De elektronische studiegids voor het academiejaar 2025 - 2026 is onder voorbehoud.





Mechatronisch ontwerpen (2722)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. ir. Eric DEMEESTER 
  
Co-titularis :Prof. dr. ir. Johan BAETEN 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 4,0
  
Periode: semester 2 (4sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Examencontract: niet mogelijk


 
Volgtijdelijkheid
 
   Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
 
 
  Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
    Regeltechniek (4295) 4.0 stptn
    Regeltechniek (5577) 5.0 stptn
 

Begincompetenties
  • De student heeft kennis van en inzicht in de opbouw en de werking van geautomatiseerde processturingen, meet- en regelsystemen en bijbehorende interfacing.
  • De student heeft inzicht in basisprincipes en (ontwerp)methodologieën van programeertalen en kan te ontwerpen software opsplitsen in beheersbare delen.
  • De student kan het ontwerp voor een meet-, stuur-, controle- en/of visualisatiesproces implementeren met behulp van gepaste soft- en hardwaretools.
  • De student kan samenwerken binnen een multidisciplinair team.
  • De student heeft een open houding om te leren uit ervaring, feedback en fouten.


Inhoud

Algemene omschrijving

Het project Mechatronisch Ontwerpen laat de student toe om de opgedane kennis en inzichten uit de voorbije studiejaren (rond regeltechniek, meetsystemen, informatica, enz.) te toetsen aan de praktijk.

Inhoud hoorcollege en oefeningen

Niet van toepassing

Inhoud labo

  • groepswerk rond een mechatronisch project dat de onderdelen van mechatronica bevat: fijnmechanica, elektronica en informatica met een belangrijke component aan regeltechniek;
  • ontwerp en implementatie, binnen opgegeven specificaties;
  • verdeling van de taken in groep;
  • planning en opvolging van het project.

Voorbeelden van projecten: een motorregeling, een positieregeling, een mini-robot-ontwerp, een visuele servo-controle toepassing. De student bepaalt zelf mee het onderwerp.



Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Project  
Werkzittingen  
Werkvormen  
Demonstraties  
Groepswerk  
Verslag  


Evaluatie

Periode 2    Studiepunten 4,00

Evaluatievorm
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode67 %
Verslag
Praktijkevaluatie tijdens onderwijsperiode33 %
Extra infoDe evaluatie beoordeelt naast de kwaliteit van het ontwerp, de modellering en de realisatie in relatie tot de beoogde doelstellingen ook de aanpak, de samenwerking en verslaggeving, rekening houdend met peer assessment input.

Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Neen
Toelichting evaluatievorm Aanvullende beoordeling van verdere uitwerking of bijkomende opdracht en projectverslag.
 

Aanbevolen literatuur
  Introduction to Mechatronic Design,J. Edward Carryer; R. Matthew Ohline; Thomas W. Kenny,Pearson,9780136095217

Mechatronic Systems: fundamentals,Rolf Isermann,1,Springer,9781852339302,pdf versie beschikbaar via limo-libis
 

Aanbevolen studiemateriaal
 

Elektronisch leerplatform, voorgaande projecten, internet

 

Opmerkingen
 

Relatie met onderzoek: In het vak MTO moeten de studenten zelf een volledig toegepast onderzoekstraject in de vorm van een project uitvoeren, enkel het kader en de globale probleemstelling liggen vast.

Relatie met het werkveld: Het mechatronisch ontwerp stimuleert de student om op een projectmatige wijze en in teamverband technische oplossingen aan te brengen en te realiseren om zo goed mogelijk aan de opgegeven doelstellingen te voldoen. Dit vormt een aanzet naar gelijkaardige industriële praktijkproblemen.

Situering van het vak in het curriculum: Het mechatronisch ontwerp past binnen de leerlijn Automatisering en beoogt duidelijk vakoverschrijdend te zijn. Kennis en kunde uit het vakgebied regeltechniek dient aangevuld te worden met kennis rond elektrische/elektronische aandrijvingen en informatica (zo nodig in zelfstudie te verwerven).



Eindcompetenties
master in de industriële wetenschappen: informatica
  •  EC 
  • EC1 - De master in de industriële wetenschappen informatica kan in eigen professioneel denken en handelen -- met een gepaste ingenieursattitude en met continue aandacht voor de eigen vorming -- adequaat communiceren, effectief samenwerken, en rekening houden met de duurzame, economische, ethische, maatschappelijke en/of internationale context en is zich hierbij bewust van de impact op de omgeving. [people, data literacy and essential software skills]

     
  •  DC 
  • DC-M8 - kan kennis en vaardigheden kritisch evalueren om op basis hiervan eigen denken en handelen bij te sturen. (kritisch reflecteren)

      
  •  BC 
  • De student geeft blijk van een kritische ingesteldheid in relatie tot de geldende context voor het ontwerp en de realisatie.

