De elektronische studiegids voor het academiejaar 2025 - 2026 is onder voorbehoud.





  
Coordinating lecturer :Prof. dr. Sarah MICHIELS 
  
Co-lecturer :Prof. dr. Chris BURTIN 
  
Member of the teaching team :Mevrouw An HAEPERS 
 Mevrouw An-Sofie NULENS 
 Mevrouw Anne SCHROYEN 
 Mevrouw Anneleen DUCHATEAU 
 De heer Bart BILLIET 
 dr. Carolien STROUWEN 
 De heer David REYNAERTS 
 Mevrouw Elien CRANINCKX 
 Mevrouw Hanne LYSKAWA 
 Mevrouw Iris MEULEMANS 
 dr. Jasmine HOSKENS 
 De heer Joppe GEUENS 
 De heer Joren PAULUSSEN 
 Mevrouw Julie JANSSEN 
 Mevrouw Katrien COPERMANS 
 Mevrouw Marga SWERTS 
 Mevrouw Merel VAN REUSEL 
 De heer Philippe QUETIN 
 Mevrouw Rimke EURLINGS 
 Mevrouw Stefanie VANBRABANT 
 Mevrouw Stephanie GOOSSENS 
 Mevrouw Stephanie PAREYN 
 De heer Tim NEMETH 
 Mevrouw Tine LEMMENS 
 Mevrouw Veraline VANHOLST 


Credits: 19,0
  
Period: quarter 1 (0sp) + quarter 2 (0sp) + semester 2 (19sp)
  
2nd Chance Exam1: No
  
Final grade2: Numerical
 
Exam contract: not possible


 
Volgtijdelijkheid
 
   Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
 
 
  Voor volgende opleidingsonderdelen dient u een creditbewijs, vrijstelling, reeds getolereerde onvoldoende of ingezette tolereerbare onvoldoende behaald te hebben.
    Gezondheidspromotie en communicatie deel 3 (4408) 3.0 stptn
 

Organisational and teaching methods
Organisational methods  
Internship  


Evaluation

Period 3    Credits 19,00

Evaluatievorm
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode10 %
Behoud van deelcijfer in academiejaar
Verslag
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode90 %
Andere:Klinisch handelen op stage
Behoud van deelcijfer in academiejaar



There is no data for this choice.
Change the language, year or choose another item in the dropdown list if it is available.


Learning outcomes
Master of Rehabilitation Sciences and Physiotherapy
  •  EC 
  • EC 01. De master in revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan op autonome wijze (met behulp van technologie) een (contra-)indicatie stellen voor kinesitherapie door het uitvoeren van een screening en op geïntegreerd niveau een kinesitherapeutische diagnose stellen voor complexe problemen, uitgaande van de hulpvraag, de doelgerichte anamnese en het klinisch kinesitherapeutisch onderzoek.

     
  •  DC 
  • DC 02 De student kan een volledige anamnese uitvoeren.

      
  •  BC 
  • De student voert een volledige en doelgerichte anamnese uit. 

     
  •  DC 
  • DC 04 De student kan een volledig klinisch kinesitherapeutisch onderzoek uitvoeren.

      
  •  BC 
  • De student voert een volledig en doelgericht kinesitherapeutisch onderzoek uit. 

     
  •  DC 
  • DC 06 De student kan een (contra-) indicatie stellen voor kinesitherapie door het uitvoeren van een screening en gericht doorverwijzen.

      
  •  BC 
  • De student voert een volledige en doelgerichte screening uit. 

     
  •  DC 
  • DC 09 De student kan bevindingen uit anamnese en onderzoek klinisch beredeneren en interpreteren om zo een kinesitherapeutische diagnose en prognose te formuleren.

      
  •  BC 
  • De student beredeneert en interpreteert de bevindingen uit anamnese en onderzoek.

  •  EC 
  • EC 02. De master in revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan op geïntegreerd niveau op basis van een kinesitherapeutische diagnose voor complexe problemen, in overleg met de patiënt/cliënt, behandeldoelen en een preventie- en behandelingsplan opstellen, uitvoeren (met behulp van technologie) en de klinische effectiviteit evalueren.

     
  •  DC 
  • DC 01 De student kan op basis van een kinesitherapeutische diagnose patiëntgerichte behandeldoelen en een behandelingsplan opstellen. 

     
  •  DC 
  • DC 04 De student kan kinesitherapeutische handelingen correct uitvoeren. 

