Duurzaamheidseducatie (9004) |
Onderwijstaal : Nederlands |
Studiepunten: 3,0 | | | Periode: semester 1 (0sp)semester 2 (3sp) | | | 2de Examenkans1: Ja | | | Eindcijfer2: Numeriek |
| Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
|
In dit opleidingsonderdeel ontwikkel je je competentie op het vlak van duurzaamheidseducatie. Je organiseert daartoe samen met je medestudenten uit de andere educatieve masteropleidingen een heuse Dag van de Duurzaamheid voor leerlingen uit de doorstroomfinaliteit van de derde graad secundair onderwijs. Je co-creëert in teacher design teams een transformatieve leeromgeving voor duurzaamheid. Na het bepalen van het jaarthema, formuleer je eerst enkele concrete duurzaamheidscompetenties voor dat thema. Daarna ontwerp je leermiddelen en een bijhorende handleiding voor leerkrachten. Je ontwerpt ook een evaluatie-instrument om de gecontextualiseerde duurzaamheidscompetenties te evalueren. Om de organisatie van de Dag van de Duurzaamheid in goede banen te leiden en de taken eerlijk te verdelen, stel je een draaiboek op. Je test de leermiddelen uit tijdens de Dag van de Duurzaamheid en stuurt deze eventueel bij. Je exploreert ten slotte welke rol jij als leerkracht zal opnemen t.a.v. duurzaamheid.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Project ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 50 % |
|
|
|
Praktijkevaluatie tijdens onderwijsperiode | 30 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
Evaluatievorm in overleg met student tijdens onderwijsperiode | 20 % |
|
Toelichting | Zelfreflectie op basis van rubric duurzaamheidscompetenties |
|
|
|
|
|
Extra info | De evaluatie vindt plaats tijdens de onderwijsperiode en bestaat uit de volgende onderdelen:
- Schriftelijke evaluatie (50%)
- Leermiddelen
- Leerkrachtenhandleiding
< /li>
- Praktijkevaluatie (30%)
- Samenwerking via peer-evaluatie
- Feedback leerkrachten
- Uitvoering Dag van de Duurzaamheid
- Evaluatievorm in overleg met student (20%)
- Zelfreflectie op basis van rubric duurzaamheidscompetenties die samen met de studentengroep ontwikkeld wordt
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Herwerking leermidelen en zelfreflectie. |
|
|
|
|
Eindcompetenties master in de handelswetenschappen
|
- EC
| EC 12: De master handelswetenschappen reflecteert vanuit een ethisch en duurzaamheidsperspectief over de bedrijfsvoering. (Stakeholder awareness) |
|
|
|
bachelor in de toegepaste economische wetenschappen
|
- EC
| EC 12: De bachelor TEW is zich bewust van ethische en duurzaamheidsaspecten bij de bedrijfsvoering. (Stakeholder Awareness) |
|
|
|
master in de toegepaste economische wetenschappen
|
- EC
| EC 12: De master TEW reflecteert vanuit een ethisch en duurzaamheidsperspectief over de bedrijfsvoering. (Stakeholder awareness) |
|
|
|
bachelor handelsingenieur
|
- EC
| EC 12: De bachelor HI is zich bewust van ethische en duurzaamheidsaspecten bij de bedrijfsvoering. (Stakeholder awareness) |
|
|
|
bachelor handelsingenieur in de beleidsinformatica
|
- EC
| EC 12: De bachelor BI is zich bewust van ethische en duurzaamheidsaspecten bij de bedrijfsvoering. (Stakeholder awareness) |
|
|
|
master handelsingenieur in de beleidsinformatica
|
- EC
| EC 12: De master BI reflecteert vanuit een ethisch en duurzaamheidsperspectief over de bedrijfsvoering. (Stakeholder awareness) |
|
|
|
master handelsingenieur
|
- EC
| EC 12: De master HI reflecteert vanuit een ethisch en duurzaamheidsperspectief over de bedrijfsvoering. (Stakeholder awareness) |
|
|
|
Educatieve master in de wetenschappen en technologie
|
- EC
| 1.1 De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak : de EM kan de vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogisch-didactische expertise geïntegreerd inzetten in de klaspraktijk. | - EC
| 1.2. De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak: de EM kan onderwijsinnovaties kritisch en creatief inzetten in de eigen klaspraktijk. | - EC
| 1.3 De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak: de EM actualiseert, verbreedt en verdiept de vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogisch-didactische expertise. | - EC
| 4.1 De educatieve master is een maatschappelijk betrokken teamspeler: de EM is in staat om vorm te geven aan teamoverleg, zowel binnen vakgroepen als vakoverschrijdend. | - EC
| 4.2 De educatieve master is een maatschappelijk betrokken teamspeler: de EM maakt maatschappelijke uitdagingen bespreekbaar als hefboom voor actie en engagement. | - EC
| 4.3 De educatieve master is een maatschappelijk betrokken teamspeler: de EM werkt samen met lln, collega's, ouders, opvoeders en/of externe partners in functie van het leerproces. |
|
|
|
Educatieve master in de economie
|
- EC
| 1.1 De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak : de EM kan de vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogisch-didactische expertise geïntegreerd inzetten in de klaspraktijk. | - EC
