Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
|
|
|
Español 1 (3272)
|
3.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 2de bachelorjaar in de handelswetenschappen | Keuze | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
3de bachelorjaar in de handelswetenschappen | Keuze | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De bachelor handelswetenschappen bouwt zelfsturend kennis op met het oog op levenslang leren. (Zelfsturing en ondernemerszin)
| - EC
| De bachelor handelswetenschappen communiceert binnen een bedrijfscontext helder en correct in de opleidingstaal en tenminste 2 andere talen. (Communiceren)
| - EC
| De bachelor handelswetenschappen communiceert binnen een bedrijfscontext schriftelijk en mondeling en indien nodig met visuele ondersteuning. (Communiceren)
|
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Om het opleidingsonderdeel Spaans 2 aan te vatten, dient de student de Spaanse taal te beheersen op het niveau A1 (basisgebruiker – Breakthrough) van het ERK (Gemeenschappelijk Europees Referentiekader voor Moderne Vreemde Talen). Concreet betekent dit dat de student op een eenvoudige manier kan communiceren met Spaanstaligen en dit zowel mondeling als schriftelijk en dit in alledaagse communicatieve situaties (ontmoeting en kennismaking, vrije tijd, consumptie en diensten, zich verplaatsen, het weer…). Hierbij dient de student taalkundige correctheid na te streven en heeft de student ook reeds in beperkte mate inzicht in interculturele “awareness”.
Meer specifiek worden de volgende begincompetenties voorop gesteld, zoals in het ERK weergegeven in “can do’s”:
- Begrijpen:
- Luisteren: Ik kan vertrouwde woorden en basiszinnen begrijpen die mezelf, mijn familie en directe concrete omgeving betreffen, wanneer de mensen langzaam en duidelijk spreken.
- Lezen: Ik kan vertrouwde namen, woorden en zeer eenvoudige zinnen begrijpen, bijvoorbeeld in mededelingen, op posters en in catalogi.
- Spreken:
- Productie: Ik kan eenvoudige uitdrukkingen en zinnen gebruiken om mijn woonomgeving en de mensen die ik ken, te beschrijven.
- Interactie: Ik kan eenvoudige uitdrukkingen en zinnen gebruiken om mijn woonomgeving en de mensen die ik ken, te beschrijven.
- Schrijven: Ik kan een korte, eenvoudige ansichtkaart schrijven, bijvoorbeeld voor het zenden van vakantiegroeten. Ik kan op formulieren persoonlijke details invullen, bijvoorbeeld mijn naam, nationaliteit en adres noteren op een hotel inschrijvingsformulier.
|
|
|
Het opleidingsonderdeel Español 2 is afgestemd op het niveau A2 (basisgebruiker – waystage) van het ERK (Gemeenschappelijk Europees Referentie Kader voor Moderne Vreemde Talen[1]). De student leert zich schriftelijk en vooral mondeling uitdrukken in een aantal basissituaties en beheerst een aantal grammaticale aspecten actief en andere op een receptieve manier. Hierbij wordt taalkundige correctheid nagestreefd en wordt verder ingegaan op interculturele “awareness”. Meer specifiek worden de volgende doelstellingen beoogd, zoals in het ERK weergegeven in “can do’s”[2]:
Begrijpen
- Luisteren: Ik kan zinnen en de meest frequente woorden begrijpen die betrekking hebben op gebieden die van direct persoonlijk belang zijn (bijvoorbeeld basisinformatie over mezelf en mijn familie, winkelen, plaatselijke omgeving, werk). Ik kan de belangrijkste punten in korte, duidelijke eenvoudige boodschappen en aankondigingen volgen.
- Lezen: Ik kan zeer korte eenvoudige teksten lezen. Ik kan specifieke voorspelbare informatie vinden in eenvoudige, alledaagse teksten zoals advertenties, folders, menu's en dienstregelingen en ik kan korte, eenvoudige, persoonlijke brieven begrijpen.
Spreken
- Productie: Ik kan een reeks uitdrukkingen en zinnen gebruiken om in eenvoudige bewoordingen mijn familie en andere mensen, leefomstandigheden, mijn opleiding en mijn huidige of meest recente baan te beschrijven.
