Schoolontwikkeling en gedeeld leiderschap: casuïstiek (9038)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. Katrien STRUYVEN 
  
Lid van het onderwijsteam :Mevrouw Ingrid DIDDEN 
 Mevrouw Sabine DIERICK 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 5,0
  
Periode: semester 2 (5sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Examencontract: niet mogelijk


 
Volgtijdelijkheid
 
   Geen volgtijdelijkheid

Inhoud

Doelstellingen: 

  • De student kan een proces van schoolontwikkeling op een basisschool naar een schoolbreed praktijkvraagstuk planmatig begeleiden.

  • De student kan relevante schooldata, beleidsinformatie en wetenschappelijke inzichten verzamelen en analyseren om het praktijkvraagstuk diepgaand te begrijpen.

  • De student kan in teamverband een haalbare, onderbouwde en contextspecifieke implementatiestrategie voor onderwijsverbetering ontwerpen.

  • De student kan actief samenwerken met leraren van een basisschool in een teacher design team en de inbreng afstemmen op de schoolcontext en -cultuur.

  • De student kan de implementatiestrategie presenteren en verantwoorden aan onderwijsprofessionals.

  • De student kan kritisch reflecteren op de samenwerking en het ontwikkelproces en verbindt deze ervaringen aan relevante wetenschappelijke inzichten.

Inhoud:

In dit opleidingsonderdeel staat schoolontwikkeling in de authentieke context van het basisonderwijs centraal. Meer concreet :

  • Educational change: processen van verandering en onderwijsverbetering in de klas en op schoolniveau, implementatiestrategieën

  • Educational leadership: schoolleiderschap, teacher leadership, leiderschap in veranderingsprocessen, schoolbeleid en onderwijskwaliteit

  • Kwaliteitszorg: visie op onderwijskwaliteit, kwaliteitszorgsystemen en monitoring, actoren en rollen

Hiervoor wordt gebruikgemaakt van methoden voor onderwijskundig ontwerponderzoek.

In dit opleidingsonderdeel begeleiden studenten een proces van schoolontwikkeling in een basisschool, via de methode van ontwerponderzoek over een voor de school relevant thema (bv. de graduele opbouw van taalstrategieën, huiswerkbeleid). De studenten werken in kleine groepen (4 à 5 personen) samen met leden van het schoolteam, waarmee zij een collaboratief teacher design team vormen. Samen analyseren ze het thema in de context van de school, verdiepen ze zich in relevante theoretische kaders en werken ze aan een onderbouwde, gecontextualiseerde oplossing. Dit resulteert in een doordachte implementatiestrategie, die aan het einde van de module wordt gepresenteerd aan een jury, waarin ook de betrokken schooldirecteur zit.

Tijdens de contactmomenten wordt de uitwerking van de casus ondersteund door gerichte werkzittingen en practica (bijvoorbeeld een practicum over ontwerponderzoek in de onderwijspraktijk, workshops over implementatiestrategieën en rollen binnen teacher design teams). Buiten de lesmomenten wordt van studenten verwacht dat ze samenwerken aan de casus.

Evaluatie: 

De score wordt bepaald op basis van evaluatie tijdens de examenperiode (schriftelijke en mondelinge evaluatie) (100%):

  • Groepsscore met individuele correctie op basis van peer assessment en individuele reflectieopdracht (voor meer details, zie studieleidraad)

  • Op te leveren producten

    • Mondelinge wetenschappelijke uiteenzetting met schriftelijke voorbereiding (inhoudelijke uitwerking van de casus en de implementatiestrategie in relatie tot de schoolcontext)

    • Peer assessment opdracht, waarin studenten elkaar beoordelen op de samenwerking binnen en bijdragen aan het groepswerk

    • Individuele reflectieopdracht, waarin studenten reflecteren over de groepsdynamiek

 

Evaluat ievoorwaarden

  • Actieve deelname aan het groepswerk, inclusief de presentatie van het eindproduct van het groepswerk, is verplicht. Dit impliceert een consequente en betrokken aanwezigheid tijdens de contactmomenten van dit opleidingsonderdeel. Aanwezigheid is essentieel voor de realisatie van de leerdoelen en wordt daarom sterk aanbevolen.

  • Tijdige inlevering van de paper is verplicht.

  • Tijdige inlevering van de peer assessment opdracht is verplicht.

  • Tijdige inlevering van de individuele reflectieopdracht is verplicht.

Het niet voldoen aan minstens een van de evaluatievoorwaarden resulteert in een code F voor dit opleidingsonderdeel.