     
  •  DC 
  • DC 08 De student kan de klinische effectiviteit van zijn/haar behandeling evalueren en de behandeling bijsturen waar nodig.  

      
  •  BC 
  • De student evalueert de klinische effectiviteit van zijn/haar behandeling en stuurt waar nodig bij. 

    De student kan het behandelplan aanpassen i.f.v. de resultaten en doelstelling van de patiënt, aangebracht via casuistiek. 

  •  EC 
  • EC 03. De master in revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan met respect voor de identiteit/privacy van de patiënt / cliënt, op gepaste wijze schriftelijk en mondeling communiceren met alle belanghebbenden.

     
  •  DC 
  • DC 02 De student kan de communicatievaardigheden die relevant zijn voor de kinesitherapeut in de kinesitherapeut-patiënt relatie toepassen.

     
  •  DC 
  • DC 03 De student kan reflecteren over zijn eigen leerproces aangaande zijn/haar communicatievaardigheden. 

     
  •  DC 
  • DC 04 De student kan op adequate en professionele wijze schriftelijk communiceren.

      
  •  BC 
  • De student communiceert op gepaste en professionele wijze schriftelijk met de verschillende actoren binnen de multidisciplinarie context.

  •  EC 
  • EC 04. De master in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan zelfstandig functioneren in multi- of interdisciplinair teamverband en dit functioneren evalueren en optimaliseren.

     
  •  DC 
  • DC 01 De student kan efficiënt communiceren met alle actoren in het werkveld.

      
  •  BC 
  • De student communiceert met alle actoren ter optimalisatie van de behandeling van de patiënt.

    De student kan actief luisteren, interpreteren, samenvatten en antwoorden.

     
  •  DC 
  • DC 02 De student kan efficiënt samenwerken met alle actoren in het werkveld.

     
  •  DC 
  • DC 03 De student neemt een actieve rol op binnen de multi- en interdisciplinaire context.

      
  •  BC 
  • De student ontwikkelt een goede verstandhouding, vertrouwen en een ethische-therapeutische relatie met de patiënt, de omgeving van de patiënt, andere betrokken collega's en andere professionals binnen een multi- en interdisciplinair team.

     
  •  DC 
  • DC 04 De student maakt zijn professionele standpunt kenbaar tijdens een overleg met het multi- en interdisciplinair team.

      
  •  BC 
  • De student brengt relevante informatie aan het licht en analyseert die, rekening houdend met de perspectieven van de patiënt, de collega's en andere professionals binnen het multi- en interdisciplinair team. 

    De student deeltrelevante informatie accuraat mee en legt deze uit aan de patiënt, de omgeving van de patiënt, collega's en andere zorgprofessionals binnen het multi- en interdisciplinair team. 

  •  EC 
  • EC 05. De master in revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan rekening houden met de verschillende stakeholders en kan zich organiseren binnen de kinesitherapeutisch administratieve en economische context van de gezondheidszorg.

     
  •  DC 
  • DC 01 De student kan zorgvraag gerelateerde documenten administratief afhandelen.

      
  •  BC 
  • De student levert in functie van een casus klinische stage zorgvraag gerelateerde documten (verslag MDO, ontslagbrief, aanvraag zorgmateriaal, ....) tijdig in.

    De student functioneert binnen de kinesitherapeutische administratieve context(patiëntendossier in- en/of aanvullen, patiëntenadministratie, ...) tijdens zijn/haar klinische stage. 

     
  •  DC 
  • DC 02 De student kan functioneren binnen de kinesitherapeutische organisatorische context (structureren en plannen, tijdsmanagement, prioritiseren,…).  

     
  •  DC 
  • DC 03 De student kan bedrijfseigen, kantoorsoftware en software van de kinesitherapie gebruiken.

      
  •  BC 
  • De student vult een elektronisch dossier van een casus vanuit de klinische stage volledig en correct in. 

  •  EC 
  • EC 07. De master in revalidatiewetenschappen en kinesitherapie handelt vanuit een coachende, educatieve ingesteldheid met respect voor de autonomie en het beslissingsrecht van de patiënt/cliënt en doet aan preventiebeleid.

     
  •  DC 
  • DC 01 De student kan risicovol gedrag en levensstijl in kaart brengen door het analyseren van het gezondheidsgedrag van de patiënt/cliënt. 

      
  •  BC 
  • De student brengt risicovol gedrag en levensstijl in kaart door het analyseren van het gezondheidsgedrag van de patiënt in de stagecontext. 