| 1.2. De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak: de EM kan onderwijsinnovaties kritisch en creatief inzetten in de eigen klaspraktijk. | - EC
| 1.3 De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak: de EM actualiseert, verbreedt en verdiept de vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogisch-didactische expertise. | - EC
| 4.1 De educatieve master is een maatschappelijk betrokken teamspeler: de EM is in staat om vorm te geven aan teamoverleg, zowel binnen vakgroepen als vakoverschrijdend. | - EC
| 4.2 De educatieve master is een maatschappelijk betrokken teamspeler: de EM maakt maatschappelijke uitdagingen bespreekbaar als hefboom voor actie en engagement. | - EC
| 4.3 De educatieve master is een maatschappelijk betrokken teamspeler: de EM werkt samen met lln, collega's, ouders, opvoeders en/of externe partners in functie van het leerproces. |
|
|
|
Educatieve master in de ontwerpwetenschappen
|
- EC
| 1.1 De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak : de EM kan de vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogisch-didactische expertise geïntegreerd inzetten in de klaspraktijk. | - EC
| 1.2. De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak: de EM kan onderwijsinnovaties kritisch en creatief inzetten in de eigen klaspraktijk. | - EC
| 1.3 De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak: de EM actualiseert, verbreedt en verdiept de vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogisch-didactische expertise. | - EC
| 4.1 De educatieve master is een maatschappelijk betrokken teamspeler: de EM is in staat om vorm te geven aan teamoverleg, zowel binnen vakgroepen als vakoverschrijdend. | - EC
| 4.2 De educatieve master is een maatschappelijk betrokken teamspeler: de EM maakt maatschappelijke uitdagingen bespreekbaar als hefboom voor actie en engagement. | - EC
| 4.3 De educatieve master is een maatschappelijk betrokken teamspeler: de EM werkt samen met lln, collega's, ouders, opvoeders en/of externe partners in functie van het leerproces. |
|
|
|
Educatieve master in de gezondheidswetenschappen
|
- EC
| 1.1 De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak : de EM kan de vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogisch-didactische expertise geïntegreerd inzetten in de klaspraktijk. | - EC
| 1.2. De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak: de EM kan onderwijsinnovaties kritisch en creatief inzetten in de eigen klaspraktijk. | - EC
| 1.3 De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak: de EM actualiseert, verbreedt en verdiept de vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogisch-didactische expertise. | - EC
| 4.1 De educatieve master is een maatschappelijk betrokken teamspeler: de EM is in staat om vorm te geven aan teamoverleg, zowel binnen vakgroepen als vakoverschrijdend. | - EC
| 4.2 De educatieve master is een maatschappelijk betrokken teamspeler: de EM maakt maatschappelijke uitdagingen bespreekbaar als hefboom voor actie en engagement. | - EC
| 4.3 De educatieve master is een maatschappelijk betrokken teamspeler: de EM werkt samen met lln, collega's, ouders, opvoeders en/of externe partners in functie van het leerproces. |
|
|
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
Aangeboden in | Tolerantie3 |
2de masterjaar handelsingenieur in de beleidsinformatica
|
J
|
3de bachelorjaar handelsingenieur in de beleidsinformatica keuze
|
J
|
3de bachelorjaar handelsingenieur keuze
|
J
|
3de bachelorjaar in de biologie optie onderwijs
|
J
|
3de bachelorjaar in de biologie pakket keuzeopleidingsonderdelen verbreding
|
J
|
3de bachelorjaar in de chemie optie onderwijs
|
J
|
3de bachelorjaar in de chemie pakket vrije keuze aanvulling
|
J
|
3de bachelorjaar in de fysica optie onderwijs
|
J
|
3de bachelorjaar in de fysica optie vrije keuze aanvulling
|
J
|
3de bachelorjaar in de informatica
|
J
|
3de bachelorjaar in de toegepaste economische wetenschappen keuze
|
J
|
bachelor in de wiskunde - verbreding onderwijs
|
J
|
Educatieve master in de economie verkort traject
|
J
|
Educatieve master in de economie volledig traject deel 2 keuze
|
J
|
Educatieve master in de gezondheidswetenschappen jaar 1
|
J
|
Educatieve master in de gezondheidswetenschappen verkort traject
|
J
|
Educatieve master in de ontwerpwetenschappen jaar 1
|
J
|
Educatieve master in de ontwerpwetenschappen verkort traject
|
J
|
Educatieve master in de wetenschappen en technologie - engineering en technologie jaar 1
|
J
|
Educatieve master in de wetenschappen en technologie - verkort traject
|
J
|
Educatieve master in de wetenschappen en technologie - wetenschappen jaar 1
|
J
|
Spec Onderwijs verplicht
|
J
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.
|
|