- Interactie: Ik kan communiceren over eenvoudige en alledaagse taken die een eenvoudige en directe uitwisseling van informatie over vertrouwde onderwerpen en activiteiten betreffen. Ik kan zeer korte sociale gesprekken aan, alhoewel ik gewoonlijk niet voldoende begrijp om het gesprek zelfstandig gaande te houden.
Schrijven
- Ik kan korte, eenvoudige notities en boodschappen opschrijven. Ik kan een zeer eenvoudige persoonlijke brief schrijven, bijvoorbeeld om iemand voor iets te bedanken.
[1] Common European Framework of Reference, Raad van Europa, 2001 (oorspronkelijk editie)
[2] Gemeenschappelijk Europees Referentie Kader voor Moderne Vreemde Talen: Leren, Onderwijzen, Beoordelen. Nederlandse Taalunie, 2006, p.28 (ISBN-10: 90-70593-08-4)
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Rollenspel (simulatie) ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 20 % |
|
Andere: | Permanente evaluatie tijdens de onderwijsperiode: toetsen in de vorm van open vragen en meerkeuzevragen na elke les. |
|
|
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
Mondeling examen | 50 % |
|
|
|
Andere: | Het mondeling examen bestaat uit open vragen en een rollenspel en gebeurt online. |
|
|
|
|
|
Off campus online evaluatie/examen | ✔ |
|
Voor gedeeltelijke evaluatie/examen | ✔ |
|
Toelichting | Het mondeling examen gebeurt online. Het schriftelijk examen gaat on campus door. |
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Indien een student alle examenonderdelen aflegt maar niet slaagt voor het opleidingsonderdeel, wordt de score voor het permanent evaluatieonderdeel overgedragen van de eerste naar de tweede examenkans. In de tweede examenkans wordt vervolgens enkel en alleen het schriftelijk en het mondeling examen opnieuw geëvalueerd. Dit geldt dus ook voor studenten die tijdens de eerste examenkans een code N of A kregen als eindscore. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
López San Emeterio A, Español A2, cursus beschikbaar in de blackboard-leeromgeving via Content →link naar Google Classroom.
A. López San Emeterio. Studieleidraad Español 2, 2023-2024 (beschikbaar via e-Leeromgeving UHasselt) |
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
Alonso, R. et al. (2021). Gramática básica del estudiante de español, Barcelona: Difusión. ISBN: 9788418032110
Troitiño, S. y Seijas, P. (2009). Cuadernos de gramática española A1-B1. Barcelona: Difusión. ISBN: 9788484438588
K. Kroos, L.A. Pérez, B. Decock, A. Pizarro Pedraza, M. Verjans, S. Bossaert, A. López San Emeterio. Spaans voor beginners (Nederlands – español, A2) in de reeks Lingu@Com, software (online), ISBN 9789079829309 Diepenbeek, CommArt International NV, te bestellen via www.commart.eu |
|
|
|
|
|
| 3de bachelorjaar handelsingenieur in de beleidsinformatica keuze | Keuze | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De bachelor BI bouwt zelfsturend kennis op met het oog op levenslang leren. (Zelfsturing en ondernemingszin) | - EC
| De bachelor BI communiceert binnen een bedrijfscontext helder en correct in de opleidingstaal en tenminste 2 andere talen. (Communiceren) | - EC
| De bachelor BI communiceert binnen een bedrijfscontext schriftelijk en mondeling en indien nodig met visuele ondersteuning. (Communiceren) |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Om het opleidingsonderdeel Spaans 2 aan te vatten, dient de student de Spaanse taal te beheersen op het niveau A1 (basisgebruiker – Breakthrough) van het ERK (Gemeenschappelijk Europees Referentiekader voor Moderne Vreemde Talen). Concreet betekent dit dat de student op een eenvoudige manier kan communiceren met Spaanstaligen en dit zowel mondeling als schriftelijk en dit in alledaagse communicatieve situaties (ontmoeting en kennismaking, vrije tijd, consumptie en diensten, zich verplaatsen, het weer…). Hierbij dient de student taalkundige correctheid na te streven en heeft de student ook reeds in beperkte mate inzicht in interculturele “awareness”.
Meer specifiek worden de volgende begincompetenties voorop gesteld, zoals in het ERK weergegeven in “can do’s”:
- Begrijpen:
- Luisteren: Ik kan vertrouwde woorden en basiszinnen begrijpen die mezelf, mijn familie en directe concrete omgeving betreffen, wanneer de mensen langzaam en duidelijk spreken.
