Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 1ste bachelorjaar in de toegepaste economische wetenschappen | Keuze | 81 | 3,0 | 40 | | 41 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De bachelor TEW bouwt zelfsturend kennis op met het oog op levenslang leren. (Zelfsturing en ondernemerszin) | - EC
| De bachelor TEW communiceert binnen een bedrijfscontext helder en correct in de opleidingstaal en tenminste 2 andere talen. (Communiceren) | - EC
| De bachelor TEW communiceert binnen een bedrijfscontext schriftelijk en mondeling en indien nodig met visuele ondersteuning. (Communiceren) |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Waystage (A2) en grotendeels Threshold (B1) van het (Gemeenschappelijk) Europees Referentiekader (voor Moderne Vreemde Talen) of (G)ERK(T):
“(B1 – globale schaal) Kan de belangrijkste punten begrijpen uit duidelijke standaardteksten over vertrouwde zaken die regelmatig voorkomen op het werk, op school en in de vrije tijd. Kan zich redden in de meeste situaties die kunnen optreden tijdens reizen in gebieden waar de taal wordt gesproken. Kan een eenvoudige lopende tekst produceren over onderwerpen die vertrouwd zijn of die van persoonlijk belang zijn. Kan een beschrijving geven van ervaringen en gebeurtenissen, dromen, verwachtingen en ambities en kan kort redenen en verklaringen geven voor meningen en plannen."[1]
Dit betekent concreet met goed gevolg het Frans van een Vlaamse ASO-afdeling doorlopen hebben.
[1] Gemeenschappelijk Europees Referentiekader voor Moderne Vreemde Talen: Leren, Onderwijzen, Beoordelen, Nederlandse Taalunie, 2006, p. 26 (ISBN-10: 90-70593-08-4).
|
|
|
De cursus Français général stelt zich als hoofddoel een brug te slaan tussen, enerzijds, de kennis en kunde van de Franse taal die studenten verworven zouden moeten hebben na het afronden van het middelbaar onderwijs en, anderzijds, de meer gespecialiseerde vervolgopleidingsonderdelen van de faculteit BEW “Français des affaires” en “Français des affaires avancé”. Hierbij zal er veel aandacht besteed worden aan het remediëren van de Franse grammatica opdat studenten hun kennis kunnen opfrissen en eventuele achterstand kunnen inhalen. De cursus stelt zich dan ook als hoofddoel de studenten te helpen om hun vaardigheden verder uit te bouwen, nog accurater te worden en ook hun culturele bagage uit te breiden. Tijdens de werkzittingen krijgen studenten de kans te converseren en in debat te gaan met elkaar over een brede waaier aan actuele en boeiende onderwerpen. Hierbij zullen zowel de grammaticaal-syntactische, de lexicaal-semantische, de pragmatisch-discursieve als de culturele aspecten in de communicatie (mondeling en schriftelijk) aan bod komen.
Aan het einde van de opleiding Français général beheersen de studenten de geziene leerstof op het niveau Threshold (B1 volledig) en Vantage (B2 gedeeltelijk) van het Europees Referentiekader. Dit beheersingsniveau vormt een noodzakelijke begincompetentie voor het succesvol starten met de opleiding Français des affaires (avancé).
De verschillende vaardigheden komen aan bod, maar de klemtoon ligt op spreken en schrijven. Lezen en luisteren zijn input. De woordenschat is niet domeinspecifiek en bestrijkt verschillende contexten. De meest relevante grammaticale items worden in communicatieve contexten ingeoefend.
Concreet worden de volgende eindcompetenties als doel vooropgesteld:
Kennis:
- Beheersen van de Franse grammatica en syntaxis (zinsbouw) vanuit een toepassingsgerichte insteek (grammaticaal-syntactische aspecten van de taalbeheersing).
- Beheersen van het lexicon dat aan bod komt in alledaagse communicatieve situaties en dat betrekking heeft op de behandelde onderwerpen (lexicaal-semantische aspecten van de taalbeheersing).
- Het (her)kennen en gebruiken van structuuraanduiders, signaalwoorden en verbindingswoorden in mondelinge en geschreven taal (pragmatisch-discursieve aspecten van de taalbeheersing).
- In beperkte mate reeds inzicht hebben in cultuurverschillen die invloed hebben op verbale en non-verbale communicatie (culturele aspecten van de taalbeheersing).
Vaardigheden:
- Leesvaardigheid (Compréhension écrite = CE):
- Begrijpen van toegankelijke teksten aangaande actuele thema’s en in de colleges behandelde onderwerpen.
- Luistervaardigheid (Compréhension orale = CO):
- Begrijpen van audio-en videofragmenten aangaande actuele thema’s en in de colleges behandelde onderwerpen.
- Schrijfvaardigheid (Expression écrite = EE):
- Gelezen teksten over actuele thema’s samenvatten in schemavorm aan de hand van signaalwoorden en structuuraanduiders.
- Correct toepassen van de grammatica, met aandacht voor zinsbouw en woordkeuze in concrete schrijfopdrachten die aansluiten bij de behandelde onderwerpen: schriftelijk reageren met een aantal argumenten op een controversiële stelling of standpunt.
- Spreekvaardigheid (Présentation orale = PO):
- Correct toepassen van de grammatica, met aandacht voor zinsbouw en woordkeuze in gestructureerde (= voorbereide) communicatieve situaties die betrekking hebben op de behandelde onderwerpen: vragen stellen aan elkaar (gestructureerd interview), mondeling samenvatten van gelezen of beluisterde tekst...
- In debatvorm eigen standpunten over een actueel thema op een onderbouwde (argumenten!), genuanceerde en gestructureerde manier naar voor brengen aan de hand van een schematische voorbereiding.
- Gespreksvaardigheid (Interaction orale = IO):
- Correct toepassen van de grammatica, met aandacht voor zinsbouw en woordkeuze in spontane (= niet voorbereide) interactie: tijdens een debat, ad hoc reageren op elkaars mening, elkaars mening bevragen/in vraag stellen/rapporteren...
