Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
Groep 1 |
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
|
|
|
Cultuurwetenschappen 3 (2338)
|
5.0 stptn |
|
|
Ontwerpen 3A (3697)
|
9.0 stptn |
|
|
Ontwerpen 3B (3698)
|
9.0 stptn |
|
Of groep 2 |
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
|
|
|
Portfolio en ontwerpersidentiteit (3285)
|
3.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 1ste masterjaar in de architectuur | Keuze | 243 | 9,0 | 243 | 9,0 | Ja | Nee | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De student kan zelfstandig en kritisch reflecteren over een complexe maatschappelijke vraag en ruimtelijke omgeving, en op basis hiervan visies en mogelijkheden formuleren en een concept vertalen naar een ruimtelijk samenhangend ontwerp op verschillende schaalniveaus, rekening houdend met economische, ecologische, sociale, historische en esthetische dimensies. | - EC
| De student kan een persoonlijk concept uitwerken tot een ontwerp en dit communiceren als creatieve synthese. | - EC
| De student kan zelfstandig onderzoek verrichten op het niveau van een beginnend onderzoeker, onderzoeksresultaten evalueren en presenteren, en het ontwerpen inzetten als onderzoeksmethode. | - EC
| De student kan een architecturaal concept, ontwerp, ontwerpproces en onderzoeksdata inzichtelijk maken, doelgericht communiceren en ruimtelijk visualiseren op basis van een grondige beheersing van de beeldende media, zowel handmatig als digitaal, en dit zowel voor een breed als voor een gespecialiseerd publiek. | - EC
| De student kan projectmatig en resultaatgericht werken in een realistische omgeving met oog voor maatschappelijk verantwoord ondernemerschap. | - EC
| De student kan zelfstandig en in team functioneren in een multidisciplinaire, internationale en interculturele omgeving. | - EC
| De student heeft inzicht in de rol en betekenis van architectuur en de eigen handelingen hierbinnen in de samenleving en kan via architectuur in dialoog treden over ethische, culturele, maatschappelijke en esthetische kwesties en op deze wijze een meerwaarde creëren in zijn ontwerpen. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Tot enkele jaren geleden kon iedereen in Vlaanderen bouwen hoe en waar hij dat wilde: een Spaanse villa in een verkaveling, een kasteeltje in een bos, een bedrijf in een natuurgebied,... Geen wonder dat de Vlaming de meest tevreden Europeaan is als het gaat om zijn woonomgeving. Een minder positief gevolg is de hoge maatschappelijke kost van dit 'wilde wonen'. Zo is er overal gebouwd, zij het nergens heel veel. Dit maakt dat het aanleggen van wegen, rioleringen en telefonie erg duur is; dat er geen plaats is voor grote bouwprogramma's zoals gevangenissen, bedrijven of zelfs kindercrèches; dat Vlaanderen geen open landschappen meer kent; dat er amper collectieve ruimte is... Het levert Vlaanderen de weinig flatterende benaming van 'nevelstad' op. In het onderzoeksseminarie Stadsmaken ga je op zoek naar manieren om dit fragmentatieproces te stoppen. Je leert hoe je alternatieve woonpraktijken in kaart kan brengen. Je leert hoe je rond deze praktijken 'realistische utopieën' kan ontwerpen. En hoe je deze utopieën kan inzetten om een debat op te starten met bewoners, organisaties en beleidsvoerders rond anders wonen, werken en verplaatsen. Elk jaar wordt er vanuit één specifieke verstedelijkingsvorm gewerkt. In de voorbije jaren waren dit tuinwijken, lintbebouwing, verkavelingen en dorpen.
