Onderzoeksseminarie 1 Stadsmaken (2350)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. Liesbeth HUYBRECHTS 
  
Lid van het onderwijsteam :Mevr. Aga BATKIEWICZ 
 Mevrouw Louise MAZET 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 9,0
  
Periode: semester 1 (9sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Examencontract: niet mogelijk


 
Volgtijdelijkheid
 
   Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
 
 
  Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
    Cultuurwetenschappen 3 (2338) 5.0 stptn
    Ontwerpen 3A (3697) 9.0 stptn
    Ontwerpen 3B (3698) 9.0 stptn
 

Inhoud

Tot enkele jaren geleden kon iedereen in Vlaanderen bouwen hoe en waar hij dat wilde: een Spaanse villa in een verkaveling, een kasteeltje in een bos, een bedrijf in een  natuurgebied,... Geen wonder dat de Vlaming de meest tevreden Europeaan is als het gaat om zijn omgeving. Een minder positief gevolg is de hoge maatschappelijke kost van deze manier van leven. Zo is er overal gebouwd, zij het nergens heel veel. Dit maakt dat het aanleggen van wegen, rioleringen en telefonie erg duur is; dat er geen plaats is voor grote bouwprogramma's zoals gevangenissen, bedrijven of zelfs kindercrèches; dat Vlaanderen geen open landschappen meer kent; dat er amper collectieve ruimte is... Het levert Vlaanderen de weinig flatterende benaming van 'nevelstad' op. In het  onderzoeksseminarie Stadsmaken ga je op zoek naar manieren om dit  fragmentatieproces te stoppen. Je leert hoe je alternatieve ruimtelijke praktijken in kaart kan brengen. Je leert hoe je rond deze praktijken 'realistische utopieën' kan ontwerpen. En hoe je deze utopieën kan inzetten om een debat op te starten met bewoners,  organisaties en beleidsvoerders rond anders wonen, werken en verplaatsen. Elk jaar wordt er vanuit één specifieke verstedelijkingsvorm gewerkt. In de voorbije jaren waren dit tuinwijken, lintbebouwing, verkavelingen, dorpen, landschappen en regio's.



Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Excursie/veldwerk  
Werkzittingen  
Werkvormen  
Groepswerk  
Seminarie  


Evaluatie

Semester 1 (9,00sp)

Evaluatievorm
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode100 %
Andere:Evaluatie a.d.h.v. ontwerpopdrachten
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen)
Voorwaarden- Aanwezigheid tijdens de contacturen van het seminarie is verplicht. De student dient elke afwezigheid in het seminarie te wettigen volgens de facultaire richtlijnen. - De werkstukken moeten tijdig worden ingediend, volgens afspraak op Blackboard. - Via peer assessment wordt het groepscijfer per student aangepast naargelang de individuele bijdrage van elke student.
Gevolg- Bij gewettigde afwezigheid tijdens de contacturen van het seminarie dient de lopende opdracht volledig te worden uitgevoerd. - Indien het secretariaat niet werd verwittigd volgens de modaliteiten vermeld onder voorwaarden of indien het attest te laat wordt ingediend wordt de afwezigheid als ongewettigd beschouwd. - Indien de student ongewettigd afwezig is voor één derde of meer van het aantal contactmomenten, wordt de student uitgesloten van deelname aan de evaluatie (jury) - het eindcijfer voor het opleidingsonderdeel wordt in dat geval een 'A' (ongewettigd afwezig) - Het niet indienen van de werkstukken op afgesproken dag en uur (tenzij gewettigd) resulteert in een 0 voor de betreffende opdracht.
Mogelijke externe locatie

Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Neen
 

Verplicht studiemateriaal
 

Alle materiaal wordt ter beschikking gesteld op Blackboard en Google Drive bij de aanvang van elke opdracht.