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
|
|
Discussies /debat ✔
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Huiswerktaken ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Onderwijsleergesprek ✔
|
|
|
Rollenspel (simulatie) ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 33 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
Andere: | Expression écrite: opinion argumentée |
|
|
|
|
|
|
Extra info | De verplichte ON CAMPUS instaptoets tijdens week 1 (nulmeting = versie 0) zal het vertrekpunt vormen voor de 5 online permante evaluatiemomenten (deelopdrachten). Versies 1-5 van de permanente evaluatieopdracht worden in het forum in BB opgeladen conform de aanwijzingen in de weekplanning. Het laatste permanente evaluatiemoment (slotversie = versie 6) vindt opnieuw verplicht ON CAMPUS plaats en vormt het sluitstuk bij de verplichte instaptoets en de 5 online deelopdrachten. Uw score voor het permanent evaluatieonderdeel wordt overgedragen van de eerste naar de tweede examenkans. Met andere woorden, indien u ongewettigd afwezig was tijdens één van beide of beide verplichte permanente evaluatiemomenten (ON Campus) kan u noch in eerste kans, noch in tweede kans een eindcijfer behalen voor dit OPO. Uw deelname (dus niet uw behaalde score) aan de twee verplichte permanente evaluatiemomenten ON Campus is als het ware uw toegangsticket voor het schriftelijk examen tijdens de examenperiode. Indien u bepaalde online deelopdrachten (versies 1-5) niet/niet tijdig indiende, zal dit enkel effect hebben op uw behaalde score voor het permanent evaluatieonderdeel, maar krijgt u wel degelijk een eindcijfer. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Indien een student niet slaagt voor het opleidingsonderdeel Français général, wordt de score voor het permanent evaluatieonderdeel overgedragen van de eerste naar de tweede examenkans. In de tweede examenkans wordt vervolgens enkel en alleen het schriftelijk examen opnieuw geëvalueerd. Met andere woorden, indien u ongewettigd afwezig was tijdens één van beide of beide verplichte permanente evaluatiemomenten (ON Campus) kan u noch in eerste kans, noch in tweede kans een eindcijfer behalen voor dit OPO. Uw deelname (dus niet uw behaalde score) aan de twee verplichte permanente evaluatiemomenten ON Campus is als het ware uw toegangsticket voor het schriftelijk examen tijdens de examenperiode (in eerste en tweede kans). Indien u bepaalde online deelopdrachten (versies 1-5) van het permanent evaluatieonderdeel niet/niet tijdig indiende, zal dit enkel effect hebben op uw behaalde score voor het permanent evaluatieonderdeel, maar krijgt u wel degelijk een eindcijfer. |
|
|
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
- Exercices Trajet : Edition revue (werkboek),2018,Pelckmans,9789028990166
- Grammaire trajet : Édition revue. Franse basisgrammatica voor Nederlandstaligen,De Clercq F. & Raes M.-A.,2018,Pelckmans,9789028990159
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
- Horemans K., Français général, cursusmateriaal beschikbaar in de blackboard-leeromgeving.
|
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
- Referentiewerken grammatica:
- De Spiegeleer J., Sinjan R. & H. Weekers, Grammaire 2000, Mechelen, Plantyn, 2012 (of recenter).
- Clijsters W. & M. Verjans, Bescherelle, De kunst van het vervoegen, ISBN 978-2-218-96536-4, Paris, Didier Hatier, 2015 (of recenter).
- Oefensite: Clijsters W., Verjans M., et al. http://olyfran.org/olyfran/(rubrique: Jouez le français) meerkeuzevragen Frans , niveau's A1 tot C1 van het ERK.
|
|
 
|
Opmerkingen |
|
Een grondige voorbereiding (zelfstudie) en een enthousiaste, actieve deelname aan de responsiecolleges en werkzittingen zijn onontbeerlijk om de beoogde vaardigheden en eindcompetenties te verwerven. |
|
|
|
|
|
| 2de bachelorjaar handelsingenieur in de beleidsinformatica | Keuze | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | | | Ja | Ja | Numeriek | |
3de bachelorjaar handelsingenieur in de beleidsinformatica keuze | Keuze | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | | | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De bachelor BI bouwt zelfsturend kennis op met het oog op levenslang leren. (Zelfsturing en ondernemingszin) | - EC
| De bachelor BI communiceert binnen een bedrijfscontext helder en correct in de opleidingstaal en tenminste 2 andere talen. (Communiceren) | - EC
| De bachelor BI communiceert binnen een bedrijfscontext schriftelijk en mondeling en indien nodig met visuele ondersteuning. (Communiceren) |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Waystage (A2) en grotendeels Threshold (B1) van het (Gemeenschappelijk) Europees Referentiekader (voor Moderne Vreemde Talen) of (G)ERK(T):
“(B1 – globale schaal) Kan de belangrijkste punten begrijpen uit duidelijke standaardteksten over vertrouwde zaken die regelmatig voorkomen op het werk, op school en in de vrije tijd. Kan zich redden in de meeste situaties die kunnen optreden tijdens reizen in gebieden waar de taal wordt gesproken. Kan een eenvoudige lopende tekst produceren over onderwerpen die vertrouwd zijn of die van persoonlijk belang zijn. Kan een beschrijving geven van ervaringen en gebeurtenissen, dromen, verwachtingen en ambities en kan kort redenen en verklaringen geven voor meningen en plannen."[1]
Dit betekent concreet met goed gevolg het Frans van een Vlaamse ASO-afdeling doorlopen hebben.
[1] Gemeenschappelijk Europees Referentiekader voor Moderne Vreemde Talen: Leren, Onderwijzen, Beoordelen, Nederlandse Taalunie, 2006, p. 26 (ISBN-10: 90-70593-08-4).
|
|
|
De cursus Français général stelt zich als hoofddoel een brug te slaan tussen, enerzijds, de kennis en kunde van de Franse taal die studenten verworven zouden moeten hebben na het afronden van het middelbaar onderwijs en, anderzijds, de meer gespecialiseerde vervolgopleidingsonderdelen van de faculteit BEW “Français des affaires” en “Français des affaires avancé”. Hierbij zal er veel aandacht besteed worden aan het remediëren van de Franse grammatica opdat studenten hun kennis kunnen opfrissen en eventuele achterstand kunnen inhalen. De cursus stelt zich dan ook als hoofddoel de studenten te helpen om hun vaardigheden verder uit te bouwen, nog accurater te worden en ook hun culturele bagage uit te breiden. Tijdens de werkzittingen krijgen studenten de kans te converseren en in debat te gaan met elkaar over een brede waaier aan actuele en boeiende onderwerpen. Hierbij zullen zowel de grammaticaal-syntactische, de lexicaal-semantische, de pragmatisch-discursieve als de culturele aspecten in de communicatie (mondeling en schriftelijk) aan bod komen.
