Imperatief programmeren (9167)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. Frank NEVEN 
  
Co-titularis :Prof. dr. Wim LAMOTTE 
  
Lid van het onderwijsteam :Prof. dr. Frank NEVEN 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 5,0
  
Periode: kwartiel 1 (5sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Examencontract: niet mogelijk


 
Volgtijdelijkheid
 
   Geen volgtijdelijkheid

Inhoud

Dit opleidingsonderdeel leert studenten imperatief programmeren aan de hand van de programmeertaal Python. We ontwikkelen een referentiekader dat het aanleren van  imperatieve programmeertalen ondersteunt door voldoende aandacht te besteden aan computationeel denken en algemene concepten die gemeenschappelijk zijn aan de meeste imperatieve programmeertalen. Tegelijkertijd behandelen we de programmeertaal Python voldoende uitgebreid en diepgaand. We besteden tevens aandacht aan technische vaardigheden zoals het hanteren van een goede codestijl, documenteren van code, het gebruik van tools, en het debuggen en testen van code.

Dit opleidingsonderdeel vereist geen specifieke voorkennis en is in het bijzonder gericht op studenten die geen eerdere ervaring hebben met programmeren. 
Een programma is niets meer dan een algoritme (een stappenplan) voor een probleemstelling dat rechtstreeks kan uitgevoerd worden door een computer. Programmeren combineert daarom twee verschillende vaardigheden: (a) het bedenken van het algoritme; en, (b) het uitvoerbaar maken van dit algoritme aan de hand van een programmeertaal. Voor het uitvoerbaar maken van algoritmen leggen we de focus op elementaire programmeerconcepten zoals instructies, data types, variabelen, operatoren, controle- en herhalingsstructuren, functies, lijsten, tuples, match predicaat, sets en dictionaries. We besteden aandacht aan het het denkproces dat voorafgaat aan het uitwerken van een algoritme.  Hiervoor behandelen we vaardigheden uit computationeel denken en leggen we verbanden met technieken uit het opleidingsonderdeel Problem Solving. We bekijken ook het gebruik en de configuratie van een IDE en besteden aandacht aan codevisualisatie voor een diepgaander begrip van wat er gebeurt tijdens de uitvoering van code. 



Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Hoorcollege  
Zelfstudieopdracht (ZSO)  


Evaluatie

Kwartiel 1 (5,00sp)

Evaluatievorm
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode30 %
Gesloten-boek
Open vragen
Schriftelijk examen70 %
Open vragen

Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Ja
Toelichting evaluatievorm De tweede examenkans bestaat uit een schriftelijk examen op 100% van de
punten.
 

Verplicht studiemateriaal
 

De Programmeursleerling (Spronck)  : https://www.spronck.net/pythonbook/dutchindex.xhtml



Eindcompetenties
  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
Educatieve master in de wetenschappen en technologie - keuze voor vakdidactiek informatica J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.