Schoolontwikkeling en gedeeld leiderschap: theoretische verdieping (9037)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. Katrien STRUYVEN 
  
Lid van het onderwijsteam :Prof. dr. Jetske STRIJBOS 
 Mevrouw Sabine DIERICK 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 5,0
  
Periode: semester 2 (5sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Examencontract: niet mogelijk


 
Volgtijdelijkheid
 
   Geen volgtijdelijkheid

Inhoud

Doelstellingen: 

  • De student kan de verschillende theorieën en modellen van schoolontwikkeling, met inbegrip van kwaliteitszorg, onderwijsverbeteringen en leiderschap, herkennen, beschrijven, toelichten en met elkaar in verband brengen. 

  • De student kan de resultaten van recent (inter)nationaal onderzoek naar schoolontwikkeling, kwaliteitszorg en onderwijsvernieuwingen duiden en verklaren.

  • De student kan de verschillende actoren en de actuele regelgeving rond interne en externe kwaliteitszorg in Vlaanderen toelichten.

  • De student kan de verschillende theorieën en modellen van professionele ontwikkeling van leraren, teacher leadership en groepsdynamiek in schoolteams herkennen, beschrijven, toelichten en met elkaar in verband brengen.

  • De student kan de resultaten van recent (inter)nationaal onderzoek naar professionele ontwikkeling, teacher leadership en groepsdynamiek duiden en verklaren.

  • De student kan de verschillende de actuele regelgeving rond professionalisering in Vlaanderen toelichten.

Inhoud:

In dit opleidingsonderdeel staan verschillende theorieën, visies en onderzoek naar schoolontwikkeling in het basisonderwijs centraal. Meer concreet worden de volgende inhouden behandeld:

  • Educational change: processen van verandering en onderwijsverbetering in de klas en op schoolniveau, implementatiestrategieën, gedeelde besluitvorming

  • Educational leadership: schoolleiderschap, leiderschap in veranderingsprocessen, schoolbeleid en onderwijskwaliteit

  • Groepsdynamiek: rollen, weerstand, micropolitiek

  • Professionele ontwikkeling van leraren: professionalisering, teacher leadership, professionele leergemeenschappen, participatie, netwerken

  • Kwaliteitszorg: visie en beleid van onderwijskwaliteit, kwaliteitszorgsystemen en monitoring, actoren en rollen

Onderwijsmethode:

In dit opleidingsonderdeel bestuderen studenten processen van schoolontwikkeling en leren ze hoe ze noden van professionele ontwikkeling op scholen kunnen identificeren en op maat van het schoolteam kunnen versterken. Daarvoor krijgen ze tijdens de contactmomenten theoretische kaders van school- en professionele ontwikkeling aangereikt. We hanteren hierbij het blended onderwijsprincipe. Dat betekent dat studenten zich voorafgaand aan de contactmomenten zelfstandig verdiepen in onderdelen van de leerinhoud. Ze bestuderen hiervoor wetenschappelijke artikels en ander bronnenmateriaal, op basis waarvan ze voorbereidende opdrachten uitvoeren (bv. het opstellen van interviewvragen voor gastsprekers, het vergelijken van twee theoretische kaders…). De contactmomenten zijn opgevat als responsiecolleges, waarin docentgestuurde instructie wordt afgewisseld met activerende werkvormen, bv. groepsopdrachten, reflectie- en debatoefeningen of getuigenissen uit de praktijk. 

Evaluatie: 

De score wordt bepaald op basis van schriftelijke evaluatie tijdens examenperiode (100%):

  • Digitaal examen

  • Openboekexamen: De studenten mogen alle studiematerialen (al dan niet geannoteerd) meebrengen en raadplegen tijdens de evaluatie.

  • Vraagvormen: Combinatie van meerkeuzevragen en open vragen

Evaluatievoorwaarden:  Aanwezigheid tijdens de lesdagen is niet verplicht, maar wordt wel sterk aanbevolen.


De evaluatievorm van de tweede examenkans verschilt niet van de eerste examenkans.



Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Hoorcollege  
Werkvormen  
Discussies /debat  
Onderwijsleergesprek  
Presentatie  


Evaluatie

Semester 2 (5,00sp)

Evaluatievorm
Schriftelijk examen100 %
Open-boek
Meerkeuzevragen
Open vragen

 

Aanbevolen studiemateriaal
 

Reader (selectie van wetenschappelijke artikels), presentaties en studieleidraad beschikbaar via Blackboard



Eindcompetenties
Master in het basisonderwijs
  •  EC 
  • EC 1: De master in het basisonderwijs ontwerpt, verantwoordt en realiseert een krachtige klas- en schoolpraktijk op basis van actuele (inter)nationale pedagogische en (vak)didactische (voor minstens wiskunde en Nederlands) theoretische modellen en onderzoeksbevindingen.

  •  EC 
  • EC 7: De master in het basisonderwijs ontwikkelt, implementeert en evalueert onderbouwde strategieën en interventies voor onderwijsverbetering, innovatie en kwaliteitsontwikkeling, in lijn met de visie, het beleid en de contextspecifieke data van de basisschool.

  •  EC 
  • EC 9: De master in het basisonderwijs identificeert individuele en collectieve ontwikkelingsnoden binnen het schoolteam en realiseert gerichte professionaliseringsinitiatieven die bijdragen aan een reflectief, lerend en collaboratief schoolklimaat.

 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
Master in het basisonderwijs schoolontwikkeling en gedeeld leiderschap verplicht J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.