| Onderwijstaal : Nederlands |
| Studiepunten: 3,0 | | | | Periode: kwartiel 4 (3sp)  | | | | | 2de Examenkans1: Ja | | | | | Eindcijfer2: Numeriek |
| | | Examencontract: niet mogelijk |
|
Volgtijdelijkheid
|
| |
|
Geen volgtijdelijkheid
|
|
|
Dit opleidingsonderdeel is gericht naar:
- studenten die houder zijn van een professionele bachelor en die willen schakelen naar een academisch niveau van opleiding;
- studenten met een academisch bachelor- of masterdiploma in een niet-zorggerelateerde richting.
Dit opleidingsonderdeel geeft een introductie in gezondheidszorgbeleid en staat open voor iedereen die interesse heeft in de organisatie, financiering en ontwikkelingen in de gezondheidszorg.
Voorkennis van schrijf- en leesvaardigheid in het Nederlands en Engels is vereist.
|
|
|
|
Dit opleidingsonderdeel maakt deel uit van het schakel- en voorbereidingsprogramma Future Healthcare, als voorbereiding op de Master of Science in Systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg of als keuzevak ter voorbereiding van de Master of Science Verpleegkunde en Vroedkunde aangeboden door Universiteit Hasselt.
Voorafgaand aan het opleidingsonderdeel 'Health policy' wordt er in kwartiel drie een introductie gegeven tot de organisatie en financiering van het Belgische gezondheidszorgsysteem. Health Policy werkt daar deels op verder en situeert zich daarom in kwartiel 4, samen met het opleidingsonderdeel 'Inleiding in gezondheidseconomie'.
Het doel is om studenten mee te nemen in de bredere, conceptuele beleidsontwikkeling aangaande ondersteuning van gezondheid en welzijn, de impact van omgeving en milieu, de uitdagende context inzake demografie en de consequenties van en voor de verschillende echelons van de gezondheidszorg. De focus wordt daarbij vooral gericht op de populatie.
De studenten zullen na dit opleidingsonderdeel in staat zijn om de impact van publiek beleid op gezondheid te begrijpen, de betrokken partijen en de mogelijke (onbedoelde) gevolgen te identificeren. Dit opleidingsonderdeel zal diverse beleidsmaatregelen behandelen die patiënten en zorgverleners beïnvloeden. Een vergelijkende analyse van deze maatregelen zal gemaakt worden indien mogelijk.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
|
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
|
Kwartiel 4 (3,00sp)
| Evaluatievorm | |
|
| Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 30 % |
|
|
|
|
| Schriftelijk examen | 70 % |
|
| Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
| Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Om te slagen voor dit opleidingsonderdeel moet je een totaalcijfer van
minimum 10/20 behalen. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
| Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
| Toelichting evaluatievorm | Bij een tweede examenkans wordt de score op de opdracht uit eerste examenkans behouden (30%). De student dient enkel het schriftelijk examen te hernemen (70%). |
|
|
|
|
 
|
| Verplicht studiemateriaal |
|
 
|
| Aanbevolen literatuur |
| |
Handboek 1:
Natuur op doktersvoorschrift – Hoe buiten zijn ons gezond houdt van Dirk Avonts, Hans Keune en Roy Remmen, Lannoo Campus, 2023.
EAN: 9789401490122
|
|
 
|
| Aanbevolen studiemateriaal |
|
|
Eindcompetenties | | EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
| Aangeboden in | Tolerantie3 |
|
schakelprogramma master in systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg
|
N
|
|
schakelprogramma master verpleegkunde en vroedkunde
|
N
|
|
voorbereidingsprogramma master in systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg
|
N
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
| 2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.
|
|