Verdiepende klinische stage (5625)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. Sarah MICHIELS 
  
Co-titularis :Prof. dr. Chris BURTIN 
 Prof. dr. Ilse LAMERS 
  
Lid van het onderwijsteam :Mevrouw An HAEPERS 
 Mevrouw An-Sofie NULENS 
 Mevrouw Anne SCHROYEN 
 Mevrouw Anneleen DUCHATEAU 
 De heer Bart BILLIET 
 Mevrouw Bo MOERAERT 
 De heer Bram VANHEES 
 dr. Carolien STROUWEN 
 Mevrouw Caroline JUTTEN 
 De heer Daan VANVLIJMEN 
 De heer David REYNAERTS 
 Mevrouw Elien CRANINCKX 
 Mevrouw Hanne BASTIAENS 
 Mevrouw Hanne LYSKAWA 
 Mevrouw Iris MEULEMANS 
 dr. Jasmine HOSKENS 
 De heer Joppe GEUENS 
 De heer Joren PAULUSSEN 
 Mevrouw Katrien COPERMANS 
 Mevrouw Laura MAES 
 Mevrouw Lidia CAPONI 
 Mevrouw Liesbet LAUWEREINS 
 Mevrouw Linde CEYSSENS 
 Mevrouw Lynn MOONS 
 Mevrouw Marga SWERTS 
 Mevrouw Merel VAN REUSEL 
 Mevrouw Mia WYNANTS 
 De heer Philippe QUETIN 
 Mevrouw Rimke EURLINGS 
 Mevrouw Sofie MAES 
 Mevrouw Stefanie VANBRABANT 
 Mevrouw Stephanie GOOSSENS 
 Mevrouw Stephanie PAREYN 
 De heer Steven MENTENS 
 dr. Thomas MATHEVE 
 De heer Tim NEMETH 
 Mevrouw Tine LEMMENS 
 Mevrouw Veraline VANHOLST 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 23,0
  
Periode: semester 1 (0sp) semester 2 (23sp)
  
2de Examenkans1: Nee
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Examencontract: niet mogelijk


 
Volgtijdelijkheid
 
   Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
 
 
Groep 2
 
  Voor volgende opleidingsonderdelen dient u een creditbewijs, vrijstelling, reeds getolereerde onvoldoende of ingezette tolereerbare onvoldoende behaald te hebben.
    Algemene klinische stage (5620) 21.0 stptn
 
Of groep 3
 
  Voor volgende opleidingsonderdelen dient u een creditbewijs, vrijstelling, reeds getolereerde onvoldoende of ingezette tolereerbare onvoldoende behaald te hebben.
    Algemene klinische stage (4572) 14.0 stptn
 
   Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
 
 
Advies Het is sterk aanbevolen dat u de vakken specifiek horend bij uw afstudeerrichting ook opgenomen heeft in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.

Inhoud

De student loopt 16 weken (576 - 608u) verdiepende klinische stage (2 periodes x 8 weken x 5 dagen), hoofdzakelijk in de discipline van zijn/haar afstudeervariant (dwz. revalidatie bij inwendige, pediatrische, neurologische of musculoskeletale aandoeningen). De student leert hierbij kinesitherapeutisch handelen in complexe domeinspecifieke situaties. Hiernaast vervolledigt de student gekoppeldestageopdrachten(bv. presentatie casus volgpatiënt) en neemt de student deel aan een terugkomdag (opdracht organiseren peer review).Meer informatie met betrekking tot de richtlijnen en beoordeling kunnen teruggevonden worden in de stagerichtlijnen.



Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Conferentie/symposium  
Stage  
Zelfstudieopdracht (ZSO)  


Evaluatie
Het opleidingsonderdeel wordt tweemaal aangeboden. De evaluatie is voor beide aanbiedingen identiek.