|
|
|
|
|
|
|
Excursie/veldwerk ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Seminarie ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 9,00
Evaluatievorm | |
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 100 % |
|
Andere: | Evaluatie a.d.h.v. ontwerpopdrachten |
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | - Aanwezigheid tijdens de contacturen van het seminarie is verplicht. De student dient elke afwezigheid in het seminarie te wettigen volgens de facultaire richtlijnen. - De werkstukken moeten tijdig worden ingediend, volgens afspraak op Blackboard. - Via peer assessment wordt het groepscijfer per student aangepast naargelang de individuele bijdrage van elke student. |
|
|
|
Gevolg | - Bij gewettigde afwezigheid tijdens de contacturen van het seminarie dient de lopende opdracht volledig te worden uitgevoerd. - Indien het secretariaat niet werd verwittigd volgens de modaliteiten vermeld onder "voorwaarden" of indien het attest te laat wordt ingediend wordt de afwezigheid als ongewettigd beschouwd. - Indien de student ongewettigd afwezig is voor één derde of meer van het aantal contactmomenten, wordt de student uitgesloten van deelname aan de evaluatie (jury) - het eindcijfer voor het opleidingsonderdeel wordt in dat geval een 'A' (ongewettigd afwezig) - Het niet indienen van de werkstukken op afgesproken dag en uur (tenzij gewettigd) resulteert in een 0 voor de betreffende opdracht. |
|
|
|
Mogelijke externe locatie | ✔ |
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Alle materiaal wordt ter beschikking gesteld op Blackboard en Google Drive bij de aanvang van elke opdracht. |
|
|
|
|
|
| Educatieve master in de ontwerpwetenschappen studio ontwerpen | Keuze | 243 | 9,0 | 243 | 9,0 | Ja | Nee | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| 5.1 De educatieve master is een domeinexpert ONT: de EM verdiept of verbreedt zijn domeininhoudelijke expertise verworven in de bachelor in de domeinen ontwerpen, bouwkunde, beelding en cultuur verder in minstens twee van deze domeinen op masterniveau, relevant voor de specifieke vakdidactiek(en). Hij beschikt daardoor over ontwerpmatige, bouwtechnische, beeldend-artistieke en cultuur- en menswetenschappelijke kennis en vaardigheden en kan deze aanwenden in zijn onderwijspraktijk. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Tot enkele jaren geleden kon iedereen in Vlaanderen bouwen hoe en waar hij dat wilde: een Spaanse villa in een verkaveling, een kasteeltje in een bos, een bedrijf in een natuurgebied,... Geen wonder dat de Vlaming de meest tevreden Europeaan is als het gaat om zijn woonomgeving. Een minder positief gevolg is de hoge maatschappelijke kost van dit 'wilde wonen'. Zo is er overal gebouwd, zij het nergens heel veel. Dit maakt dat het aanleggen van wegen, rioleringen en telefonie erg duur is; dat er geen plaats is voor grote bouwprogramma's zoals gevangenissen, bedrijven of zelfs kindercrèches; dat Vlaanderen geen open landschappen meer kent; dat er amper collectieve ruimte is,... Het levert Vlaanderen de weinig flatterende benaming van 'nevelstad' op. In het seminarie Stedenbouw ga je op zoek naar manieren om dit fragmentatieproces te stoppen. Je leert radicale ingrepen te ontwerpen die de nevelstad drastisch kunnen hertekenen. Je tracht 'realistische utopieën' via kaarten en collages te visualiseren. Deze utopieën moeten beleidsvoerders en bouwheren ervan kunnen overtuigen dat er ook anders verdicht kan worden. Elk jaar wordt er vanuit één specifieke verstedelijkingsvorm gewerkt. In de voorbije jaren waren dit tuinwijken, lintbebouwing, verkavelingen en dorpen.