    De student is in staat zijn om eigen werk bij te sturen bij wijzigende randvoorwaarden.

    The student demonstratesa critical attitude in relation to the current context for the design and realization.

    The student is able to adjust his own work with changing preconditions.

     
  •  DC 
  • DC-M9 - kan mondeling en schriftelijk (grafisch) communiceren. (communiceren)

      
  •  BC 
  • De student dient kwaliteitsvolle tussentijdse verslagen in.

    De student kan zijn ontwerp onderbouwen met een degelijk eindverslag dat het proces, de creatieve bijdrage en realisaties en de mogelijke leerpunten duidelijk schetst.

    Thestudent submits quality interim reports.

    The student can substantiate his design with a solid final report that clearly sketches the process, the creative contribution and realizations and the possible learning points.

     
  •  DC 
  • DC-M10 - kan constructief en verantwoordelijk functioneren als lid van een (multidisciplinair) team. (samenwerken)

      
  •  BC 
  • De student vormt een waardevol lid van de groep en draagt via zijn eigen sterktes bij tot het groepsresultaat.

    De student komt in onderling overleg tot een goede verdeling van de taken en neemt waar nodig de leiding.

    The student is avaluable member of the group and contributes to the group result through his own strengths.

    The student comes to a proper division of tasks by mutual agreement and takes the lead where necessary.

     
  •  DC 
  • DC-M12 - geeft blijkt van een gepaste ingenieursattitude. (ingenieursattitude)

      
  •  BC 
  • De student werkt nauwgezet, efficiënt en taakgericht en is in staat om zelf (nieuwe materie) te leren met de nodige nieuwsgierigheid.

    The student works accurately, efficiently and task-oriented and is able to learn (new subjects) with thenecessary curiosity.

  •  EC 
  • EC5 - De master in de industriële wetenschappen informatica beheerst een geheel van gespecialiseerde kennis en vaardigheden voor het ontwerpen van modulaire, geïntegreerde software-systemen die op basis van data-verwerving en data-analyse intelligente beslissingen kunnen nemen, die resilient zijn (veilig, robuust en schaalbaar) en dit binnen een multidisciplinair project met een toegepaste onderzoeks- en/of innovatiecomponent. [intelligent & resilient systems]

     
  •  DC 
  • DC-M3 - kan problemen herkennen, activiteiten plannen en actie ondernemen. (initiëren en plannen)

      
  •  BC 
  • De student kiest zelf een uitdagende opdracht voor het mechatronisch ontwerp, met aspecten van fijnmechanica, elektronica, meetsystemen, regeltechniek en informatica.

    De student stemt zijn voorstel tot ontwerp af binnen de geldende context enbinnen de opgelegde voorwaarden door de potentiële opdrachtgever.

    De student hanteert een toepasselijke planning bij de uitvoering van het project.

    The student chooses a challenging assignment for the mechatronic design, with aspectsof precision mechanics, electronics, measurement systems, control engineering and computer science.

    The student approves his proposal for design within the applicable context and on the imposed conditions by the potential client.

    Thestudent uses an appropriate planning when carrying out the project.

     
  •  DC 
  • DC-M4 - kan informatie opzoeken, meten of verzamelen en correct refereren. (data verwerven)

      
  •  BC 
  • De student kan het te ontwerpen systeem modelleren en (waar nodig) identificeren, dit met inbegrip van de nodige interfacing en het verwerven van (experimentele) meetdata.

    The student can model the system to be designed and (where necessary)identify it, including the necessary interfacing and the acquisition of (experimental) measurement data.

     
  •  DC 
  • DC-M5 - kan problemen analyseren, logisch structureren en interpreteren. (analyseren)

      
  •  BC 
  • De student houdt bij de analyse van zijn opdracht/project rekening met de geldende context en maakt adequate analyses van meetresultaten en randvoorwaarden.

    The student takes the relevant context into account when analyzing his assignment /project and makes adequate analyzes of measurement results and preconditions.