Aan het einde van de opleiding Français général beheersen de studenten de geziene leerstof op het niveau Threshold (B1 volledig) en Vantage (B2 gedeeltelijk) van het Europees Referentiekader. Dit beheersingsniveau vormt een noodzakelijke begincompetentie voor het succesvol starten met de opleiding Français des affaires (avancé).
De verschillende vaardigheden komen aan bod, maar de klemtoon ligt op spreken en schrijven. Lezen en luisteren zijn input. De woordenschat is niet domeinspecifiek en bestrijkt verschillende contexten. De meest relevante grammaticale items worden in communicatieve contexten ingeoefend.
Concreet worden de volgende eindcompetenties als doel vooropgesteld:
Kennis:
- Beheersen van de Franse grammatica en syntaxis (zinsbouw) vanuit een toepassingsgerichte insteek (grammaticaal-syntactische aspecten van de taalbeheersing).
- Beheersen van het lexicon dat aan bod komt in alledaagse communicatieve situaties en dat betrekking heeft op de behandelde onderwerpen (lexicaal-semantische aspecten van de taalbeheersing).
- Het (her)kennen en gebruiken van structuuraanduiders, signaalwoorden en verbindingswoorden in mondelinge en geschreven taal (pragmatisch-discursieve aspecten van de taalbeheersing).
- In beperkte mate reeds inzicht hebben in cultuurverschillen die invloed hebben op verbale en non-verbale communicatie (culturele aspecten van de taalbeheersing).
Vaardigheden:
- Leesvaardigheid (Compréhension écrite = CE):
- Begrijpen van toegankelijke teksten aangaande actuele thema’s en in de colleges behandelde onderwerpen.
- Luistervaardigheid (Compréhension orale = CO):
- Begrijpen van audio-en videofragmenten aangaande actuele thema’s en in de colleges behandelde onderwerpen.
- Schrijfvaardigheid (Expression écrite = EE):
- Gelezen teksten over actuele thema’s samenvatten in schemavorm aan de hand van signaalwoorden en structuuraanduiders.
- Correct toepassen van de grammatica, met aandacht voor zinsbouw en woordkeuze in concrete schrijfopdrachten die aansluiten bij de behandelde onderwerpen: schriftelijk reageren met een aantal argumenten op een controversiële stelling of standpunt.
- Spreekvaardigheid (Présentation orale = PO):
- Correct toepassen van de grammatica, met aandacht voor zinsbouw en woordkeuze in gestructureerde (= voorbereide) communicatieve situaties die betrekking hebben op de behandelde onderwerpen: vragen stellen aan elkaar (gestructureerd interview), mondeling samenvatten van gelezen of beluisterde tekst...
- In debatvorm eigen standpunten over een actueel thema op een onderbouwde (argumenten!), genuanceerde en gestructureerde manier naar voor brengen aan de hand van een schematische voorbereiding.
- Gespreksvaardigheid (Interaction orale = IO):
- Correct toepassen van de grammatica, met aandacht voor zinsbouw en woordkeuze in spontane (= niet voorbereide) interactie: tijdens een debat, ad hoc reageren op elkaars mening, elkaars mening bevragen/in vraag stellen/rapporteren...
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
|
|
Discussies /debat ✔
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Huiswerktaken ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Onderwijsleergesprek ✔
|
|
|
Rollenspel (simulatie) ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 33 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
Andere: | Expression écrite: opinion argumentée |
|
|
|
|
|
|
Extra info | De verplichte ON CAMPUS instaptoets tijdens week 1 (nulmeting = versie 0) zal het vertrekpunt vormen voor de 5 online permante evaluatiemomenten (deelopdrachten). Versies 1-5 van de permanente evaluatieopdracht worden in het forum in BB opgeladen conform de aanwijzingen in de weekplanning. Het laatste permanente evaluatiemoment (slotversie = versie 6) vindt opnieuw verplicht ON CAMPUS plaats en vormt het sluitstuk bij de verplichte instaptoets en de 5 online deelopdrachten. Uw score voor het permanent evaluatieonderdeel wordt overgedragen van de eerste naar de tweede examenkans. Met andere woorden, indien u ongewettigd afwezig was tijdens één van beide of beide verplichte permanente evaluatiemomenten (ON Campus) kan u noch in eerste kans, noch in tweede kans een eindcijfer behalen voor dit OPO. Uw deelname (dus niet uw behaalde score) aan de twee verplichte permanente evaluatiemomenten ON Campus is als het ware uw toegangsticket voor het schriftelijk examen tijdens de examenperiode. Indien u bepaalde online deelopdrachten (versies 1-5) niet/niet tijdig indiende, zal dit enkel effect hebben op uw behaalde score voor het permanent evaluatieonderdeel, maar krijgt u wel degelijk een eindcijfer. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Indien een student niet slaagt voor het opleidingsonderdeel Français général, wordt de score voor het permanent evaluatieonderdeel overgedragen van de eerste naar de tweede examenkans. In de tweede examenkans wordt vervolgens enkel en alleen het schriftelijk examen opnieuw geëvalueerd. Met andere woorden, indien u ongewettigd afwezig was tijdens één van beide of beide verplichte permanente evaluatiemomenten (ON Campus) kan u noch in eerste kans, noch in tweede kans een eindcijfer behalen voor dit OPO. Uw deelname (dus niet uw behaalde score) aan de twee verplichte permanente evaluatiemomenten ON Campus is als het ware uw toegangsticket voor het schriftelijk examen tijdens de examenperiode (in eerste en tweede kans). Indien u bepaalde online deelopdrachten (versies 1-5) van het permanent evaluatieonderdeel niet/niet tijdig indiende, zal dit enkel effect hebben op uw behaalde score voor het permanent evaluatieonderdeel, maar krijgt u wel degelijk een eindcijfer. |
|
|
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
- Exercices Trajet : Edition revue (werkboek),2018,Pelckmans,9789028990166
- Grammaire trajet : Édition revue. Franse basisgrammatica voor Nederlandstaligen,De Clercq F. & Raes M.-A.,2018,Pelckmans,9789028990159
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
- Horemans K., Français général, cursusmateriaal beschikbaar in de blackboard-leeromgeving.
|
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
- Referentiewerken grammatica:
- De Spiegeleer J., Sinjan R. & H. Weekers, Grammaire 2000, Mechelen, Plantyn, 2012 (of recenter).