|
|
|
|
|
|
|
Excursie/veldwerk ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 9,00
Evaluatievorm | |
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 100 % |
|
Andere: | Evaluatie a.d.h.v. ontwerpopdrachten |
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | - Aanwezigheid tijdens de contacturen van het seminarie is verplicht. De student dient elke afwezigheid in het seminarie te wettigen volgens de facultaire richtlijnen. - De werkstukken moeten tijdig worden ingediend, volgens afspraak op Blackboard. - Via peer assessment wordt het groepscijfer per student aangepast naargelang de individuele bijdrage van elke student. |
|
|
|
Gevolg | - Bij gewettigde afwezigheid tijdens de contacturen van het seminarie dient de lopende opdracht volledig te worden uitgevoerd. - Indien het secretariaat niet werd verwittigd volgens de modaliteiten vermeld onder "voorwaarden" of indien het attest te laat wordt ingediend wordt de afwezigheid als ongewettigd beschouwd. - Indien de student ongewettigd afwezig is voor één derde of meer van het aantal contactmomenten, wordt de student uitgesloten van deelname aan de evaluatie (jury) - het eindcijfer voor het opleidingsonderdeel wordt in dat geval een 'A' (ongewettigd afwezig) - Het niet indienen van de werkstukken op afgesproken dag en uur (tenzij gewettigd) resulteert in een 0 voor de betreffende opdracht. |
|
|
|
Mogelijke externe locatie | ✔ |
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Alle materiaal wordt ter beschikking gesteld op Blackboard en Google Drive bij de aanvang van elke opdracht. |
|
|
|
|
|
| master in de interieurarchitectuur | Keuze | 243 | 9,0 | 243 | 9,0 | Ja | Nee | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| Kan methoden en theorieën van het ontwerpen van interieurs, in het bijzonder binnen de domeinen meubel/wonen, retail design, scenografie of herbestemming, innovatief inzetten bij het ontwerpen en doelgericht combineren met inzichten uit de humane wetenschappen, exacte wetenschappen en de kunsten. | - EC
| Zelfstandig onderzoeks- en ontwerpstrategieën inzetten en tactieken uitdenken vanuit de maatschappelijke, historisch bepaalde en internationale context en in functie van een toekomstgerichte visie op het ontwerpen van de interieure ruimte. | - EC
| (Ontwerpend) onderzoeken vanuit intuïtie, experiment, associatief denken, verbeelding en emoties en hierbij blijk geven van een artistiek-exploratieve, beeldende invalshoek. | - EC
| Kan vanuit een complexe ontwerpvraag, in het bijzonder binnen de domeinen meubel/wonen, retail design, scenografie of herbestemming, zelfstandig een relevant onderzoek (m.i.v. ontwerpend onderzoek) opzetten en uitvoeren, de resultaten ervan integreren in het ontwerpproces, erover reflecteren en rapporteren op wetenschappelijke wijze en resultaten van eigen onderzoek en van anderen kritisch interpreteren. | - EC
| Een ontwerp(proces) overtuigend communiceren aan leken en specialisten, via beeld, geschreven en gesproken woord en gebruik makend van gepaste visualisatietechnieken, zowel digitale als handmatige, op gelaagde, gerichte en beargumenteerde wijze. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Tot enkele jaren geleden kon iedereen in Vlaanderen bouwen hoe en waar hij dat wilde: een Spaanse villa in een verkaveling, een kasteeltje in een bos, een bedrijf in een natuurgebied,... Geen wonder dat de Vlaming de meest tevreden Europeaan is als het gaat om zijn woonomgeving. Een minder positief gevolg is de hoge maatschappelijke kost van dit 'wilde wonen'. Zo is er overal gebouwd, zij het nergens heel veel. Dit maakt dat het aanleggen van wegen, rioleringen en telefonie erg duur is; dat er geen plaats is voor grote bouwprogramma's zoals gevangenissen, bedrijven of zelfs kindercrèches; dat Vlaanderen geen open landschappen meer kent; dat er amper collectieve ruimte is... Het levert Vlaanderen de weinig flatterende benaming van 'nevelstad' op. In het onderzoeksseminarie Stadsmaken ga je op zoek naar manieren om dit fragmentatieproces te stoppen. Je leert hoe je alternatieve woonpraktijken in kaart kan brengen. Je leert hoe je rond deze praktijken 'realistische utopieën' kan ontwerpen. En hoe je deze utopieën kan inzetten om een debat op te starten met bewoners, organisaties en beleidsvoerders rond anders wonen, werken en verplaatsen. Elk jaar wordt er vanuit één specifieke verstedelijkingsvorm gewerkt. In de voorbije jaren waren dit tuinwijken, lintbebouwing, verkavelingen en dorpen.
