View the form in English. |
|
Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
|
|
|
Dimensioneren van beton 1 (4385)
|
5.0 stptn |
|
|
Dimensioneren van hout (4387)
|
4.0 stptn |
|
|
Dimensioneren van metselwerk (4386)
|
3.0 stptn |
|
|
Dimensioneren van staal (4388)
|
4.0 stptn |
|
|
Geotechniek 1 (2666)
|
3.0 stptn |
|
|
Structuurmechanica 2 (4389)
|
5.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| master in de industriële wetenschappen: bouwkunde | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC1 - De Master in de industriële wetenschappen: bouwkunde kan in eigen professioneel denken en handelen -- met een gepaste ingenieursattitude en met continue aandacht voor de eigen vorming -- adequaat communiceren, effectief samenwerken, en rekening houden met de duurzame, economische, ethische, maatschappelijke en/of internationale context en is zich hierbij bewust van de impact op de omgeving. | | - DC
| DC-M9 - kan mondeling en schriftelijk (grafisch) communiceren. (communiceren) | | | - BC
| De student kan een volledige, gestructureerde rekennota incl. detail- en overzichtstekeningen afleveren. | | - DC
| DC-M10 - kan constructief en verantwoordelijk functioneren als lid van een (multidisciplinair) team. (samenwerken) | | | - BC
| De student kan in een team werken, onderling overleg plegen en taakverdelingen bespreken en zich daaraan houden. | | - DC
| DC-M12 - geeft blijkt van een gepaste ingenieursattitude. (ingenieursattitude) | | | - BC
| De student kan werken met vooropgestelde deadlines van tussentijdse evaluaties en bijsturen waar nodig. | - EC
| EC2 - De Master in de industriële wetenschappen: bouwkunde beheerst een geheel van bouwkundige technieken en technologieën en kan deze creatief concipiëren, plannen en uitvoeren als geïntegreerd deel van een methodologisch en projectmatig geordende reeks van handelingen binnen een multidisciplinair project met een belangrijke onderzoeks- en/of innovatiecomponent | | - DC
| DC-M1 - heeft kennis van de basisbegrippen, structuur en samenhang. (kennis bezitten) | | | - BC
| De student kan de Europese berekeningsnormen voor het ontwerp van beton-, staal-, hout- en metselwerkconstructies (resp. Eurocode 2, Eurocode 3, Eurocode 5 en Eurocode 6) inclusief funderingen (Eurocode 7) bestuderen en toepassen. | | - DC
| DC-M2 - heeft inzicht in de basisbegrippen en methodes. (begrijpen) | | | - BC
| De student kan de Europese berekeningsnormen voor het ontwerp van beton-, staal-, hout- en metselwerkconstructies (resp. Eurocode 2, Eurocode 3, Eurocode 5 en Eurocode 6) inclusief funderingen (Eurocode 7) bestuderen en toepassen. | | | - BC
| De student kan Europese normen inzake belastingen en belastingcombinaties (resp. Eurocode 1 en Eurocode 0) toepassen. | | - DC
| DC-M4 - kan informatie opzoeken, meten of verzamelen en correct refereren. (data verwerven) | | | - BC
| De student kan technische documenten inzake bouwmaterialen opzoeken en verwerken. | | - DC
| DC-M6 - kan methodes selecteren en gefundeerde keuzes maken om problemen op te lossen of oplossingen te ontwerpen. (oplossen en ontwerpen) | | | - BC
| De student kan handmatige en computerondersteunde sterkteberekeningen maken van balken en kolommen in beton, staal en hout. | | - DC
| DC-M7 - kan geselecteerde methodes en hulpmiddelen aanwenden om oplossingen en ontwerpen te implementeren. (implementeren en operationaliseren) | | | - BC
| De student kan handmatige en computerondersteunde sterkteberekeningen maken van balken en kolommen in beton, staal en hout. | | - DC
