Bedrijfsmanagement (3209) |
Onderwijstaal : Nederlands |
Studiepunten: 3,0 | | | Periode: semester 1 (3sp) | | | 2de Examenkans1: Ja | | | Eindcijfer2: Numeriek |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
|
Basiskennis van:
- een zaak starten (voorwaarden)
- onderscheid tussen natuurlijke personen en diverse vennootschapsvormen (en belastingen)
- relevante en niet-relevante kosten voor besluitvorming.
- kosten-volume-winstrelaties: kritische afzet, break-even analyse, contributiemarge,...
- bepalen van productkosten: allocatie van de indirecte kosten
- investeringsbeslissingen: NPV, IRR,...
- boekhouden: balans, resultatenrekening, financiële analyse.
- (Gascolleges)
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
|
|
|
Huiswerktaken ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 3,00
|
Gebruik studiemateriaal tijdens evaluatie | ✔ |
|
Toelichting | Alleen een eenvoudig rekentoestel (geen grafisch). Gesloten boek examen, ook geen formularium. |
|
|
|
Extra info | Het examen bestaat uit meerkeuzevragen met giscorrectie, aangevuld met begrippen en open vragen/oefeningen. In uitzonderlijke omstandigheden bestaat het examen enkel uit meerkeuzevragen met giscorrectie. Meer info tijdens de hoorcolleges en op Toledo. Onderwerpen van eventuele gastcolleges kunnen ook geëvalueerd worden bij het examen. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
PowerPoint presentatie en ander studiemateriaal zal via Toledo ter beschikking gesteld worden, eventueel aangevuld met aanbevolen literatuur. |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
Management accounting, Ann Jorissen, zevende, Van Inn, 9789045549453
Cost accounting, Ann Jorissen, negende, Van Inn, 9789045557533 |
|
 
|
Opmerkingen |
|
Situering binnen het curriculum/leerdomein Dit opleidingsonderdeel maakt deel uit van het leerdomein Ondernemen en Maatschappij. Relatie met werkveld Dit opleidingsonderdeel laat de student kennismaken met diverse ecoonomische aspecten/problemen waarmee hij/zijn kan geconfronteerd worden in het werkveld en bereidt de student voor om met de nodige economische basiskennis meer gegronde beslissingen te kunnen nemen. |
|
|
Eindcompetenties bachelor in de informatica
|
- EC
| De afgestudeerde bachelor beschikt over een breed referentiekader waardoor hij/zij de eigen kennis en vaardigheden van het vakgebied voortdurend kan actualiseren. | | - DC
| De student begrijpt en beheerst de belangrijkste theoretische inzichten rond management en bedrijfskunde en kan deze toepassen op (fictieve en reële) praktijkvoorbeelden. | - EC
| De afgestudeerde bachelor informatica kan een probleem uit de praktijk als informaticaprobleem modelleren en analyseren, de eigen creativiteit aanwenden om deelproblemen op te lossen en de gevonden oplossingen te combineren tot een oplossing voor het oorspronkelijke probleem. | | - DC
| De student kan de aangeleerde begrippen, methodes van bedrijfsmanagement toepassen en berekenen in nieuwe voorbeelden, beslissingsprocessen. Hij/zij kan het bekomen resultaat voldoende kritisch interpreteren. | - EC
| De afgestudeerde bachelor informatica kan in teamverband werken aan een project van matige complexiteit. Hierbij zijn niet alleen vakinhoudelijke aspecten van belang maar ook communicatieve en sociale vaardigheden en het kunnen maken van goede taakafspraken. | | - DC
| De student bezit kennis van de basisbegrippen en -methodes van de diverse topics die besproken werden tijdens de (gast)colleges bedrijfsmanagement. |
|
|
|
master in de industriële wetenschappen: informatica
|
- EC
| EC1 - De master in de industriële wetenschappen informatica kan in eigen professioneel denken en handelen -- met een gepaste ingenieursattitude en met continue aandacht voor de eigen vorming -- adequaat communiceren, effectief samenwerken, en rekening houden met de duurzame, economische, ethische, maatschappelijke en/of internationale context en is zich hierbij bewust van de impact op de omgeving. [people, data literacy and essential software skills] | | - DC