- Clijsters W. & M. Verjans, Bescherelle, De kunst van het vervoegen, ISBN 978-2-218-96536-4, Paris, Didier Hatier, 2015 (of recenter).
- Oefensite: Clijsters W., Verjans M., et al. http://olyfran.org/olyfran/(rubrique: Jouez le français) meerkeuzevragen Frans , niveau's A1 tot C1 van het ERK.
|
|
 
|
Opmerkingen |
|
Een grondige voorbereiding (zelfstudie) en een enthousiaste, actieve deelname aan de responsiecolleges en werkzittingen zijn onontbeerlijk om de beoogde vaardigheden en eindcompetenties te verwerven. |
|
|
|
|
|
| 2de bachelorjaar in de handelswetenschappen | Keuze | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | | | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De bachelor handelswetenschappen bouwt zelfsturend kennis op met het oog op levenslang leren. (Zelfsturing en ondernemerszin)
| - EC
| De bachelor handelswetenschappen communiceert binnen een bedrijfscontext helder en correct in de opleidingstaal en tenminste 2 andere talen. (Communiceren)
| - EC
| De bachelor handelswetenschappen communiceert binnen een bedrijfscontext schriftelijk en mondeling en indien nodig met visuele ondersteuning. (Communiceren)
|
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Waystage (A2) en grotendeels Threshold (B1) van het (Gemeenschappelijk) Europees Referentiekader (voor Moderne Vreemde Talen) of (G)ERK(T):
“(B1 – globale schaal) Kan de belangrijkste punten begrijpen uit duidelijke standaardteksten over vertrouwde zaken die regelmatig voorkomen op het werk, op school en in de vrije tijd. Kan zich redden in de meeste situaties die kunnen optreden tijdens reizen in gebieden waar de taal wordt gesproken. Kan een eenvoudige lopende tekst produceren over onderwerpen die vertrouwd zijn of die van persoonlijk belang zijn. Kan een beschrijving geven van ervaringen en gebeurtenissen, dromen, verwachtingen en ambities en kan kort redenen en verklaringen geven voor meningen en plannen."[1]
Dit betekent concreet met goed gevolg het Frans van een Vlaamse ASO-afdeling doorlopen hebben.
[1] Gemeenschappelijk Europees Referentiekader voor Moderne Vreemde Talen: Leren, Onderwijzen, Beoordelen, Nederlandse Taalunie, 2006, p. 26 (ISBN-10: 90-70593-08-4).
|
|
|
De cursus Français général stelt zich als hoofddoel een brug te slaan tussen, enerzijds, de kennis en kunde van de Franse taal die studenten verworven zouden moeten hebben na het afronden van het middelbaar onderwijs en, anderzijds, de meer gespecialiseerde vervolgopleidingsonderdelen van de faculteit BEW “Français des affaires” en “Français des affaires avancé”. Hierbij zal er veel aandacht besteed worden aan het remediëren van de Franse grammatica opdat studenten hun kennis kunnen opfrissen en eventuele achterstand kunnen inhalen. De cursus stelt zich dan ook als hoofddoel de studenten te helpen om hun vaardigheden verder uit te bouwen, nog accurater te worden en ook hun culturele bagage uit te breiden. Tijdens de werkzittingen krijgen studenten de kans te converseren en in debat te gaan met elkaar over een brede waaier aan actuele en boeiende onderwerpen. Hierbij zullen zowel de grammaticaal-syntactische, de lexicaal-semantische, de pragmatisch-discursieve als de culturele aspecten in de communicatie (mondeling en schriftelijk) aan bod komen.
Aan het einde van de opleiding Français général beheersen de studenten de geziene leerstof op het niveau Threshold (B1 volledig) en Vantage (B2 gedeeltelijk) van het Europees Referentiekader. Dit beheersingsniveau vormt een noodzakelijke begincompetentie voor het succesvol starten met de opleiding Français des affaires (avancé).
De verschillende vaardigheden komen aan bod, maar de klemtoon ligt op spreken en schrijven. Lezen en luisteren zijn input. De woordenschat is niet domeinspecifiek en bestrijkt verschillende contexten. De meest relevante grammaticale items worden in communicatieve contexten ingeoefend.
Concreet worden de volgende eindcompetenties als doel vooropgesteld:
Kennis:
- Beheersen van de Franse grammatica en syntaxis (zinsbouw) vanuit een toepassingsgerichte insteek (grammaticaal-syntactische aspecten van de taalbeheersing).
- Beheersen van het lexicon dat aan bod komt in alledaagse communicatieve situaties en dat betrekking heeft op de behandelde onderwerpen (lexicaal-semantische aspecten van de taalbeheersing).
- Het (her)kennen en gebruiken van structuuraanduiders, signaalwoorden en verbindingswoorden in mondelinge en geschreven taal (pragmatisch-discursieve aspecten van de taalbeheersing).
- In beperkte mate reeds inzicht hebben in cultuurverschillen die invloed hebben op verbale en non-verbale communicatie (culturele aspecten van de taalbeheersing).
Vaardigheden:
- Leesvaardigheid (Compréhension écrite = CE):
- Begrijpen van toegankelijke teksten aangaande actuele thema’s en in de colleges behandelde onderwerpen.
- Luistervaardigheid (Compréhension orale = CO):
- Begrijpen van audio-en videofragmenten aangaande actuele thema’s en in de colleges behandelde onderwerpen.
- Schrijfvaardigheid (Expression écrite = EE):
- Gelezen teksten over actuele thema’s samenvatten in schemavorm aan de hand van signaalwoorden en structuuraanduiders.
