Masterproef W&T - AR eng & tech deel 1 (9046) |
| Onderwijstaal : Nederlands |
| Studiepunten: 9,0 | | | | Periode: semester 1 (0sp) semester 2 (9sp)  | | | | | 2de Examenkans1: Ja | | | | | Eindcijfer2: Numeriek |
| | | Examencontract: niet mogelijk |
|
Volgtijdelijkheid
|
| |
|
Geen volgtijdelijkheid
|
|
|
Binnen de educatieve masters aan UHasselt gaan onderwijsonderzoek en -ontwerp hand in hand. In Masterproef Deel 1 ligt de nadruk op de opbouw van een wetenschappelijk onderbouwd onderzoeksvoorstel binnen een onderwijscontext. De student kiest een relevant vakdidactisch vraagstuk dat vertrekt vanuit de klas- of schoolpraktijk en ontwikkelt op basis daarvan een gefaseerd onderzoeksplan.
Tijdens dit traject doorloopt de student stapsgewijs de voorbereidende fasen van een onderzoekscyclus. De focus ligt op:
-
Probleemstelling en onderzoeksvragen: Formuleren van een helder afgebakende onderwijsuitdaging, met een centrale onderzoeksvraag en onderliggende deelvragen.
-
Literatuurstudie: Kritische analyse van relevante wetenschappelijke literatuur, met expliciete verantwoording van de gehanteerde zoekstrategie (zoektermen, databanken, selectiecriteria).
-
Methodologie: Ontwerp van een onderzoeksaanpak, inclusief planning van dataverzameling en -analyse. Alle onderzoeksinstrumenten (bv. interviewleidraden, vragenlijsten) worden uitgewerkt.
-
Concept van een ontwerp: Indien van toepassing, wordt ook een eerste aanzet gemaakt van een creatief ontwerp dat aansluit op het gekozen praktijkvraagstuk (bv. een tool, interventie of lesmateriaal).
De begeleiding wordt voorzien door een promotor (ZAP-lid of postdoc), eventueel ondersteund door een co-promotor of begeleider (bv. predoctorale onderzoeker of onderwijsprofessional).
Masterproef Deel 1 vormt zo de inhoudelijke en methodologische basis voor het verdere onderzoeks- en ontwerpproces in Deel 2.
|
|
|
Het opleidingsonderdeel wordt tweemaal aangeboden. De evaluatie is voor beide aanbiedingen identiek.Semester 2 (9,00sp)
| Evaluatievorm | |
|
| Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 50 % |
|
| Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
| Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Een geslaagd deelcijfer is transfereerbaar naar de 2e zittijd voor
herkansing in hetzelfde academiejaar |
|
|
|
|
|
|
|
| Mondeling examen | 50 % |
|
| Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
| Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Een geslaagd deelcijfer is transfereerbaar naar de 2e zittijd voor
herkansing in hetzelfde academiejaar |
|
|
|
|
|
|
|
| Extra info | De schriftelijke evaluatie tijdens de onderwijsperiode is het schriftelijk onderzoeksplan: wetenschappelijke verslag van de voorbereidende fases. Het mondelinge examen is de mondelinge verdediging van het onderzoeksplan, gericht op de wetenschappelijke kwaliteit en de authenticiteit van het werk. De beoordeling gebeurt uitsluitend door de promotor (en evt. begeleider). |
|
Tweede examenkans
| Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
Eindcompetenties Educatieve master in de wetenschappen en technologie
|
- EC
| 5.1 De educatieve master is een domeinexpert ENG & TECH: de EM kan in eigen professioneel denken en handelen - met een gepaste attitude en met continue aandacht voor de eigen vorming - adequaat communiceren naar alle actoren, effectief samenwerken in een (multidisciplinair) STEM-team, kan hierbij gebruik maken van moderne (digitale) hulpmiddelen en rekening houden met de economische, ethische, maatschappelijke en/of internationale context en is zich hierbij bewust van de impact op de omgeving. | - EC
| 5.2. De educatieve master is een domeinexpert ENG & TECH: de EM heeft een gespecialiseerde kennis van en inzicht in de verworven vakdidactieken en kan deze creatief concipiëren, plannen en uitvoeren in een educatieve context en in het bijzonder als geïntegreerd deel van een methodologisch en projectmatig geordende reeks van handelingen binnen een multidisciplinair STEM project met een belangrijke onderzoeks en/of innovatiecomponent. | - EC
| 5.3 De educatieve master is een domeinexpert ENG & TECH: de EM heeft gevorderde of gespecialiseerde kennis van en inzicht in de principes, opbouw en gebruikte technologieën van diverse industriële processen en technieken relevant voor de specifieke vakdidactieken en kan hierin complexe, multidisciplinaire, niet-vertrouwde, praktijkgerichte ontwerp- of optimalisatieproblemen autonoom herkennen, kritisch analyseren en methodisch en gefundeerd oplossen met oog voor de toepassing, selectie van materialen, automatisatie, veiligheid, milieu en duurzaamheid, bewust van praktische beperkingen en met aandacht voor de actuele technologische ontwikkelingen. | - EC
| 1.3 De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak: de EM actualiseert, verbreedt en verdiept de vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogisch-didactische expertise. | - EC
| 3.1 De educatieve master verbindt onderzoek en praktijk: de EM richt kritisch-reflectief de onderwijspraktijk in op basis van wetenschappelijk en praktijkgericht onderzoek. | - EC
| 3.2 De educatieve master verbindt onderzoek en praktijk: de EM is in staat om een onderwijsgerichte onderzoekscyclus op ethisch correcte wijze te doorlopen. | - EC
| 4.1 De educatieve master is een maatschappelijk betrokken teamspeler: de EM is in staat om vorm te geven aan teamoverleg, zowel binnen vakgroepen als vakoverschrijdend. | - EC
| 4.3 De educatieve master is een maatschappelijk betrokken teamspeler: de EM werkt samen met lln, collega's, ouders, opvoeders en/of externe partners in functie van het leerproces. |
|
|
|
| | EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
| Aangeboden in | Tolerantie3 |
|
Educatieve master in de wetenschappen en technologie - engineering en technologie jaar 1
|
N
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
| 2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.
|
|