Schoolontwikkeling en gedeeld leiderschap: onderzoek in de praktijk (9039) |
| Onderwijstaal : Nederlands |
| Studiepunten: 5,0 | | | | Periode: semester 2 (5sp)  | | | | | 2de Examenkans1: Ja | | | | | Eindcijfer2: Numeriek |
| | | Examencontract: niet mogelijk |
|
Volgtijdelijkheid
|
| |
|
Geen volgtijdelijkheid
|
|
|
Doelstellingen:
-
De student kan de schoolcontext, het beleid, de visie en de schoolcultuur op basis van schooldata, externe ontwikkelingen en actuele wetenschappelijke inzichten analyseren.
-
De student kan op waarderende en integere wijze de individuele en collectieve professionaliseringsnoden van het schoolteam in kaart brengen, met oog voor de dynamieken binnen het team.
-
De student kan volgens de principes van appreciative inquiry en gedeelde besluitvorming een onderbouwd meerjarig professionaliseringsplan ontwerpen dat aansluit bij het pedagogisch project, de noden en mogelijkheden van het schoolteam.
-
De student kan het schoolteam coachen vanuit een constructieve en waarderende houding, met het doel de professionele leercultuur te versterken.
-
De student kan groepsdynamische processen in schoolteams herkennen en strategieën om om te gaan met weerstand inzetten.
-
De student kan professionaliseringsinitiatieven begeleiden, met aandacht voor duurzame gedragsverandering.
-
De student kan kritisch reflecteren op het ontwerp- en begeleidingsproces, inclusief de eigen rol daarin.
Inhoud:
In dit opleidingsonderdeel staat de professionele ontwikkeling van schoolteams in de authentieke context van het basisonderwijs centraal. Hiervoor wordt beroep gedaan op theoretische kaders en inzichten over:
-
Educational leadership: teacher leadership, gedeelde besluitvorming
-
Groepsdynamiek: teamleren, rollen, weerstand, micropolitiek
-
Professionele ontwikkeling van leraren: professionalisering, professionele leergemeenschappen, participatie, netwerken, professionele leercultuur
Hiervoor wordt gebruikgemaakt van de participatieve appreciative inquiry methode.
Onderwijsmethoden:
In dit opleidingsonderdeel ontwerpen de studenten een professionaliseringsplan voor een schoolteam van het basisonderwijs. Ze lezen zich in in relevante wetenschappelijke literatuur over professionalisering van lerarenteams en educational change. Ze informeren zich over de geldende beleidskaders en brengen de schoolcontext systematisch in kaart (via documenten, lokale data, interviews…). Via de appreciative inquiry methode bepalen ze de noden van de school (pedagogisch project/ kwaliteitszorgprocessen) en het schoolteam en werken ze een meerjarenplan uit om de onderwijspraktijk te versterken. Vervolgens initiëren ze twee professionaliseringsactiviteiten uit het plan, waaronder een teamcoaching. Om deze praktijkopdracht maximaal te ondersteunen, krijgen studenten tijdens de contactmomenten practica en werkzittingen aangeboden (bv. appreciative inquiry, professionaliseringsplannen, teamcoaching…).
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
|
|
Huiswerktaken ✔
|
|
|
|
Semester 2 (5,00sp)
|
| Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
| Voorwaarden | De score wordt bepaald op basis van meerdere onderdelen
-
Mondeling examen (100%) met voorbereiding, nl. professionaliseringsplan met wetenschappelijke onderbouwing en annotated reading log (een logboek van bestudeerde literatuur in het kader van de praktijkopdracht waarin studenten voor 5 wetenschappelijke artikels (niet opgenomen in de reader) de argumentatie van selectie, de kerninzichten, reflecties en relevante verbanden met de praktijkopdracht noteren en deze linken aan de bestudeerde theoretische kaders)
-
Permanente evaluatie (P/F): deelname aan en positieve evaluatie van werkzittingen teamcoaching, 360° feedback en zelfreflectie op teamcoaching in de praktijk
Evaluatievoorwaarden :
-
Het uitvoeren van de opgegeven praktijkopdracht is verplicht.
-
Tijdige inlevering van de voorbereiding op het mondeling examen is verplicht.
-
Score Pass (P) voor het onderdeel permanente evaluatie.
-
Deelname aan het mondelinge examen is verplicht.