- Correct toepassen van de grammatica, met aandacht voor zinsbouw en woordkeuze in concrete schrijfopdrachten die aansluiten bij de behandelde onderwerpen: schriftelijk reageren met een aantal argumenten op een controversiële stelling of standpunt.
- Spreekvaardigheid (Présentation orale = PO):
- Correct toepassen van de grammatica, met aandacht voor zinsbouw en woordkeuze in gestructureerde (= voorbereide) communicatieve situaties die betrekking hebben op de behandelde onderwerpen: vragen stellen aan elkaar (gestructureerd interview), mondeling samenvatten van gelezen of beluisterde tekst...
- In debatvorm eigen standpunten over een actueel thema op een onderbouwde (argumenten!), genuanceerde en gestructureerde manier naar voor brengen aan de hand van een schematische voorbereiding.
- Gespreksvaardigheid (Interaction orale = IO):
- Correct toepassen van de grammatica, met aandacht voor zinsbouw en woordkeuze in spontane (= niet voorbereide) interactie: tijdens een debat, ad hoc reageren op elkaars mening, elkaars mening bevragen/in vraag stellen/rapporteren...
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
|
|
Discussies /debat ✔
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Huiswerktaken ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Onderwijsleergesprek ✔
|
|
|
Rollenspel (simulatie) ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 33 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
Andere: | Expression écrite: opinion argumentée |
|
|
|
|
|
|
Extra info | De verplichte ON CAMPUS instaptoets tijdens week 1 (nulmeting = versie 0) zal het vertrekpunt vormen voor de 5 online permante evaluatiemomenten (deelopdrachten). Versies 1-5 van de permanente evaluatieopdracht worden in het forum in BB opgeladen conform de aanwijzingen in de weekplanning. Het laatste permanente evaluatiemoment (slotversie = versie 6) vindt opnieuw verplicht ON CAMPUS plaats en vormt het sluitstuk bij de verplichte instaptoets en de 5 online deelopdrachten. Uw score voor het permanent evaluatieonderdeel wordt overgedragen van de eerste naar de tweede examenkans. Met andere woorden, indien u ongewettigd afwezig was tijdens één van beide of beide verplichte permanente evaluatiemomenten (ON Campus) kan u noch in eerste kans, noch in tweede kans een eindcijfer behalen voor dit OPO. Uw deelname (dus niet uw behaalde score) aan de twee verplichte permanente evaluatiemomenten ON Campus is als het ware uw toegangsticket voor het schriftelijk examen tijdens de examenperiode. Indien u bepaalde online deelopdrachten (versies 1-5) niet/niet tijdig indiende, zal dit enkel effect hebben op uw behaalde score voor het permanent evaluatieonderdeel, maar krijgt u wel degelijk een eindcijfer. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Indien een student niet slaagt voor het opleidingsonderdeel Français général, wordt de score voor het permanent evaluatieonderdeel overgedragen van de eerste naar de tweede examenkans. In de tweede examenkans wordt vervolgens enkel en alleen het schriftelijk examen opnieuw geëvalueerd. Met andere woorden, indien u ongewettigd afwezig was tijdens één van beide of beide verplichte permanente evaluatiemomenten (ON Campus) kan u noch in eerste kans, noch in tweede kans een eindcijfer behalen voor dit OPO. Uw deelname (dus niet uw behaalde score) aan de twee verplichte permanente evaluatiemomenten ON Campus is als het ware uw toegangsticket voor het schriftelijk examen tijdens de examenperiode (in eerste en tweede kans). Indien u bepaalde online deelopdrachten (versies 1-5) van het permanent evaluatieonderdeel niet/niet tijdig indiende, zal dit enkel effect hebben op uw behaalde score voor het permanent evaluatieonderdeel, maar krijgt u wel degelijk een eindcijfer. |
|
|
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
- Exercices Trajet : Edition revue (werkboek),2018,Pelckmans,9789028990166
- Grammaire trajet : Édition revue. Franse basisgrammatica voor Nederlandstaligen,De Clercq F. & Raes M.-A.,2018,Pelckmans,9789028990159
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
- Horemans K., Français général, cursusmateriaal beschikbaar in de blackboard-leeromgeving.
|
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
- Referentiewerken grammatica:
- De Spiegeleer J., Sinjan R. & H. Weekers, Grammaire 2000, Mechelen, Plantyn, 2012 (of recenter).
- Clijsters W. & M. Verjans, Bescherelle, De kunst van het vervoegen, ISBN 978-2-218-96536-4, Paris, Didier Hatier, 2015 (of recenter).
- Oefensite: Clijsters W., Verjans M., et al. http://olyfran.org/olyfran/(rubrique: Jouez le français) meerkeuzevragen Frans , niveau's A1 tot C1 van het ERK.
|
|
 
|
Opmerkingen |
|
Een grondige voorbereiding (zelfstudie) en een enthousiaste, actieve deelname aan de responsiecolleges en werkzittingen zijn onontbeerlijk om de beoogde vaardigheden en eindcompetenties te verwerven. |
|
|
|
|
|
| 2de bachelorjaar handelsingenieur | Keuze | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | | | Ja | Ja | Numeriek | |
3de bachelorjaar handelsingenieur keuze | Keuze | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | | | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De bachelor HI bouwt zelfsturend kennis op met het oog op levenslang leren. (Zelfsturing en ondernemingszin) | - EC
| De bachelor HI communiceert binnen een bedrijfscontext helder en correct in de opleidingstaal en tenminste 2 andere talen. (Communiceren) | - EC
| De bachelor HI communiceert binnen een bedrijfscontext schriftelijk en mondeling en indien nodig met visuele ondersteuning. (Communiceren) |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Waystage (A2) en grotendeels Threshold (B1) van het (Gemeenschappelijk) Europees Referentiekader (voor Moderne Vreemde Talen) of (G)ERK(T):
“(B1 – globale schaal) Kan de belangrijkste punten begrijpen uit duidelijke standaardteksten over vertrouwde zaken die regelmatig voorkomen op het werk, op school en in de vrije tijd. Kan zich redden in de meeste situaties die kunnen optreden tijdens reizen in gebieden waar de taal wordt gesproken. Kan een eenvoudige lopende tekst produceren over onderwerpen die vertrouwd zijn of die van persoonlijk belang zijn. Kan een beschrijving geven van ervaringen en gebeurtenissen, dromen, verwachtingen en ambities en kan kort redenen en verklaringen geven voor meningen en plannen."[1]
Dit betekent concreet met goed gevolg het Frans van een Vlaamse ASO-afdeling doorlopen hebben.
