Jong en oud: biopsychosociaal model (5521) |
Onderwijstaal : Nederlands |
Studiepunten: 12,0 | | | Periode: kwartiel 4 (12sp) | | | 2de Examenkans1: Ja | | | Eindcijfer2: Numeriek |
| Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
|
Doorheen de levensloop maakt het menselijk lichaam een hele ontwikkeling door. Niet alleen lichamelijk maakt de mens grote veranderingen door maar ook psychologisch is er een enorme evolutie van jong naar oud. Binnen dit OPO bestudeer je de veranderingen van het menselijk lichaam en geest doorheen de levensloop. Er wordt dieper ingegaan op de fysiologische, motorische, cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling van de mens, met aandacht voor de belangrijkste basisconcepten uit de psychologie (zoals leren, geheugen, waarneming en motivatie).
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Onderwijsleergesprek ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
Verslag ✔
|
|
|
Workshop ✔
|
|
|
|
Periode 4 Studiepunten 12,00
Evaluatievorm | |
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 20 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Enkel een niet-afgerond deelcijfer gelijk aan of boven 10/20 zal
behouden blijven. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Schriftelijk examen | 80 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Enkel een niet-afgerond deelcijfer gelijk aan of boven 10/20 zal
behouden blijven. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De student dient de deadlines voor de groepsopdracht strikt te volgen. Deadline 1 is het inschrijven in een groep, deadline 2 is uploaden van de presentatie, deadline 3 is het invullen van de buddycheck.
De evaluatie bestaat uit twee onderdelen: schriftelijk examen en een groepsopdracht (presentatie). Voor alle niet-afgeronde deelcijfers van deze onderdelen van de evaluatie dient minstens een 8/20 behaald te worden om te kunnen slagen of een tolereerbaar cijfer te behalen voor het opleidingsonderdeel.
Om een score op de groepsopdracht te ontvangen moet de student aanwezig zijn op de presentatie en moet de presentatie ingediend zijn volgens de richtlijnen. |
|
|
|
Gevolg | Indien de student één van de deadlines niet respecteert leidt dit voor deze student tot een 0/20 voor de groepsopdracht.
Een student die op één niet-afgerond deelcijfer een lager cijfer dan 8/20 behaalt, krijgt als eindresultaat in zijn studentendossier “F fail”. Dit eindresultaat is niet-tolereerbaar.
Een student die minstens één niet-afgerond deelcijfer behaalt vanaf 8/20 maar lager dan 10/20, krijgt als eindresultaat een 9/20 (als zijn gewogen rekenkundig gemiddelde gelijk of hoger is dan 9/20) of een 8/20 (als zijn gewogen rekenkundig gemiddelde een 8/20 is).
Indien niet voldaan is aan bovenstaande voorwaarden voor scoring van de groepsopdracht wordt een 0/20 toegekend voor de groepsopdracht. |
|
|
|
Extra info | Bij de presentatieopdracht wordt een peerfactor mee in rekening gebracht (buddycheck). |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | - Als de groepsopdracht (presentatie) moet worden herkanst, neemt de
student contact op met de CV en CT om te bekijken hoe de opdracht
herwerkt moet worden voor de tweede zittijd. De
herwerking is altijd individueel.
- De evaluatie van de groepsopdracht (presentatie) in de tweede periode
wijkt af van de eerste omdat er geen peer assessment meer is. |
|
|
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Handboek 1:
Psychologie, een inleiding, Zimbardo, 8e herzien, Uitgeverij Pearson
ISBN: 9789043040037
Handboek 2:
Motor control: Translating research into clinical practice, Anne Shumway-Cook, Marjorie H Woollacott, Sixth edition, Wolters Kluwer
ISBN: 9781975209575 |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
- Leerpaden in digitale leeromgeving
- Blokwijzer: Jong en oud: biopsychosociaal model. Tops, Braeken, et al. |
|
|
Eindcompetenties bachelor in de revalidatiewetenschappen en de kinesitherapie
|
- EC
| EC 01 De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan - voor courante problemen en op basisniveau - in functie van preventief of curatief handelen evidenced based en op ethisch verantwoorde wijze een kinesitherapeutische diagnose stellen, uitgaande van de hulpvraag van de gesimuleerde patiënt/cliënt, de doelgerichte anamnese en het klinisch kinesitherapeutisch onderzoek en deze professioneel communiceren naar de patiënt/cliënt. | | - DC
| DC 13 De student heeft kennis en inzicht in de belangrijke rol van psychologische aspecten. | | | - BC
| - De student beheerst de terminologie en de basisconcepten met betrekking tot psychosociaal functioneren. | | - DC
| DC 14 De student kan de motorische ontwikkeling en het huidig functioneren van het kind en de oudere persoon in kaart brengen. | | | - BC
| - De student kan de mogelijkheden en beperkingen van een kind, jongere en oudere in kaart brengen. | | - DC
| DC 18 De student heeft kennis van en inzicht in de communicerende lichaamsstelsels met name het zenuwstelsel en het endocrien stelsel. | | | - BC
| - De student kan de anatomie, fysiologie en basiswerking van het zenuwstelsel en het endocrien stelsel helder uitleggen.
- De student toont inzicht in hoe beide systemen samenwerken bij de regulatie van lichaamsfuncties en gedrag. | - EC
| EC 03 De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan, in functie van een efficiënt verloop van het kinesitherapeutisch handelen en met respect voor de identiteit/privacy van de cliënt, het resultaat van elke fase van het kinesitherapeutisch handelen, schriftelijk en mondeling communiceren, met inbegrip van het dossier. | | - DC
| DC 11 De student kan een presentatie geven. | | | - BC
| - De student voorziet duidelijke, correcte en boeiende visuele ondersteuning. - De student geeft een logisch opgebouwde en gestructureerde presentatie. | - EC
| EC 04 De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan onder begeleiding functioneren in teamverband binnen een multidisciplinaire context. | | - DC
| DC 02 De student kan in samenwerking met anderen een gemeenschappelijke opdracht uitvoeren. | | | - BC
| - De student neemt zijn verantwoordelijkheid in het behalen van de gezamenlijke doelstellingen geformuleerd binnen het team (met input) van medestudenten/professionals. - De student helpt de andere teamleden in functie van de gezamenlijke opdrachtin een team (met input) van medestudenten/professionals. - De student komt taakgerelateerde afspraken binnen het team van medestudenten/professionals tijdig na. | | - DC
| DC 04 De student kan reflecteren over zijn eigen functioneren en het functioneren van de groepsleden binnen het team. | | | - BC
| - De student detecteert en formuleert sterke en zwakke punten wat betreft de eigen bijdrage in het groepswerk in een team met (input van) medestudenten/professionals. - De student detecteert en formuleert sterke en zwakke punten betreffende debijdrage van de groepsleden aan het groepswerk in een team (met input) van medestudenten/professionals. | - EC
| EC 05 De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan zijn/haar werk doelmatig en tijdsefficiënt organiseren en hierop reflecteren. | | - DC
| DC 01 De student kan zijn eigen functioneren doelgericht organiseren. | | | - BC
| - De student levert opdrachten in volgens vooraf vastgelegde richtlijnen. | | - DC
| DC 02 De student kan zijn werkzaamheden tijdsefficiënt organiseren. | | | - BC
| - De student levert opdrachten tijdig in. - De student is tijdig aanwezig op gemaakte afspraken. |
|
|
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
Aangeboden in | Tolerantie3 |
1ste bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie
|
J
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.
|
|