Diversiteit, zorg en innovatie: theoretische verdieping (9034)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. Elke EMMERS 
  
Co-titularis :Prof. dr. Mieke GOOS 
  
Lid van het onderwijsteam :dr. Mario GIELEN 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 5,0
  
Periode: semester 1 (5sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Examencontract: niet mogelijk


 
Volgtijdelijkheid
 
   Geen volgtijdelijkheid

Inhoud

In dit opleidingsonderdeel staan verschillende theoretische modellen, visies en (inter)nationaal onderzoek naar zorg en diversiteit in het basisonderwijs centraal. We vertrekken hierbij vanuit het kader van de Index voor Inclusie (Booth & Ainscow, 2011). De inhouden zijn opgebouwd rond drie pijlers: het creëren van een inclusieve schoolcultuur, het voeren van een inclusief schoolbeleid en het bouwen aan een inclusieve school- en klaspraktijk. Meer concreet worden de volgende inhouden behandeld:

-   Schoolcultuur: theoretische modellen en (inter)nationaal onderzoek met betrekking tot attitudes van onderwijsprofessionals t.a.v. inclusie, de Theory of Planned Behavior, de impact van stigmatisering bij redelijke aanpassingen, inclusief leiderschap en de zorgcultuur binnen scholen

-   Schoolbeleid: beleidskaders, regelgeving en (inter)nationaal onderzoek met betrekking tot basiszorg, verhoogde zorg, redelijke aanpassingen, uitbreiding van zorg, leersteun en IAC en internationale richtlijnen met betrekking tot inclusief onderwijs

-   Schoolpraktijk: (inter)nationaal onderzoek met betrekking tot handelingsgericht werken in functie van een meer inclusief klas- en schoolklimaat, Universal Design for Learning (UDL), PRODIA protocollen, (de)kolonisatie van het curriculum en de leerinhouden



Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Hoorcollege  
Werkvormen  
Onderwijsleergesprek  


Evaluatie

Semester 1 (5,00sp)

Evaluatievorm
Ander examen100 %
Andere:online - open boekexamen

Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Neen


Eindcompetenties
  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
Master in het basisonderwijs: zorg, diversiteit en innovatie verplicht J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.