Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | P3 SBU | P4 SBU | P4 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 1ste bachelorjaar in de handelswetenschappen | Keuze | 81 | 3,0 | | | 40 | 40 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De bachelor handelswetenschappen bouwt zelfsturend kennis op met het oog op levenslang leren. (Zelfsturing en ondernemerszin)
| - EC
| De bachelor handelswetenschappen communiceert binnen een bedrijfscontext helder en correct in de opleidingstaal en tenminste 2 andere talen. (Communiceren)
| - EC
| De bachelor handelswetenschappen communiceert binnen een bedrijfscontext schriftelijk en mondeling en indien nodig met visuele ondersteuning. (Communiceren)
|
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Er is geen specifieke voorkennis vereist voor dit opleidingsonderdeel.
|
|
|
Het opleidingsonderdeel Spaans 1 is afgestemd op het niveau A1 (basisgebruiker – Breakthrough) van het ERK (Gemeenschappelijk Europees Referentie Kader voor Moderne Vreemde Talen[1]).
Het algemeen doel van Español 1 is bijgevolg op een eenvoudige manier leren communiceren met Spaanstaligen en dit zowel mondeling als schriftelijk (ontmoeting en kennismaking, vrije tijd, consumptie en diensten, zich verplaatsen, het weer…) Hierbij wordt taalkundige correctheid nagestreefd maar ook reeds in beperkte mate interculturele “awareness”.
Meer specifiek worden de volgende doelstellingen beoogd, zoals in het ERK weergegeven in “can do’s[2]”:
Begrijpen
- Luisteren: Ik kan vertrouwde woorden en basiszinnen begrijpen die mezelf, mijn familie en directe concrete omgeving betreffen, wanneer de mensen langzaam en duidelijk spreken.
- Lezen: Ik kan vertrouwde namen, woorden en zeer eenvoudige zinnen begrijpen, bijvoorbeeld in mededelingen, op posters en in catalogi.
Spreken
- Productie: Ik kan eenvoudige uitdrukkingen en zinnen gebruiken om mijn woonomgeving en de mensen die ik ken, te beschrijven.
- Interactie: Ik kan deelnemen aan een eenvoudig gesprek, wanneer de gesprekspartner bereid is om zaken in een langzamer spreektempo te herhalen of opnieuw te formuleren en mij helpt bij het formuleren van wat ik probeer te zeggen. Ik kan eenvoudige vragen stellen en beantwoorden die een directe behoefte of zeer vertrouwde onderwerpen betreffen.
Schrijven
Ik kan een korte, eenvoudige ansichtkaart schrijven, bijvoorbeeld voor het zenden van vakantiegroeten. Ik kan op formulieren persoonlijke details invullen, bijvoorbeeld mijn naam, nationaliteit en adres noteren op een hotelinschrijvingsformulier.
[1] Common European Framework of Reference, Raad van Europa, 2001 (oorspronkelijk editie)
[2] Gemeenschappelijk Europees Referentie Kader voor Moderne Vreemde Talen: Leren, Onderwijzen, Beoordelen. Nederlandse Taalunie, 2006, p.28 (ISBN-10: 90-70593-08-4)
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
|
|
interactief leergesprek ✔
|
|
|
Rollenspel (simulatie) ✔
|
|
|
|
Periode 4 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 20 % |
|
Andere: | Permanente evaluatie tijdens de onderwijsperiode: digitale toetsen in de vorm van open vragen en meerkeuzevragen na elke les. |
|
|
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
Mondeling examen | 50 % |
|
|
|
Andere: | Het mondeling examen bestaat uit open vragen en een rollenspel en gebeurt online. |
|
|
|
|
|
Off campus online evaluatie/examen | ✔ |
|
Voor gedeeltelijke evaluatie/examen | ✔ |
|
Toelichting | Het mondeling examen gebeurt online. Het schriftelijk examen on campus. |
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Indien een student alle examenonderdelen aflegt maar niet slaagt voor het opleidingsonderdeel, wordt de score voor het permanent evaluatieonderdeel overgedragen van de eerste naar de tweede examenkans. In de tweede examenkans wordt vervolgens enkel en alleen het schriftelijk en het mondeling examen opnieuw geëvalueerd. Dit geldt dus ook voor studenten die tijdens de eerste examenkans een code N of A kregen als eindscore. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
López San Emeterio A, Español A1, cursus beschikbaar in de blackboard-leeromgeving via Content → link naar Google Classroom.
