Diversiteit, zorg en innovatie: casuïstiek (9035) |
| Onderwijstaal : Nederlands |
| Studiepunten: 5,0 | | | | Periode: semester 1 (5sp)  | | | | | 2de Examenkans1: Ja | | | | | Eindcijfer2: Numeriek |
| | | Examencontract: niet mogelijk |
|
Volgtijdelijkheid
|
| |
|
Geen volgtijdelijkheid
|
|
|
In dit opleidingsonderdeel gaan de studenten met theoretische modellen, visies en resultaten van (inter)nationaal onderzoek naar zorg en diversiteit in het basisonderwijs aan de slag in casus-georiënteerd onderwijs. Ze worden in kleinere groepen verdeeld en krijgen een realistische, authentieke casus over een leerling met meervoudige ondersteuningsbehoeften, zorgvuldig geselecteerd in samenwerking met het werkveld, om een relevant en uitdagend inclusievraagstuk binnen het basisonderwijs aan te pakken. Ook hier staan de drie pijlers van inclusie centraal: het creëren van een inclusieve schoolcultuur, het voeren van een inclusief schoolbeleid en het bouwen aan een inclusieve school- en klaspraktijk. Meer concreet worden de volgende inhouden behandeld: - Schoolcultuur: (inter)nationaal onderzoek met betrekking tot het balanceren tussen pedagogische en beleidsmatige overwegingen in functie van een inclusieve leeromgeving - Schoolbeleid: theoretische modellen en (inter)nationaal onderzoek met betrekking tot stakeholderbetrokkenheid en netwerkvorming (bv. samenwerking in zorgteams, gedeelde verantwoordelijkheid, participatie van leerlingen, ouders en externe partners bij het vormgeven van een zorg- en ondersteuningsbeleid)
- Schoolpraktijk: theoretische modellen en (inter)nationaal onderzoek met betrekking tot handelingsgericht werken, praktische handvaten voor het opstellen van handelingsplannen (PRODIA protocollen)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Casussessie ✔
|
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
|
|
|
|
Casestudy ✔
|
|
|
|
Discussies /debat ✔
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
|
Semester 1 (5,00sp)
| Evaluatievorm | |
|
| Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 100 % |
|
| Andere: | 100% groepswerk met individuele correctie op basis van peer- en zelfevaluatie (voor meer details, zie studieleidraad) |
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
| Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
Eindcompetenties | | EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
| Aangeboden in | Tolerantie3 |
|
Master in het basisonderwijs: zorg, diversiteit en innovatie verplicht
|
J
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
| 2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.
|
|