Vakdidactische expertise: casuïstiek (9032) |
| Onderwijstaal : Nederlands |
| Studiepunten: 5,0 | | | | Periode: semester 1 (5sp)  | | | | | 2de Examenkans1: Ja | | | | | Eindcijfer2: Numeriek |
| | | Examencontract: niet mogelijk |
|
Volgtijdelijkheid
|
| |
|
Geen volgtijdelijkheid
|
|
|
|
|
|
|
|
Casussessie ✔
|
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
|
|
Casestudy ✔
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
|
Huiswerktaken ✔
|
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
|
Semester 1 (5,00sp)
| Evaluatievorm | |
|
| Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 100 % |
|
| Andere: | Mondelinge uiteenzetting met schriftelijke neerslag in de vorm van een paper. De summatieve beoordeling van deze producten wordt met een multiplicatorfactor op basis van de ingediende peer assessment aangepast. Daarnaast dient iedere student een individuele reflectieopdracht in. |
|
|
|
|
|
| Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
| Voorwaarden |
- Actieve deelname aan het groepswerk, inclusief de presentatie van het tussentijdse product en het eindproduct van het groepswerk, is verplicht.
- Tijdige inlevering van de presentatie, paper, individuele reflectieopdracht en peerassessment is verplicht.
|
|
|
|
| Gevolg | De summatieve beoordeling van de mondelinge uiteenzetting en paper vormt je startcijfer voor dit OPO. Dit cijfer wordt op twee manieren gecorrigeerd. Enerzijds wordt het vermenigvuldigd met de multiplicatorscore die uit de peer assessment van Buddycheck komt. Anderzijds wordt ook de individuele reflectieopdracht in rekening gebracht.
Het niet voldoen aan minstens 1 van de 3 evaluatievoorwaarden resulteert in een onvoldoende voor dit opleidingsonderdeel. |
|
|
|
|
Tweede examenkans
| Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
| Toelichting evaluatievorm | Voor de tweede examenkans wordt vanaf juni een nieuwe, soortgelijke casus voorzien als voor de eerste examenkans. Let op: tijdens de tweede zittijd werk je individueel rond één onderwerp/vakspecifiek domein van Nederlands of wiskunde opgegeven door het moduleteam. Het eindproduct voor tweede zittijd bestaat uit een wetenschappelijke mondelinge uiteenzetting met schriftelijke neerslag in de vorm van een paper (zie eerste zittijd). Daarnaast dient iedere student een individuele reflectieopdracht in waarin er wordt stilgestaan bij de eigen leerervaringen. Er is geen peerassessmentopdracht in de tweede zittijd.
|
|
|
|
|
 
|
| Aanbevolen literatuur |
| |
Het boek 'Kennisrijk kansrijk' wordt aanbevolen maar is niet verplicht. De Engelstalige versie van dit boek is vrij beschikbaar.
Surma, T., Vanhees, C., Wils, M., Nijlunsing, J., Crato, N., Hattie, J., Muijs, D., Rata, E., Wiliam, D., & Kirschner, P. A. (2025). Kennisrijk kansrijk. Naar een onderwijscurriculum voor diepe denkers. Leuven, België: Lannoo Campus. |
|
 
|
| Aanbevolen studiemateriaal |
| |
Digitaal cursusmateriaal (studieleidraad, casusbeschrijving, documentatie van de school, opdracht, handouts van practica, evaluatierubric), beschikbaar via Blackboard |
|
|
Eindcompetenties Master in het basisonderwijs
|
- EC
| EC 12: De master in het basisonderwijs voert zelfstandig praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek uit op methodologisch, deontologisch en ethisch correcte werkwijze en rapporteert transparant over het proces en de bevindingen. | - EC
| EC 2: De master in het basisonderwijs analyseert en evalueert kritisch pedagogisch-(vak)didactische keuzes op klas- en schoolniveau, op basis van wetenschappelijke inzichten en in relatie tot de onderwijscontext en de geldende beleidskaders. | - EC
| EC 3: De master in het basisonderwijs ontwikkelt en implementeert onderbouwde, innovatieve voorstellen ter versterking van de pedagogische en (vak)didactische praktijk en het beleid. | - EC
| EC 4: De master in het basisonderwijs stelt zelfstandig, en in overleg met relevante actoren in en rond de school, een plan van aanpak op voor meervoudige complexe leer- en ontwikkelvraagstukken bij leerlingen. |
|
|
|
| | EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
| Aangeboden in | Tolerantie3 |
|
Master in het basisonderwijs vakdidactische expertise verplicht
|
J
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
| 2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.
|
|