     
  •  DC 
  • DC-M6 - kan methodes selecteren en gefundeerde keuzes maken om problemen op te lossen of oplossingen te ontwerpen. (oplossen en ontwerpen)

      
  •  BC 
  • De student kan voor zijn opdracht/project creatieve oplossingen bedenken en integreren tot een werkend geheel.

    De student kan een functionerende regelaar ontwerpen en implementeren.

    The student can come up with creative solutions for hisas signment / project and integrate them into a working whole.

    The student can design and implement a functioning controller.

     
  •  DC 
  • DC-M7 - kan geselecteerde methodes en hulpmiddelen aanwenden om oplossingen en ontwerpen te implementeren. (implementeren en operationaliseren)

      
  •  BC 
  • De student kan zijn ontwerp uitwerken tot een praktische, werkende realisatie.

    The student can develop his design into a practical, working realization.

     
  •  DC 
  • DC-M8 - kan kennis en vaardigheden kritisch evalueren om op basis hiervan eigen denken en handelen bij te sturen. (kritisch reflecteren)

      
  •  BC 
  • De student staat kritisch t.o.v. voorliggende oplossingen of bronnen.

    The student is critical towards existing solutions or sources.

 

master in de industriële wetenschappen: elektromechanica
  •  EC 
  • EC1 - De Master in de industriële wetenschappen: elektromechanica kan in eigen professioneel denken en handelen -- met een gepaste ingenieursattitude en met continue aandacht voor de eigen vorming -- adequaat communiceren, effectief samenwerken, en rekening houden met de duurzame, economische, ethische, maatschappelijke en/of internationale context en is zich hierbij bewust van de impact op de omgeving.

     
  •  DC 
  • DC-M8 - De student kan kennis en vaardigheden kritisch evalueren om op basis hiervan eigen denken en handelen bij te sturen. ( kritisch reflecteren)

      
  •  BC 
  • De student geeft blijk van een kritische ingesteldheid in relatie tot de geldende context voor het ontwerp en de realisatie.

    De student is in staat zijn om eigen werk bij te sturen bij wijzigende randvoorwaarden.

    The student demonstratesa critical attitude in relation to the current context for the design and realization.

    The student is able to adjust his / her own work with changing preconditions.
     
  •  DC 
  • DC-M9 - De student kan mondeling en schriftelijk (grafisch) communiceren. (communiceren)

      
  •  BC 
  • De student dient kwaliteitsvolle tussentijdse verslagen in.

    De student kan zijn ontwerp onderbouwen met een degelijk eindverslag dat het proces, de creatieve bijdrage en realisaties en de mogelijke leerpunten duidelijk schetst.

    Thestudent submits quality interim reports.

    The student can substantiate his design with a solid final report that clearly sketches the process, the creative contribution and realizations and the possible learning points.

     
  •  DC 
  • DC-M10 - De student kan constructief en verantwoordelijk functioneren als lid van een (multidisciplinair) team. (samenwerken)

      
  •  BC 
  • De student vormt een waardevol lid van de groep en draagt via zijn eigen sterktes bij tot het groepsresultaat.

    De student komt in onderling overleg tot een goede verdeling van de taken en neemt waar nodig de leiding.

    The student is avaluable member of the group and contributes to the group result through his own strengths.

    The student comes to a proper division of tasks by mutual agreement and takes the lead where necessary.

     
  •  DC 
  • DC-M12 - De student geeft blijkt van een gepaste ingenieursattitude. (ingenieursattitude)

      
  •  BC 
  • De student werkt nauwgezet, efficiënt en taakgericht en is in staat om zelf (nieuwe materie) te leren met de nodige nieuwsgierigheid.

    The student works accurately, efficiently and task-oriented and is able to learn (new subjects) with thenecessary curiosity.

  •  EC 
  • EC5 - De Master in de industriële wetenschappen: elektromechanica heeft gespecialiseerde kennis van en inzicht in principes en toepassingen binnen de domeinen materiaalkunde, productie  en mechanisch ontwerp of het domein automatisering en kan hierin niet- vertrouwde, complexe ontwerp- of optimalisatieproblemen autonoom herkennen, kritisch analyseren, en methodisch en gefundeerd oplossen met oog voor dataverwerving en implementatie en met behulp van numerieke simulatietechnieken of geavanceerde tools, bewust van mogelijke fouten, praktische beperkingen en met aandacht voor de actuele technologische ontwikkelingen. 

     
  •  DC 
  • DC-M3 - De student kan problemen herkennen, activiteiten plannen en actie ondernemen. (initiëren en plannen)

      
  •  BC 
  • De student kiest zelf een uitdagende opdracht voor het mechatronisch ontwerp, met aspecten van fijnmechanica, elektronica, meetsystemen, regeltechniek en informatica.