|
|
|
|
|
|
|
Excursie/veldwerk ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Seminarie ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 9,00
Evaluatievorm | |
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 100 % |
|
Andere: | Evaluatie a.d.h.v. ontwerpopdrachten |
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | - Aanwezigheid tijdens de contacturen van het seminarie is verplicht. De student dient elke afwezigheid in het seminarie te wettigen volgens de facultaire richtlijnen. - De werkstukken moeten tijdig worden ingediend, volgens afspraak op Blackboard. - Via peer assessment wordt het groepscijfer per student aangepast naargelang de individuele bijdrage van elke student. |
|
|
|
Gevolg | - Bij gewettigde afwezigheid tijdens de contacturen van het seminarie dient de lopende opdracht volledig te worden uitgevoerd. - Indien het secretariaat niet werd verwittigd volgens de modaliteiten vermeld onder "voorwaarden" of indien het attest te laat wordt ingediend wordt de afwezigheid als ongewettigd beschouwd. - Indien de student ongewettigd afwezig is voor één derde of meer van het aantal contactmomenten, wordt de student uitgesloten van deelname aan de evaluatie (jury) - het eindcijfer voor het opleidingsonderdeel wordt in dat geval een 'A' (ongewettigd afwezig) - Het niet indienen van de werkstukken op afgesproken dag en uur (tenzij gewettigd) resulteert in een 0 voor de betreffende opdracht. |
|
|
|
Mogelijke externe locatie | ✔ |
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Alle materiaal wordt ter beschikking gesteld op Blackboard en Google Drive bij de aanvang van elke opdracht. |
|
|
|
|
|
| exchange architectuur | Na selectie | 243 | 9,0 | 243 | 9,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
|
|
Tot enkele jaren geleden kon iedereen in Vlaanderen bouwen hoe en waar hij dat wilde: een Spaanse villa in een verkaveling, een kasteeltje in een bos, een bedrijf in een natuurgebied,... Geen wonder dat de Vlaming de meest tevreden Europeaan is als het gaat om zijn woonomgeving. Een minder positief gevolg is de hoge maatschappelijke kost van dit 'wilde wonen'. Zo is er overal gebouwd, zij het nergens heel veel. Dit maakt dat het aanleggen van wegen, rioleringen en telefonie erg duur is; dat er geen plaats is voor grote bouwprogramma's zoals gevangenissen, bedrijven of zelfs kindercrèches; dat Vlaanderen geen open landschappen meer kent; dat er amper collectieve ruimte is... Het levert Vlaanderen de weinig flatterende benaming van 'nevelstad' op. In het onderzoeksseminarie Stadsmaken ga je op zoek naar manieren om dit fragmentatieproces te stoppen. Je leert hoe je alternatieve woonpraktijken in kaart kan brengen. Je leert hoe je rond deze praktijken 'realistische utopieën' kan ontwerpen. En hoe je deze utopieën kan inzetten om een debat op te starten met bewoners, organisaties en beleidsvoerders rond anders wonen, werken en verplaatsen. Elk jaar wordt er vanuit één specifieke verstedelijkingsvorm gewerkt. In de voorbije jaren waren dit tuinwijken, lintbebouwing, verkavelingen en dorpen.
