidingsonderdeel. Deelcijfers kunnen in dit geval overgedragen worden naar het volgende academiejaar. Een student die op één (of meerdere) onderdelen van de evaluatie een cijfer lager dan 8/20 behaalt, krijgt als eindresultaat in zijn studentendossier 'F-fail'.

Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Neen
Toelichting evaluatievorm Herkansing is enkel mogelijk voor eindverslag. Andere deelpunten zijn overdraagbaar binnen hetzelfde academiejaar.
 

Verplicht studiemateriaal
 

Studiemateriaal zal via de contactmomenten of BB worden verspreid.
Studieleidraad digitaal via Blackboard



Eindcompetenties
bachelor in de biomedische wetenschappen
  •  EC 
  • EC 03. De bachelor in de biomedische wetenschappen heeft inzicht in de relatie tussen leefmilieu en gezondheid, met speciale aandacht voor preventie in de gezondheidszorg. [Leerlijn 3: Interactie gezondheid/omgeving]
  •  EC 
  • EC 04. De bachelor in de biomedische wetenschappen heeft inzicht in de mechanismen van de pathologie op het niveau van molecule tot organisme met het oog op diagnose en therapie. [Leerlijn 4:Kennis in pathologie toepassen op basiskennis levenswetenschappen]
  •  EC 
  • EC 05. De bachelor in de biomedische wetenschappen kan op een veilige manier de basislaboratoriumtechnieken binnen het biomedisch onderzoek toepassen en heeft kennis van meer geavanceerde laboratoriumtechnieken. [Leerlijn 5: Wetenschappelijk denken en handelen (Praktische onderzoeksvaardigheden en dataverwerking)]
  •  EC 
  • EC 06. De bachelor in de biomedische wetenschappen heeft kennis van veelgebruikte experimentele modellen gangbaar in het biomedisch onderzoek en kan een aantal daarvan onder begeleiding toepassen. [Leerlijn 5: Wetenschappelijk denken en handelen (Praktische onderzoeksvaardigheden en dataverwerking)]
  •  EC 
  • EC 07. De bachelor in de biomedische wetenschappen kan onderzoeksgegevens analyseren en interpreteren. [Leerlijn 5: Wetenschappelijk denken en handelen (Praktische onderzoeksvaardigheden en dataverwerking)]
  •  EC 
  • EC 08. De bachelor in de biomedische wetenschappen kan literatuuronderzoek uitvoeren en op basis hiervan een aanzet geven tot verder onderzoek, eigen meetresultaten kritisch vergelijken met resultaten van anderen en een remediëring van een eenvoudig experimentele proefopzet voorstellen. [Leerlijn 5: Wetenschappelijk denken en handelen (Praktische onderzoeksvaardigheden en dataverwerking)]
  •  EC 
  • EC 09. De bachelor in de biomedische wetenschappen kan biomedische ethische kwesties benoemen, kent de problemen in verband met (on)ethisch onderzoeksgedrag en heeft aandacht voor plagiaat in het eigen handelen. [Leerlijn 6: Ethisch denken en integer handelen]
  •  EC 
  • EC 10. De bachelor in de biomedische wetenschappen kan communiceren over zijn vakgebied met wetenschappers uit eigen of aangrenzende vakgebieden en in een brede maatschappelijke context. [Leerlijn 7: Communiceren en presenteren]
  •  EC 
  • EC 11. De bachelor in de biomedische wetenschappen kan werken in een team en kan de persoonlijke bijdrage of het groepsproces bijsturen met het oog op de groepsdynamiek en de kwaliteit van de samenwerking. [Leerlijn 8:Werken in een multidisciplinair team]
  •  EC 
  • EC 12. De bachelor in de biomedische wetenschappen is in staat om de eigen leerprocessen te plannen, te evalueren en te sturen (zelf reflectie). [Leerlijn 9: Zelfsturend handelen en leren (zelfreflectie en kwaliteitscontrole)]
 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
3de bachelorjaar in de biomedische wetenschappen J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.