[1] Gemeenschappelijk Europees Referentiekader voor Moderne Vreemde Talen: Leren, Onderwijzen, Beoordelen, Nederlandse Taalunie, 2006, p. 26 (ISBN-10: 90-70593-08-4).
|
|
|
De cursus Français général stelt zich als hoofddoel een brug te slaan tussen, enerzijds, de kennis en kunde van de Franse taal die studenten verworven zouden moeten hebben na het afronden van het middelbaar onderwijs en, anderzijds, de meer gespecialiseerde vervolgopleidingsonderdelen van de faculteit BEW “Français des affaires” en “Français des affaires avancé”. Hierbij zal er veel aandacht besteed worden aan het remediëren van de Franse grammatica opdat studenten hun kennis kunnen opfrissen en eventuele achterstand kunnen inhalen. De cursus stelt zich dan ook als hoofddoel de studenten te helpen om hun vaardigheden verder uit te bouwen, nog accurater te worden en ook hun culturele bagage uit te breiden. Tijdens de werkzittingen krijgen studenten de kans te converseren en in debat te gaan met elkaar over een brede waaier aan actuele en boeiende onderwerpen. Hierbij zullen zowel de grammaticaal-syntactische, de lexicaal-semantische, de pragmatisch-discursieve als de culturele aspecten in de communicatie (mondeling en schriftelijk) aan bod komen.
Aan het einde van de opleiding Français général beheersen de studenten de geziene leerstof op het niveau Threshold (B1 volledig) en Vantage (B2 gedeeltelijk) van het Europees Referentiekader. Dit beheersingsniveau vormt een noodzakelijke begincompetentie voor het succesvol starten met de opleiding Français des affaires (avancé).
De verschillende vaardigheden komen aan bod, maar de klemtoon ligt op spreken en schrijven. Lezen en luisteren zijn input. De woordenschat is niet domeinspecifiek en bestrijkt verschillende contexten. De meest relevante grammaticale items worden in communicatieve contexten ingeoefend.
Concreet worden de volgende eindcompetenties als doel vooropgesteld:
Kennis:
- Beheersen van de Franse grammatica en syntaxis (zinsbouw) vanuit een toepassingsgerichte insteek (grammaticaal-syntactische aspecten van de taalbeheersing).
- Beheersen van het lexicon dat aan bod komt in alledaagse communicatieve situaties en dat betrekking heeft op de behandelde onderwerpen (lexicaal-semantische aspecten van de taalbeheersing).
- Het (her)kennen en gebruiken van structuuraanduiders, signaalwoorden en verbindingswoorden in mondelinge en geschreven taal (pragmatisch-discursieve aspecten van de taalbeheersing).
- In beperkte mate reeds inzicht hebben in cultuurverschillen die invloed hebben op verbale en non-verbale communicatie (culturele aspecten van de taalbeheersing).
Vaardigheden:
- Leesvaardigheid (Compréhension écrite = CE):
- Begrijpen van toegankelijke teksten aangaande actuele thema’s en in de colleges behandelde onderwerpen.
- Luistervaardigheid (Compréhension orale = CO):
- Begrijpen van audio-en videofragmenten aangaande actuele thema’s en in de colleges behandelde onderwerpen.
- Schrijfvaardigheid (Expression écrite = EE):
- Gelezen teksten over actuele thema’s samenvatten in schemavorm aan de hand van signaalwoorden en structuuraanduiders.
- Correct toepassen van de grammatica, met aandacht voor zinsbouw en woordkeuze in concrete schrijfopdrachten die aansluiten bij de behandelde onderwerpen: schriftelijk reageren met een aantal argumenten op een controversiële stelling of standpunt.
- Spreekvaardigheid (Présentation orale = PO):
- Correct toepassen van de grammatica, met aandacht voor zinsbouw en woordkeuze in gestructureerde (= voorbereide) communicatieve situaties die betrekking hebben op de behandelde onderwerpen: vragen stellen aan elkaar (gestructureerd interview), mondeling samenvatten van gelezen of beluisterde tekst...
- In debatvorm eigen standpunten over een actueel thema op een onderbouwde (argumenten!), genuanceerde en gestructureerde manier naar voor brengen aan de hand van een schematische voorbereiding.
- Gespreksvaardigheid (Interaction orale = IO):
- Correct toepassen van de grammatica, met aandacht voor zinsbouw en woordkeuze in spontane (= niet voorbereide) interactie: tijdens een debat, ad hoc reageren op elkaars mening, elkaars mening bevragen/in vraag stellen/rapporteren...