A. López San Emeterio. Studieleidraad Español 1, 2023-2024 (beschikbaar via e-Leeromgeving UHasselt) |
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
Alonso, R. et al. (2021). Gramática básica del estudiante de español, Barcelona: Difusión. ISBN: 9788418032110
Troitiño, S. y Seijas, P. (2009). Cuadernos de gramática española A1-B1. Barcelona: Difusión. ISBN: 9788484438588
K. Kroos, L.A. Pérez, B. Decock, A. Pizarro Pedraza, M. Verjans, S. Bossaert, A. López San Emeterio. Spaans voor beginners (Nederlands – español, A1), in de reeks Lingu@com, software (online), ISBN 9789079829293 Diepenbeek, CommArt International NV, te bestellen via www.commart.eu |
|
|
|
|
|
| 2de bachelorjaar in de handelswetenschappen | Keuze | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | | | | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De bachelor handelswetenschappen bouwt zelfsturend kennis op met het oog op levenslang leren. (Zelfsturing en ondernemerszin)
| - EC
| De bachelor handelswetenschappen communiceert binnen een bedrijfscontext helder en correct in de opleidingstaal en tenminste 2 andere talen. (Communiceren)
| - EC
| De bachelor handelswetenschappen communiceert binnen een bedrijfscontext schriftelijk en mondeling en indien nodig met visuele ondersteuning. (Communiceren)
|
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Er is geen specifieke voorkennis vereist voor dit opleidingsonderdeel.
|
|
|
Het opleidingsonderdeel Spaans 1 is afgestemd op het niveau A1 (basisgebruiker – Breakthrough) van het ERK (Gemeenschappelijk Europees Referentie Kader voor Moderne Vreemde Talen[1]).
Het algemeen doel van Español 1 is bijgevolg op een eenvoudige manier leren communiceren met Spaanstaligen en dit zowel mondeling als schriftelijk (ontmoeting en kennismaking, vrije tijd, consumptie en diensten, zich verplaatsen, het weer…) Hierbij wordt taalkundige correctheid nagestreefd maar ook reeds in beperkte mate interculturele “awareness”.
Meer specifiek worden de volgende doelstellingen beoogd, zoals in het ERK weergegeven in “can do’s[2]”:
Begrijpen
- Luisteren: Ik kan vertrouwde woorden en basiszinnen begrijpen die mezelf, mijn familie en directe concrete omgeving betreffen, wanneer de mensen langzaam en duidelijk spreken.
- Lezen: Ik kan vertrouwde namen, woorden en zeer eenvoudige zinnen begrijpen, bijvoorbeeld in mededelingen, op posters en in catalogi.
Spreken
- Productie: Ik kan eenvoudige uitdrukkingen en zinnen gebruiken om mijn woonomgeving en de mensen die ik ken, te beschrijven.
- Interactie: Ik kan deelnemen aan een eenvoudig gesprek, wanneer de gesprekspartner bereid is om zaken in een langzamer spreektempo te herhalen of opnieuw te formuleren en mij helpt bij het formuleren van wat ik probeer te zeggen. Ik kan eenvoudige vragen stellen en beantwoorden die een directe behoefte of zeer vertrouwde onderwerpen betreffen.
Schrijven
Ik kan een korte, eenvoudige ansichtkaart schrijven, bijvoorbeeld voor het zenden van vakantiegroeten. Ik kan op formulieren persoonlijke details invullen, bijvoorbeeld mijn naam, nationaliteit en adres noteren op een hotelinschrijvingsformulier.
