Structuurmechanica 3 (2933) |
Onderwijstaal : Nederlands |
Studiepunten: 3,0 | | | Periode: semester 2 (3sp) | | | 2de Examenkans1: Ja | | | Eindcijfer2: Numeriek |
| Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
Groep 293325 |
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
|
|
|
Structuurmechanica 2 (4389)
|
3.0 stptn |
|
|
|
Situering binnen het curriculum/leerdomein Het opleidingsonderdeel maakt deel uit van het leerdomein Materialen- en constructieleer. Het bouwt verder op Structuurmechanica 1 en Structuurmechanica 2.
|
|
|
In dit opleidingsonderdeel komen geavanceerde structurele analysemethoden aan bod, met een focus op het gebruik van 3D eindige-elementenmodellen, het analyseren van niet-lineair gedrag en fire safety engineering.
Het opleidingsonderdeel sluit nauw aan bij het gevoerde academische onderzoek binnen Construction Engineering Research Group (CERG), waarin numerieke modellen worden ontwikkeld voor modellering van schade aan constructies uit metselwerk, hout, beton ... . Na het volgen van dit opleidingsonderdeel moet de student in staat zijn om een geavanceerd eindige-elementenmodel te implementeren en de gemaakte keuzes bij het opstellen van het model te argumenteren. De doelstellingen worden getoetst d.m.v. een verslag in het kader van een zelfstudieopdracht.
|
|
|
|
|
|
|
Applicatiecollege ✔
|
|
|
Collectief feedback moment ✔
|
|
|
Individueel begeleidingsmoment ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
|
|
Casestudy ✔
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
Verslag ✔
|
|
|
|
Semester 2 (3,00sp)
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 70 % |
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 30 % |
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De student dient minstens deel te nemen aan alle onderdelen van de evaluatie. Concreet betekent dit dat: het verslag ingeleverd moet worden op de gecommuniceerde datum; de presentatie moet gegeven worden op het afgesproken tijdstip. |
|
|
|
Gevolg | Bij het laattijdig inleveren van het verslag behaalt de student een 0 voor het gehele opleidingsonderdeel. Bij niet inleveren van het verslag of een ongewettigde afwezigheid bij de presentatie, behaalt de student een N (ongewettigd afwezig voor onderde(e)l(en) van de evaluatie) voor het opleidingsonderdeel. |
|
|
|
Extra info | Voor alle deelevaluaties is het kunnen afronden van de opdrachten in het voorziene tijdsbestek onderdeel van de evaluatie. Studenten in bijzondere omstandigheden die als faciliteit een relatieve meertijd kregen toegekend kunnen hierop daarom geen beroep doen voor de bovenstaande deelevaluaties. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Herwerkt verslag en presentatie van de zelfstudieopdracht.
Updated report and presentation of the self-study assignment. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
- slides met cursusmateriaal op elektronisch leerplatform
- commerciële analysesoftware (Buildsoft Diamonds, SCIA Engineer, ...)
|
|
 
|
Opmerkingen |
|
Relatie met het onderzoek Een van de onderzoekstopics binnen de Construction Engineering Research Group (CERG) is de numerieke analyse van het faalgedrag van structuren. Het opleidingsonderdeel Structuurmechanica 3 is dan ook nauw verweven met het onderzoek. In de les worden o.a. state-of-the-art toepassingen van de eindige-elementenmethode, ontwikkeld binnen de onderzoeksgroep, gedemonstreerd. Duurzaamheidsaspecten Binnen het domein van de structuurmechanica leert de student constructies op een efficiënte manier ontwerpen. D.w.z. dat er met zo weinig mogelijk materiaal nog steeds voldaan kan worden aan de gestelde eisen op vlak van sterkte, stabiliteit en stijfheid. Vanuit die optiek wordt bijgedragen aan een materiaalefficiëntere en dus duurzamere constructie.
|
|
|
Eindcompetenties master in de industriële wetenschappen: bouwkunde
|
- EC
| EC3 - De Master in de industriële wetenschappen: bouwkunde kan complexe gebouwen, civieltechnische constructies en infrastructuurwerken, inclusief hun fundering, geïntegreerd ontwerpen, technisch uitwerken en berekenen met behulp van innovatieve methoden. | | - DC
| DC-M5 - kan problemen analyseren, logisch structureren en interpreteren. (analyseren) | | | - BC
| Met het oog op een volledige niet-lineaire modellering van het faalgedrag van een constructie(-component), zal de student tijde s een PE-opdracht de verschillende (deel-)facetten van een eindige-elementenmodel moeten analyseren en implementeren, dezevervolgens integreren en combineren om alzo te komen tot een werkend numeriek model.
