De elektronische studiegids voor het academiejaar 2025 - 2026 is onder voorbehoud.





Functioneren bij musculoskeletale aandoeningen (5557)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. Annick TIMMERMANS 
  
Co-titularis :dr. Jonas VERBRUGGHE 
  
Lid van het onderwijsteam :De heer Abner SERGOORIS 
 Mevrouw An-Sofie NULENS 
 Mevrouw Anne SCHROYEN 
 De heer Antonios CHALIMOURDAS 
 De heer Bart BILLIET 
 dr. Bart DINGENEN 
 De heer Bram VANHEES 
 Prof. dr. Bruno TASSIGNON 
 Prof. dr. Frank VANDENABEELE 
 dr. Indra RAMAKERS 
 Prof. dr. Johan BELLEMANS 
 De heer Joren PAULUSSEN 
 Prof. dr. Katleen BOGAERTS 
 dr. Kristof HUTS 
 Prof. dr. Kristof SMEETS 
 Prof. dr. Kristoff CORTEN 
 Prof. dr. Lotte JANSSENS 
 Prof. dr. Maaike VAN DEN HOUTE 
 Prof. dr. Nina GOOSSENS 
 De heer Philippe QUETIN 
 Prof. dr. Pieter MEYNS 
 Mevrouw Rimke EURLINGS 
 Mevrouw Ruth PEETERS 
 Mevrouw Sara DEMOEN 
 Prof. dr. Sarah MICHIELS 
 De heer Sim KLAPS 
 Mevrouw Sofie VAN WESEMAEL 
 dr. Stef FEIJEN 
 Mevrouw Stefanie VANBRABANT 
 Mevrouw Veraline VANHOLST 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 12,0
  
Periode: kwartiel 3 (12sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Examencontract: niet mogelijk


 
Volgtijdelijkheid
 
   Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
 
 

Begincompetenties

De student kan de basisprincipes van de biomechanica (kinematica en kinetica van translaties en rotaties, massamiddelpunt, dynamica en statica, arbeid/ energie/ vermogen en interne biomechanica) toelichten, gebruiken, hanteren en toepassen in functie van de integratie van de leerinhouden biomechanica, functionele anatomie en osteo-/arthrokinematica voor het onderste en bovenste lidmaat en de wervelkolom.




De student kan de anatomische taal (vlakken, assen, richtingen) toelichten, gebruiken, hanteren en toepassen in functie van de integratie van de leerinhouden biomechanica, functionele anatomie en osteo-/ arthrokinematica voor het onderste en bovenste lidmaat en voor de wervelkolom.




De student kan debasisprincipes osteo- en arthrokinematica (rollen, glijden, spinrotatie) toelichten, gebruiken, hanteren en toepassen in functie van de integratie van de leerinhouden biomechanica, functionele anatomie en osteo-/ arthrokinematica voor het onderste en bovenste lidmaat en de wervelkolom.



De student kan de basisprincipes van kinesitherapeutisch handelen (incl. inspectie en palpatie) gebruiken, hanteren en toepassen voor het onderste en bovenste lidmaat en de wervelkolom



Inhoud

In dit blok komen respectievelijk aan bod: de pathologie en diagnostiek bij musculoskeletale aandoeningen van de wervelkolom, het onderste en bovenste lidmaat aan de hand van casuïstiek in de digitale leerpaden, werkzittingen en practica. Hierbij gaat de aandacht speciaal uit naar algemene informatie over pathologie, beperkingen in biopsychosociale context, directe toegang (gele en rode vlaggen), belasting/belastbaarheid van weefsels, somatisch onvoldoende verklaarbare lichamelijke klachten, het klinisch redeneren, pijnmechanismen, stress en burn-out, traumagerelateerde stoornissen, toegepaste pathobiomechanica, diagnostiek bij musculoskeletale aandoeningen.



Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Hoorcollege  
Practicum  
Responsiecollege  
Werkzittingen  


Evaluatie

Periode 3    Studiepunten 12,00

Evaluatievorm
Schriftelijk examen40 %
Meerkeuzevragen
Mondeling examen20 %
Open vragen
Praktijkexamen40 %
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen)
Voorwaarden1) De compensatieregel houdt in dat als een student minder dan de helft scoort op 1 van beide onderdelen (*), de student dit tekort in het andere onderdeel moet compenseren met een dubbel aantal positieve punten tegenover de behaalde negatieve punten (vb een 9/20 op schriftelijk examen wordt gecompenseerd door een 12/20 op mondeling examen + praktijkexamen). Het relatieve gewicht van elk onderdeel wordt hierbij niet in rekening gebracht. Of een student al dan niet heeft voldaan aan de compensatieregel, wordt berekend op basis van de niet afgeronde-deelcijfers. (*) Onderdeel 1= 'schriftelijk examen'; Onderdeel 2= 'mondeling examen + praktijkexamen' 2) De student dient een pass te behalen op de mondelinge evaluatie tijdens de onderwijsperiode (opdracht communicator)
Gevolg1) Als de student voldoet aan de compensatieregel, wordt zijn eindcijfer het gewogen gemiddelde van de niet-afgeronde deelcijfers. Als de student niet voldoet aan de compensatieregel en zijn gewogen gemiddelde van de niet-afgeronde evaluatie onderdelen is een voldoende, wordt zijn eindcijfer een negen. Als de student niet voldoet aan de compensatieregel en zijn gewogen gemiddelde van de niet-afgeronde evaluatie onderdelen is een onvoldoende, dan wordt er van dit niet-afgerond gewogen gemiddelde 2 punten (op 20) afgetrokken. Dit resultaat wordt vervolgens conform de afrondingsregels van het OER afgerond en vormt het eindresultaat van het opleidingsonderdeel. 2) Indien de student een fail behaalt op de mondelinge evaluatie tijdens de onderwijsperiode (opdracht communicator) wordt er van de niet afgeronde eindscore (nadat de compensatieregel al werd toegepast) 1 punt afgetrokken.

Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Ja
Toelichting evaluatievorm De evaluatievorm van de evaluatie tijdens de examenperiode (schriftelijk, mondeling en praktijkexamen) is dezelfde als in eerste zittijd. Voor de mondelingen evaluatie tijdens de onderwijsperiode wordt een alternatieve opdracht voorzien (schriftelijke opdracht). Enkel het deel (opdracht communicator) waarop een fail gehaald werd, dient hernomen te worden.
 

Verplichte handboeken (boekhandel)
  Gezondheidspsychologie,Val Morrison & Paul Bennett,4e editie,Pearson Benelux B.V,9789043034579
 

Eerder aangekochte verplichte handboeken
  Functionele anatomie van de beweging,Frank Vandenabeele & Anouk Agten,1,Acco,9789463799980

Psychiatrie: een inleiding,Nevid, J.S., Rathus, S.A., Greene, B.,10de,Pearson,9789043033541
 

Verplicht studiemateriaal
 

leerpaden in digitale leeromgeving



Blokwijzer Functioneren bij musculoskeletale aandoeningen – Practica, Acco, 9789463798150

 

Aanbevolen literatuur
  Musculoskeletale aandoeningen: Orthopedie en traumatologie,Johan Bellemans en Jan Victor,ACCO,9789033493133


Eindcompetenties
bachelor in de revalidatiewetenschappen en de kinesitherapie
  •  EC 
  • EC 01 De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan - voor courante problemen en op basisniveau - in functie van preventief of curatief handelen evidenced based en op ethisch verantwoorde wijze een kinesitherapeutische diagnose stellen, uitgaande van de hulpvraag van de gesimuleerde patiënt/cliënt, de doelgerichte anamnese en het klinisch kinesitherapeutisch onderzoek en deze professioneel communiceren naar de patiënt/cliënt.

  •  EC 
  • EC 03 De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan, in functie van een efficiënt verloop van het kinesitherapeutisch handelen en met respect voor de identiteit/privacy van de cliënt, het resultaat van elke fase van het kinesitherapeutisch handelen, schriftelijk en mondeling communiceren, met inbegrip van het dossier.

 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
2de bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie J
voorbereidingsprogramma revalidatiewetenschappen en kinesitherapie J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.