[1] Common European Framework of Reference, Raad van Europa, 2001 (oorspronkelijk editie)
[2] Gemeenschappelijk Europees Referentie Kader voor Moderne Vreemde Talen: Leren, Onderwijzen, Beoordelen. Nederlandse Taalunie, 2006, p.28 (ISBN-10: 90-70593-08-4)
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
|
|
interactief leergesprek ✔
|
|
|
Rollenspel (simulatie) ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 20 % |
|
Andere: | Permanente evaluatie tijdens de onderwijsperiode: digitale toetsen in de vorm van open vragen en meerkeuzevragen na elke les. |
|
|
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
Mondeling examen | 50 % |
|
|
|
Andere: | Het mondeling examen bestaat uit open vragen en een rollenspel en gebeurt online. |
|
|
|
|
|
Off campus online evaluatie/examen | ✔ |
|
Voor gedeeltelijke evaluatie/examen | ✔ |
|
Toelichting | Het mondeling examen gebeurt online. Het schriftelijk examen on campus. |
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Indien een student alle examenonderdelen aflegt maar niet slaagt voor het opleidingsonderdeel, wordt de score voor het permanent evaluatieonderdeel overgedragen van de eerste naar de tweede examenkans. In de tweede examenkans wordt vervolgens enkel en alleen het schriftelijk en het mondeling examen opnieuw geëvalueerd. Dit geldt dus ook voor studenten die tijdens de eerste examenkans een code N of A kregen als eindscore. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
López San Emeterio A, Español A1, cursus beschikbaar in de blackboard-leeromgeving via Content → link naar Google Classroom.
A. López San Emeterio. Studieleidraad Español 1, 2023-2024 (beschikbaar via e-Leeromgeving UHasselt) |
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
Alonso, R. et al. (2021). Gramática básica del estudiante de español, Barcelona: Difusión. ISBN: 9788418032110
Troitiño, S. y Seijas, P. (2009). Cuadernos de gramática española A1-B1. Barcelona: Difusión. ISBN: 9788484438588
K. Kroos, L.A. Pérez, B. Decock, A. Pizarro Pedraza, M. Verjans, S. Bossaert, A. López San Emeterio. Spaans voor beginners (Nederlands – español, A1), in de reeks Lingu@com, software (online), ISBN 9789079829293 Diepenbeek, CommArt International NV, te bestellen via www.commart.eu |
|
|
|
|
|
| 3de bachelorjaar handelsingenieur in de beleidsinformatica keuze | Keuze | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | | | | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De bachelor BI bouwt zelfsturend kennis op met het oog op levenslang leren. (Zelfsturing en ondernemingszin) | - EC
| De bachelor BI communiceert binnen een bedrijfscontext helder en correct in de opleidingstaal en tenminste 2 andere talen. (Communiceren) | - EC
| De bachelor BI communiceert binnen een bedrijfscontext schriftelijk en mondeling en indien nodig met visuele ondersteuning. (Communiceren) |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Er is geen specifieke voorkennis vereist voor dit opleidingsonderdeel.
|
|
|
Het opleidingsonderdeel Spaans 1 is afgestemd op het niveau A1 (basisgebruiker – Breakthrough) van het ERK (Gemeenschappelijk Europees Referentie Kader voor Moderne Vreemde Talen[1]).
Het algemeen doel van Español 1 is bijgevolg op een eenvoudige manier leren communiceren met Spaanstaligen en dit zowel mondeling als schriftelijk (ontmoeting en kennismaking, vrije tijd, consumptie en diensten, zich verplaatsen, het weer…) Hierbij wordt taalkundige correctheid nagestreefd maar ook reeds in beperkte mate interculturele “awareness”.
Meer specifiek worden de volgende doelstellingen beoogd, zoals in het ERK weergegeven in “can do’s[2]”:
Begrijpen
- Luisteren: Ik kan vertrouwde woorden en basiszinnen begrijpen die mezelf, mijn familie en directe concrete omgeving betreffen, wanneer de mensen langzaam en duidelijk spreken.
- Lezen: Ik kan vertrouwde namen, woorden en zeer eenvoudige zinnen begrijpen, bijvoorbeeld in mededelingen, op posters en in catalogi.
Spreken
- Productie: Ik kan eenvoudige uitdrukkingen en zinnen gebruiken om mijn woonomgeving en de mensen die ik ken, te beschrijven.
- Interactie: Ik kan deelnemen aan een eenvoudig gesprek, wanneer de gesprekspartner bereid is om zaken in een langzamer spreektempo te herhalen of opnieuw te formuleren en mij helpt bij het formuleren van wat ik probeer te zeggen. Ik kan eenvoudige vragen stellen en beantwoorden die een directe behoefte of zeer vertrouwde onderwerpen betreffen.
Schrijven
Ik kan een korte, eenvoudige ansichtkaart schrijven, bijvoorbeeld voor het zenden van vakantiegroeten. Ik kan op formulieren persoonlijke details invullen, bijvoorbeeld mijn naam, nationaliteit en adres noteren op een hotelinschrijvingsformulier.