| DC-M8 - kan kennis en vaardigheden kritisch evalueren om op basis hiervan eigen denken en handelen bij te sturen. (kritisch reflecteren) | | | - BC
| De student kan de aangeleerde begrippen, methodes toepassen en berekenen in nieuwe voorbeelden, beslissingsprocessen. Hij/zij ka n het bekomen resultaat voldoende kritisch interpreteren. | | - DC
| DC-M12 - geeft blijkt van een gepaste ingenieursattitude. (ingenieursattitude) | | | - BC
| De student bezit kennis van en inzicht in de basisbegrippen en -methodes van de besproken topics tijdens de (gast)colleges bedri jfsmanagement. Hij/zij kan deze gericht en efficiënt toepassen - analyseren en oplossen- binnen een onzekere context, teronders teuning van beleidsbeslissingen. | - EC
| EC2 - De master in de industriële wetenschappen informatica beheerst een geheel van kennis en vaardigheden omtrent het ontwerpen van geïntegreerde, resilient softwaresystemen en kan deze creatief concipiëren, plannen en uitvoeren als geïntegreerd deel van een methodologisch en projectmatig geordende reeks van handelingen binnen een multidisciplinair project met een belangrijke onderzoeks- en/of innovatiecomponent. [systeemdenken] | | - DC
| DC-M1 - heeft kennis van de basisbegrippen, structuur en samenhang. (kennis bezitten) | | | - BC
| De student bezit kennis van de begrippen en -methodes van de diverse topics die besproken werden tijdens de (gast)colleges bedri jfsmanagement. | | - DC
| DC-M2 - heeft inzicht in de basisbegrippen en methodes. (begrijpen) | | | - BC
| De student kan de aangeleerde begrippen en methodes van de besproken topics toepassen en berekenen in nieuwe voorbeelden, beslis singsprocessen. Hij /zij kan de aangeleerde methodes, begrippen efficiënt toepassen (analyseren en oplossen) binnen eenonzekere context, ter ondersteuning van beleidsbeslissingen. | | - DC
| DC-M5 - kan problemen analyseren, logisch structureren en interpreteren. (analyseren) | | | - BC
| De student kan in (grotere) casestudies, de relevante informatie halen voor het oplossen van een probleem en kan de correcte met hode toepassen. | | - DC
| DC-M6 - kan methodes selecteren en gefundeerde keuzes maken om problemen op te lossen of oplossingen te ontwerpen. (oplossen en ontwerpen) | | | - BC
| De student kan de nodige gegevens uit een opdracht logisch selecteren, structureren en toepassen. Hij/zij kan het bekomen result aat voldoende kritisch beoordelen. | | - DC
| DC-M8 - kan kennis en vaardigheden kritisch evalueren om op basis hiervan eigen denken en handelen bij te sturen. (kritisch reflecteren) | | | - BC
| De student kan de aangeleerde begrippen, methodes toepassen en berekenen in nieuwe voorbeelden, beslissingsprocessen. Hij kan he t bekomen resultaat voldoende kritisch interpreteren. |
|
|
|
master in de industriële wetenschappen: energie
|
- EC
| EC1 - De Master in de industriële wetenschappen: energie kan in eigen professioneel denken en handelen -- met een gepaste ingenieursattitude en met continue aandacht voor de eigen vorming -- adequaat communiceren, effectief samenwerken, en rekening houden met de duurzame, economische, ethische, maatschappelijke en/of internationale context en is zich hierbij bewust van de impact op de omgeving. | | - DC
| DC-M8 - De student kan kennis en vaardigheden kritisch evalueren om op basis hiervan eigen denken en handelen bij te sturen. ( kritisch reflecteren) | | | - BC
| De student kan de aangeleerde begrippen, methodes toepassen en berekenen in nieuwe voorbeelden, beslissingsprocessen. Hij/zij ka n het bekomen resultaat voldoende kritisch interpreteren. | | - DC
