Vakdidactische expertise: casuïstiek (9032)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. Wim TOPS 
  
Lid van het onderwijsteam :Mevrouw An VANFROYENHOVEN 
 Mevrouw Katrien DEGRIE 
 Mevrouw Machteld VERHENNE 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 5,0
  
Periode: semester 1 (5sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Examencontract: niet mogelijk


 
Volgtijdelijkheid
 
   Geen volgtijdelijkheid

Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Casussessie  
Werkzittingen  
Werkvormen  
Casestudy  
Groepswerk  
Huiswerktaken  
Presentatie  


Evaluatie

Semester 1 (5,00sp)

Evaluatievorm
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode100 %
Andere:Mondelinge uiteenzetting met schriftelijke neerslag in de vorm van een
paper. De summatieve beoordeling van deze producten wordt met een
multiplicatorfactor op basis van de ingediende peer assessment
aangepast. Daarnaast dient iedere student een individuele
reflectieopdracht in.
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen)
Voorwaarden
  1. Actieve deelname aan het groepswerk, inclusief de presentatie van het tussentijdse product en het eindproduct van het groepswerk, is verplicht.
  2. Tijdige inlevering van de presentatie, paper, individuele reflectieopdracht en peerassessment is verplicht.
Gevolg

De summatieve beoordeling van de mondelinge uiteenzetting en paper vormt je startcijfer voor dit OPO. Dit cijfer wordt op twee manieren gecorrigeerd. Enerzijds wordt het vermenigvuldigd met de multiplicatorscore die uit de peer assessment van Buddycheck komt. Anderzijds wordt ook de individuele reflectieopdracht in rekening gebracht.

Het niet voldoen aan minstens 1 van de 3 evaluatievoorwaarden resulteert in een onvoldoende voor dit opleidingsonderdeel.

Extra info

 




Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Ja
Toelichting evaluatievorm Voor de tweede examenkans wordt vanaf juni een nieuwe, soortgelijke
casus voorzien als voor de eerste examenkans. Let op: tijdens de tweede
zittijd werk je individueel rond één onderwerp/vakspecifiek domein van
Nederlands of wiskunde opgegeven door het moduleteam.
Het eindproduct voor tweede zittijd bestaat uit een wetenschappelijke
mondelinge uiteenzetting met schriftelijke neerslag in de vorm van een
paper (zie eerste zittijd). Daarnaast dient iedere student een
individuele reflectieopdracht in waarin er wordt stilgestaan bij de
eigen leerervaringen. Er is geen peerassessmentopdracht in de tweede
zittijd.
 

Aanbevolen literatuur
 

Het boek 'Kennisrijk kansrijk' wordt aanbevolen maar is niet verplicht. De Engelstalige versie van dit boek is vrij beschikbaar.

Surma, T., Vanhees, C., Wils, M., Nijlunsing, J., Crato, N., Hattie, J., Muijs, D., Rata, E., Wiliam, D., & Kirschner, P. A. (2025). Kennisrijk kansrijk. Naar een onderwijscurriculum voor diepe denkers. Leuven, België: Lannoo Campus.

 

Aanbevolen studiemateriaal
 

Digitaal cursusmateriaal (studieleidraad, casusbeschrijving, documentatie van de school, opdracht, handouts van practica, evaluatierubric), beschikbaar via Blackboard



Eindcompetenties
Master in het basisonderwijs
  •  EC 
  • EC 12: De master in het basisonderwijs voert zelfstandig praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek uit op methodologisch, deontologisch en ethisch correcte werkwijze en rapporteert transparant over het proces en de bevindingen.

  •  EC 
  • EC 2: De master in het basisonderwijs analyseert en evalueert kritisch pedagogisch-(vak)didactische keuzes op klas- en schoolniveau, op basis van wetenschappelijke inzichten en in relatie tot de onderwijscontext en de geldende beleidskaders.

  •  EC 
  • EC 3: De master in het basisonderwijs ontwikkelt en implementeert onderbouwde, innovatieve voorstellen ter versterking van de pedagogische en (vak)didactische praktijk en het beleid.

  •  EC 
  • EC 4: De master in het basisonderwijs stelt zelfstandig, en in overleg met relevante actoren in en rond de school, een plan van aanpak op voor meervoudige complexe leer- en ontwikkelvraagstukken bij leerlingen.

 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
Master in het basisonderwijs vakdidactische expertise verplicht J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.