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
|
|
Discussies /debat ✔
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Huiswerktaken ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Onderwijsleergesprek ✔
|
|
|
Rollenspel (simulatie) ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 33 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
Andere: | Expression écrite: opinion argumentée |
|
|
|
|
|
|
Extra info | De verplichte ON CAMPUS instaptoets tijdens week 1 (nulmeting = versie 0) zal het vertrekpunt vormen voor de 5 online permante evaluatiemomenten (deelopdrachten). Versies 1-5 van de permanente evaluatieopdracht worden in het forum in BB opgeladen conform de aanwijzingen in de weekplanning. Het laatste permanente evaluatiemoment (slotversie = versie 6) vindt opnieuw verplicht ON CAMPUS plaats en vormt het sluitstuk bij de verplichte instaptoets en de 5 online deelopdrachten. Uw score voor het permanent evaluatieonderdeel wordt overgedragen van de eerste naar de tweede examenkans. Met andere woorden, indien u ongewettigd afwezig was tijdens één van beide of beide verplichte permanente evaluatiemomenten (ON Campus) kan u noch in eerste kans, noch in tweede kans een eindcijfer behalen voor dit OPO. Uw deelname (dus niet uw behaalde score) aan de twee verplichte permanente evaluatiemomenten ON Campus is als het ware uw toegangsticket voor het schriftelijk examen tijdens de examenperiode. Indien u bepaalde online deelopdrachten (versies 1-5) niet/niet tijdig indiende, zal dit enkel effect hebben op uw behaalde score voor het permanent evaluatieonderdeel, maar krijgt u wel degelijk een eindcijfer. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Indien een student niet slaagt voor het opleidingsonderdeel Français général, wordt de score voor het permanent evaluatieonderdeel overgedragen van de eerste naar de tweede examenkans. In de tweede examenkans wordt vervolgens enkel en alleen het schriftelijk examen opnieuw geëvalueerd. Met andere woorden, indien u ongewettigd afwezig was tijdens één van beide of beide verplichte permanente evaluatiemomenten (ON Campus) kan u noch in eerste kans, noch in tweede kans een eindcijfer behalen voor dit OPO. Uw deelname (dus niet uw behaalde score) aan de twee verplichte permanente evaluatiemomenten ON Campus is als het ware uw toegangsticket voor het schriftelijk examen tijdens de examenperiode (in eerste en tweede kans). Indien u bepaalde online deelopdrachten (versies 1-5) van het permanent evaluatieonderdeel niet/niet tijdig indiende, zal dit enkel effect hebben op uw behaalde score voor het permanent evaluatieonderdeel, maar krijgt u wel degelijk een eindcijfer. |
|
|
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
- Exercices Trajet : Edition revue (werkboek),2018,Pelckmans,9789028990166
- Grammaire trajet : Édition revue. Franse basisgrammatica voor Nederlandstaligen,De Clercq F. & Raes M.-A.,2018,Pelckmans,9789028990159
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
- Horemans K., Français général, cursusmateriaal beschikbaar in de blackboard-leeromgeving.
|
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
- Referentiewerken grammatica:
- De Spiegeleer J., Sinjan R. & H. Weekers, Grammaire 2000, Mechelen, Plantyn, 2012 (of recenter).
- Clijsters W. & M. Verjans, Bescherelle, De kunst van het vervoegen, ISBN 978-2-218-96536-4, Paris, Didier Hatier, 2015 (of recenter).
- Oefensite: Clijsters W., Verjans M., et al. http://olyfran.org/olyfran/(rubrique: Jouez le français) meerkeuzevragen Frans , niveau's A1 tot C1 van het ERK.
|
|
 
|
Opmerkingen |
|
Een grondige voorbereiding (zelfstudie) en een enthousiaste, actieve deelname aan de responsiecolleges en werkzittingen zijn onontbeerlijk om de beoogde vaardigheden en eindcompetenties te verwerven. |
|
|
|
|
|
| 3de bachelorjaar in de toegepaste economische wetenschappen | Keuze | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | | | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De bachelor TEW bouwt zelfsturend kennis op met het oog op levenslang leren. (Zelfsturing en ondernemerszin) | - EC
| De bachelor TEW communiceert binnen een bedrijfscontext helder en correct in de opleidingstaal en tenminste 2 andere talen. (Communiceren) | - EC
| De bachelor TEW communiceert binnen een bedrijfscontext schriftelijk en mondeling en indien nodig met visuele ondersteuning. (Communiceren) |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Waystage (A2) en grotendeels Threshold (B1) van het (Gemeenschappelijk) Europees Referentiekader (voor Moderne Vreemde Talen) of (G)ERK(T):
“(B1 – globale schaal) Kan de belangrijkste punten begrijpen uit duidelijke standaardteksten over vertrouwde zaken die regelmatig voorkomen op het werk, op school en in de vrije tijd. Kan zich redden in de meeste situaties die kunnen optreden tijdens reizen in gebieden waar de taal wordt gesproken. Kan een eenvoudige lopende tekst produceren over onderwerpen die vertrouwd zijn of die van persoonlijk belang zijn. Kan een beschrijving geven van ervaringen en gebeurtenissen, dromen, verwachtingen en ambities en kan kort redenen en verklaringen geven voor meningen en plannen."[1]
Dit betekent concreet met goed gevolg het Frans van een Vlaamse ASO-afdeling doorlopen hebben.
[1] Gemeenschappelijk Europees Referentiekader voor Moderne Vreemde Talen: Leren, Onderwijzen, Beoordelen, Nederlandse Taalunie, 2006, p. 26 (ISBN-10: 90-70593-08-4).
|
|
|
De cursus Français général stelt zich als hoofddoel een brug te slaan tussen, enerzijds, de kennis en kunde van de Franse taal die studenten verworven zouden moeten hebben na het afronden van het middelbaar onderwijs en, anderzijds, de meer gespecialiseerde vervolgopleidingsonderdelen van de faculteit BEW “Français des affaires” en “Français des affaires avancé”. Hierbij zal er veel aandacht besteed worden aan het remediëren van de Franse grammatica opdat studenten hun kennis kunnen opfrissen en eventuele achterstand kunnen inhalen. De cursus stelt zich dan ook als hoofddoel de studenten te helpen om hun vaardigheden verder uit te bouwen, nog accurater te worden en ook hun culturele bagage uit te breiden. Tijdens de werkzittingen krijgen studenten de kans te converseren en in debat te gaan met elkaar over een brede waaier aan actuele en boeiende onderwerpen. Hierbij zullen zowel de grammaticaal-syntactische, de lexicaal-semantische, de pragmatisch-discursieve als de culturele aspecten in de communicatie (mondeling en schriftelijk) aan bod komen.
Aan het einde van de opleiding Français général beheersen de studenten de geziene leerstof op het niveau Threshold (B1 volledig) en Vantage (B2 gedeeltelijk) van het Europees Referentiekader. Dit beheersingsniveau vormt een noodzakelijke begincompetentie voor het succesvol starten met de opleiding Français des affaires (avancé).
De verschillende vaardigheden komen aan bod, maar de klemtoon ligt op spreken en schrijven. Lezen en luisteren zijn input. De woordenschat is niet domeinspecifiek en bestrijkt verschillende contexten. De meest relevante grammaticale items worden in communicatieve contexten ingeoefend.
Concreet worden de volgende eindcompetenties als doel vooropgesteld:
Kennis:
- Beheersen van de Franse grammatica en syntaxis (zinsbouw) vanuit een toepassingsgerichte insteek (grammaticaal-syntactische aspecten van de taalbeheersing).