- Lezen: Ik kan vertrouwde namen, woorden en zeer eenvoudige zinnen begrijpen, bijvoorbeeld in mededelingen, op posters en in catalogi.
- Spreken:
- Productie: Ik kan eenvoudige uitdrukkingen en zinnen gebruiken om mijn woonomgeving en de mensen die ik ken, te beschrijven.
- Interactie: Ik kan eenvoudige uitdrukkingen en zinnen gebruiken om mijn woonomgeving en de mensen die ik ken, te beschrijven.
- Schrijven: Ik kan een korte, eenvoudige ansichtkaart schrijven, bijvoorbeeld voor het zenden van vakantiegroeten. Ik kan op formulieren persoonlijke details invullen, bijvoorbeeld mijn naam, nationaliteit en adres noteren op een hotel inschrijvingsformulier.
|
|
|
Het opleidingsonderdeel Español 2 is afgestemd op het niveau A2 (basisgebruiker – waystage) van het ERK (Gemeenschappelijk Europees Referentie Kader voor Moderne Vreemde Talen[1]). De student leert zich schriftelijk en vooral mondeling uitdrukken in een aantal basissituaties en beheerst een aantal grammaticale aspecten actief en andere op een receptieve manier. Hierbij wordt taalkundige correctheid nagestreefd en wordt verder ingegaan op interculturele “awareness”. Meer specifiek worden de volgende doelstellingen beoogd, zoals in het ERK weergegeven in “can do’s”[2]:
Begrijpen
- Luisteren: Ik kan zinnen en de meest frequente woorden begrijpen die betrekking hebben op gebieden die van direct persoonlijk belang zijn (bijvoorbeeld basisinformatie over mezelf en mijn familie, winkelen, plaatselijke omgeving, werk). Ik kan de belangrijkste punten in korte, duidelijke eenvoudige boodschappen en aankondigingen volgen.
- Lezen: Ik kan zeer korte eenvoudige teksten lezen. Ik kan specifieke voorspelbare informatie vinden in eenvoudige, alledaagse teksten zoals advertenties, folders, menu's en dienstregelingen en ik kan korte, eenvoudige, persoonlijke brieven begrijpen.
Spreken
- Productie: Ik kan een reeks uitdrukkingen en zinnen gebruiken om in eenvoudige bewoordingen mijn familie en andere mensen, leefomstandigheden, mijn opleiding en mijn huidige of meest recente baan te beschrijven.
- Interactie: Ik kan communiceren over eenvoudige en alledaagse taken die een eenvoudige en directe uitwisseling van informatie over vertrouwde onderwerpen en activiteiten betreffen. Ik kan zeer korte sociale gesprekken aan, alhoewel ik gewoonlijk niet voldoende begrijp om het gesprek zelfstandig gaande te houden.
Schrijven
- Ik kan korte, eenvoudige notities en boodschappen opschrijven. Ik kan een zeer eenvoudige persoonlijke brief schrijven, bijvoorbeeld om iemand voor iets te bedanken.
[1] Common European Framework of Reference, Raad van Europa, 2001 (oorspronkelijk editie)
[2] Gemeenschappelijk Europees Referentie Kader voor Moderne Vreemde Talen: Leren, Onderwijzen, Beoordelen. Nederlandse Taalunie, 2006, p.28 (ISBN-10: 90-70593-08-4)
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Rollenspel (simulatie) ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 20 % |
|
Andere: | Permanente evaluatie tijdens de onderwijsperiode: toetsen in de vorm van open vragen en meerkeuzevragen na elke les. |
|
|
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
Mondeling examen | 50 % |
|
|
|
Andere: | Het mondeling examen bestaat uit open vragen en een rollenspel en gebeurt online. |
|
|
|
|
|
Off campus online evaluatie/examen | ✔ |
|
Voor gedeeltelijke evaluatie/examen | ✔ |
|
Toelichting | Het mondeling examen gebeurt online. Het schriftelijk examen gaat on campus door. |
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Indien een student alle examenonderdelen aflegt maar niet slaagt voor het opleidingsonderdeel, wordt de score voor het permanent evaluatieonderdeel overgedragen van de eerste naar de tweede examenkans. In de tweede examenkans wordt vervolgens enkel en alleen het schriftelijk en het mondeling examen opnieuw geëvalueerd. Dit geldt dus ook voor studenten die tijdens de eerste examenkans een code N of A kregen als eindscore. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
López San Emeterio A, Español A2, cursus beschikbaar in de blackboard-leeromgeving via Content →link naar Google Classroom.