[1] Common European Framework of Reference, Raad van Europa, 2001 (oorspronkelijk editie)
[2] Gemeenschappelijk Europees Referentie Kader voor Moderne Vreemde Talen: Leren, Onderwijzen, Beoordelen. Nederlandse Taalunie, 2006, p.28 (ISBN-10: 90-70593-08-4)
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
|
|
interactief leergesprek ✔
|
|
|
Rollenspel (simulatie) ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 20 % |
|
Andere: | Permanente evaluatie tijdens de onderwijsperiode: digitale toetsen in de vorm van open vragen en meerkeuzevragen na elke les. |
|
|
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
Mondeling examen | 50 % |
|
|
|
Andere: | Het mondeling examen bestaat uit open vragen en een rollenspel en gebeurt online. |
|
|
|
|
|
Off campus online evaluatie/examen | ✔ |
|
Voor gedeeltelijke evaluatie/examen | ✔ |
|
Toelichting | Het mondeling examen gebeurt online. Het schriftelijk examen on campus. |
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Indien een student alle examenonderdelen aflegt maar niet slaagt voor het opleidingsonderdeel, wordt de score voor het permanent evaluatieonderdeel overgedragen van de eerste naar de tweede examenkans. In de tweede examenkans wordt vervolgens enkel en alleen het schriftelijk en het mondeling examen opnieuw geëvalueerd. Dit geldt dus ook voor studenten die tijdens de eerste examenkans een code N of A kregen als eindscore. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
López San Emeterio A, Español A1, cursus beschikbaar in de blackboard-leeromgeving via Content → link naar Google Classroom.
A. López San Emeterio. Studieleidraad Español 1, 2023-2024 (beschikbaar via e-Leeromgeving UHasselt) |
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
Alonso, R. et al. (2021). Gramática básica del estudiante de español, Barcelona: Difusión. ISBN: 9788418032110
Troitiño, S. y Seijas, P. (2009). Cuadernos de gramática española A1-B1. Barcelona: Difusión. ISBN: 9788484438588
K. Kroos, L.A. Pérez, B. Decock, A. Pizarro Pedraza, M. Verjans, S. Bossaert, A. López San Emeterio. Spaans voor beginners (Nederlands – español, A1), in de reeks Lingu@com, software (online), ISBN 9789079829293 Diepenbeek, CommArt International NV, te bestellen via www.commart.eu |
|
|
|
|
|
| 1ste masterjaar handelsingenieur in de beleidsinformatica | Keuze | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | | | | Ja | Ja | Numeriek | |
2de masterjaar handelsingenieur in de beleidsinformatica | Keuze | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | | | | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De master BI past verworven kennis zelfstandig toe. (Zelfsturing en ondernemingszin) | - EC
| De master BI communiceert helder en correct schriftelijk en mondeling, binnen een bedrijfs- en academische context, en indien nodig aangevuld met visuele ondersteuning. (Communiceren) |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Er is geen specifieke voorkennis vereist voor dit opleidingsonderdeel.
|
|
|
Het opleidingsonderdeel Spaans 1 is afgestemd op het niveau A1 (basisgebruiker – Breakthrough) van het ERK (Gemeenschappelijk Europees Referentie Kader voor Moderne Vreemde Talen[1]).
Het algemeen doel van Español 1 is bijgevolg op een eenvoudige manier leren communiceren met Spaanstaligen en dit zowel mondeling als schriftelijk (ontmoeting en kennismaking, vrije tijd, consumptie en diensten, zich verplaatsen, het weer…) Hierbij wordt taalkundige correctheid nagestreefd maar ook reeds in beperkte mate interculturele “awareness”.
Meer specifiek worden de volgende doelstellingen beoogd, zoals in het ERK weergegeven in “can do’s[2]”:
Begrijpen
- Luisteren: Ik kan vertrouwde woorden en basiszinnen begrijpen die mezelf, mijn familie en directe concrete omgeving betreffen, wanneer de mensen langzaam en duidelijk spreken.
- Lezen: Ik kan vertrouwde namen, woorden en zeer eenvoudige zinnen begrijpen, bijvoorbeeld in mededelingen, op posters en in catalogi.
Spreken
- Productie: Ik kan eenvoudige uitdrukkingen en zinnen gebruiken om mijn woonomgeving en de mensen die ik ken, te beschrijven.