| DC-M12 - De student geeft blijkt van een gepaste ingenieursattitude. (ingenieursattitude) | | | - BC
| De student bezit kennis van en inzicht in de basisbegrippen en -methodes van de diverse topics die besproken werden tijdens de ( gast)colleges bedrijfsmanagement. Hij/zijn kan deze gericht en efficiënt toepassen-analyseren en oplossen - binnen eenonzeker c ontext, ter ondersteuning van beleidsbeslissingen. | - EC
| EC3 - De Master in de industriële wetenschappen: energie heeft kennis van, inzicht en vaardigheid in denkkaders, analysemethodes en beslissingstools binnen bedrijfs- en productiemanagement, kwaliteit, gegevensbeheer en projectmatig werken en kan actief participeren in de organisatie | | - DC
| DC-M1 - De student heeft kennis van de basisbegrippen, structuur en samenhang. (kennis bezitten) | | | - BC
| De student bezit kennis van de begrippen en methodes van de diverse topics die besproken werden tijdens de (gast)colleges bedrij fsmanagement. | | - DC
| DC-M2 - De student heeft inzicht in de basisbegrippen en methodes. (begrijpen) | | | - BC
| De student kan de aangeleerde begrippen en methodes van de besproken topics toepassen en berekenen in nieuwe voorbeelden, beslis singsprocessen. Hij/zij kan de aangeleerde begrippen e methodes efficiënt toepassen - analyseren en oplossen - binnen eenonzeke re context, ter ondersteuning van beleidsbeslissingen. | | - DC
| DC-M5 - De student kan problemen analyseren, logisch structureren en interpreteren. (analyseren) | | | - BC
| De student kan in (grotere) casestudies, de relevante informatie halen voor het oplossen van een probleem en kan de correcte met hode toepassen. | | - DC
| DC-M6 - De student kan methodes selecteren en gefundeerde keuzes maken om problemen op te lossen of oplossingen te ontwerpen. (oplossen en ontwerpen) | | | - BC
| De student kan de nodige gegevens uit een opdracht logisch selecteren, structureren en toepassen. Hij/zij kan het bekomen result aat voldoende kritisch beoordelen. | | - DC
| DC-M8 - De student kan kennis en vaardigheden kritisch evalueren om op basis hiervan eigen denken en handelen bij te sturen. ( kritisch reflecteren) | | | - BC
| De student kan de aangeleerde begrippen, methodes toepassen en berekenen in nieuwe voorbeelden, beslissingsprocessen. Hij/zij ka n het bekomen resultaat voldoende kritisch interpreteren. |
|
|
|
master in de industriële wetenschappen: chemie
|
- EC
| EC1 - De Master in de industriële wetenschappen: chemie kan in eigen professioneel denken en handelen -- met een gepaste ingenieursattitude en met continue aandacht voor de eigen vorming -- adequaat communiceren, effectief samenwerken, en rekening houden met de duurzame, economische, ethische, maatschappelijke en/of internationale context en is zich hierbij bewust van de impact op de omgeving. | | - DC
| DC8 - De student kan kennis en vaardigheden kritisch evalueren om op basis hiervan eigen denken en handelen bij te sturen. (kritisch reflecteren) | | | - BC
| De student kan de aangeleerde begrippen, methodes toepassen en berekenen in nieuwe voorbeelden, beslissingsprocessen. Hij/zij ka n het bekomen resultaat voldoende kritisch interpreteren. | | - DC
| DC12 - De student geeft blijk van een gepaste ingenieursattitude. (ingenieursattitude) | | | - BC
| De student bezit kennis van en inzicht in de basisbegrippen en -methodes van de diverse topics die besproken werden tijdens de ( gast)colleges van bedrijfsmanagement. Hij/zij kan deze gericht en efficiënt toepassen - analyseren en oplossen- binnen eenonzek ere context, ter ondersteuning van beleidsbeslissingen. | - EC
| EC2 - De Master in de industriële wetenschappen: chemie beheerst een geheel van chemische technieken en technologieën en kan deze creatief concipiëren, plannen en uitvoeren als geïntegreerd deel van een methodologisch en projectmatig geordende reeks van handelingen binnen een multidisciplinair project met een belangrijke onderzoeks- en/of innovatiecomponent | | - DC
