Vakdidactische expertise: theoretische verdieping (9003)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. Wim TOPS 
  
Lid van het onderwijsteam :Mevrouw An VANFROYENHOVEN 
 Mevrouw Katrien DEGRIE 
 Mevrouw Machteld VERHENNE 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 5,0
  
Periode: semester 1 (0sp) semester 2 (5sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Examencontract: niet mogelijk


 
Volgtijdelijkheid
 
   Geen volgtijdelijkheid

Inhoud

In dit opleidingsonderdeel staan verschillende theorieën, visies en onderzoek naar vakdidactiek in het basisonderwijs centraal. Meer concreet worden de volgende inhouden behandeld:

  1. Vakdidactiek Nederlands met volgende thema’s:
    • Preventie en interventie bij leesproblemen
    • Omgaan met talige diversiteit in de klas
    • Taalsysteem en taalgebruik
    • Creatief schrijven en rijke teksten
  2. Vakdidactiek wiskunde met volgende thema’s:
    • Preventie en interventie bij rekenproblemen
    • Probleemoplossend denken
    • Cognitief sterke leerlingen 
    • Wiskundetaal en -begrippen
  3. Vakdidactiek WO, muzische vorming en Frans met volgende thema’s:
    • Kennisrijke curricula in wetenschappen en techniek
    • Historisch en geografisch besef in de basisschool 
    • Creatief aan de slag met STEM
    • Samenhang binnen kunstvakken en met andere leergebieden
    • Frans in de basisschool


Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Hoorcollege  
Werkzittingen  
Werkvormen  
Discussies /debat  
Groepswerk  
Huiswerktaken  
Onderwijsleergesprek  
Presentatie  


Evaluatie

Semester 2 (5,00sp)

Evaluatievorm
Ander examen100 %
Andere:meerkeuzevragen - open vragen
open boek
Gebruik studiemateriaal tijdens evaluatie
ToelichtingDe studenten mogen alle studiematerialen (al dan niet geannoteerd) meebrengen en raadplegen tijdens de evaluatie.

Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Neen
 

Aanbevolen literatuur
 

Reader (selectie van artikels), presentaties en studieleidraad beschikbaar via Blackboard



Eindcompetenties
Master in het basisonderwijs
  •  EC 
  • EC 1: De master in het basisonderwijs ontwerpt, verantwoordt en realiseert een krachtige klas- en schoolpraktijk op basis van actuele (inter)nationale pedagogische en (vak)didactische (voor minstens wiskunde en Nederlands) theoretische modellen en onderzoeksbevindingen.

  •  EC 
  • EC 2: De master in het basisonderwijs analyseert en evalueert kritisch pedagogisch-(vak)didactische keuzes op klas- en schoolniveau, op basis van wetenschappelijke inzichten en in relatie tot de onderwijscontext en de geldende beleidskaders.

 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
Master in het basisonderwijs vakdidactische expertise verplicht J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.