- Interactie: Ik kan deelnemen aan een eenvoudig gesprek, wanneer de gesprekspartner bereid is om zaken in een langzamer spreektempo te herhalen of opnieuw te formuleren en mij helpt bij het formuleren van wat ik probeer te zeggen. Ik kan eenvoudige vragen stellen en beantwoorden die een directe behoefte of zeer vertrouwde onderwerpen betreffen.
Schrijven
Ik kan een korte, eenvoudige ansichtkaart schrijven, bijvoorbeeld voor het zenden van vakantiegroeten. Ik kan op formulieren persoonlijke details invullen, bijvoorbeeld mijn naam, nationaliteit en adres noteren op een hotelinschrijvingsformulier.
[1] Common European Framework of Reference, Raad van Europa, 2001 (oorspronkelijk editie)
[2] Gemeenschappelijk Europees Referentie Kader voor Moderne Vreemde Talen: Leren, Onderwijzen, Beoordelen. Nederlandse Taalunie, 2006, p.28 (ISBN-10: 90-70593-08-4)
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
|
|
interactief leergesprek ✔
|
|
|
Rollenspel (simulatie) ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 20 % |
|
Andere: | Permanente evaluatie tijdens de onderwijsperiode: digitale toetsen in de vorm van open vragen en meerkeuzevragen na elke les. |
|
|
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
Mondeling examen | 50 % |
|
|
|
Andere: | Het mondeling examen bestaat uit open vragen en een rollenspel en gebeurt online. |
|
|
|
|
|
Off campus online evaluatie/examen | ✔ |
|
Voor gedeeltelijke evaluatie/examen | ✔ |
|
Toelichting | Het mondeling examen gebeurt online. Het schriftelijk examen on campus. |
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Indien een student alle examenonderdelen aflegt maar niet slaagt voor het opleidingsonderdeel, wordt de score voor het permanent evaluatieonderdeel overgedragen van de eerste naar de tweede examenkans. In de tweede examenkans wordt vervolgens enkel en alleen het schriftelijk en het mondeling examen opnieuw geëvalueerd. Dit geldt dus ook voor studenten die tijdens de eerste examenkans een code N of A kregen als eindscore. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
López San Emeterio A, Español A1, cursus beschikbaar in de blackboard-leeromgeving via Content → link naar Google Classroom.
A. López San Emeterio. Studieleidraad Español 1, 2023-2024 (beschikbaar via e-Leeromgeving UHasselt) |
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
Alonso, R. et al. (2021). Gramática básica del estudiante de español, Barcelona: Difusión. ISBN: 9788418032110
Troitiño, S. y Seijas, P. (2009). Cuadernos de gramática española A1-B1. Barcelona: Difusión. ISBN: 9788484438588
K. Kroos, L.A. Pérez, B. Decock, A. Pizarro Pedraza, M. Verjans, S. Bossaert, A. López San Emeterio. Spaans voor beginners (Nederlands – español, A1), in de reeks Lingu@com, software (online), ISBN 9789079829293 Diepenbeek, CommArt International NV, te bestellen via www.commart.eu |
|
|
|
|
|
| 3de bachelorjaar handelsingenieur keuze | Keuze | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | | | | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De bachelor HI bouwt zelfsturend kennis op met het oog op levenslang leren. (Zelfsturing en ondernemingszin) | - EC
| De bachelor HI communiceert binnen een bedrijfscontext helder en correct in de opleidingstaal en tenminste 2 andere talen. (Communiceren) | - EC
| De bachelor HI communiceert binnen een bedrijfscontext schriftelijk en mondeling en indien nodig met visuele ondersteuning. (Communiceren) |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Er is geen specifieke voorkennis vereist voor dit opleidingsonderdeel.
|
|
|
Het opleidingsonderdeel Spaans 1 is afgestemd op het niveau A1 (basisgebruiker – Breakthrough) van het ERK (Gemeenschappelijk Europees Referentie Kader voor Moderne Vreemde Talen[1]).
Het algemeen doel van Español 1 is bijgevolg op een eenvoudige manier leren communiceren met Spaanstaligen en dit zowel mondeling als schriftelijk (ontmoeting en kennismaking, vrije tijd, consumptie en diensten, zich verplaatsen, het weer…) Hierbij wordt taalkundige correctheid nagestreefd maar ook reeds in beperkte mate interculturele “awareness”.
