Business Process Analytics (2218) |
Onderwijstaal : Nederlands |
Studiepunten: 6,0 | | | Periode: semester 1 (6sp) | | | 2de Examenkans1: Ja | | | Eindcijfer2: Numeriek |
| Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
|
- De student moet bekend zijn met de algemene organisatie van een bedrijf en moet kunnen denken in termen van bedrijfsprocessen.
- De student moet basiskennis hebben van datamodellering.
- De student moet technische basisnotaties kunnen begrijpen.
- Ervaring met een procesmodelleringstaal is hanidg om te hebben, maar is geen strikte voorwaarde.
|
|
|
De cursus behandelt volgende topics, zowel theoretisch als praktisch:
- Procesmodellering - Petri Nets - Event log: formaat en aanpak voor opbouw - Process Discovery: basis en geavanceerde algoritmes - Declarative mining - Additionele perspectieven van process mining - Analyzeren van event logs - Kwaliteitsmetrieken binnen process mining - Schrijven van een managementverslag
|
|
|
|
|
|
|
Collectief feedback moment ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Individueel begeleidingsmoment ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
|
|
Discussies /debat ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Verslag ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 40 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Indien de student geen alternatieve opdracht vraagt voor de tweede
examenkans of dit niet aanvraagt vóór de proclamatie van de eerste
zittijd, wordt het deelcijfer van de eerste examenkans behouden. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Gebruik studiemateriaal tijdens evaluatie | ✔ |
|
Toelichting | De studenten mogen hun handboek en besproken papers met beperkte notities (geen uitgeschreven paragrafen, slides of notities uit de les) gebruiken tijdens het examen. Dit zowel tijdens het schriftelijke als het mondelinge gedeelte.
De oefeningen uit de werkzittingen mogen NIET meegenomen worden. |
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Een student moet op elk onderdeel (zowel de schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode (40%) als het mondeling en schriftelijk examen (60%)) een tolereerbaar examenresultaat (≥8/20) behalen om te kunnen slagen voor het opleidingsonderdeel. |
|
|
|
Gevolg | Een student die op een (of meerdere) onderdelen een niet-tolereerbaar cijfer behaalt en een rekenkundig gewogen gemiddeld behaalt > 7, krijgt als eindresultaat in zijn studentendossier een 7/20, ongeacht het rekenkundig gewogen gemiddelde. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Handboek 1:
Process Mining: Data Science in Action, W.M.P. van der Aalst, Springer
ISBN: 9783662498507 |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Journal articles die tijdens de hoorcolleges worden behandeld worden via BlackBoard ter beschikking gesteld. |
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
Dit opleidingsonderdeel maakt gebruik van DataCamp For The Classroom, aangeboden door DataCamp (www.datacamp.com).
|
|
 
|
Verplichte software |
|
Rstudio, om het bupar-package te gebruiken. (zie bupar.net) |
|
 
|
Opmerkingen |
|
Additional study material will be provided during the course. |
|
|
Eindcompetenties master in de informatica
|
- EC
| EC 7: De afgestudeerde is in staat om informatie kritisch te analyseren en te evalueren, en op een efficiënte manier te verwerken. | | - DC
| De master Informatica is in staat om bedrijfsprocessen te analyseren met behulp van process mining technieken. | | - DC
| De master Informatica is in staat om te evalueren of werkelijke procesuitvoeringen conform een ontworpen procesmodel zijn. | | - DC
| De master Informatica is in staat om werkelijk uitgevoerde procesinstanties in een bestaand workflow-systeem te onderzoeken. | - EC
| EC 8: De afgestudeerde is in staat om informatie, ideeën en oplossingen te communiceren naar een publiek bestaande uit collega's informatici maar ook naar niet-specialisten door zich op het juiste abstractieniveau uit te drukken. | | - DC
| De master Informatica kan een managementrapport opstellen met de bevindingen van de uitgevoerde analyses. | - EC
| EC 9: De afgestudeerde is in staat om op heldere wijze zowel mondeling als schriftelijk te rapporteren over haar/zijn werk in een nationale en internationale context. | | - DC
| De student kan op een correcte en bedrijfsgerichte wijze schriftelijk verslag leveren van het project. |
|
|
|
master handelsingenieur in de beleidsinformatica
|
- EC
| EC 04: De master BI werkt samen in een divers team en toont leiderschapsvaardigheden, met het oog op een multidisciplinaire benadering van een bedrijfseconomisch probleem. (Samenwerken in teamverband) | - EC
| EC 05: De master BI communiceert helder en correct schriftelijk en mondeling, binnen een bedrijfs- en academische context, en indien nodig aangevuld met visuele ondersteuning. (Communiceren) | - EC
| EC 09: De master BI toont zelfstandigheid bij het analyseren, interpreteren en evalueren van onderzoeksresultaten en rapporteert hierover. (Onderzoeksvaardigheden) | - EC
| EC 10: De master BI integreert het perspectief van stakeholders bij het optimaliseren van complexe bedrijfsprocessen. (Stakeholder awareness) | - EC
| EC 15: De master BI analyseert, verbetert en monitort technologische en bedrijfsprocessen met behulp van data en IT om een positieve bijdrage te leveren aan de werking van een organisatie. (Opleidingsspecifieke competenties) |
|
|
|
master handelsingenieur
|
- EC
| EC 05: De master HI communiceert helder en correct schriftelijk en mondeling, binnen een bedrijfs- en academische context, en indien nodig aangevuld met visuele ondersteuning. (Communiceren) | - EC
| EC 09: De master HI toont zelfstandigheid bij het analyseren, interpreteren en evalueren van onderzoeksresultaten en rapporteert hierover. (Onderzoeksvaardigheden) | - EC
| EC 10: De master HI integreert het perspectief van stakeholders bij het optimaliseren van complexe bedrijfsprocessen. (Stakeholder awareness) | - EC
| EC 15: De master HI kan complexe technologische en bedrijfsprocessen in een organisatie in kaart brengen, optimaliseren en managen, met het oog op de strategische doelen van die organisatie. (Opleidingsspecifieke competenties) | - EC
| EC 16: De master HI gebruikt ICT-toepassingen en basis programmeervaardigheden om bedrijfseconomische en –technische data te vertalen naar bedrijfsrelevante informatie. (Opleidingsspecifieke competenties) |
|
|
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
Aangeboden in | Tolerantie3 |
1ste masterjaar handelsingenieur in de beleidsinformatica
|
J
|
2de masterjaar handelsingenieur optie informatiesystemen
|
J
|
2de masterjaar handelsingenieur optie revisoraat
|
J
|
exchange toegepaste economische wetenschappen
|
J
|
Master handelsingenieur in de beleidsinformatica jaar 1 verplicht
|
J
|
master informatica volledig keuzepakket
|
J
|
Specialisatie Revisoraat uitdovend verplicht
|
J
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.
|
|