A. López San Emeterio. Studieleidraad Español 2, 2023-2024 (beschikbaar via e-Leeromgeving UHasselt) |
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
Alonso, R. et al. (2021). Gramática básica del estudiante de español, Barcelona: Difusión. ISBN: 9788418032110
Troitiño, S. y Seijas, P. (2009). Cuadernos de gramática española A1-B1. Barcelona: Difusión. ISBN: 9788484438588
K. Kroos, L.A. Pérez, B. Decock, A. Pizarro Pedraza, M. Verjans, S. Bossaert, A. López San Emeterio. Spaans voor beginners (Nederlands – español, A2) in de reeks Lingu@Com, software (online), ISBN 9789079829309 Diepenbeek, CommArt International NV, te bestellen via www.commart.eu |
|
|
|
|
|
| 1ste masterjaar handelsingenieur in de beleidsinformatica | Keuze | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
2de masterjaar handelsingenieur in de beleidsinformatica | Keuze | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De master BI past verworven kennis zelfstandig toe. (Zelfsturing en ondernemingszin) | - EC
| De master BI communiceert helder en correct schriftelijk en mondeling, binnen een bedrijfs- en academische context, en indien nodig aangevuld met visuele ondersteuning. (Communiceren) |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Om het opleidingsonderdeel Spaans 2 aan te vatten, dient de student de Spaanse taal te beheersen op het niveau A1 (basisgebruiker – Breakthrough) van het ERK (Gemeenschappelijk Europees Referentiekader voor Moderne Vreemde Talen). Concreet betekent dit dat de student op een eenvoudige manier kan communiceren met Spaanstaligen en dit zowel mondeling als schriftelijk en dit in alledaagse communicatieve situaties (ontmoeting en kennismaking, vrije tijd, consumptie en diensten, zich verplaatsen, het weer…). Hierbij dient de student taalkundige correctheid na te streven en heeft de student ook reeds in beperkte mate inzicht in interculturele “awareness”.
Meer specifiek worden de volgende begincompetenties voorop gesteld, zoals in het ERK weergegeven in “can do’s”:
- Begrijpen:
- Luisteren: Ik kan vertrouwde woorden en basiszinnen begrijpen die mezelf, mijn familie en directe concrete omgeving betreffen, wanneer de mensen langzaam en duidelijk spreken.
- Lezen: Ik kan vertrouwde namen, woorden en zeer eenvoudige zinnen begrijpen, bijvoorbeeld in mededelingen, op posters en in catalogi.
- Spreken:
- Productie: Ik kan eenvoudige uitdrukkingen en zinnen gebruiken om mijn woonomgeving en de mensen die ik ken, te beschrijven.
- Interactie: Ik kan eenvoudige uitdrukkingen en zinnen gebruiken om mijn woonomgeving en de mensen die ik ken, te beschrijven.
- Schrijven: Ik kan een korte, eenvoudige ansichtkaart schrijven, bijvoorbeeld voor het zenden van vakantiegroeten. Ik kan op formulieren persoonlijke details invullen, bijvoorbeeld mijn naam, nationaliteit en adres noteren op een hotel inschrijvingsformulier.
|
|
|
Het opleidingsonderdeel Español 2 is afgestemd op het niveau A2 (basisgebruiker – waystage) van het ERK (Gemeenschappelijk Europees Referentie Kader voor Moderne Vreemde Talen[1]). De student leert zich schriftelijk en vooral mondeling uitdrukken in een aantal basissituaties en beheerst een aantal grammaticale aspecten actief en andere op een receptieve manier. Hierbij wordt taalkundige correctheid nagestreefd en wordt verder ingegaan op interculturele “awareness”. Meer specifiek worden de volgende doelstellingen beoogd, zoals in het ERK weergegeven in “can do’s”[2]:
Begrijpen
- Luisteren: Ik kan zinnen en de meest frequente woorden begrijpen die betrekking hebben op gebieden die van direct persoonlijk belang zijn (bijvoorbeeld basisinformatie over mezelf en mijn familie, winkelen, plaatselijke omgeving, werk). Ik kan de belangrijkste punten in korte, duidelijke eenvoudige boodschappen en aankondigingen volgen.