    De student stemt zijn voorstel tot ontwerp af binnen de geldende context enbinnen de opgelegde voorwaarden door de potentiële opdrachtgever.

    De student hanteert een toepasselijke planning bij de uitvoering van het project.

    The student chooses a challenging assignment for the mechatronic design, with aspectsof precision mechanics, electronics, measurement systems, control engineering and computer science.

    The student approves his proposal for design within the applicable context and on the imposed conditions by the potential client.

    Thestudent uses an appropriate planning when carrying out the project.

     
  •  DC 
  • DC-M4 - De student kan informatie opzoeken, meten of verzamelen en correct refereren. (data verwerven)

      
  •  BC 
  • De student kan het te ontwerpen systeem modelleren en (waar nodig) identificeren, dit met inbegrip van de nodige interfacing en het verwerven van (experimentele) meetdata.

    The student can model the system to be designed and (where necessary)identify it, including the necessary interfacing and the acquisition of (experimental) measurement data.

     
  •  DC 
  • DC-M5 - De student kan problemen analyseren, logisch structureren en interpreteren. (analyseren)

      
  •  BC 
  • De student houdt bij de analyse van zijn opdracht/project rekening met de geldende context en maakt adequate analyses van meetresultaten en randvoorwaarden.

    The student takes the relevant context into account when analyzing his assignment /project and makes adequate analyzes of measurement results and preconditions.

     
  •  DC 
  • DC-M6 - De student kan methodes selecteren en gefundeerde keuzes maken om problemen op te lossen of oplossingen te ontwerpen. (oplossen en ontwerpen)

      
  •  BC 
  • De student kan voor zijn opdracht/project creatieve oplossingen bedenken en integreren tot een werkend geheel.

    De student kan een functionerende regelaar ontwerpen en implementeren.

    The student can come up with creative solutions for hisassignment / project and integrate them into a working whole.

    The student can design and implement a functioning controller.

     
  •  DC 
  • DC-M7 - De student kan geselecteerde methodes en hulpmiddelen aanwenden om oplossingen en ontwerpen te implementeren. (implementeren en operationaliseren)

      
  •  BC 
  • De student kan zijn ontwerp uitwerken tot een praktische, werkende realisatie.

    The student can develop his design into a practical, working realization.
     
  •  DC 
  • DC-M8 - De student kan kennis en vaardigheden kritisch evalueren om op basis hiervan eigen denken en handelen bij te sturen. ( kritisch reflecteren)

      
  •  BC 
  • De student staat kritisch t.o.v. voorliggende oplossingen of bronnen.

    The student is critical towards existing solutions or sources.

 

master in de industriële wetenschappen: elektronica-ICT
  •  EC 
  • EC1 - De Master in de industriële wetenschappen: elektronica-ICT kan in eigen professioneel denken en handelen -- met een gepaste ingenieursattitude en met continue aandacht voor de eigen vorming -- adequaat communiceren, effectief samenwerken, en rekening houden met de duurzame, economische, ethische, maatschappelijke en/of internationale context en is zich hierbij bewust van de impact op de omgeving.

     
  •  DC 
  • DC-M8 - kan kennis en vaardigheden kritisch evalueren om op basis hiervan eigen denken en handelen bij te sturen. (kritisch reflecteren)

      
  •  BC 
  • De student geeft blijk van een kritische ingesteldheid in relatie tot de geldende context voor het ontwerp en de realisatie.

    De student is in staat zijn om eigen werk bij te sturen bij wijzigende randvoorwaarden.

    The student demonstratesa critical attitude in relation to the current context for the design and realization.

    The student is able to adjust his own work with changing preconditions.

     
  •  DC 
  • DC-M9 - kan mondeling en schriftelijk (grafisch) communiceren. (communiceren)

      
  •  BC 
  • De student dient kwaliteitsvolle tussentijdse verslagen in.

    De student kan zijn ontwerp onderbouwen met een degelijk eindverslag dat het proces, de creatieve bijdrage en realisaties en de mogelijke leerpunten duidelijk schetst.

    Thestudent submits quality interim reports.

    The student can substantiate his design with a solid final report that clearly sketches the process, the creative contribution and realizations and the possible learning points.

     
  •  DC 
  • DC-M10 - kan constructief en verantwoordelijk functioneren als lid van een (multidisciplinair) team. (samenwerken)

      
  •  BC 
  • De student vormt een waardevol lid van de groep en draagt via zijn eigen sterktes bij tot het groepsresultaat.