Het niet voldoen aan minstens 1 van de 4 evaluatievoorwaarden resulteert in een code F voor dit opleidingsonderdeel.
|
|
|
|
| Gevolg | De score wordt bepaald op basis van meerdere onderdelen
-
Mondeling examen (100%) met voorbereiding, nl. professionaliseringsplan met wetenschappelijke onderbouwing en annotated reading log (een logboek van bestudeerde literatuur in het kader van de praktijkopdracht waarin studenten voor 5 wetenschappelijke artikels (niet opgenomen in de reader) de argumentatie van selectie, de kerninzichten, reflecties en relevante verbanden met de praktijkopdracht noteren en deze linken aan de bestudeerde theoretische kaders)
-
Permanente evaluatie (P/F): deelname aan en positieve evaluatie van werkzittingen teamcoaching, 360° feedback en zelfreflectie op teamcoaching in de praktijk
Evaluatievoorwaarden :
-
Het uitvoeren van de opgegeven praktijkopdracht is verplicht.
-
Tijdige inlevering van de voorbereiding op het mondeling examen is verplicht.
-
Score Pass (P) voor het onderdeel permanente evaluatie.
-
Deelname aan het mondelinge examen is verplicht.
Het niet voldoen aan minstens 1 van de 4 evaluatievoorwaarden resulteert in een code F voor dit opleidingsonderdeel.
|
|
|
|
Tweede examenkans
| Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
| Toelichting evaluatievorm | De evaluatievorm van de tweede examenkans verschilt van de eerste examenkans: - De studenten herwerken hun voorbereiding, rekening houdend met de gekregen feedback van hun docent, en nemen deel aan het mondeling examen. Indien studenten niet slaagden voor de permanente evaluatie vervullen ze een alternatieve opdracht.
Volgende evaluatievoorwaarden gelden: - Het uitvoeren van de opgegeven praktijkopdracht is verplicht. - Het tijdig inleveren van de voorbereiding is verplicht. - Score Pass (P) voor het onderdeel permanente evaluatie. - Deelname aan het mondelinge examen is verplicht.
Het niet voldoen aan minstens 1 van de 4 evaluatievoorwaarden resulteert in een code F voor dit opleidingsonderdeel. Dit wil zeggen dat studenten ten laatste in juni de praktijkopdracht gerealiseerd moeten hebben om te kunnen slagen voor de tweede examenkans. Praktijkopdrachten kunnen niet in de zomervakantie worden uitgevoerd.
|
|
|
|
|
 
|
| Aanbevolen studiemateriaal |
| |
Digitaal cursusmateriaal (studieleidraad, opdracht, wetenschappelijke literatuur, handouts practica, rubric), beschikbaar via Blackboard. |
|
|
Eindcompetenties Master in het basisonderwijs
|
- EC
| EC 10: De master in het basisonderwijs gaat betrokken en constructief in dialoog met collega’s en stakeholders over noden en ontwikkelkansen in de onderwijspraktijk en participeert actief in het bredere onderwijsdebat. | - EC
| EC 11: De master in het basisonderwijs identificeert en analyseert complexe vraagstukken in het basisonderwijs, op basis van data, actuele wetenschappelijke inzichten, praktijkervaring, diverse perspectieven en maatschappelijke ontwikkelingen. | - EC
| EC 12: De master in het basisonderwijs voert zelfstandig praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek uit op methodologisch, deontologisch en ethisch correcte werkwijze en rapporteert transparant over het proces en de bevindingen. | - EC
| EC 13: De master in het basisonderwijs reflecteert kritisch en onderbouwd op onderzoeks-, professionaliserings- en ontwikkelprocessen en de eigen rol daarin. | - EC
| EC 15: De master in het basisonderwijs neemt initiatief om onderbouwd te experimenteren in complexe en veranderlijke onderwijscontexten. | - EC
| EC 7: De master in het basisonderwijs ontwikkelt, implementeert en evalueert onderbouwde strategieën en interventies voor onderwijsverbetering, innovatie en kwaliteitsontwikkeling, in lijn met de visie, het beleid en de contextspecifieke data van de basisschool. | - EC
| EC 8: De master in het basisonderwijs coacht het schoolteam bij het versterken van pedagogisch-didactisch handelen en begeleidt hen bij het realiseren van schoolontwikkeling en kwaliteitszorg. | - EC
| EC 9: De master in het basisonderwijs identificeert individuele en collectieve ontwikkelingsnoden binnen het schoolteam en realiseert gerichte professionaliseringsinitiatieven die bijdragen aan een reflectief, lerend en collaboratief schoolklimaat. |
|
|
|
| | EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
| Aangeboden in | Tolerantie3 |
|
Master in het basisonderwijs schoolontwikkeling en gedeeld leiderschap verplicht
|
J
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
| 2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.
|
|