Diversiteit, zorg en innovatie: casuïstiek (9035)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. Elke EMMERS 
  
Co-titularis :Prof. dr. Mieke GOOS 
  
Lid van het onderwijsteam :dr. Mario GIELEN 
 Mevrouw Sofie MOLEMANS 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 5,0
  
Periode: semester 1 (5sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Examencontract: niet mogelijk


 
Volgtijdelijkheid
 
   Geen volgtijdelijkheid

Inhoud

In dit opleidingsonderdeel gaan de studenten met theoretische modellen, visies en resultaten van (inter)nationaal onderzoek naar zorg en diversiteit in het basisonderwijs aan de slag in casus-georiënteerd onderwijs. Ze worden in kleinere groepen verdeeld en krijgen een realistische, authentieke casus over een leerling met meervoudige ondersteuningsbehoeften, zorgvuldig geselecteerd in samenwerking met het
werkveld, om een relevant en uitdagend inclusievraagstuk binnen het basisonderwijs aan te pakken. Ook hier staan de drie pijlers van inclusie
centraal: het creëren van een inclusieve schoolcultuur, het voeren van een inclusief schoolbeleid en het bouwen aan een inclusieve school- en klaspraktijk. Meer concreet worden de volgende inhouden behandeld:
        - Schoolcultuur: (inter)nationaal onderzoek met betrekking tot het balanceren tussen pedagogische en beleidsmatige overwegingen in functie van een inclusieve leeromgeving
        - Schoolbeleid: theoretische modellen en (inter)nationaal onderzoek met betrekking tot stakeholderbetrokkenheid en netwerkvorming (bv. samenwerking in zorgteams, gedeelde verantwoordelijkheid, participatie van leerlingen, ouders
en externe partners bij het vormgeven van een zorg- en ondersteuningsbeleid)

                   -  Schoolpraktijk: theoretische modellen en (inter)nationaal onderzoek met betrekking tot handelingsgericht werken, praktische handvaten voor het opstellen van handelingsplannen (PRODIA protocollen)



Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Casussessie  
Zelfstudieopdracht (ZSO)  
Werkvormen  
Casestudy  
Discussies /debat  
Groepswerk  


Evaluatie

Semester 1 (5,00sp)

Evaluatievorm
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode100 %
Andere:100% groepswerk met individuele correctie op basis van peer- en
zelfevaluatie (voor meer details, zie studieleidraad)

Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Neen


Eindcompetenties
  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
Master in het basisonderwijs: zorg, diversiteit en innovatie verplicht J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.