De elektronische studiegids voor het academiejaar 2025 - 2026 is onder voorbehoud.





Elektronische systemen (5501)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. ir. Ronald THOELEN 
  
Co-titularis :Prof. dr. ing. Kris MYNY 
  
Lid van het onderwijsteam :De heer Max KRACK 
 ing. Michiel CLAES 
 De heer Pieter GIESEN 
 De heer Sander VIJGEN 
 ing. Thijs VANDENRYT 
 De heer Wouter HELLEMANS 
 De heer Yari NOWICKI 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 6,0
  
Periode: semester 2 (6sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Examencontract: niet mogelijk


 
Volgtijdelijkheid
 
   Geen volgtijdelijkheid

Inhoud

Dit opleidingsonderdeel heeft als doel een degelijke basis bij te brengen over basisbegrippen binnen de digitale en analoge elektronica. Tegenwoordig is het van primordiaal belang dat elke ingenieur – ook een toekomstig ingenieur bouwkunde, chemie of elektromechanica – een degelijk inzicht heeft in de achtergronden en mogelijkheden van elektronica. Dit inzicht begint bij het begrijpen van de componenten die in de elektronica gebruikt worden, en vormt dan ook de voornaamste focus van de cursus. In dit opleidingsonderdeel leer je meer over de materialen en bouwstenen van elektronische componenten in het analoge en digitale domein. Daarnaast bestudeer je verschillende werkingsprincipes van een aantal sensoren, om vervolgens zelf aan de slag te gaan met het bouwen van een slim apparaat dat sensorsignalen vertaalt naar de digitale wereld.

 



Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Applicatiecollege  
Practicum  
Project  
Werkvormen  
Huiswerktaken  
Oefeningen  
Portfolio  
Presentatie  


Evaluatie

Periode 3    Studiepunten 6,00

Evaluatievorm
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode5 %
Behoud van deelcijfer in academiejaar
Meerkeuzevragen
Praktijkevaluatie tijdens onderwijsperiode30 %
Behoud van deelcijfer in academiejaar
Schriftelijk examen65 %
Open vragen
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen)
VoorwaardenVerplichte aanwezigheid tijdens de labo's. Overdracht van cijfer van de permanente evaluatie naar volgend academiejaar is mogelijk als minstens 12/20 behaald werd.
GevolgBij afwezigheid op 1/2/3/4/5 labo('s): aftrek van 2/4/6/8/10 van de 20 punten van de projectbeoordeling.

Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Neen
Toelichting evaluatievorm Er is geen tweede examenkans mogelijk voor de permanente evaluatie. De punten uit de eerste examenkans worden overgenomen. Overdracht van cijfer van de permanente evaluatie naar volgend academiejaar is mogelijk als minstens 12/20 behaald werd.
 

Verplicht studiemateriaal
 

Er is een digitale cursus beschikbaar via het leerplatform. Het elektronisch leerplatform wordt aangevuld met slides en aanvullende informatie. Voor het labo wordt er gebruik gemaakt van een elektronicapakket (verplicht, aankoop zie leerplatform).

 

Opmerkingen
 

situering binnen het curriculum:
De aanpak van deze cursus is derhalve dat ze de nodige achtergrond en inzicht geeft in de werking van de elektronica geeft die iedere ingenieur nodig heeft ongeacht de verdere keuze in zijn studieloopbaan en gelijktijdig de fundamenten legt voor de ingenieur die kiest voor elektronica als specialisatie.

relatie met het werkveld:
Inzicht in de basiswerking van de elektronica biedt de facto ook een inzicht in mogelijkheden van deze elektronica. Inzicht in de mogelijkheden van de elektronica is onontbeerlijk voor eender welke ingenieur die vernieuwend wenst bezig te zijn in het werkveld.



Eindcompetenties
Educatieve master in de wetenschappen en technologie
  •  EC 
  • 5.2. De educatieve master is een domeinexpert ENG & TECH: de EM heeft een gespecialiseerde kennis van en inzicht in de verworven vakdidactieken en kan deze creatief concipiëren, plannen en uitvoeren in een educatieve context en in het bijzonder als geïntegreerd deel van een methodologisch en projectmatig geordende reeks van handelingen binnen een multidisciplinair STEM project met een belangrijke onderzoeks en/of innovatiecomponent.