| DC1 - De student heeft kennis van de basisbegrippen, structuur en samenhang. (kennis bezitten) | | | - BC
| De student bezit kennis van de begrippen en methodes van de diverse besproken topics tijdens de (gast)colleges bedrijfsmanagemen t. | | - DC
| DC2 - De student heeft inzicht in de basisbegrippen en methodes. (begrijpen) | | | - BC
| De student kan de aangeleerde begrippen en methodes van de besproken topics toepassen en berekenen in nieuwe voorbeelden, beslis singsprocessen. Hij/zij kan de aangeleerde begrippen en methodes efficiënt toepassen (analyseren en oplossen) binnen eenonzeker e context, ter ondersteuning van beleidsbeslissingen. | | - DC
| DC5 - De student kan problemen analyseren, logisch structureren en interpreteren. (analyseren) | | | - BC
| De student kan in (grotere) casestudies, de relevante informatie halen voor het oplossen van een probleem en kan de correcte met hode toepassen. | | - DC
| DC6 - De student kan methodes selecteren en gefundeerde keuzes maken om problemen op te lossen of oplossingen te ontwerpen. (oplossen en ontwerpen) | | | - BC
| De student kan de nodige gegevens uit een opdracht logisch selecteren, structureren en toepassen. Hij/zij kan het bekomen result aat voldoende kritisch beoordelen. | | - DC
| DC8 - De student kan kennis en vaardigheden kritisch evalueren om op basis hiervan eigen denken en handelen bij te sturen. (kritisch reflecteren) | | | - BC
| De student kan de aangeleerde begrippen, methodes toepassen en berekenen in nieuwe voorbeelden, beslissingsprocessen. Hij kan he t bekomen resultaat voldoende kritisch interpreteren. |
|
|
|
master in de industriële wetenschappen: elektromechanica
|
- EC
| EC1 - De Master in de industriële wetenschappen: elektromechanica kan in eigen professioneel denken en handelen -- met een gepaste ingenieursattitude en met continue aandacht voor de eigen vorming -- adequaat communiceren, effectief samenwerken, en rekening houden met de duurzame, economische, ethische, maatschappelijke en/of internationale context en is zich hierbij bewust van de impact op de omgeving. | | - DC
| DC-M8 - De student kan kennis en vaardigheden kritisch evalueren om op basis hiervan eigen denken en handelen bij te sturen. ( kritisch reflecteren) | | | - BC
| De student kan de aangeleerde begrippen, methodes toepassen en berekenen in nieuwe voorbeelden, beslissingsprocessen. Hij/zij ka n het bekomen resultaat voldoende kritisch interpreteren. | | - DC
| DC-M12 - De student geeft blijkt van een gepaste ingenieursattitude. (ingenieursattitude) | | | - BC
| De student bezit kennis van en inzicht in de basisbegrippen en -methodes van de besproken topics tijdens de (gast)colleges bedri jfsmanagement. Hij/zij kan deze gericht en efficiënt toepassen - analyseren en oplossen- binnen een onzekere context, teronders teuning van beleidsbeslissingen. | - EC
| EC3 - De Master in de industriële wetenschappen: elektromechanica heeft kennis van, inzicht en vaardigheid in denkkaders, analysemethodes en beslissingstools binnen bedrijfs- en productiemanagement, kwaliteit, gegevensbeheer en projectmatig werken en kan actief participeren in de organisatie. | | - DC
| DC-M1 - De student heeft kennis van de basisbegrippen, structuur en samenhang. (kennis bezitten) | | | - BC
| De student bezit kennis van de begrippen en -methodes van de diverse topics die besproken werden tijdens de (gast)colleges bedr ijfsmanagement. | | - DC
| DC-M2 - De student heeft inzicht in de basisbegrippen en methodes. (begrijpen) | | | - BC
| De student kan de aangeleerde begrippen en methodes van de besproken topics toepassen en berekenen in nieuwe voorbeelden, beslis singsprocessen. Hij /zij kan de aangeleerde methodes, begrippen efficiënt toepassen (analyseren en oplossen) binnen eenonzekere context, ter ondersteuning van beleidsbeslissingen. | | - DC