In order to model the failure behaviour of a construction (component), the student will analyse and implement the various aspects of a finite element model, andsubsequently integrate and combine them into a working numerical model. | | - DC
| DC-M6 - kan methodes selecteren en gefundeerde keuzes maken om problemen op te lossen of oplossingen te ontwerpen. (oplossen en ontwerpen) | | | - BC
| De student zal in een zelfstudieopdracht het structuurmechanisch gedrag van een constructie(-onderdeel) simuleren via de implementatie van een eindige-elementenmodel.
During a self-study assignment, the student will simulate the structuralbehaviour of a construction (component), through the implementation of a finite element model. | | - DC
| DC-M7 - kan geselecteerde methodes en hulpmiddelen aanwenden om oplossingen en ontwerpen te implementeren. (implementeren en operationaliseren) | | | - BC
| De student zal in een zelfstudieopdracht een eindige-elementenmodel moeten implementeren om het gedrag van een constructie(-onderdeel) te onderzoeken, ook bij brandsituaties.
During a self-study assignment, the student will implement a finiteelement model in order to assess the mechanical behaviour of a construction (component), incl. the behaviour under fire situations. | | - DC
| DC-M2 - heeft inzicht in de basisbegrippen en methodes. (begrijpen) | | | - BC
| De student kan de opgedane kennis van de theoriesessies (zoals de modelleringsstrategieën voor modellering van metselwerk) herformuleren met het oog op de implementatie in eindige-elementensoftware.
The student can reformulate the gainedknowledge of the theory sessions (like the modelling strategies for modelling masonry structures) into an implementation in finite element software. | | - DC
| DC-M4 - kan informatie opzoeken, meten of verzamelen en correct refereren. (data verwerven) | | | - BC
| De student moet tijdens een zelfstudieopdracht a.d.h.v. wetenschappelijke en technische literatuur een eindige-elementenmodel implementeren en de resultaten hiervan vergelijken met de in de literatuur gevonden waarden.
During a PE assignment,the student should be able to, based on scientific and technical literature, implement a nonlinear finite element model and reflect on the analysis results using data from literature. | | - DC
| DC-M1 - heeft kennis van de basisbegrippen, structuur en samenhang. (kennis bezitten) | | | - BC
| De student moet a.d.h.v. een zelfstudieopdracht aantonen dat hij de basiscomponenten van een eindige-elementenanalyse kent.
Via a self-study assignment, the student should demonstrate that he knows the basic components of a finite elementanalysis. | | - DC
| DC-M8 - kan kennis en vaardigheden kritisch evalueren om op basis hiervan eigen denken en handelen bij te sturen. (kritisch reflecteren) | | | - BC
| De student zal via een zelfstudieopdracht de resulterende data van een zelf geïmplementeerd eindige-elementenmodel kritisch moeten interpreteren en vergelijken met experimentele resultaten en/of bestaande numerieke resultaten uit deliteratuur.
Through a self-study assignment, the student has to interpret and compare the resulting data of a self-implemented finite element model, using experimental results and/or available numerical results from the literature. | - EC
| EC4 - De Master in de industriële wetenschappen: bouwkunde beoordeelt en maakt een verantwoorde selectie van kwalitatieve ontwerp en -uitvoeringsmethoden rekening houdend met budget, duurzaamheid, veiligheid, ergonomische aspecten en innovatieve technologieën. | | - DC
| DC-M6 - kan methodes selecteren en gefundeerde keuzes maken om problemen op te lossen of oplossingen te ontwerpen. (oplossen en ontwerpen) | | | - BC
| De student moet in een zelfstudieopdracht een modelleringsstrategie selecteren om het structuurmechanisch gedrag van een constructie(-onderdeel) te simuleren.
During a self-study assignment, the student will select a modelling strategy in orderto simulate the failure behaviour of a construction (component). |
|
|
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
Aangeboden in | Tolerantie3 |
exchange industriële wetenschappen
|
J
|
master in de industriële wetenschappen: bouwkunde
|
J
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.
|
|