Vakdidactische expertise: theoretische verdieping (9003) |
| Onderwijstaal : Nederlands |
| Studiepunten: 5,0 | | | | Periode: semester 1 (0sp) semester 2 (5sp)  | | | | | 2de Examenkans1: Ja | | | | | Eindcijfer2: Numeriek |
| | | Examencontract: niet mogelijk |
|
Volgtijdelijkheid
|
| |
|
Geen volgtijdelijkheid
|
|
|
In dit opleidingsonderdeel staan verschillende theorieën, visies en onderzoek naar vakdidactiek in het basisonderwijs centraal. Meer concreet worden de volgende inhouden behandeld:
- Vakdidactiek Nederlands met volgende thema’s:
- Preventie en interventie bij leesproblemen
- Omgaan met talige diversiteit in de klas
- Taalsysteem en taalgebruik
- Creatief schrijven en rijke teksten
- Vakdidactiek wiskunde met volgende thema’s:
- Preventie en interventie bij rekenproblemen
- Probleemoplossend denken
- Cognitief sterke leerlingen
- Wiskundetaal en -begrippen
- Vakdidactiek WO, muzische vorming en Frans met volgende thema’s:
- Kennisrijke curricula in wetenschappen en techniek
- Historisch en geografisch besef in de basisschool
- Creatief aan de slag met STEM
- Samenhang binnen kunstvakken en met andere leergebieden
- Frans in de basisschool
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
|
|
Discussies /debat ✔
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
|
Huiswerktaken ✔
|
|
|
|
Onderwijsleergesprek ✔
|
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
|
Semester 2 (5,00sp)
| Evaluatievorm | |
|
| Ander examen | 100 % |
|
| Andere: | meerkeuzevragen - open vragen open boek |
|
|
|
|
|
| Gebruik studiemateriaal tijdens evaluatie | ✔ |
|
| Toelichting | De studenten mogen alle studiematerialen (al dan niet geannoteerd) meebrengen en raadplegen tijdens de evaluatie. |
|
|
|
Tweede examenkans
| Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
| Aanbevolen literatuur |
| |
Reader (selectie van artikels), presentaties en studieleidraad beschikbaar via Blackboard |
|
|
Eindcompetenties Master in het basisonderwijs
|
- EC
| EC 1: De master in het basisonderwijs ontwerpt, verantwoordt en realiseert een krachtige klas- en schoolpraktijk op basis van actuele (inter)nationale pedagogische en (vak)didactische (voor minstens wiskunde en Nederlands) theoretische modellen en onderzoeksbevindingen. | - EC
| EC 2: De master in het basisonderwijs analyseert en evalueert kritisch pedagogisch-(vak)didactische keuzes op klas- en schoolniveau, op basis van wetenschappelijke inzichten en in relatie tot de onderwijscontext en de geldende beleidskaders. |
|
|
|
| | EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
| Aangeboden in | Tolerantie3 |
|
Master in het basisonderwijs vakdidactische expertise verplicht
|
J
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
| 2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.
|
|