De evaluatievorm van de tweede examenkans verschilt van de eerste examenkans:

  • Evaluatie tijdens de examenperiode, zelfstandig werk

  • De student gaat individueel aan de slag met een nieuwe, soortgelijke, door het onderwijsteam aangeleverde casus. De student maakt een presentatie en presenteert deze tijdens de examenperiode. Daarnaast schrijft de student een individuele reflectieopdracht waarin wordt stilgestaan bij de leerervaringen. 

  • Dit resulteert in de volgende evaluatievoorwaarden:

    • Tijdige inlevering van een individuele reflectieopdracht is verplicht.

    • Tijdig inleveren van de paper is verplicht.

    • Deelname aan presentatie is verplicht.

Het niet voldoen aan deze evaluatievoorwaarden resulteert in een code F voor dit opleidingsonderdeel.

 



Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Hoorcollege  
Werkzittingen  
Werkvormen  
Casestudy  


Evaluatie

Semester 2 (5,00sp)

Evaluatievorm
Ander examen100 %
Andere:De score wordt bepaald op basis van evaluatie tijdens de examenperiode
(schriftelijke en mondelinge evaluatie) (100%):
- Groepsscore met individuele correctie op basis van peer assessment en
individuele reflectieopdracht (voor meer details, zie studieleidraad)
- Op te leveren producten
* Mondelinge wetenschappelijke uiteenzetting met schriftelijke
voorbereiding (inhoudelijke uitwerking van de casus en de
implementatiestrategie in relatie tot de schoolcontext)
* Peer assessment opdracht, waarin studenten elkaar beoordelen op de
samenwerking binnen en bijdragen aan het groepswerk
* Individuele reflectieopdracht, waarin studenten reflecteren over de
groepsdynamiek

Evaluatievoorwaarden:
* Actieve deelname aan het groepswerk, inclusief de presentatie van het
eindproduct van het groepswerk, is verplicht. Dit impliceert een
consequente en betrokken aanwezigheid tijdens de contactmomenten van dit
opleidingsonderdeel. Aanwezigheid is essentieel voor de realisatie van
de leerdoelen en wordt daarom sterk aanbevolen.
* Tijdige inlevering van de paper is verplicht.
* Tijdige inlevering van de peer assessment opdracht is verplicht.
* Tijdige inlevering van de individuele reflectieopdracht is verplicht.

Het niet voldoen aan minstens een van de evaluatievoorwaarden resulteert
in een code F voor dit opleidingsonderdeel.


Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Neen
Toelichting evaluatievorm De evaluatievorm van de tweede examenkans verschilt van de eerste
examenkans:
- Evaluatie tijdens de examenperiode, zelfstandig werk
- De student gaat individueel aan de slag met een nieuwe, soortgelijke,
door het onderwijsteam aangeleverde casus. De student maakt een
presentatie en presenteert deze tijdens de examenperiode. Daarnaast
schrijft de student een individuele reflectieopdracht waarin wordt
stilgestaan bij de leerervaringen.
- Dit resulteert in de volgende evaluatievoorwaarden:
* Tijdige inlevering van een individuele reflectieopdracht is verplicht.
* Tijdig inleveren van de paper is verplicht.
* Deelname aan presentatie is verplicht.

Het niet voldoen aan deze evaluatievoorwaarden resulteert in een code F
voor dit opleidingsonderdeel.
 

Aanbevolen studiemateriaal
 

Digitaal cursusmateriaal (studieleidraad, casusbeschrijving, documentatie van de school, opdracht, handouts van practica en werkzittingen, rubric), beschikbaar via Blackboard. 

 



Eindcompetenties
Master in het basisonderwijs
  •  EC 
  • EC 10: De master in het basisonderwijs gaat betrokken en constructief in dialoog met collega’s en stakeholders over noden en ontwikkelkansen in de onderwijspraktijk en participeert actief in het bredere onderwijsdebat.

  •  EC 
  • EC 12: De master in het basisonderwijs voert zelfstandig praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek uit op methodologisch, deontologisch en ethisch correcte werkwijze en rapporteert transparant over het proces en de bevindingen.

  •  EC 
  • EC 13: De master in het basisonderwijs reflecteert kritisch en onderbouwd op onderzoeks-, professionaliserings- en ontwikkelprocessen en de eigen rol daarin.

  •  EC 
  • EC 7: De master in het basisonderwijs ontwikkelt, implementeert en evalueert onderbouwde strategieën en interventies voor onderwijsverbetering, innovatie en kwaliteitsontwikkeling, in lijn met de visie, het beleid en de contextspecifieke data van de basisschool.

 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
Master in het basisonderwijs schoolontwikkeling en gedeeld leiderschap verplicht J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.