- Lezen: Ik kan zeer korte eenvoudige teksten lezen. Ik kan specifieke voorspelbare informatie vinden in eenvoudige, alledaagse teksten zoals advertenties, folders, menu's en dienstregelingen en ik kan korte, eenvoudige, persoonlijke brieven begrijpen.
Spreken
- Productie: Ik kan een reeks uitdrukkingen en zinnen gebruiken om in eenvoudige bewoordingen mijn familie en andere mensen, leefomstandigheden, mijn opleiding en mijn huidige of meest recente baan te beschrijven.
- Interactie: Ik kan communiceren over eenvoudige en alledaagse taken die een eenvoudige en directe uitwisseling van informatie over vertrouwde onderwerpen en activiteiten betreffen. Ik kan zeer korte sociale gesprekken aan, alhoewel ik gewoonlijk niet voldoende begrijp om het gesprek zelfstandig gaande te houden.
Schrijven
- Ik kan korte, eenvoudige notities en boodschappen opschrijven. Ik kan een zeer eenvoudige persoonlijke brief schrijven, bijvoorbeeld om iemand voor iets te bedanken.
[1] Common European Framework of Reference, Raad van Europa, 2001 (oorspronkelijk editie)
[2] Gemeenschappelijk Europees Referentie Kader voor Moderne Vreemde Talen: Leren, Onderwijzen, Beoordelen. Nederlandse Taalunie, 2006, p.28 (ISBN-10: 90-70593-08-4)
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Rollenspel (simulatie) ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 20 % |
|
Andere: | Permanente evaluatie tijdens de onderwijsperiode: toetsen in de vorm van open vragen en meerkeuzevragen na elke les. |
|
|
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
Mondeling examen | 50 % |
|
|
|
Andere: | Het mondeling examen bestaat uit open vragen en een rollenspel en gebeurt online. |
|
|
|
|
|
Off campus online evaluatie/examen | ✔ |
|
Voor gedeeltelijke evaluatie/examen | ✔ |
|
Toelichting | Het mondeling examen gebeurt online. Het schriftelijk examen gaat on campus door. |
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Indien een student alle examenonderdelen aflegt maar niet slaagt voor het opleidingsonderdeel, wordt de score voor het permanent evaluatieonderdeel overgedragen van de eerste naar de tweede examenkans. In de tweede examenkans wordt vervolgens enkel en alleen het schriftelijk en het mondeling examen opnieuw geëvalueerd. Dit geldt dus ook voor studenten die tijdens de eerste examenkans een code N of A kregen als eindscore. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
López San Emeterio A, Español A2, cursus beschikbaar in de blackboard-leeromgeving via Content →link naar Google Classroom.
A. López San Emeterio. Studieleidraad Español 2, 2023-2024 (beschikbaar via e-Leeromgeving UHasselt) |
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
Alonso, R. et al. (2021). Gramática básica del estudiante de español, Barcelona: Difusión. ISBN: 9788418032110
Troitiño, S. y Seijas, P. (2009). Cuadernos de gramática española A1-B1. Barcelona: Difusión. ISBN: 9788484438588
K. Kroos, L.A. Pérez, B. Decock, A. Pizarro Pedraza, M. Verjans, S. Bossaert, A. López San Emeterio. Spaans voor beginners (Nederlands – español, A2) in de reeks Lingu@Com, software (online), ISBN 9789079829309 Diepenbeek, CommArt International NV, te bestellen via www.commart.eu |
|
|
|
|
|
| 3de bachelorjaar handelsingenieur keuze | Keuze | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De bachelor HI bouwt zelfsturend kennis op met het oog op levenslang leren. (Zelfsturing en ondernemingszin) | - EC
| De bachelor HI communiceert binnen een bedrijfscontext helder en correct in de opleidingstaal en tenminste 2 andere talen. (Communiceren) | - EC
| De bachelor HI communiceert binnen een bedrijfscontext schriftelijk en mondeling en indien nodig met visuele ondersteuning. (Communiceren) |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Om het opleidingsonderdeel Spaans 2 aan te vatten, dient de student de Spaanse taal te beheersen op het niveau A1 (basisgebruiker – Breakthrough) van het ERK (Gemeenschappelijk Europees Referentiekader voor Moderne Vreemde Talen). Concreet betekent dit dat de student op een eenvoudige manier kan communiceren met Spaanstaligen en dit zowel mondeling als schriftelijk en dit in alledaagse communicatieve situaties (ontmoeting en kennismaking, vrije tijd, consumptie en diensten, zich verplaatsen, het weer…). Hierbij dient de student taalkundige correctheid na te streven en heeft de student ook reeds in beperkte mate inzicht in interculturele “awareness”.