Eindcompetenties
Educatieve master in de ontwerpwetenschappen
  •  EC 
  • 5.1 De educatieve master is een domeinexpert ONT: de EM verdiept of verbreedt zijn domeininhoudelijke expertise verworven in de bachelor in de domeinen ontwerpen, bouwkunde, beelding en cultuur verder in minstens twee van deze domeinen op masterniveau, relevant voor de specifieke vakdidactiek(en). Hij beschikt daardoor over ontwerpmatige, bouwtechnische, beeldend-artistieke en cultuur- en menswetenschappelijke kennis en vaardigheden en kan deze aanwenden in zijn onderwijspraktijk.

 

master in de architectuur
  •  EC 
  • De student heeft inzicht in de rol en betekenis van architectuur en de eigen handelingen hierbinnen in de samenleving en kan via architectuur in dialoog treden over ethische, culturele, maatschappelijke en esthetische kwesties en op deze wijze een meerwaarde creëren in zijn ontwerpen.

  •  EC 
  • De student kan een architecturaal concept, ontwerp, ontwerpproces en onderzoeksdata inzichtelijk maken, doelgericht communiceren en ruimtelijk visualiseren op basis van een grondige beheersing van de beeldende media, zowel handmatig als digitaal, en dit zowel voor een breed als voor een gespecialiseerd publiek.

  •  EC 
  • De student kan een persoonlijk concept uitwerken tot een ontwerp en dit communiceren als creatieve synthese.

  •  EC 
  • De student kan projectmatig en resultaatgericht werken in een realistische omgeving met oog voor maatschappelijk verantwoord ondernemerschap.

  •  EC 
  • De student kan zelfstandig en in team functioneren in een multidisciplinaire, internationale en interculturele omgeving.

  •  EC 
  • De student kan zelfstandig en kritisch reflecteren over een complexe maatschappelijke vraag en ruimtelijke omgeving, en op basis hiervan visies en mogelijkheden formuleren en een concept vertalen naar een ruimtelijk samenhangend ontwerp op verschillende schaalniveaus, rekening houdend met economische, ecologische, sociale, historische en esthetische dimensies.

  •  EC 
  • De student kan zelfstandig onderzoek verrichten op het niveau van een beginnend onderzoeker, onderzoeksresultaten evalueren en presenteren, en het ontwerpen inzetten als onderzoeksmethode.

 

master in de interieurarchitectuur
  •  EC 
  • (Ontwerpend) onderzoeken vanuit intuïtie, experiment, associatief denken, verbeelding en emoties en hierbij blijk geven van een artistiek-exploratieve, beeldende invalshoek.

  •  EC 
  • Een ontwerp(proces) overtuigend communiceren aan leken en specialisten, via beeld, geschreven en gesproken woord en gebruik makend van gepaste visualisatietechnieken, zowel digitale als handmatige, op gelaagde, gerichte en beargumenteerde wijze.

  •  EC 
  • Kan methoden en theorieën van het ontwerpen van interieurs, in het bijzonder binnen de domeinen meubel/wonen, retail design, scenografie of herbestemming, innovatief inzetten bij het ontwerpen en doelgericht combineren met inzichten uit de humane wetenschappen, exacte wetenschappen en de kunsten.

  •  EC 
  • Kan vanuit een complexe ontwerpvraag, in het bijzonder binnen de domeinen meubel/wonen, retail design, scenografie of herbestemming, zelfstandig een relevant onderzoek (m.i.v. ontwerpend onderzoek) opzetten en uitvoeren, de resultaten ervan integreren in het ontwerpproces, erover reflecteren en rapporteren op wetenschappelijke wijze en resultaten van eigen onderzoek en van anderen kritisch interpreteren.

  •  EC 
  • Zelfstandig onderzoeks- en ontwerpstrategieën inzetten en tactieken uitdenken vanuit de maatschappelijke, historisch bepaalde en internationale context en in functie van een toekomstgerichte visie op het ontwerpen van de interieure ruimte.

 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
1ste masterjaar in de architectuur N
Educatieve master in de ontwerpwetenschappen studio ontwerpen N
exchange architectuur N
exchange interieurarchitectuur N
master in de interieurarchitectuur N



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.