| DC-M5 - De student kan problemen analyseren, logisch structureren en interpreteren. (analyseren) | | | - BC
| De student kan in (grotere) casestudies, de relevante informatie halen voor het oplossen van een probleem en kan de correcte met hode toepassen. | | - DC
| DC-M6 - De student kan methodes selecteren en gefundeerde keuzes maken om problemen op te lossen of oplossingen te ontwerpen. (oplossen en ontwerpen) | | | - BC
| De student kan de nodige gegevens uit een opdracht logisch selecteren, structureren en toepassen. Hij/zij kan het bekomen result aat voldoende kritisch beoordelen. | | - DC
| DC-M8 - De student kan kennis en vaardigheden kritisch evalueren om op basis hiervan eigen denken en handelen bij te sturen. ( kritisch reflecteren) | | | - BC
| De student kan de aangeleerde begrippen, methodes toepassen en berekenen in nieuwe voorbeelden, beslissingsprocessen. Hij kan he t bekomen resultaat voldoende kritisch interpreteren. |
|
|
|
master in de industriële wetenschappen: nucleaire technologie
|
- EC
| EC1 - De Master in de industriële wetenschappen: nucleaire technologie kan in eigen professioneel denken en handelen -- met een gepaste ingenieursattitude en met continue aandacht voor de eigen vorming -- adequaat communiceren, effectief samenwerken, en rekening houden met de duurzame, economische, ethische, maatschappelijke en/of internationale context en is zich hierbij bewust van de impact op de omgeving. | | - DC
| DC8 - De student kan kennis en vaardigheden kritisch evalueren om op basis hiervan eigen denken en handelen bij te sturen. (kritisch reflecteren) | | | - BC
| De student kan de aangeleerde begrippen, methodes toepassen en berekenen in nieuwe voorbeelden, beslissingsprocessen. Hij/zij ka n het bekomen resultaat voldoende kritisch interpreteren. | | - DC
| DC12 - De student geeft blijkt van een gepaste ingenieursattitude. (ingenieursattitude) | | | - BC
| De student bezit kennis van en inzicht in de begrippen en -methodes van de diverse topics die besproken werden tijdens de (gast) colleges bedrijfsmanagement. Hij/zij kan deze gericht en efficiënt toepassen - analyseren en oplossen- binnen een onzekereconte xt, ter ondersteuning van beleidsbeslissingen. | - EC
| EC2 - De Master in de industriële wetenschappen: nucleaire technologiebeheerst een geheel van nucleaire technieken en technologieën en kan deze creatief concipiëren, plannen en uitvoeren als geïntegreerd deel van een methodologisch en projectmatig geordende reeks van handelingen binnen een multidisciplinair project met een belangrijke onderzoeks- en/of innovatiecomponent. | | - DC
| DC1 - De student heeft kennis van de basisbegrippen, structuur en samenhang. (kennis bezitten) | | | - BC
| De student bezit kennis van de begrippen en methodes van de diverse topics die besproken werden tijdens de (gast)colleges bedrij fsmanagement. | | - DC
| DC2 - De student heeft inzicht in de basisbegrippen en methodes. (begrijpen) | | | - BC
| De student kan de aangeleerde begrippen en methodes van de besproken topics toepassen en berekenen in nieuwe voorbeelden, beslis singsprocessen. Hij/zij kan de aangeleerde methodes, begrippen efficiënt toepassen - analyseren en oplossen - binnen eenonzeker e context, ter ondersteuning van beleidsbeslissingen. | | - DC
| DC5 - De student kan problemen analyseren, logisch structureren en interpreteren. (analyseren) | | | - BC
| De student kan in (grotere) casestudies, de relevante informatie halen voor het oplossen van een probleem en kan de correcte met hode toepassen. | | - DC
| DC6 - De student kan methodes selecteren en gefundeerde keuzes maken om problemen op te lossen of oplossingen te ontwerpen. (oplossen en ontwerpen) | | | - BC