Meer specifiek worden de volgende begincompetenties voorop gesteld, zoals in het ERK weergegeven in “can do’s”:
- Begrijpen:
- Luisteren: Ik kan vertrouwde woorden en basiszinnen begrijpen die mezelf, mijn familie en directe concrete omgeving betreffen, wanneer de mensen langzaam en duidelijk spreken.
- Lezen: Ik kan vertrouwde namen, woorden en zeer eenvoudige zinnen begrijpen, bijvoorbeeld in mededelingen, op posters en in catalogi.
- Spreken:
- Productie: Ik kan eenvoudige uitdrukkingen en zinnen gebruiken om mijn woonomgeving en de mensen die ik ken, te beschrijven.
- Interactie: Ik kan eenvoudige uitdrukkingen en zinnen gebruiken om mijn woonomgeving en de mensen die ik ken, te beschrijven.
- Schrijven: Ik kan een korte, eenvoudige ansichtkaart schrijven, bijvoorbeeld voor het zenden van vakantiegroeten. Ik kan op formulieren persoonlijke details invullen, bijvoorbeeld mijn naam, nationaliteit en adres noteren op een hotel inschrijvingsformulier.
|
|
|
Het opleidingsonderdeel Español 2 is afgestemd op het niveau A2 (basisgebruiker – waystage) van het ERK (Gemeenschappelijk Europees Referentie Kader voor Moderne Vreemde Talen[1]). De student leert zich schriftelijk en vooral mondeling uitdrukken in een aantal basissituaties en beheerst een aantal grammaticale aspecten actief en andere op een receptieve manier. Hierbij wordt taalkundige correctheid nagestreefd en wordt verder ingegaan op interculturele “awareness”. Meer specifiek worden de volgende doelstellingen beoogd, zoals in het ERK weergegeven in “can do’s”[2]:
Begrijpen
- Luisteren: Ik kan zinnen en de meest frequente woorden begrijpen die betrekking hebben op gebieden die van direct persoonlijk belang zijn (bijvoorbeeld basisinformatie over mezelf en mijn familie, winkelen, plaatselijke omgeving, werk). Ik kan de belangrijkste punten in korte, duidelijke eenvoudige boodschappen en aankondigingen volgen.
- Lezen: Ik kan zeer korte eenvoudige teksten lezen. Ik kan specifieke voorspelbare informatie vinden in eenvoudige, alledaagse teksten zoals advertenties, folders, menu's en dienstregelingen en ik kan korte, eenvoudige, persoonlijke brieven begrijpen.
Spreken
- Productie: Ik kan een reeks uitdrukkingen en zinnen gebruiken om in eenvoudige bewoordingen mijn familie en andere mensen, leefomstandigheden, mijn opleiding en mijn huidige of meest recente baan te beschrijven.
- Interactie: Ik kan communiceren over eenvoudige en alledaagse taken die een eenvoudige en directe uitwisseling van informatie over vertrouwde onderwerpen en activiteiten betreffen. Ik kan zeer korte sociale gesprekken aan, alhoewel ik gewoonlijk niet voldoende begrijp om het gesprek zelfstandig gaande te houden.
Schrijven
- Ik kan korte, eenvoudige notities en boodschappen opschrijven. Ik kan een zeer eenvoudige persoonlijke brief schrijven, bijvoorbeeld om iemand voor iets te bedanken.