    De student komt in onderling overleg tot een goede verdeling van de taken en neemt waar nodig de leiding.

    The student is avaluable member of the group and contributes to the group result through his own strengths.

    The student comes to a proper division of tasks by mutual agreement and takes the lead where necessary.

     
  •  DC 
  • DC-M12 geeft blijkt van een gepaste ingenieursattitude. (ingenieursattitude)

      
  •  BC 
  • De student werkt nauwgezet, efficiënt en taakgericht en is in staat om zelf (nieuwe materie) te leren met de nodige nieuwsgierigheid.

    The student works accurately, efficiently and task-oriented and is able to learn (new subjects) with thenecessary curiosity.

  •  EC 
  • EC3 - De Master in de industriële wetenschappen: elektronica-ICT heeft gevorderde kennis en inzicht in principes en toepassingen van automatisering en sensortechnologie en signaalverwerking, en kan hierin complexe, praktijkgerichte ontwerp- of optimalisatieproblemen autonoom herkennen, kritisch analyseren en methodisch oplossen met oog voor dataverwerving en implementatie en met aandacht voor de actuele technologische ontwikkelingen.

     
  •  DC 
  • DC-M3- kan problemen herkennen, activiteiten plannen en actie ondernemen. (initiëren en plannen)

      
  •  BC 
  • De student kiest zelf een uitdagende opdracht voor het mechatronisch ontwerp, met aspecten van fijnmechanica, elektronica, meetsystemen, regeltechniek en informatica.

    De student stemt zijn voorstel tot ontwerp af binnen de geldende context enbinnen de opgelegde voorwaarden door de potentiële opdrachtgever.

    De student hanteert een toepasselijke planning bij de uitvoering van het project.

    The student chooses a challenging assignment for the mechatronic design, with aspectsof precision mechanics, electronics, measurement systems, control engineering and computer science.

    The student approves his proposal for design within the applicable context and on the imposed conditions by the potential client.

    Thestudent uses an appropriate planning when carrying out the project.

     
  •  DC 
  • DC-M4 - kan informatie opzoeken, meten of verzamelen en correct refereren. (data verwerven)

      
  •  BC 
  • De student kan het te ontwerpen systeem modelleren en (waar nodig) identificeren, dit met inbegrip van de nodige interfacing en het verwerven van (experimentele) meetdata.

    The student can model the system to be designed and (where necessary)identify it, including the necessary interfacing and the acquisition of (experimental) measurement data.

     
  •  DC 
  • DC-M5 - kan problemen analyseren, logisch structureren en interpreteren. (analyseren)

      
  •  BC 
  • De student houdt bij de analyse van zijn opdracht/project rekening met de geldende context en maakt adequate analyses van meetresultaten en randvoorwaarden.

    The student takes the relevant context into account when analyzing his assignment /project and makes adequate analyzes of measurement results and preconditions.

     
  •  DC 
  • DC-M6 - kan methodes selecteren en gefundeerde keuzes maken om problemen op te lossen of oplossingen te ontwerpen. (oplossen en ontwerpen)

      
  •  BC 
  • De student kan voor zijn opdracht/project creatieve oplossingen bedenken en integreren tot een werkend geheel.

    De student kan een functionerende regelaar ontwerpen en implementeren.

    The student can come up with creative solutions for hisassignment / project and integrate them into a working whole.

    The student can design and implement a functioning controller.

     
  •  DC 
  • DC-M7 - kan geselecteerde methodes en hulpmiddelen aanwenden om oplossingen en ontwerpen te implementeren. (implementeren en operationaliseren)

      
  •  BC 
  • De student kan zijn ontwerp uitwerken tot een praktische, werkende realisatie.

    The student can develop his design into a practical, working realization.
     
  •  DC 
  • DC-M8 - kan kennis en vaardigheden kritisch evalueren om op basis hiervan eigen denken en handelen bij te sturen. (kritisch reflecteren)

      
  •  BC 
  • De student staat kritisch t.o.v. voorliggende oplossingen of bronnen.

    The student is critical towards existing solutions or sources.

 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
exchange industriële wetenschappen J
master in de industriële wetenschappen: elektronica-ICT: specialisatie J
master in de industriële wetenschappen: informatica: verbreding J
master industriële wetenschappen elektromechanica optie automatisering J
master industriële wetenschappen elektromechanica optie ontwerp & productie J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.