     
  •  DC 
  • DC 02 De student voorziet de patiënt van relevante info met betrekking tot de aandoening, de preventie en de behandeling ervan zodat de patiënt meer ziekte-inzicht ontwikkelt en begrijpt wat hij kan doen om de aandoening onder controle te houden.  

     
  •  DC 
  • DC 03 De student kan mensen motiveren tot gedragsverandering.

      
  •  BC 
  • De student stimuleert mensen tot gedragsverandering via motiverende gespreksvoering.

     
  •  DC 
  • DC 04 De student heeft inzicht in de principes van bewegingscoaching en kan deze toepassen.

      
  •  BC 
  • De student kan patiënten met of zonder vastgestelde aandoening correcte informatie en mogelijkheden aanreiken die aangepast aan de situatie kunnen leiden tot gezondheidsbevorderend gedrag.

    De student kan doelgroepen met of zondervastgestelde aandoening correcte informatie en mogelijkheden aanreiken die aangepast aan de situatie kunnen leiden tot gezondheidsbevorderend gedrag.

  •  EC 
  • EC 08. De master in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie heeft inzicht in en kan kritisch reflecteren over de organisatie en beleidsaspecten van de gezondheidszorg, in nationaal en internationaal perspectief.

     
  •  DC 
  • DC 02 De student heeft kennis van en inzicht in de de wet- en regelgeving gerelateerd aan gezondheidsbevordering en -bescherming. 

      
  •  BC 
  • De student past de wet- en regelgeving gerelateerd aan gezondheidsbevordering en -bescherming toe.

  •  EC 
  • EC 09. De master in revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan een kritische synthese maken van internationale wetenschappelijke en vakliteratuur met impact op het evidence-based handelen.

     
  •  DC 
  • DC 01 De student kan op een kritisch, wetenschappelijk onderbouwde manier wetenschappelijke en internationale peerreviewed literatuur opzoeken en beoordelen. 

     
  •  DC 
  • DC 02 De student kan internationale wetenschappelijke en vakliteratuur beoordelen met het oog op het evidence-based handelen voor de (eigen) klinische praktijk. 

      
  •  BC 
  • De student kan resultaten van literatuur interpreteren volgens ernst van aandoening en klinische relevantie. 

     
  •  DC 
  • DC 04 De student handelt op een wetenschappelijk onderbouwde manier.

      
  •  BC 
  • De student maakt wetenschappelijk onderbouwde keuzes in functie van diagnostiek en behandeling aan de hand van aangereikte literatuur. 

  •  EC 
  • EC 11. De master in revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan de kwaliteit van het eigen functioneren kritisch evalueren en optimaliseren vanuit de attitude van zelfsturend handelen en levenslang leren.

     
  •  DC 
  • DC 01 De student toont een reflectieve beroepshouding (overdenkt keuzes en beslissingen zorgvuldig, zowel inhoudelijk, procesmatig en moreel-ethisch in relatie tot de beroepscode en beroepswaarden). 

      
  •  BC 
  • De student heeft zin voor initiatief. 

    De student straalt zelfvertrouwen uit. 

     

     
  •  DC 
  • DC 02 De student kan de eigen deskundigheid vervolmaken adhv bijscholingen binnen het beroepsdomein (evidence-based).

      
  •  BC 
  • De student kan de eigen deskundigheid vervolmaken adhv bijscholingen binnen het beroepsdomein (evidence-based).

  •  EC 
  • EC 12. De master in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie handelt in elke fase van het kinesitherapeutisch handelen ethisch en deontologisch, met respect voor de eigenheid/privacy van de patiënt.

     
  •  DC 
  •  DC 01 De student kan op correcte en respectvolle wijze werken met professionals en de patiënt. 

      
  •  BC 
  • De student is stipt, komt beloften en afspraken na, durft eigen fouten toe te geven en is respectvol en beleefd. 

    De student werkt collegiaal samen, is coöperatief en behandelt andere medewerkers met respect. 

 

  EC = learning outcomes      DC = partial outcomes      BC = evaluation criteria  
Offered inTolerance3
1rst Master of Rehabilitation Sciences and Physiotherapy N



1   Education, Examination and Legal Position Regulations art.12.2, section 2.
2   Education, Examination and Legal Position Regulations art.15.1, section 3.
3   Education, Examination and Legal Position Regulations art.16.9, section 2.