[1] Common European Framework of Reference, Raad van Europa, 2001 (oorspronkelijk editie)
[2] Gemeenschappelijk Europees Referentie Kader voor Moderne Vreemde Talen: Leren, Onderwijzen, Beoordelen. Nederlandse Taalunie, 2006, p.28 (ISBN-10: 90-70593-08-4)
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Rollenspel (simulatie) ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 20 % |
|
Andere: | Permanente evaluatie tijdens de onderwijsperiode: toetsen in de vorm van open vragen en meerkeuzevragen na elke les. |
|
|
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
Mondeling examen | 50 % |
|
|
|
Andere: | Het mondeling examen bestaat uit open vragen en een rollenspel en gebeurt online. |
|
|
|
|
|
Off campus online evaluatie/examen | ✔ |
|
Voor gedeeltelijke evaluatie/examen | ✔ |
|
Toelichting | Het mondeling examen gebeurt online. Het schriftelijk examen gaat on campus door. |
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Indien een student alle examenonderdelen aflegt maar niet slaagt voor het opleidingsonderdeel, wordt de score voor het permanent evaluatieonderdeel overgedragen van de eerste naar de tweede examenkans. In de tweede examenkans wordt vervolgens enkel en alleen het schriftelijk en het mondeling examen opnieuw geëvalueerd. Dit geldt dus ook voor studenten die tijdens de eerste examenkans een code N of A kregen als eindscore. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
López San Emeterio A, Español A2, cursus beschikbaar in de blackboard-leeromgeving via Content →link naar Google Classroom.
A. López San Emeterio. Studieleidraad Español 2, 2023-2024 (beschikbaar via e-Leeromgeving UHasselt) |
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
Alonso, R. et al. (2021). Gramática básica del estudiante de español, Barcelona: Difusión. ISBN: 9788418032110
Troitiño, S. y Seijas, P. (2009). Cuadernos de gramática española A1-B1. Barcelona: Difusión. ISBN: 9788484438588
K. Kroos, L.A. Pérez, B. Decock, A. Pizarro Pedraza, M. Verjans, S. Bossaert, A. López San Emeterio. Spaans voor beginners (Nederlands – español, A2) in de reeks Lingu@Com, software (online), ISBN 9789079829309 Diepenbeek, CommArt International NV, te bestellen via www.commart.eu |
|
|
|
|
|
| 1ste masterjaar in de toegepaste economische wetenschappen: handelsingenieur | Keuze | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De master HI past verworven kennis zelfstandig toe. (Zelfsturing en ondernemingszin) | - EC
| De master HI communiceert helder en correct schriftelijk en mondeling, binnen een bedrijfs- en academische context, en indien nodig aangevuld met visuele ondersteuning. (Communiceren) |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Om het opleidingsonderdeel Spaans 2 aan te vatten, dient de student de Spaanse taal te beheersen op het niveau A1 (basisgebruiker – Breakthrough) van het ERK (Gemeenschappelijk Europees Referentiekader voor Moderne Vreemde Talen). Concreet betekent dit dat de student op een eenvoudige manier kan communiceren met Spaanstaligen en dit zowel mondeling als schriftelijk en dit in alledaagse communicatieve situaties (ontmoeting en kennismaking, vrije tijd, consumptie en diensten, zich verplaatsen, het weer…). Hierbij dient de student taalkundige correctheid na te streven en heeft de student ook reeds in beperkte mate inzicht in interculturele “awareness”.
Meer specifiek worden de volgende begincompetenties voorop gesteld, zoals in het ERK weergegeven in “can do’s”:
- Begrijpen:
- Luisteren: Ik kan vertrouwde woorden en basiszinnen begrijpen die mezelf, mijn familie en directe concrete omgeving betreffen, wanneer de mensen langzaam en duidelijk spreken.
- Lezen: Ik kan vertrouwde namen, woorden en zeer eenvoudige zinnen begrijpen, bijvoorbeeld in mededelingen, op posters en in catalogi.
- Spreken:
- Productie: Ik kan eenvoudige uitdrukkingen en zinnen gebruiken om mijn woonomgeving en de mensen die ik ken, te beschrijven.
- Interactie: Ik kan eenvoudige uitdrukkingen en zinnen gebruiken om mijn woonomgeving en de mensen die ik ken, te beschrijven.