- Beheersen van het lexicon dat aan bod komt in alledaagse communicatieve situaties en dat betrekking heeft op de behandelde onderwerpen (lexicaal-semantische aspecten van de taalbeheersing).
- Het (her)kennen en gebruiken van structuuraanduiders, signaalwoorden en verbindingswoorden in mondelinge en geschreven taal (pragmatisch-discursieve aspecten van de taalbeheersing).
- In beperkte mate reeds inzicht hebben in cultuurverschillen die invloed hebben op verbale en non-verbale communicatie (culturele aspecten van de taalbeheersing).
Vaardigheden:
- Leesvaardigheid (Compréhension écrite = CE):
- Begrijpen van toegankelijke teksten aangaande actuele thema’s en in de colleges behandelde onderwerpen.
- Luistervaardigheid (Compréhension orale = CO):
- Begrijpen van audio-en videofragmenten aangaande actuele thema’s en in de colleges behandelde onderwerpen.
- Schrijfvaardigheid (Expression écrite = EE):
- Gelezen teksten over actuele thema’s samenvatten in schemavorm aan de hand van signaalwoorden en structuuraanduiders.
- Correct toepassen van de grammatica, met aandacht voor zinsbouw en woordkeuze in concrete schrijfopdrachten die aansluiten bij de behandelde onderwerpen: schriftelijk reageren met een aantal argumenten op een controversiële stelling of standpunt.
- Spreekvaardigheid (Présentation orale = PO):
- Correct toepassen van de grammatica, met aandacht voor zinsbouw en woordkeuze in gestructureerde (= voorbereide) communicatieve situaties die betrekking hebben op de behandelde onderwerpen: vragen stellen aan elkaar (gestructureerd interview), mondeling samenvatten van gelezen of beluisterde tekst...
- In debatvorm eigen standpunten over een actueel thema op een onderbouwde (argumenten!), genuanceerde en gestructureerde manier naar voor brengen aan de hand van een schematische voorbereiding.
- Gespreksvaardigheid (Interaction orale = IO):
- Correct toepassen van de grammatica, met aandacht voor zinsbouw en woordkeuze in spontane (= niet voorbereide) interactie: tijdens een debat, ad hoc reageren op elkaars mening, elkaars mening bevragen/in vraag stellen/rapporteren...
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
|
|
Discussies /debat ✔
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Huiswerktaken ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Onderwijsleergesprek ✔
|
|
|
Rollenspel (simulatie) ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 33 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
Andere: | Expression écrite: opinion argumentée |
|
|
|
|
|
|
Extra info | De verplichte ON CAMPUS instaptoets tijdens week 1 (nulmeting = versie 0) zal het vertrekpunt vormen voor de 5 online permante evaluatiemomenten (deelopdrachten). Versies 1-5 van de permanente evaluatieopdracht worden in het forum in BB opgeladen conform de aanwijzingen in de weekplanning. Het laatste permanente evaluatiemoment (slotversie = versie 6) vindt opnieuw verplicht ON CAMPUS plaats en vormt het sluitstuk bij de verplichte instaptoets en de 5 online deelopdrachten. Uw score voor het permanent evaluatieonderdeel wordt overgedragen van de eerste naar de tweede examenkans. Met andere woorden, indien u ongewettigd afwezig was tijdens één van beide of beide verplichte permanente evaluatiemomenten (ON Campus) kan u noch in eerste kans, noch in tweede kans een eindcijfer behalen voor dit OPO. Uw deelname (dus niet uw behaalde score) aan de twee verplichte permanente evaluatiemomenten ON Campus is als het ware uw toegangsticket voor het schriftelijk examen tijdens de examenperiode. Indien u bepaalde online deelopdrachten (versies 1-5) niet/niet tijdig indiende, zal dit enkel effect hebben op uw behaalde score voor het permanent evaluatieonderdeel, maar krijgt u wel degelijk een eindcijfer. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Indien een student niet slaagt voor het opleidingsonderdeel Français général, wordt de score voor het permanent evaluatieonderdeel overgedragen van de eerste naar de tweede examenkans. In de tweede examenkans wordt vervolgens enkel en alleen het schriftelijk examen opnieuw geëvalueerd. Met andere woorden, indien u ongewettigd afwezig was tijdens één van beide of beide verplichte permanente evaluatiemomenten (ON Campus) kan u noch in eerste kans, noch in tweede kans een eindcijfer behalen voor dit OPO. Uw deelname (dus niet uw behaalde score) aan de twee verplichte permanente evaluatiemomenten ON Campus is als het ware uw toegangsticket voor het schriftelijk examen tijdens de examenperiode (in eerste en tweede kans). Indien u bepaalde online deelopdrachten (versies 1-5) van het permanent evaluatieonderdeel niet/niet tijdig indiende, zal dit enkel effect hebben op uw behaalde score voor het permanent evaluatieonderdeel, maar krijgt u wel degelijk een eindcijfer. |
|
|
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
- Exercices Trajet : Edition revue (werkboek),2018,Pelckmans,9789028990166
- Grammaire trajet : Édition revue. Franse basisgrammatica voor Nederlandstaligen,De Clercq F. & Raes M.-A.,2018,Pelckmans,9789028990159
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
- Horemans K., Français général, cursusmateriaal beschikbaar in de blackboard-leeromgeving.
|
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
- Referentiewerken grammatica:
- De Spiegeleer J., Sinjan R. & H. Weekers, Grammaire 2000, Mechelen, Plantyn, 2012 (of recenter).
- Clijsters W. & M. Verjans, Bescherelle, De kunst van het vervoegen, ISBN 978-2-218-96536-4, Paris, Didier Hatier, 2015 (of recenter).
- Oefensite: Clijsters W., Verjans M., et al. http://olyfran.org/olyfran/(rubrique: Jouez le français) meerkeuzevragen Frans , niveau's A1 tot C1 van het ERK.
|
|
 
|
Opmerkingen |
|
Een grondige voorbereiding (zelfstudie) en een enthousiaste, actieve deelname aan de responsiecolleges en werkzittingen zijn onontbeerlijk om de beoogde vaardigheden en eindcompetenties te verwerven. |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|