  •  EC 
  • 5.3 De educatieve master is een domeinexpert ENG & TECH: de EM heeft gevorderde of gespecialiseerde kennis van en inzicht in de principes, opbouw en gebruikte technologieën van diverse industriële processen en technieken relevant voor de specifieke vakdidactieken en kan hierin complexe, multidisciplinaire, niet-vertrouwde, praktijkgerichte ontwerp- of optimalisatieproblemen autonoom herkennen, kritisch analyseren en methodisch en gefundeerd oplossen met oog voor de toepassing, selectie van materialen, automatisatie, veiligheid, milieu en duurzaamheid, bewust van praktische beperkingen en met aandacht voor de actuele technologische ontwikkelingen.

 

bachelor in de industriële wetenschappen
  •  EC 
  • EC1 - De Bachelor in de industriële wetenschappen bezit algemeen wetenschappelijke en technologisch toepassingsgerichte kennis van de basisbegrippen, structuur en samenhang van het specifieke domein. (kennis bezitten)

     
  •  DC 
  • 1.4 De student kent de elementaire functionele bouwblokken voor analoge en digitale schakelingen.

      
  •  BC 
  • kan de meest voorkomende elektronische basiscomponenten en bouwblokken identificeren.

    kan de meest voorkomende elektron ische basiscomponenten en bouwblokken uitleggen en definiëren.

    kan de belangrijkste componenten van eenmicroprocessor uitleggen en definiëren.

    kent de werkingsprincipes van verschillende soorten sensoren.
  •  EC 
  • EC2 - De Bachelor in de industriële wetenschappen bezit algemeen wetenschappelijk en ingenieurstechnisch disciplinegebonden inzicht in de basisbegrippen, methodes, denkkaders en onderlinge relaties van het specifieke domein. (begrijpen)

     
  •  DC 
  • 2.4 De student heeft inzicht in de functionaliteit van de elementaire bouwblokken voor analoge en digitale schakelingen.

      
  •  BC 
  • kan het werkingsprincipe van de meest voorkomende elektronische basiscomponenten en bouwblokken uitleggen.

    kan zelfstandig een praktische toepassing bedenken voor een gegeven elektronische schakeling.
  •  EC 
  • EC4 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan doelgericht relevante wetenschappelijke en/of technische informatie opzoeken en verzamelen of efficiënt en nauwgezet de benodigde informatie meten en correct refereren. (data verwerven)

     
  •  DC 
  • 4.1 De student kan doelgericht wetenschappelijke en/of technische informatie opzoeken.

      
  •  BC 
  • kan de functionaliteit en de toepasbaarheid van digitale componenten interpreteren a.d.h.v. datasheets.
     
  •  DC 
  • 4.2 De student kan op gestructureerde wijze meetresultaten verzamelen.

      
  •  BC 
  • verzamelt op een wetenschappelijk correcte manier experimentele gegevens uit laboproeven.
  •  EC 
  • EC5 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan niet-vertrouwde, domeinspecifieke problemen analyseren, opsplitsen in deelproblemen, logisch structureren, de randvoorwaarden bepalen en de gegevens op een wetenschappelijke manier interpreteren. (analyseren)

     
  •  DC 
  • 5.1 De student kan op gestructureerde wijze meetresultaten, resultaten uit simulaties, statistische data en/of technische informatie interpreteren.

      
  •  BC 
  • verwerkt de experimentele gegevens verkregen uit laboproeven zodanig dat hij hieruit wetenschappelijk gefundeerde besluiten kan formuleren.
     
  •  DC 
  • 5.8 De student kan elektronische schakelingen analyseren.

