Masterproef Ontwerpwetenschappen deel 1 (9043)

  
Coördinerend verantwoordelijke :dr. arch. Ruth STEVENS 
  
Co-titularis :Prof. dr. Jetske STRIJBOS 
  
Lid van het onderwijsteam :Mevrouw Jana BOUSSIER 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 9,0
  
Periode: semester 1 (0sp) semester 2 (9sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Examencontract: niet mogelijk


 
Volgtijdelijkheid
 
   Geen volgtijdelijkheid

Inhoud

Binnen de educatieve masters aan UHasselt gaan onderwijsonderzoek en -ontwerp hand in hand. In Masterproef Deel 1 ligt de nadruk op de opbouw van een wetenschappelijk onderbouwd onderzoeksvoorstel binnen een onderwijscontext. De student kiest een relevant vakdidactisch vraagstuk dat vertrekt vanuit de klas- of schoolpraktijk en ontwikkelt op basis daarvan een gefaseerd onderzoeksplan.

Tijdens dit traject doorloopt de student stapsgewijs de voorbereidende fasen van een onderzoekscyclus. De focus ligt op:

  • Probleemstelling en onderzoeksvragen: Formuleren van een helder afgebakende onderwijsuitdaging, met een centrale onderzoeksvraag en onderliggende deelvragen.

  • Literatuurstudie: Kritische analyse van relevante wetenschappelijke literatuur, met expliciete verantwoording van de gehanteerde zoekstrategie (zoektermen, databanken, selectiecriteria).

  • Methodologie: Ontwerp van een onderzoeksaanpak, inclusief planning van dataverzameling en -analyse. Alle onderzoeksinstrumenten (bv. interviewleidraden, vragenlijsten) worden uitgewerkt.

Concept van een ontwerp: Indien van toepassing, wordt ook een eerste aanzet gemaakt van een creatief ontwerp dat aansluit op het gekozen praktijkvraagstuk (bv. een tool, interventie of lesmateriaal).



Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Individueel begeleidingsmoment  


Evaluatie

Semester 2 (9,00sp)

Evaluatievorm
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode50 %
Behoud van deelcijfer in academiejaar
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaarEen geslaagd deelcijfer is transfereerbaar naar de zittijd voor herkansing in hetzelfde academiejaar.
Mondeling examen50 %
Behoud van deelcijfer in academiejaar
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaarEen geslaagd deelcijfer is transfereerbaar naar de zittijd voor herkansing in hetzelfde academiejaar.
Extra info

De schriftelijke evaluatie tijdens de onderwijsperiode is het schriftelijk onderzoeksplan: wetenschappelijke verslag van de voorbereidende fases.
Het mondelinge examen is de mondelinge verdediging van het onderzoeksplan, gericht op de wetenschappelijke kwaliteit en de authenticiteit van het werk. De beoordeling gebeurt uitsluitend door de promotor (en evt. begeleider).


Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Neen


Eindcompetenties
Educatieve master in de ontwerpwetenschappen
  •  EC 
  • 1.3 De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak:  de EM actualiseert, verbreedt en verdiept de vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogisch-didactische expertise.

  •  EC 
  • 3.1 De educatieve master verbindt onderzoek en praktijk: de EM richt kritisch-reflectief de onderwijspraktijk in op basis van wetenschappelijk en praktijkgericht onderzoek.

  •  EC 
  • 3.2 De educatieve master verbindt onderzoek en praktijk: de EM is in staat om een onderwijsgerichte onderzoekscyclus op ethisch correcte wijze te doorlopen.

  •  EC 
  • 4.1 De educatieve master is een maatschappelijk betrokken teamspeler: de EM is in staat om vorm te geven aan teamoverleg, zowel binnen vakgroepen als vakoverschrijdend. 

  •  EC 
  • 4.3 De educatieve master is een maatschappelijk betrokken teamspeler:  de EM werkt samen met lln, collega's, ouders, opvoeders en/of externe partners in functie van het leerproces.

  •  EC 
  • 5.1 De educatieve master is een domeinexpert ONT: de EM verdiept of verbreedt zijn domeininhoudelijke expertise verworven in de bachelor in de domeinen ontwerpen, bouwkunde, beelding en cultuur verder in minstens twee van deze domeinen op masterniveau, relevant voor de specifieke vakdidactiek(en). Hij beschikt daardoor over ontwerpmatige, bouwtechnische, beeldend-artistieke en cultuur- en menswetenschappelijke kennis en vaardigheden en kan deze aanwenden in zijn onderwijspraktijk.

  •  EC 
  • 5.2. De educatieve master is een domeinexpert ONT: de EM kan zelfstandig onderzoek verrichten binnen de domeinen architectuurontwerp, bouwkunde, beelding en/of mens en cultuur, op het niveau van een beginnend onderzoeker en de onderzoeksresultaten evalueren en presenteren.

 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
Educatieve master in de ontwerpwetenschappen jaar 1 N



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.