Advanced practical skills in musculoskeletal rehabiliation (manual therapy) (9081)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. Annick TIMMERMANS 
  
Co-titularis :Prof. dr. Bruno TASSIGNON 
  
Lid van het onderwijsteam :Mevrouw An-Sofie NULENS 
 De heer Bart BILLIET 
 dr. Bart DINGENEN 
 De heer Joren PAULUSSEN 
 De heer Philippe QUETIN 
 Mevrouw Rimke EURLINGS 
 Prof. dr. Sarah MICHIELS 
 dr. Stef FEIJEN 
 Mevrouw Stefanie VANBRABANT 
 Mevrouw Stephanie PAREYN 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 6,0
  
Periode: semester 1 (6sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Examencontract: niet mogelijk


 
Volgtijdelijkheid
 
   Geen volgtijdelijkheid

Begincompetenties
  • De student kan - voor courante problemen en op basisniveau - in functie van preventief of curatief handelen evidence based en op ethisch verantwoorde wijze een anamnese en klinisch onderzoek opstellen, uitvoeren (inclusief in de algemene klinische stagecontext) en hieromtrent klinisch redeneren mbt musculoskeletale aandoeningen van de lumbale wervelkolom, thoracale wervelkolom, (hoog-)cervicale wervelkolom, bovenste lidmaat en onderste lidmaat.
  • De student kan een (contra-)indicatie stellen voor kinesitherapie door het uitvoeren van een screening en gericht doorverwijzen.
  • De student kan uitgaande van de hulpvraag van de gesimuleerde patiënt met musculoskeletale aandoeningen, professioneel communiceren naar de patiënt (met inbegrip van het uitvoeren van een doelgerichte anamnese).
  • De student kan biomechanische principes toepassen in de specifieke sportcontext


Inhoud

Deze module bestaat uit het praktisch uitvoeren van kinesitherapeutische evaluatie- en behandeltechnieken voor het bovenste en onderste kwadrant. Deze cursus bestaat uit manuele therapie en neuromusculaire trainingsactiviteiten. De oefentherapie wordt aangepast gegeven voor studenten die de richting manuele therapie kiezen. 



Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Collectief feedback moment  
Hoorcollege  
Practicum  


Evaluatie

Semester 1 (6,00sp)

Evaluatievorm
Praktijkexamen100 %
Extra info

Als de student een onvoldoende behaalt op 1 onderdeel van de evaluatie van het opleidingsonderdeel, wordt het gewogen gemiddelde van de niet-afgeronde evaluatie onderdelen berekend en wordt er van dit niet-afgerond gewogen resultaat 0,5 punt (op 20)  afgetrokken.

Als de student een onvoldoende behaalt op 2 of meer onderdelen van de evaluatie van het opleidingsonderdeel, wordt het gewogen gemiddelde van de niet-afgeronde evaluatie onderdelen berekend en wordt er van dit niet-afgerond gewogen resultaat 1,5 punt (op 20)  afgetrokken. 

Dit resultaat wordt vervolgens conform de afrondingsregels van het OER afgerond en vormt het eindresultaat van het opleidingsonderdeel.


Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Neen
 

Verplicht studiemateriaal
 

De leerstof wordt aangeboden via ACCO Sofia en via Blackboard



Eindcompetenties
master in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie
  •  EC 
  • EC 01. De master in revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan op autonome wijze (met behulp van technologie) een (contra-)indicatie stellen voor kinesitherapie door het uitvoeren van een screening en op geïntegreerd niveau een kinesitherapeutische diagnose stellen voor complexe problemen, uitgaande van de hulpvraag, de doelgerichte anamnese en het klinisch kinesitherapeutisch onderzoek.

     
  •  DC 
  • DC 05 De student kan een volledig klinisch kinesitherapeutisch onderzoek uitvoeren in complexe domeinspecifieke situaties.

     
  •  DC 
  • DC 06 De student kan een (contra-) indicatie stellen voor kinesitherapie door het uitvoeren van een screening en gericht doorverwijzen.

     
  •  DC 
  • DC 07 De student kan in complexe domeinspecifieke situaties een (contra-) indicatie stellen voor kinesitherapie door het uitvoeren van een screening en gericht doorverwijzen.

     
  •  DC 
  • DC 10 De student kan in complexe domeinspecifieke situaties bevindingen uit anamnese en onderzoek klinisch beredeneren en interpreteren om zo een kinesitherapeutische diagnose en prognose te formuleren. 

     
  •  DC 
  • DC 12 The student shows advanced clinical reasoning.

  •  EC 
  • EC 02. De master in revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan op geïntegreerd niveau op basis van een kinesitherapeutische diagnose voor complexe problemen, in overleg met de patiënt/cliënt, behandeldoelen en een preventie- en behandelingsplan opstellen, uitvoeren (met behulp van technologie) en de klinische effectiviteit evalueren.

     
  •  DC 
  • DC 02 De student kan op basis van een kinesitherapeutische diagnose patiëntgerichte behandeldoelen en een behandelingsplan opstellen in complexe domeinspecifieke situaties. 

     
  •  DC 
  • DC 05 De student kan kinesitherapeutische handelingen in complexe domeinspecifieke situaties correct uitvoeren. 

     
  •  DC 
  • DC 07  De student maakt gebruik van relevante technologische ontwikkelingen bij het opstellen van behandeldoelen, het uitvoeren van een behandeling en/of bij het evalueren van de klinische effectiviteit. 

     
  •  DC 
  • DC 09 De student kan de klinische effectiviteit van zijn/haar behandeling evalueren en de behandeling bijsturen waar nodig in complexe domeinspecifieke situaties. 

  •  EC 
  • EC 07. De master in revalidatiewetenschappen en kinesitherapie handelt vanuit een coachende, educatieve ingesteldheid met respect voor de autonomie en het beslissingsrecht van de patiënt/cliënt en doet aan preventiebeleid.

     
  •  DC 
  • DC 02 De student voorziet de patiënt van relevante info met betrekking tot de aandoening, de preventie en de behandeling ervan zodat de patiënt meer ziekte-inzicht ontwikkelt en begrijpt wat hij kan doen om de aandoening onder controle te houden.  

     
  •  DC 
  • DC 03 De student kan mensen motiveren tot gedragsverandering.

     
  •  DC 
  • DC 04 De student heeft inzicht in de principes van bewegingscoaching en kan deze toepassen.

  •  EC 
  • EC 11. De master in revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan de kwaliteit van het eigen functioneren kritisch evalueren en optimaliseren vanuit de attitude van zelfsturend handelen en levenslang leren.

     
  •  DC 
  • DC 01 De student toont een reflectieve beroepshouding (overdenkt keuzes en beslissingen zorgvuldig, zowel inhoudelijk, procesmatig en moreel-ethisch in relatie tot de beroepscode en beroepswaarden). 

  •  EC 
  • EC 12. De master in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie handelt in elke fase van het kinesitherapeutisch handelen ethisch en deontologisch, met respect voor de eigenheid/privacy van de patiënt.

     
  •  DC 
  •  DC 01 De student kan op correcte en respectvolle wijze werken met professionals en de patiënt. 

 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
2de master in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie bij musculoskeletale aandoeningen optie manuele therapie verplicht J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.