Imperatief programmeren (9167) |
| Onderwijstaal : Nederlands |
| Studiepunten: 5,0 | | | | Periode: kwartiel 1 (5sp)  | | | | | 2de Examenkans1: Ja | | | | | Eindcijfer2: Numeriek |
| | | Examencontract: niet mogelijk |
|
Volgtijdelijkheid
|
| |
|
Geen volgtijdelijkheid
|
|
|
Dit opleidingsonderdeel leert studenten imperatief programmeren aan de hand van de programmeertaal Python. We ontwikkelen een referentiekader dat het aanleren van imperatieve programmeertalen ondersteunt door voldoende aandacht te besteden aan computationeel denken en algemene concepten die gemeenschappelijk zijn aan de meeste imperatieve programmeertalen. Tegelijkertijd behandelen we de programmeertaal Python voldoende uitgebreid en diepgaand. We besteden tevens aandacht aan technische vaardigheden zoals het hanteren van een goede codestijl, documenteren van code, het gebruik van tools, en het debuggen en testen van code.
Dit opleidingsonderdeel vereist geen specifieke voorkennis en is in het bijzonder gericht op studenten die geen eerdere ervaring hebben met programmeren. Een programma is niets meer dan een algoritme (een stappenplan) voor een probleemstelling dat rechtstreeks kan uitgevoerd worden door een computer. Programmeren combineert daarom twee verschillende vaardigheden: (a) het bedenken van het algoritme; en, (b) het uitvoerbaar maken van dit algoritme aan de hand van een programmeertaal. Voor het uitvoerbaar maken van algoritmen leggen we de focus op elementaire programmeerconcepten zoals instructies, data types, variabelen, operatoren, controle- en herhalingsstructuren, functies, lijsten, tuples, match predicaat, sets en dictionaries. We besteden aandacht aan het het denkproces dat voorafgaat aan het uitwerken van een algoritme. Hiervoor behandelen we vaardigheden uit computationeel denken en leggen we verbanden met technieken uit het opleidingsonderdeel Problem Solving. We bekijken ook het gebruik en de configuratie van een IDE en besteden aandacht aan codevisualisatie voor een diepgaander begrip van wat er gebeurt tijdens de uitvoering van code.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
Kwartiel 1 (5,00sp)
| Evaluatievorm | |
|
| Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 30 % |
|
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
| Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
| Toelichting evaluatievorm | De tweede examenkans bestaat uit een schriftelijk examen op 100% van de punten. |
|
|
|
|
 
|
| Verplicht studiemateriaal |
| |
De Programmeursleerling (Spronck) : https://www.spronck.net/pythonbook/dutchindex.xhtml |
|
|
Eindcompetenties | | EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
| Aangeboden in | Tolerantie3 |
|
Educatieve master in de wetenschappen en technologie - keuze voor vakdidactiek informatica
|
J
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
| 2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.
|
|