Semester 2 (23,00sp)

Evaluatievorm
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode10 %
Casus
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode90 %
Andere:Kinesitherapeutisch handelen op de stageplaats
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen)
Voorwaarden1. De student dient elke afwezigheid te wettigen conform de stagerichtlijnen. 2. Binnen dit opleidingsonderdeel dienen opdrachten omtrent navorming succesvol afgerond te worden. 3. De compensatieregel houdt in dat als een student minder dan de helft scoort op 1 van beide stages, de student dit tekort in de tweede stage moet compenseren met een dubbel aantal positieve punten tegenover de behaalde negatieve punten (vb een 9/20 op stage 1 wordt gecompenseerd door een 12/20 op stage 2). Of een student al dan niet heeft voldaan aan de compensatieregel, wordt berekend op basis van de niet afgeronde-deelcijfers.
Gevolg1. Ongewettigde afwezigheid resulteert in een onvoldoende op het opleidingsonderdeel. 2. Niet succesvol afronden van de opdrachten omtrent navorming leidt tot minpunten op het eindcijfer. 3. Als de student voldoet aan de compensatieregel, wordt zijn eindcijfer het gewogen gemiddelde van de niet-afgeronde deelcijfers. Als de student niet voldoet aan de compensatieregel en zijn gewogen gemiddelde van de niet-afgeronde evaluatie onderdelen is een voldoende, wordt zijn eindcijfer een 9. Als de student niet voldoet aan de compensatieregel en zijn gewogen gemiddelde van de niet-afgeronde evaluatie onderdelen is een onvoldoende, dan wordt er van dit niet-afgerond gewogen gemiddelde 2 punten (op 20) afgetrokken. Dit niet-afgerond deelcijfer wordt vervolgens opgeteld bij het niet-afgerond deelcijfer van de opdrachten, om zo te komen tot een totaalpunt (op 20) dat conform de afrondingsregels van het OER afgerond wordt en het eindresultaat van het opleidingsonderdeel vormt.
Extra infoMeer informatie over de richtlijnen en beoordeling wordt uiteengezet in de stagerichtlijnen.

 

Verplicht studiemateriaal
 

Beroepskledij (broekpak)

Inhouden aangeboden via Blackboard



Eindcompetenties
master in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie
  •  EC 
  • EC 01. De master in revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan op autonome wijze (met behulp van technologie) een (contra-)indicatie stellen voor kinesitherapie door het uitvoeren van een screening en op geïntegreerd niveau een kinesitherapeutische diagnose stellen voor complexe problemen, uitgaande van de hulpvraag, de doelgerichte anamnese en het klinisch kinesitherapeutisch onderzoek.

  •  EC 
  • EC 02. De master in revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan op geïntegreerd niveau op basis van een kinesitherapeutische diagnose voor complexe problemen, in overleg met de patiënt/cliënt, behandeldoelen en een preventie- en behandelingsplan opstellen, uitvoeren (met behulp van technologie) en de klinische effectiviteit evalueren.

  •  EC 
  • EC 03. De master in revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan met respect voor de identiteit/privacy van de patiënt / cliënt, op gepaste wijze schriftelijk en mondeling communiceren met alle belanghebbenden.

  •  EC 
  • EC 04. De master in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan zelfstandig functioneren in multi- of interdisciplinair teamverband en dit functioneren evalueren en optimaliseren.

  •  EC 
  • EC 05. De master in revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan rekening houden met de verschillende stakeholders en kan zich organiseren binnen de kinesitherapeutisch administratieve en economische context van de gezondheidszorg.

  •  EC 
  • EC 07. De master in revalidatiewetenschappen en kinesitherapie handelt vanuit een coachende, educatieve ingesteldheid met respect voor de autonomie en het beslissingsrecht van de patiënt/cliënt en doet aan preventiebeleid.

  •  EC 
  • EC 08. De master in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie heeft inzicht in en kan kritisch reflecteren over de organisatie en beleidsaspecten van de gezondheidszorg, in nationaal en internationaal perspectief.

  •  EC 
  • EC 09. De master in revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan een kritische synthese maken van internationale wetenschappelijke en vakliteratuur met impact op het evidence-based handelen.

  •  EC 
  • EC 11. De master in revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan de kwaliteit van het eigen functioneren kritisch evalueren en optimaliseren vanuit de attitude van zelfsturend handelen en levenslang leren.

  •  EC 
  • EC 12. De master in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie handelt in elke fase van het kinesitherapeutisch handelen ethisch en deontologisch, met respect voor de eigenheid/privacy van de patiënt.

 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
2de master in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie bij inwendige aandoeningen N
2de master in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie bij kinderen N
2de master in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie bij musculoskeletale aandoeningen N
2de master in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie bij neurologische aandoeningen N



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.