|
|
|
|
|
|
|
Excursie/veldwerk ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Seminarie ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 9,00
Evaluatievorm | |
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 100 % |
|
Andere: | Evaluatie a.d.h.v. ontwerpopdrachten |
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | - Aanwezigheid tijdens de contacturen van het seminarie is verplicht. De student dient elke afwezigheid in het seminarie te wettigen volgens de facultaire richtlijnen. - De werkstukken moeten tijdig worden ingediend, volgens afspraak op Blackboard. - Via peer assessment wordt het groepscijfer per student aangepast naargelang de individuele bijdrage van elke student. |
|
|
|
Gevolg | - Bij gewettigde afwezigheid tijdens de contacturen van het seminarie dient de lopende opdracht volledig te worden uitgevoerd. - Indien het secretariaat niet werd verwittigd volgens de modaliteiten vermeld onder "voorwaarden" of indien het attest te laat wordt ingediend wordt de afwezigheid als ongewettigd beschouwd. - Indien de student ongewettigd afwezig is voor één derde of meer van het aantal contactmomenten, wordt de student uitgesloten van deelname aan de evaluatie (jury) - het eindcijfer voor het opleidingsonderdeel wordt in dat geval een 'A' (ongewettigd afwezig) - Het niet indienen van de werkstukken op afgesproken dag en uur (tenzij gewettigd) resulteert in een 0 voor de betreffende opdracht. |
|
|
|
Mogelijke externe locatie | ✔ |
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Alle materiaal wordt ter beschikking gesteld op Blackboard en Google Drive bij de aanvang van elke opdracht. |
|
|
|
|
|
| exchange interieurarchitectuur | Na selectie | 243 | 9,0 | 243 | 9,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
|
|
Tot enkele jaren geleden kon iedereen in Vlaanderen bouwen hoe en waar hij dat wilde: een Spaanse villa in een verkaveling, een kasteeltje in een bos, een bedrijf in een natuurgebied,... Geen wonder dat de Vlaming de meest tevreden Europeaan is als het gaat om zijn woonomgeving. Een minder positief gevolg is de hoge maatschappelijke kost van dit 'wilde wonen'. Zo is er overal gebouwd, zij het nergens heel veel. Dit maakt dat het aanleggen van wegen, rioleringen en telefonie erg duur is; dat er geen plaats is voor grote bouwprogramma's zoals gevangenissen, bedrijven of zelfs kindercrèches; dat Vlaanderen geen open landschappen meer kent; dat er amper collectieve ruimte is... Het levert Vlaanderen de weinig flatterende benaming van 'nevelstad' op. In het onderzoeksseminarie Stadsmaken ga je op zoek naar manieren om dit fragmentatieproces te stoppen. Je leert hoe je alternatieve woonpraktijken in kaart kan brengen. Je leert hoe je rond deze praktijken 'realistische utopieën' kan ontwerpen. En hoe je deze utopieën kan inzetten om een debat op te starten met bewoners, organisaties en beleidsvoerders rond anders wonen, werken en verplaatsen. Elk jaar wordt er vanuit één specifieke verstedelijkingsvorm gewerkt. In de voorbije jaren waren dit tuinwijken, lintbebouwing, verkavelingen en dorpen.
|
|
|
|
|
|
|
Excursie/veldwerk ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Seminarie ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 9,00
Evaluatievorm | |
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 100 % |
|
Andere: | Evaluatie a.d.h.v. ontwerpopdrachten |
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | - Aanwezigheid tijdens de contacturen van het seminarie is verplicht. De student dient elke afwezigheid in het seminarie te wettigen volgens de facultaire richtlijnen. - De werkstukken moeten tijdig worden ingediend, volgens afspraak op Blackboard. - Via peer assessment wordt het groepscijfer per student aangepast naargelang de individuele bijdrage van elke student. |
|
|
|
Gevolg | - Bij gewettigde afwezigheid tijdens de contacturen van het seminarie dient de lopende opdracht volledig te worden uitgevoerd. - Indien het secretariaat niet werd verwittigd volgens de modaliteiten vermeld onder "voorwaarden" of indien het attest te laat wordt ingediend wordt de afwezigheid als ongewettigd beschouwd. - Indien de student ongewettigd afwezig is voor één derde of meer van het aantal contactmomenten, wordt de student uitgesloten van deelname aan de evaluatie (jury) - het eindcijfer voor het opleidingsonderdeel wordt in dat geval een 'A' (ongewettigd afwezig) - Het niet indienen van de werkstukken op afgesproken dag en uur (tenzij gewettigd) resulteert in een 0 voor de betreffende opdracht. |
|
|
|
Mogelijke externe locatie | ✔ |
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Alle materiaal wordt ter beschikking gesteld op Blackboard en Google Drive bij de aanvang van elke opdracht. |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|