| Onderwijstaal : Nederlands |
| Studiepunten: 5,0 | | | | Periode: semester 2 (5sp)  | | | | | 2de Examenkans1: Ja | | | | | Eindcijfer2: Numeriek |
| | | Examencontract: niet mogelijk |
|
Volgtijdelijkheid
|
| |
|
Geen volgtijdelijkheid
|
|
|
Theorie:
- VLSI inleiding
- IC-ontwerp met standaardcellen
- Complexe cel layout met Eulerpaden
- Statische CMOS schakelingen
- Combinatorische logica
- Dynamische CMOS-schakelingen
- Row decoder
- Verbindingen op IC
- Datapadoperatoren (optellers, vermenigvuldigers, bit shift)
- Sequentiële CMOS-schakelingen
- Low-power design
|
|
Labo:
- Het ontwerpen van een complexe poort (design, layout, verificatie)
- Het gebruik van de industriële ontwerpsoftware Cadence met een gekozen technologie (X-FAB)
- Het ontwerpen van een optimale opteller
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
|
|
|
|
|
Casestudy ✔
|
|
|
|
Huiswerktaken ✔
|
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
|
Verslag ✔
|
|
|
|
Semester 2 (5,00sp)
| Evaluatievorm | |
|
| Praktijkevaluatie tijdens onderwijsperiode | 25 % |
|
| Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
| Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Overdracht van punten voor project naar tweede examenkans indien
minstens 10/20 behaald werd. |
|
|
|
|
|
|
|
| Schriftelijk examen | 75 % |
|
| Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
| Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Overdracht van punten voor examen naar tweede examenkans indien minstens
10/20 behaald werd. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
| Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
| Toelichting evaluatievorm | Overdracht van punten voor project naar volgend academiejaar indien minstens 12/20 behaald werd. |
|
|
|
|
 
|
| Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
| |
Alle leermateriaal wordt via het elektronisch leerplatform of via links op het elektronisch leerplatform verspreid. Eigen laptop waarop verschillende softwarepakketten (nog te bepalen) geïnstalleerd worden. |
|
 
|
| Aanbevolen literatuur |
| |
| Digital Integrated Circuits: A design perspective, Jan M. Rabaey, Anantha P. Chandrakasan, Borivoje Nikolic, second edition, Pearson Education (US), 0130909963 |
|
|
 
|
| Opmerkingen |
| |
|
Relatie onderzoek: Een aantal topics die behandeld worden in dit vak, worden ook toegepast in het lopend onderzoek aan de universiteit. Er wordt in de les verwezen naar de relatie van de topics met het lopend onderzoek.
Relatie werkveld: De behandelde onderwerpen alsook de technieken die aangeleerd worden voor het tekenen van de lay-out van een chip en het simuleren van het resulterende ontwerp zijn belangrijk als de afgestudeerde ingenieur terecht komt in een bedrijf dat chips ontwikkelt.
Relatie curriculum: Dit vak bouwt verder op de leerlijnen analoge elektronica en digitale elektronica. Het vak geavanceerd chipontwerp bouwt verder op de behandelde onderwerpen in het vak chipontwerp. De aangeleerde technieken in het labo zijn belangrijk voor het vak gevorderde analoge elektronica in de master.
|
|
|
|
Eindcompetenties bachelor in de industriële wetenschappen
|
- EC
| EC2 - De Bachelor in de industriële wetenschappen bezit algemeen wetenschappelijk en ingenieurstechnisch disciplinegebonden inzicht in de basisbegrippen, methodes, denkkaders en onderlinge relaties van het specifieke domein. (begrijpen) | | | - DC
| EA 2.5 De student heeft inzicht in de functionaliteit van (geavanceerde) digitale componenten, signalen en systemen. | | | | - BC
| De student kan de architectuur van de behandelde datapadoperatoren tekenen en uitleggen. | | | - DC
| EA 2.6 De student heeft inzicht in de basisprincipes van hardware ontwerp. | | | | - BC
| De student kan de definities en eigenschappen die aan de basis liggen van de verschillende hoofdstukken uitleggen en toepassen in afgebakende oefeningen die een deelaspect belichten. | - EC
| EC5 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan niet-vertrouwde, domeinspecifieke problemen analyseren, opsplitsen in deelproblemen, logisch structureren, de randvoorwaarden bepalen en de gegevens op een wetenschappelijke manier interpreteren. (analyseren) | | | - DC
| EA 5.4 De student kan digitale signalen en systemen beschrijven, analyseren en modelleren. | | | | - BC
|
| De student kan grotere opgaven m.b.t. de inhoud van de hoofdstukken analyseren en opdelen in deelproblemen. |
| - EC
| EC6 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan adequate oplossingsmethodes selecteren om niet-vertrouwde, domeinspecifieke problemen op te lossen en kan methodologisch te werk gaan in ontwerp en hierin gefundeerde keuzes maken. (oplossen en ontwerpen) | | | - DC
| EA 6.5 De student kan een geavanceerd analoog systeem ontwerpen. | | | | - BC
|
- De student kan een CMOS-poort met een gegeven functie ontwerpen.
- De student kan een dynamische CMOS-poort ontwerpen.
- De student kan een CMOS poort ontwerpen met behulp van pass-gate of transmission-gate logica.
- De student kan de layout van een CMOS-poort ontwerpen.
- De student kan optimale vertragingen berekenen in een digitaal systeem.
- De student kan berekeningen uitvoeren met betrekking tot de interconnects van een digitale chip.
- De student kan de basisdelen van een ALU efficiënt ontwerpen.
- De student kent de technieken om een laagvermogen chip te ontwerpen.
- De student kan een latch en een flipflop ontwerpen in CMOS.
- De student kan vertragingen van baantjes in een CMOS chip in rekening brengen.
|
|
|
|
| | EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
| Aangeboden in | Tolerantie3 |
|
3de bachelor in de industriële wetenschappen - elektronica-ICT
|
J
|
|
schakel IW Elektronica-ICT - deel 2
|
J
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
| 2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.
|
|