| De student kan de nodige gegevens uit een opdracht logisch selecteren, structureren en toepassen. Hij/zij kan het bekomen result aat voldoende kritisch beoordelen. | | - DC
| DC8 - De student kan kennis en vaardigheden kritisch evalueren om op basis hiervan eigen denken en handelen bij te sturen. (kritisch reflecteren) | | | - BC
| De student kan de aangeleerde begrippen, methodes toepassen en berekenen in nieuwe voorbeelden, beslissingsprocessen. Hij kan he t bekomen resultaat voldoende kritisch interpreteren. |
|
|
|
master in de industriële wetenschappen: bouwkunde
|
- EC
| EC1 - De Master in de industriële wetenschappen: bouwkunde kan in eigen professioneel denken en handelen -- met een gepaste ingenieursattitude en met continue aandacht voor de eigen vorming -- adequaat communiceren, effectief samenwerken, en rekening houden met de duurzame, economische, ethische, maatschappelijke en/of internationale context en is zich hierbij bewust van de impact op de omgeving. | | - DC
| DC-M12 - geeft blijkt van een gepaste ingenieursattitude. (ingenieursattitude) | | | - BC
| De student bezit kennis van en inzicht in de basisbegrippen en -methodes van de besproken topics tijdens de (gast)colleges bedri jfsmanagement. Hij/zij kan deze gericht en efficiënt toepassen - analyseren en oplossen- binnen een onzekere context, teronders teuning van beleidsbeslissingen. | - EC
| EC4 - De Master in de industriële wetenschappen: bouwkunde beoordeelt en maakt een verantwoorde selectie van kwalitatieve ontwerp en -uitvoeringsmethoden rekening houdend met budget, duurzaamheid, veiligheid, ergonomische aspecten en innovatieve technologieën. | | - DC
| DC-M1 - heeft kennis van de basisbegrippen, structuur en samenhang. (kennis bezitten) | | | - BC
| De student bezit kennis van de begrippen en methodes van de diverse topics die besproken werden tijdens de (gast)colleges bedrij fsmanagement. | | - DC
| DC-M2 - heeft inzicht in de basisbegrippen en methodes. (begrijpen) | | | - BC
| De student kan de aangeleerde begrippen en methodes van de besproken topics toepassen en berekenen in nieuwe voorbeelden, beslis singsprocessen. Hij /zij kan de aangeleerde methodes, begrippen efficiënt toepassen (analyseren en oplossen) binnen eenonzeker context, ter ondersteuning van beleidsbeslissingen. | | - DC
| DC-M5 - kan problemen analyseren, logisch structureren en interpreteren. (analyseren) | | | - BC
| De student kan in (grotere) casestudies, de relevante informatie halen voor het oplossen van een probleem en kan de correcte met hode toepassen. | | - DC
| DC-M6 - kan methodes selecteren en gefundeerde keuzes maken om problemen op te lossen of oplossingen te ontwerpen. (oplossen en ontwerpen) | | | - BC
| De student kan de nodige gegevens uit een opdracht logisch selecteren, structureren en toepassen. Hij/zij kan het bekomen result aat voldoende kritisch beoordelen. | | - DC
| DC-M8 - kan kennis en vaardigheden kritisch evalueren om op basis hiervan eigen denken en handelen bij te sturen. (kritisch reflecteren) | | | - BC
| De student kan de aangeleerde begrippen, methodes toepassen en berekenen in nieuwe voorbeelden, beslissingsprocessen. Hij kan he t bekomen resultaat voldoende kritisch interpreteren. |
|
|
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
Aangeboden in | Tolerantie3 |
3de bachelorjaar in de informatica
|
J
|
master in de industriële wetenschappen: bouwkunde
|
J
|
master in de industriële wetenschappen: chemie
|
J
|
master in de industriële wetenschappen: elektromechanica
|
J
|
master in de industriële wetenschappen: elektronica-ICT
|
J
|
master in de industriële wetenschappen: energie
|
J
|
master in de industriële wetenschappen: informatica
|
J
|
master in de industriële wetenschappen: nucleaire technologie
|
J
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.
|
|