De elektronische studiegids voor het academiejaar 2025 - 2026 is onder voorbehoud.





Onderzoeksseminarie 1 Designing for More (4509)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. Jan VANRIE 
  
Lid van het onderwijsteam :Prof. dr. Ann PETERMANS 
 dr. arch. Ruth STEVENS 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 9,0
  
Periode: semester 1 (9sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Examencontract: niet mogelijk


 
Volgtijdelijkheid
 
   Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
 
 

Inhoud

Het seminarie Designing for More staat open voor studenten architectuur en interieurarchitectuur en biedt studenten de mogelijkheid om zich te verdiepen in mensgerichte ontwerpparadigma's, zowel in de theorie als in de praktijk, door onderzoeks- en ontwerpmatig te werken aan een concrete case. Er wordt hierbij geprobeerd om de studenten optimaal te betrekken bij het lopend onderzoek van de docenten.



Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Excursie/veldwerk  
Werkzittingen  
Werkvormen  
Discussies /debat  
Groepswerk  
Presentatie  
Seminarie  


Evaluatie

Semester 1 (9,00sp)

Evaluatievorm
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode100 %
Andere:Seminarieopdracht(en)
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen)
VoorwaardenDe student neemt, tenzij gewettigd afwezig, deel aan alle contactmomenten.
GevolgIndien de student ongewettigd afwezig is voor één derde of meer van het aantal contactmomenten, wordt de student uitgesloten van deelname aan de evaluatie (jury) - het eindcijfer voor het opleidingsonderdeel wordt in dat geval een 'A' (ongewettigd afwezig)
Mogelijke externe locatie
Extra infoHet cijfer per student wordt gebaseerd op een groepscijfer voor het groepswerk, aangepast per student obv self and peer assessment.

Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Ja
Toelichting evaluatievorm Bij de tweede examenkans bestaat de evaluatie voor 100% uit een individuele opdracht.


Eindcompetenties
Educatieve master in de ontwerpwetenschappen
  •  EC 
  • 5.1 De educatieve master is een domeinexpert ONT: de EM verdiept of verbreedt zijn domeininhoudelijke expertise verworven in de bachelor in de domeinen ontwerpen, bouwkunde, beelding en cultuur verder in minstens twee van deze domeinen op masterniveau, relevant voor de specifieke vakdidactiek(en). Hij beschikt daardoor over ontwerpmatige, bouwtechnische, beeldend-artistieke en cultuur- en menswetenschappelijke kennis en vaardigheden en kan deze aanwenden in zijn onderwijspraktijk.

 

master in de architectuur
  •  EC 
  • De student heeft inzicht in de rol en betekenis van architectuur en de eigen handelingen hierbinnen in de samenleving en kan via architectuur in dialoog treden over ethische, culturele, maatschappelijke en esthetische kwesties en op deze wijze een meerwaarde creëren in zijn ontwerpen.

  •  EC 
  • De student kan zelfstandig en kritisch reflecteren over een complexe maatschappelijke vraag en ruimtelijke omgeving, en op basis hiervan visies en mogelijkheden formuleren en een concept vertalen naar een ruimtelijk samenhangend ontwerp op verschillende schaalniveaus, rekening houdend met economische, ecologische, sociale, historische en esthetische dimensies.

  •  EC 
  • De student kan zelfstandig en kritisch ontwerpgerichte en onderzoeksgebaseerde kennis en inzicht in de architectuur- en cultuurwetenschappen opbouwen en toepassen.

  •  EC 
  • De student kan zelfstandig onderzoek verrichten op het niveau van een beginnend onderzoeker, onderzoeksresultaten evalueren en presenteren, en het ontwerpen inzetten als onderzoeksmethode.

 

master in de interieurarchitectuur
  •  EC 
  • Zelfstandig onderzoeks- en ontwerpstrategieën inzetten en tactieken uitdenken vanuit de maatschappelijke, historisch bepaalde en internationale context en in functie van een toekomstgerichte visie op het ontwerpen van de interieure ruimte.

  •  EC 
  • Een ontwerp(proces) overtuigend communiceren aan leken en specialisten, via beeld, geschreven en gesproken woord en gebruik makend van gepaste visualisatietechnieken, zowel digitale als handmatige, op gelaagde, gerichte en beargumenteerde wijze.

  •  EC 
  • Kan vanuit een complexe ontwerpvraag, in het bijzonder binnen de domeinen meubel/wonen, retail design, scenografie of herbestemming, zelfstandig een relevant onderzoek (m.i.v. ontwerpend onderzoek) opzetten en uitvoeren, de resultaten ervan integreren in het ontwerpproces, erover reflecteren en rapporteren op wetenschappelijke wijze en resultaten van eigen onderzoek en van anderen kritisch interpreteren.

  •  EC 
  • Kan methoden en theorieën van het ontwerpen van interieurs, in het bijzonder binnen de domeinen meubel/wonen, retail design, scenografie of herbestemming, innovatief inzetten bij het ontwerpen en doelgericht combineren met inzichten uit de humane wetenschappen, exacte wetenschappen en de kunsten.

  •  EC 
  • (Ontwerpend) onderzoeken vanuit intuïtie, experiment, associatief denken, verbeelding en emoties en hierbij blijk geven van een artistiek-exploratieve, beeldende invalshoek.

 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
1ste masterjaar in de architectuur N
Educatieve master in de ontwerpwetenschappen studio cultuur N
master in de interieurarchitectuur N



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.