De elektronische studiegids voor het academiejaar 2025 - 2026 is onder voorbehoud.





Revalidatie bij musculoskeletale aandoeningen (5591)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. Lotte JANSSENS 
  
Co-titularis :Prof. dr. Sarah MICHIELS 
  
Lid van het onderwijsteam :Mevrouw An-Sofie NULENS 
 Mevrouw Anne SCHROYEN 
 Prof. dr. Annick TIMMERMANS 
 De heer Bart BILLIET 
 Prof. dr. Bruno TASSIGNON 
 De heer Daan VANVLIJMEN 
 dr. Jonas VERBRUGGHE 
 De heer Joren PAULUSSEN 
 dr. Kristof HUTS 
 Mevrouw Merel VAN REUSEL 
 dr. Mieke GOETSCHALCKX 
 Prof. dr. Nina GOOSSENS 
 De heer Philippe QUETIN 
 Prof. dr. Pieter MEYNS 
 Mevrouw Rimke EURLINGS 
 Mevrouw Sofie VAN WESEMAEL 
 Mevrouw Stefanie VANBRABANT 
 Mevrouw Stephanie PAREYN 
 Mevrouw Veraline VANHOLST 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 10,0
  
Periode: kwartiel 4 (10sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Examencontract: niet mogelijk


 
Volgtijdelijkheid
 
   Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
 
 

Begincompetenties
  • De student kan - voor courante problemen en op basisniveau - in functie van preventief of curatief handelen evidence based en op ethisch verantwoorde wijze een anamense en klinisch onderzoek opstellen, uitvoeren en hieromentrent klinisch redeneren mbt musculoskeletale aandoeningen van de lumbale wervelkolom, cervicale wervelkolom, bovenste lidmaat en onderste lidmaat.

  • De student kan uitgaande van de hulpvraag van de gesimuleerde patiënt met musculoskeletale aandoeningen, professioneel communiceren naar de patiënt (met inbegrip van het uitvoeren van een doelgerichte anamnese).

  • De student kan in functie van een klinische casus wetenschappelijke literatuur opzoeken, beoordelen en selecteren.



Inhoud

In dit blok komt de revalidatie bij musculoskeletale aandoeningen van de lumbale en cervicale wervelkolom, het onderste en bovenste lidmaat aan bod, aan de hand van digitale leerpaden (theorie), werkzittingen (klinisch redeneren adhv casuistiek) en practica (oefentherapeutische, manueel-therapeutische en communicatieve vaardigheden).



Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Practicum  
Responsiecollege  
Werkzittingen  
Werkvormen  
Casestudy  
Groepswerk  
Huiswerktaken  
Oefeningen  
Presentatie  
Rollenspel (simulatie)  


Evaluatie

Periode 4    Studiepunten 10,00

Evaluatievorm
Schriftelijk examen40 %
Meerkeuzevragen
Mondeling examen20 %
Open vragen
Praktijkexamen40 %
Gebruik studiemateriaal tijdens evaluatie
ToelichtingRekentoestel
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen)
Voorwaarden1/ De compensatieregel houdt in dat als een student minder dan de helft scoort op 1 van beide onderdelen (*), de student dit tekort in het andere onderdeel moet compenseren met een dubbel aantal positieve punten tegenover de behaalde negatieve punten (vb een 9/20 op schriftelijk examen wordt gecompenseerd door een 12/20 op mondeling examen+ praktijkexamen). Het relatieve gewicht van elk onderdeel wordt hierbij niet in rekening gebracht. Of een student al dan niet heeft voldaan aan de compensatieregel, wordt berekend op basis van de niet afgeronde-deelcijfers. (*) Onderdeel 1= 'schriftelijk examen'; Onderdeel 2= 'mondeling examen + praktijkexamen' 2/ De student dient een pass te halen op de 'mondelinge evaluatie tijdens de onderwijsperiode' (opdracht communicator + opdracht wetenschapper)
Gevolg1/ Als de student voldoet aan de compensatieregel, wordt zijn eindcijfer het gewogen gemiddelde van de niet-afgeronde deelcijfers. Als de student niet voldoet aan de compensatieregel en zijn gewogen gemiddelde van de niet-afgeronde evaluatie onderdelen is een voldoende, wordt zijn eindcijfer een negen. Als de student niet voldoet aan de compensatieregel en zijn gewogen gemiddelde van de niet-afgeronde evaluatie onderdelen is een onvoldoende, dan wordt er van dit niet-afgeronde gewogen gemiddelde 2 punten (op 20) afgetrokken. Dit resultaat wordt vervolgens conform de afrondingsregels van het OER afgerond en vormt het eindresultaat van het opleidingsonderdeel. 2/ Indien de student een fail behaalt op de 'mondelinge evaluatie tijdens de onderwijsperiode' (opdracht communicator + opdracht wetenschapper), wordt er van het niet-afgeronde eindresultaat, nadat de compensatieregel al werd toegepast, respectievelijk 1 punt afgetrokken (bij fail op opdracht communicator) en/of 0.5 punt afgetrokken (bij fail op opdracht wetenschapper).
Extra infoBij het schriftelijk examen met meerkeuzevragen wordt gebruik gemaakt van zekerheidsgraden.

Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Neen
Toelichting evaluatievorm De evaluatievorm van de evaluatie tijdens de examenperiode (schriftelijk, mondeling en praktijkexamen) is dezelfde als in de eerste zittijd. Voor de mondelinge evaluatie tijdens de onderwijsperiode wordt een alternatieve opdracht voorzien (schriftelijke opdracht). Enkel het deel (opdracht communicator en / of opdracht wetenschapper) waarop een fail gehaald werd, dient hernomen te worden.
 

Eerder aangekochte verplichte handboeken
  Gezondheidspsychologie,Val Morrison & Paul Bennett,4e editie,Pearson Benelux B.V,9789043034579
 

Verplicht studiemateriaal
 

Revalidatie bij musculoskeletale aandoeningen (theorie (digital only) & praktijk (blokwijzer)), Lotte Janssens, Sarah Michiels, Acco



Eindcompetenties
bachelor in de revalidatiewetenschappen en de kinesitherapie
  •  EC 
  • EC 01 De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan - voor courante problemen en op basisniveau - in functie van preventief of curatief handelen evidenced based en op ethisch verantwoorde wijze een kinesitherapeutische diagnose stellen, uitgaande van de hulpvraag van de gesimuleerde patiënt/cliënt, de doelgerichte anamnese en het klinisch kinesitherapeutisch onderzoek en deze professioneel communiceren naar de patiënt/cliënt.

     
  •  DC 
  • DC 21 De student voert de anamnese en het klinisch onderzoek uit, met inbegrip van klinisch redeneren. Deze deelcompetentie omvat het onderzoek op functie- en activiteitenniveau.

      
  •  BC 
    • De student kan de materie juist situeren, er is een juiste interpretatie en kritische reflectie, en de student kan verbanden leggen.
    • De student legt verticaal en horizontaal verbanden in het eigen vakgebied met inhouden van verwantevakgebieden en vakoverschrijdende domeinen.
  •  EC 
  • EC 02 De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan - voor courante problemen en op basisniveau - op basis van een kinesitherapeutische diagnose evidence based en op ethisch verantwoorde wijze een preventie- en behandelingsplan opstellen voor een gesimuleerde patiënt/cliënt, dit bespreken met de patiënt/cliënt, de preventieve/curatieve behandeling uitvoeren en de resultaten van deze behandeling evalueren en rapporteren.

     
  •  DC 
  • DC 05 De student kan op basis van klinisch redeneren vanuit de hulpvraag, de anamnese en het kinesitherapeutisch onderzoek een evidence-based behandelingsplan opstellen.

      
  •  BC 
    • De student kan de materie juist situeren, er is een juiste interpretatie en kritische reflectie, en de student kan verbanden leggen.
    • De student legt verticaal en horizontaal verbanden in het eigen vakgebied met inhouden van verwantevakgebieden en vakoverschrijdende domeinen.
  •  EC 
  • EC 03 De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan, in functie van een efficiënt verloop van het kinesitherapeutisch handelen en met respect voor de identiteit/privacy van de cliënt, het resultaat van elke fase van het kinesitherapeutisch handelen, schriftelijk en mondeling communiceren, met inbegrip van het dossier.

     
  •  DC 
  • DC 05 De student kan op een gepaste wijze communiceren met een patiënt in moeilijke situaties.

      
  •  BC 
    • De student kan op een gepaste wijze omgaan met de emoties van een patiënt.
    • De student kan op gepaste wijze omgaan met conflictsituaties in de kinesitherapeut-patiënt relatie.
     
  •  DC 
  • DC 06 De student kan op gepaste wijze communiceren over en tijdens de kinesitherapeutische behandeling.

      
  •  BC 
    • De student kan op een heldere manier een behandelplan uitleggen, aangepast aan het niveau van de patiënt
    • De student kan op een heldere en éénduidige manier instructies en/of uitleg geven tijdens dekinesitherapeutische behandeling, aangepast aan het niveau van de patiënt.
  •  EC 
  • EC 08 De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan relevante onderzoeksbevindingen in het domein van de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie opzoeken, beoordelen, interpreteren en communiceren in functie van de kinesitherapeutische praktijk.

     
  •  DC 
  • DC 01 De student kan in functie van een klinische casus wetenschappelijke literatuur opzoeken en selecteren.

      
  •  BC 
    • De student kan uitgaande van een klinische casus een klinische patiëntvraag formuleren en vertalen in een beantwoordbare wetenschappelijke vraag, resulterend in een PICO-acroniem en overeenkomstige MeSH-termen.
    • De student kanéén of meerdere geschikte artikels selecteren ifv een casusgerelateerde wetenschappelijke vraag, rekening houdende met level of evidence en match tussen artikel en vraag.
     
  •  DC 
  • DC 02 De student kan wetenschappelijke literatuur interpreteren en beoordelen.

      
  •  BC 
    • De student kan een wetenschappelijk artikel kort samenvatten en de studiekwaliteit beoordelen aan de hand van een zelf gekozen kwaliteits checklist met inachtname van potentiële risico's op bias.
 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
3de bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie J
voorbereidingsprogramma revalidatiewetenschappen en kinesitherapie J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.