De elektronische studiegids voor het academiejaar 2025 - 2026 is onder voorbehoud.





Vakdidactiek wetenschappen en technologie (5567)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. Klaartje PELLENS 
  
Lid van het onderwijsteam :dr. Els WIEERS 
 Mevrouw Ilse ENGELEN 
 Mevrouw Jana BOUSSIER 
 De heer Jurgen NIJS 
 Prof. dr. ir. Katrijn FREDERIX 
 dr. Kristel HEERWEGH 
 Prof. dr. Kristien BRASSINNE 
 Mevrouw Merel VAES 
 Prof. dr. ir. Sabine BERTHO 
 ing. Sandra GROCHOWCZAK 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 6,0
  
Periode: semester 1 (6sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Examencontract: niet mogelijk


 
Volgtijdelijkheid
 
   Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
 
 
  Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
    Leren en ontwikkeling (4159) 6.0 stptn
 

Begincompetenties

De student beschikt over de vakinhoudelijke expertise in het domein van de gekozen specifieke vakdidactieken die aan bod komt in de leerplannen van 2e en 3e graad van het secundair onderwijs, of is bereid zich deze in functie van de opdrachten eigen te maken.



Inhoud

In dit opleidingsonderdeel (OPO) wordt het didactisch referentiekader vertaald naar de specifieke domeinen binnen ‘Wetenschappen en technologie’. We hebben aandacht voor de lerende, de leergroep, het schoolteam en de partners & externen. De focus ligt hoofdzakelijk op onderstaande eindcompetenties:

  1. De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in zijn vak.

  2. De educatieve master creëert een kansrijke leeromgeving voor elke leerling.

  3. De educatieve master verbindt onderzoek en praktijk.

Dit OPO bestaat uit twee delen: (i) een theoretisch vakdidactisch luik en (ii) een praktijkgericht vakdidactisch luik.

(i) In het theoretisch vakdidactisch luik komen onderstaande topics aan bod waarbij iedere topic telkens vertaald wordt naar het specifieke domein van ‘Wetenschappen en technologie’.

  • Situering van ‘Wetenschappen en technologie’ in het Vlaamse onderwijslandschap
  • Studie van de eindtermen en leerplannen
  • Formuleren van lesdoelen
  • Analyseren van de beginsituatie
  • Selecteren van de gepaste werkvormen, groeperingsvormen en media
  • Lesontwerp en lesvoorbereiding
  • Feedback geven
  • Klasmanagement
  • Lesontwerp
  • Formatieve en summatieve evaluatie
  • Taken van de leerkracht op macro-, meso- en microniveau

(ii) Het praktijkgericht luik bestaat uit een reeks van mini-lessen of micro-teachings voor de tweede of derde graad van secundair onderwijs in een gesimuleerde context waarbij de medestudenten de rol van klasgroep opnemen.



Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Applicatiecollege  
Hoorcollege  
Responsiecollege  
Werkzittingen  
Werkvormen  
Demonstraties  
Groepswerk  
Oefeningen  
Onderwijsleergesprek  
Rollenspel (simulatie)  
Verslag  
Workshop  


Evaluatie

Periode 1    Studiepunten 6,00

Evaluatievorm
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode25 %
Behoud van deelcijfer in academiejaar
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaarEnkel deelcijfers van minsten 8,0/20 kunnen worden overgedragen naar de tweede examenkans.
Huiswerktaken
Praktijkevaluatie tijdens onderwijsperiode50 %
Behoud van deelcijfer in academiejaar
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaarEnkel deelcijfers van minsten 8,0/20 kunnen worden overgedragen naar de tweede examenkans.
Mondeling examen25 %
Behoud van deelcijfer in academiejaar
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaarEnkel deelcijfers van minsten 8,0/20 kunnen worden overgedragen naar de tweede examenkans.
Open vragen
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen)
VoorwaardenEr zijn enkele verplichte contactmomenten waarop de aanwezigheid van de student vereist is. De data van deze contactmomenten worden bij de start van het semester gecommuniceerd via de studieleidraad. De student dient de deadlines van opdrachten zoals gecommuniceerd in de studieleidraad te respecteren. De student dient op elk onderdeel van de evaluatie (praktijk- en schriftelijke evaluatie tijdens de onderwijsperiode + mondeling examen) minstens 8,0/20 te behalen.
GevolgEen ongewettigde afwezigheid tijdens een van deze verplichte contactmomenten resulteert in een 'F' (fail) op het geheel. Het niet nakomen van deadlines resulteert in een bestraffing zoals beschreven in de studieleidraad. Wanneer de student op een onderdeel van de evaluatie minder dan 8,0/20 behaalt, wordt dit laagste cijfer het eindcijfer van het volledige opleidingsonderdeel.

Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Neen
 

Verplicht studiemateriaal
 

Het studiemateriaal (powerpointpresentaties lessen, literatuur,...) wordt via Blackboard ter beschikking gesteld.



Eindcompetenties
Educatieve master in de wetenschappen en technologie
  •  EC 
  • 1.1 De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het  vak : de EM kan de vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogisch-didactische expertise geïntegreerd inzetten in de klaspraktijk.

  •  EC 
  • 1.2. De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak:  de EM kan onderwijsinnovaties kritisch en creatief inzetten in de eigen klaspraktijk.

  •  EC 
  • 1.3 De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak:  de EM actualiseert, verbreedt en verdiept de vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogisch-didactische expertise.

  •  EC 
  • 2.1 De educatieve master creëert een kansrijke leeromgeving voor elke leerling: de EM creëert een inclusief en positief klasklimaat met het oog op de groei van elke leerling. 

  •  EC 
  • 2.2 De educatieve master creëert een kansrijke leeromgeving voor elke leerling: de EM stimuleert eigenaarschap van het leerproces en persoonlijke ontwikkeling van leerlingen via een coachende aanpak.

  •  EC 
  • 3.1 De educatieve master verbindt onderzoek en praktijk: de EM richt kritisch-reflectief de onderwijspraktijk in op basis van wetenschappelijk en praktijkgericht onderzoek.

  •  EC 
  • 5.4 De educatieve master is een domeinexpert WET: de EM heeft gevorderde kennis van en inzicht in de domeindisciplines relevant voor de specifieke vakdidactiek(en).

 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
3de bachelorjaar in de biologie optie onderwijs J
3de bachelorjaar in de biologie pakket keuzeopleidingsonderdelen verbreding J
3de bachelorjaar in de chemie optie onderwijs J
3de bachelorjaar in de chemie pakket vrije keuze aanvulling J
3de bachelorjaar in de fysica optie onderwijs J
3de bachelorjaar in de fysica optie vrije keuze aanvulling J
3de bachelorjaar in de informatica J
bachelor in de wiskunde - verbreding onderwijs J
Educatieve master in de wetenschappen en technologie - engineering en technologie jaar 1 J
Educatieve master in de wetenschappen en technologie - verkort traject J
Educatieve master in de wetenschappen en technologie - wetenschappen jaar 1 J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.