Meer specifiek worden de volgende doelstellingen beoogd, zoals in het ERK weergegeven in “can do’s[2]”:
Begrijpen
- Luisteren: Ik kan vertrouwde woorden en basiszinnen begrijpen die mezelf, mijn familie en directe concrete omgeving betreffen, wanneer de mensen langzaam en duidelijk spreken.
- Lezen: Ik kan vertrouwde namen, woorden en zeer eenvoudige zinnen begrijpen, bijvoorbeeld in mededelingen, op posters en in catalogi.
Spreken
- Productie: Ik kan eenvoudige uitdrukkingen en zinnen gebruiken om mijn woonomgeving en de mensen die ik ken, te beschrijven.
- Interactie: Ik kan deelnemen aan een eenvoudig gesprek, wanneer de gesprekspartner bereid is om zaken in een langzamer spreektempo te herhalen of opnieuw te formuleren en mij helpt bij het formuleren van wat ik probeer te zeggen. Ik kan eenvoudige vragen stellen en beantwoorden die een directe behoefte of zeer vertrouwde onderwerpen betreffen.
Schrijven
Ik kan een korte, eenvoudige ansichtkaart schrijven, bijvoorbeeld voor het zenden van vakantiegroeten. Ik kan op formulieren persoonlijke details invullen, bijvoorbeeld mijn naam, nationaliteit en adres noteren op een hotelinschrijvingsformulier.
[1] Common European Framework of Reference, Raad van Europa, 2001 (oorspronkelijk editie)
[2] Gemeenschappelijk Europees Referentie Kader voor Moderne Vreemde Talen: Leren, Onderwijzen, Beoordelen. Nederlandse Taalunie, 2006, p.28 (ISBN-10: 90-70593-08-4)
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
|
|
interactief leergesprek ✔
|
|
|
Rollenspel (simulatie) ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 20 % |
|
Andere: | Permanente evaluatie tijdens de onderwijsperiode: digitale toetsen in de vorm van open vragen en meerkeuzevragen na elke les. |
|
|
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
Mondeling examen | 50 % |
|
|
|
Andere: | Het mondeling examen bestaat uit open vragen en een rollenspel en gebeurt online. |
|
|
|
|
|
Off campus online evaluatie/examen | ✔ |
|
Voor gedeeltelijke evaluatie/examen | ✔ |
|
Toelichting | Het mondeling examen gebeurt online. Het schriftelijk examen on campus. |
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Indien een student alle examenonderdelen aflegt maar niet slaagt voor het opleidingsonderdeel, wordt de score voor het permanent evaluatieonderdeel overgedragen van de eerste naar de tweede examenkans. In de tweede examenkans wordt vervolgens enkel en alleen het schriftelijk en het mondeling examen opnieuw geëvalueerd. Dit geldt dus ook voor studenten die tijdens de eerste examenkans een code N of A kregen als eindscore. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
López San Emeterio A, Español A1, cursus beschikbaar in de blackboard-leeromgeving via Content → link naar Google Classroom.
A. López San Emeterio. Studieleidraad Español 1, 2023-2024 (beschikbaar via e-Leeromgeving UHasselt) |
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
Alonso, R. et al. (2021). Gramática básica del estudiante de español, Barcelona: Difusión. ISBN: 9788418032110
Troitiño, S. y Seijas, P. (2009). Cuadernos de gramática española A1-B1. Barcelona: Difusión. ISBN: 9788484438588
K. Kroos, L.A. Pérez, B. Decock, A. Pizarro Pedraza, M. Verjans, S. Bossaert, A. López San Emeterio. Spaans voor beginners (Nederlands – español, A1), in de reeks Lingu@com, software (online), ISBN 9789079829293 Diepenbeek, CommArt International NV, te bestellen via www.commart.eu |
|
|
|
|
|
| 1ste masterjaar in de toegepaste economische wetenschappen: handelsingenieur | Keuze | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | | | | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De master HI past verworven kennis zelfstandig toe. (Zelfsturing en ondernemingszin) | - EC
| De master HI communiceert helder en correct schriftelijk en mondeling, binnen een bedrijfs- en academische context, en indien nodig aangevuld met visuele ondersteuning. (Communiceren) |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Er is geen specifieke voorkennis vereist voor dit opleidingsonderdeel.
|
|
|
Het opleidingsonderdeel Spaans 1 is afgestemd op het niveau A1 (basisgebruiker – Breakthrough) van het ERK (Gemeenschappelijk Europees Referentie Kader voor Moderne Vreemde Talen[1]).