      
  •  BC 
  • kan een gegeven probleem m.b.t. het implementeren van een elektronisch systeem opsplitsen in deelproblemen.

    kan het gedrag van elektronische schakelingen voorspellen en beoordelen.
  •  EC 
  • EC6 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan adequate oplossingsmethodes selecteren om niet-vertrouwde, domeinspecifieke problemen op te lossen en kan methodologisch te werk gaan in ontwerp en hierin gefundeerde keuzes maken. (oplossen en ontwerpen)

     
  •  DC 
  • 6.9 De student kan elektronische schakelingen ontwerpen.

      
  •  BC 
  • ontwerpt een schakeling bestaande uit de basiscomponenten of bouwblokken.

    kan een praktische toepassing te bedenken voor een gegeven elektronische schakeling.
  •  EC 
  • EC7 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan de geselecteerde methodes en hulpmiddelen innovatief aanwenden om domeinspecifieke oplossingen en ontwerpen planmatig te implementeren met aandacht voor de praktische en economische randvoorwaarden en bedrijfsgebonden implicaties. (implementeren en operationaliseren)

     
  •  DC 
  • 7.1 De student kan een experiment opbouwen en/of uitvoeren.

      
  •  BC 
  • kan zelfstandig een voorbereide laboproef op een nauwkeurige, veilige manier uitvoeren binnen de voorziene tijd, kan de experime ntele resultaten correct interpreteren en verwerken.
     
  •  DC 
  • 7.2 De student kan technische hulpmiddelen zoals rekentoestellen, meettoestellen en software gebruiken.

      
  •  BC 
  • kan de werking van een zelfstandig geïmplementeerd systeem, bestaande uit TTL-IC's en een microprocessor evalueren a.d.h.v. meti ngen.
     
  •  DC 
  • 7.3 De student kan correcte en kwaliteitsvolle code schrijven aan de hand van een gepaste ontwikkel-, test- en onderhoudsstrategie. 

      
  •  BC 
  • kan m.b.v. de programmeertaal C een programma implementeren en operationaliseren in een Arduino-microprocessor.
     
  •  DC 
  • 7.4 De student kan elektronische schakelingen bouwen en implementeren.

      
  •  BC 
  • kan m.b.v. TTL-IC's en een microprocessor een elektronisch ontwerp implementeren en operationaliseren.

    identificeert fo uten in een analoge of digitale schakeling om ze vervolgens op te lossen.

    kan een schakeling bestaande uit deanaloge b asiscomponenten of bouwblokken operationaliseren.
  •  EC 
  • EC8 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan (onvolledige) resultaten interpreteren, kan omgaan met onzekerheden en beperkingen en kan kennis en vaardigheden kritisch evalueren om op basis hiervan eigen denken en handelen bij te sturen. (kritisch reflecteren)

     
  •  DC 
  • 8.2 De student kan kritisch reflecteren met betrekking tot een technisch-wetenschappelijk project.

      
  •  BC 
  • kan een ontworpen elektronische schakeling kritisch te evalueren.
     
  •  DC 
  • 8.3 De student kan door kritische reflectie eigen denken en handelen bijsturen.

      
  •  BC 
  • is kritisch tov het resultaat van zijn modellering/berekening van een elektronische schakeling.
  •  EC 
  • EC9 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan met vakgenoten mondeling en schriftelijk (grafisch) communiceren over domeingebonden aspecten in een relevante taal en met gebruik van de toepasselijke terminologie. (communiceren)

     
  •  DC 
  • 9.2 De student kan correct, gestructureerd en gepast mondeling communiceren in relevante talen voor zijn vakgebied.

      
  •  BC 
  • kan een demonstratie geven over de werking en evaluatie van een systeem.
  •  EC 
  • EC10 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan op een constructieve en verantwoordelijke wijze functioneren als lid van een (multidisciplinair) team. (samenwerken)

     
  •  DC 
  • 10.2 De student kan op een actieve constructieve manier samenwerken met anderen om een gemeenschappelijk doel te bereiken (product).

      
  •  BC 
  • kan samenwerken in teams van 2 studenten voor het ontwerpen en implementeren van de zelfstandige opdracht.
 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
1ste bachelorjaar in de industriële wetenschappen J
Educatieve master in de wetenschappen en technologie - keuze voor vakdidactiek engineering & technology J
schakel IW informatica - deel 1 J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.