De elektronische studiegids voor het academiejaar 2025 - 2026 is onder voorbehoud.





Wetenschappelijke vorming deel 3 (5590)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. Koen CUYPERS 
  
Co-titularis :Prof. dr. Evelien VAN ROIE 
  
Lid van het onderwijsteam :Prof. dr. Evelien VAN ROIE 
 Mevrouw Imke HRYCYK 
 Mevrouw Kia PUUSTINEN 
 dr. Marijke BRAEKEN 
 Mevrouw Maud BEECKMANS 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 5,0
  
Periode: kwartiel 1 (0sp) + kwartiel 2 (5sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Examencontract: niet mogelijk


 
Volgtijdelijkheid
 
   Geen volgtijdelijkheid
   Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
 
 

Begincompetenties

Er wordt verondersteld dat de concepten en methoden die aanbod kwamen in Wetenschappelijke Vorming deel 1 en Wetenschappelijke Vorming deel 2 vlot toegepast kunnen worden in een nieuwe situatie. Dit houdt in dat de student bijvoorbeeld op basis van een onderzoeksvraag en het bijpassend onderzoeksdesign een geschikte statistische methode kan kiezen, een nulhypothese kan formuleren en zelfstandig de data kan analyseren en rapporteren. De student heeft voldoende kennis van de Engelse taal. 



Inhoud

In dit opleidingsonderdeel verdiept de student zich in klinimetrische eigenschappen van meetinstrumenten, relevant voor de kinesitherapeut, aan de hand van twee onderzoeksprojecten. Kleine groepen van studenten zullen samen een systematisch literatuuronderzoek en een kwantitatief onderzoeksproject met dataverzameling bij gezonde proefpersonen opzetten en uitvoeren. Voor elk project wordt er een verslag gemaakt. Het kwantitatief onderzoeksproject zal gepresenteerd worden aan de medestudenten en de docent.



Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Project  
Werkzittingen  
Werkvormen  
Groepswerk  


Evaluatie

Kwartiel 2 (5,00sp)

Evaluatievorm
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode40 %
Behoud van deelcijfer in academiejaar
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaarEnkel een deelcijfer gelijk aan of boven 10/20 zal behouden worden.
Paper
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode40 %
Behoud van deelcijfer in academiejaar
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaarEnkel een deelcijfer gelijk aan of boven 10/20 zal behouden worden.
Presentatie
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode20 %
Andere:Inzet tijdens de werkzitting
Behoud van deelcijfer in academiejaar
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen)
Voorwaarden1) Afwezigheden tijdens de werkzittingen dienen gewettigd te worden. 2) Afwezigheden tijdens de presentatie dienen gewettigd te worden. In geval van gewettigde afwezigheid, dient de student een mondelinge toelichting te geven over het betreffende werk.
Gevolg1) Twee ongewettigde afwezigheden tijdens werkzittingen resulteren in een 0 voor inzet van dat deel (deel review en deel klinimetrisch onderzoek). Maw de student kan 1x ongewettigd afwezig zijn per deel zonder hiervoor een 0 te krijgen op inzet. 2) Ongewettigde afwezigheid resulteert in een 0 voor de presentatie.

Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Neen
 

Verplicht studiemateriaal
 

Digital only: Wetenschappelijke vorming deel 3



Eindcompetenties
bachelor in de revalidatiewetenschappen en de kinesitherapie
  •  EC 
  • EC 08 De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan relevante onderzoeksbevindingen in het domein van de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie opzoeken, beoordelen, interpreteren en communiceren in functie van de kinesitherapeutische praktijk.

     
  •  DC 
  • DC 01 De student kan in functie van een klinische casus wetenschappelijke literatuur opzoeken en selecteren.

      
  •  BC 
    • De student kan een (systematische) literatuursearch uitvoeren in Medline (PubMed) adhv de MeSH database en/of advanced search.
    • De student kan één of meerdere geschikte artikels selecteren ifv een casusgerelateerdewetenschappelijke vraag, rekening houdende met level of evidence en match tussen artikel en vraag.
     
  •  DC 
  • DC 02 De student kan wetenschappelijke literatuur interpreteren en beoordelen.

      
  •  BC 
    • De student kan een wetenschappelijk artikel kort samenvatten en de studiekwaliteit beoordelen aan de hand van een zelf gekozen kwaliteits checklist met inachtname van potentiële risico's op bias.
    • De student kan op basis van eenwetenschappelijk artikel een onderbouwd en genuanceerd antwoord formuleren op een (casus gerelateerde) onderzoeksvraag, rekening houdende met LOE en kwaliteitsbeoordeling.
  •  EC 
  • EC 09 De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan onder begeleiding en op het niveau van een beginnend onderzoeker een wetenschappelijk onderzoek binnen het domein van de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie voorbereiden, opzetten en uitvoeren binnen een ethisch verantwoord onderzoekskader.

     
  •  DC 
  • DC 02 De student kan een wetenschappelijk onderzoek opzetten en uitvoeren. 

      
  •  BC 
    • De student kan, op basis van een aangereikte of zelf samengestelde dataset, een geschikte statistische methode uitvoeren (in jmp), de gekoppelde resultaten interpreteren en rapporteren.
    • De student kan een systematic review uitvoeren,hierover correct rapporteren en reflecteren.
    • De student kan op wetenschappelijk verantwoorde en ethisch correcte wijze kwantitatieve gegevens verzamelen bij gezonde proefpersonen.
    • De student kan de samenvattende resultaten van eenkwantitatief onderzoek helder rapporteren, hierover reflecteren en correct concluderen.
     
  •  DC 
  • DC 01 De student kan een wetenschappelijk onderzoek voorbereiden.

      
  •  BC 
    • De student kan een beantwoordbare onderzoeksvraag formuleren en operationaliseren naar een concreet onderzoeksdesign met gezonde proefpersonen.
    • De student doet op een correcte manier aan bronvermelding.
    • De student kan op basisvan een onderzoeksvraag en het bijpassend onderzoeksdesign een geschikte statistische methode kiezen en een nulhypothese formuleren.
    • De student kent de methodiek voor het uitvoeren van een systematic review en kan deze uitwerken ifv een concreteonderzoeksvraag.
 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
3de bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.