Het algemeen doel van Español 1 is bijgevolg op een eenvoudige manier leren communiceren met Spaanstaligen en dit zowel mondeling als schriftelijk (ontmoeting en kennismaking, vrije tijd, consumptie en diensten, zich verplaatsen, het weer…) Hierbij wordt taalkundige correctheid nagestreefd maar ook reeds in beperkte mate interculturele “awareness”.
Meer specifiek worden de volgende doelstellingen beoogd, zoals in het ERK weergegeven in “can do’s[2]”:
Begrijpen
- Luisteren: Ik kan vertrouwde woorden en basiszinnen begrijpen die mezelf, mijn familie en directe concrete omgeving betreffen, wanneer de mensen langzaam en duidelijk spreken.
- Lezen: Ik kan vertrouwde namen, woorden en zeer eenvoudige zinnen begrijpen, bijvoorbeeld in mededelingen, op posters en in catalogi.
Spreken
- Productie: Ik kan eenvoudige uitdrukkingen en zinnen gebruiken om mijn woonomgeving en de mensen die ik ken, te beschrijven.
- Interactie: Ik kan deelnemen aan een eenvoudig gesprek, wanneer de gesprekspartner bereid is om zaken in een langzamer spreektempo te herhalen of opnieuw te formuleren en mij helpt bij het formuleren van wat ik probeer te zeggen. Ik kan eenvoudige vragen stellen en beantwoorden die een directe behoefte of zeer vertrouwde onderwerpen betreffen.
Schrijven
Ik kan een korte, eenvoudige ansichtkaart schrijven, bijvoorbeeld voor het zenden van vakantiegroeten. Ik kan op formulieren persoonlijke details invullen, bijvoorbeeld mijn naam, nationaliteit en adres noteren op een hotelinschrijvingsformulier.
[1] Common European Framework of Reference, Raad van Europa, 2001 (oorspronkelijk editie)
[2] Gemeenschappelijk Europees Referentie Kader voor Moderne Vreemde Talen: Leren, Onderwijzen, Beoordelen. Nederlandse Taalunie, 2006, p.28 (ISBN-10: 90-70593-08-4)
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
|
|
interactief leergesprek ✔
|
|
|
Rollenspel (simulatie) ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 20 % |
|
Andere: | Permanente evaluatie tijdens de onderwijsperiode: digitale toetsen in de vorm van open vragen en meerkeuzevragen na elke les. |
|
|
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
Mondeling examen | 50 % |
|
|
|
Andere: | Het mondeling examen bestaat uit open vragen en een rollenspel en gebeurt online. |
|
|
|
|
|
Off campus online evaluatie/examen | ✔ |
|
Voor gedeeltelijke evaluatie/examen | ✔ |
|
Toelichting | Het mondeling examen gebeurt online. Het schriftelijk examen on campus. |
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Indien een student alle examenonderdelen aflegt maar niet slaagt voor het opleidingsonderdeel, wordt de score voor het permanent evaluatieonderdeel overgedragen van de eerste naar de tweede examenkans. In de tweede examenkans wordt vervolgens enkel en alleen het schriftelijk en het mondeling examen opnieuw geëvalueerd. Dit geldt dus ook voor studenten die tijdens de eerste examenkans een code N of A kregen als eindscore. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
López San Emeterio A, Español A1, cursus beschikbaar in de blackboard-leeromgeving via Content → link naar Google Classroom.
A. López San Emeterio. Studieleidraad Español 1, 2023-2024 (beschikbaar via e-Leeromgeving UHasselt) |
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
Alonso, R. et al. (2021). Gramática básica del estudiante de español, Barcelona: Difusión. ISBN: 9788418032110
Troitiño, S. y Seijas, P. (2009). Cuadernos de gramática española A1-B1. Barcelona: Difusión. ISBN: 9788484438588
K. Kroos, L.A. Pérez, B. Decock, A. Pizarro Pedraza, M. Verjans, S. Bossaert, A. López San Emeterio. Spaans voor beginners (Nederlands – español, A1), in de reeks Lingu@com, software (online), ISBN 9789079829293 Diepenbeek, CommArt International NV, te bestellen via www.commart.eu |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|