- Schrijven: Ik kan een korte, eenvoudige ansichtkaart schrijven, bijvoorbeeld voor het zenden van vakantiegroeten. Ik kan op formulieren persoonlijke details invullen, bijvoorbeeld mijn naam, nationaliteit en adres noteren op een hotel inschrijvingsformulier.
|
|
|
Het opleidingsonderdeel Español 2 is afgestemd op het niveau A2 (basisgebruiker – waystage) van het ERK (Gemeenschappelijk Europees Referentie Kader voor Moderne Vreemde Talen[1]). De student leert zich schriftelijk en vooral mondeling uitdrukken in een aantal basissituaties en beheerst een aantal grammaticale aspecten actief en andere op een receptieve manier. Hierbij wordt taalkundige correctheid nagestreefd en wordt verder ingegaan op interculturele “awareness”. Meer specifiek worden de volgende doelstellingen beoogd, zoals in het ERK weergegeven in “can do’s”[2]:
Begrijpen
- Luisteren: Ik kan zinnen en de meest frequente woorden begrijpen die betrekking hebben op gebieden die van direct persoonlijk belang zijn (bijvoorbeeld basisinformatie over mezelf en mijn familie, winkelen, plaatselijke omgeving, werk). Ik kan de belangrijkste punten in korte, duidelijke eenvoudige boodschappen en aankondigingen volgen.
- Lezen: Ik kan zeer korte eenvoudige teksten lezen. Ik kan specifieke voorspelbare informatie vinden in eenvoudige, alledaagse teksten zoals advertenties, folders, menu's en dienstregelingen en ik kan korte, eenvoudige, persoonlijke brieven begrijpen.
Spreken
- Productie: Ik kan een reeks uitdrukkingen en zinnen gebruiken om in eenvoudige bewoordingen mijn familie en andere mensen, leefomstandigheden, mijn opleiding en mijn huidige of meest recente baan te beschrijven.
- Interactie: Ik kan communiceren over eenvoudige en alledaagse taken die een eenvoudige en directe uitwisseling van informatie over vertrouwde onderwerpen en activiteiten betreffen. Ik kan zeer korte sociale gesprekken aan, alhoewel ik gewoonlijk niet voldoende begrijp om het gesprek zelfstandig gaande te houden.
Schrijven
- Ik kan korte, eenvoudige notities en boodschappen opschrijven. Ik kan een zeer eenvoudige persoonlijke brief schrijven, bijvoorbeeld om iemand voor iets te bedanken.
[1] Common European Framework of Reference, Raad van Europa, 2001 (oorspronkelijk editie)
[2] Gemeenschappelijk Europees Referentie Kader voor Moderne Vreemde Talen: Leren, Onderwijzen, Beoordelen. Nederlandse Taalunie, 2006, p.28 (ISBN-10: 90-70593-08-4)
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Rollenspel (simulatie) ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 20 % |
|
Andere: | Permanente evaluatie tijdens de onderwijsperiode: toetsen in de vorm van open vragen en meerkeuzevragen na elke les. |
|
|
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
Mondeling examen | 50 % |
|
|
|
Andere: | Het mondeling examen bestaat uit open vragen en een rollenspel en gebeurt online. |
|
|
|
|
|
Off campus online evaluatie/examen | ✔ |
|
Voor gedeeltelijke evaluatie/examen | ✔ |
|
Toelichting | Het mondeling examen gebeurt online. Het schriftelijk examen gaat on campus door. |
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Indien een student alle examenonderdelen aflegt maar niet slaagt voor het opleidingsonderdeel, wordt de score voor het permanent evaluatieonderdeel overgedragen van de eerste naar de tweede examenkans. In de tweede examenkans wordt vervolgens enkel en alleen het schriftelijk en het mondeling examen opnieuw geëvalueerd. Dit geldt dus ook voor studenten die tijdens de eerste examenkans een code N of A kregen als eindscore. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
López San Emeterio A, Español A2, cursus beschikbaar in de blackboard-leeromgeving via Content →link naar Google Classroom.
A. López San Emeterio. Studieleidraad Español 2, 2023-2024 (beschikbaar via e-Leeromgeving UHasselt) |
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
Alonso, R. et al. (2021). Gramática básica del estudiante de español, Barcelona: Difusión. ISBN: 9788418032110
Troitiño, S. y Seijas, P. (2009). Cuadernos de gramática española A1-B1. Barcelona: Difusión. ISBN: 9788484438588
K. Kroos, L.A. Pérez, B. Decock, A. Pizarro Pedraza, M. Verjans, S. Bossaert, A. López San Emeterio. Spaans voor beginners (Nederlands – español, A2) in de reeks Lingu@Com, software (online), ISBN 9789079829309 Diepenbeek, CommArt International NV, te bestellen via www.commart.eu |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|