| DC-M8 - kan kennis en vaardigheden kritisch evalueren om op basis hiervan eigen denken en handelen bij te sturen. (kritisch reflecteren) | | | - BC
| De student kan de resultaten van zijn berekeningen kritisch evalueren en bijsturen waar nodig. | - EC
| EC3 - De Master in de industriële wetenschappen: bouwkunde kan complexe gebouwen, civieltechnische constructies en infrastructuurwerken, inclusief hun fundering, geïntegreerd ontwerpen, technisch uitwerken en berekenen met behulp van innovatieve methoden. | | - DC
| DC-M1 - heeft kennis van de basisbegrippen, structuur en samenhang. (kennis bezitten) | | | - BC
| De student kan de Europese berekeningsnormen voor het ontwerp van beton-, staal-, hout- en metselwerkconstructies (resp. Eurocode 2, Eurocode 3, Eurocode 5 en Eurocode 6) inclusief funderingen (Eurocode 7) bestuderen en toepassen. | | - DC
| DC-M2 - heeft inzicht in de basisbegrippen en methodes. (begrijpen) | | | - BC
| De student kan de Europese berekeningsnormen voor het ontwerp van beton-, staal-, hout- en metselwerkconstructies (resp. Eurocode 2, Eurocode 3, Eurocode 5 en Eurocode 6) inclusief funderingen (Eurocode 7) bestuderen en toepassen. | | | - BC
| De student kan Europese normen inzake belastingen en belastingcombinaties (resp. Eurocode 1 en Eurocode 0) toepassen. | | - DC
| DC-M4 - kan informatie opzoeken, meten of verzamelen en correct refereren. (data verwerven) | | | - BC
| De student kan technische documenten inzake bouwmaterialen opzoeken en verwerken. | | - DC
| DC-M6 - kan methodes selecteren en gefundeerde keuzes maken om problemen op te lossen of oplossingen te ontwerpen. (oplossen en ontwerpen) | | | - BC
| De student kan handmatige en computerondersteunde sterkteberekeningen maken van balken en kolommen in beton, staal en hout. | | - DC
| DC-M7 - kan geselecteerde methodes en hulpmiddelen aanwenden om oplossingen en ontwerpen te implementeren. (implementeren en operationaliseren) | | | - BC
| De student kan handmatige en computerondersteunde sterkteberekeningen maken van balken en kolommen in beton, staal en hout. | | - DC
| DC-M8 - kan kennis en vaardigheden kritisch evalueren om op basis hiervan eigen denken en handelen bij te sturen. (kritisch reflecteren) | | | - BC
| De student kan de resultaten van zijn berekeningen kritisch evalueren en bijsturen waar nodig. | - EC
| EC4 - De Master in de industriële wetenschappen: bouwkunde beoordeelt en maakt een verantwoorde selectie van kwalitatieve ontwerp en -uitvoeringsmethoden rekening houdend met budget, duurzaamheid, veiligheid, ergonomische aspecten en innovatieve technologieën. | | - DC
| DC-M1 - heeft kennis van de basisbegrippen, structuur en samenhang. (kennis bezitten) | | | - BC
| De student kan de Europese berekeningsnormen voor het ontwerp van beton-, staal-, hout- en metselwerkconstructies (resp. Eurocode 2, Eurocode 3, Eurocode 5 en Eurocode 6) inclusief funderingen (Eurocode 7) bestuderen en toepassen. | | - DC
| DC-M2 - heeft inzicht in de basisbegrippen en methodes. (begrijpen) | | | - BC
| De student kan de Europese berekeningsnormen voor het ontwerp van beton-, staal-, hout- en metselwerkconstructies (resp. Eurocode 2, Eurocode 3, Eurocode 5 en Eurocode 6) inclusief funderingen (Eurocode 7) bestuderen en toepassen. | | | - BC
| De student kan Europese normen inzake belastingen en belastingcombinaties (resp. Eurocode 1 en Eurocode 0) toepassen. | | - DC
| DC-M4 - kan informatie opzoeken, meten of verzamelen en correct refereren. (data verwerven) | | | - BC
| De student kan technische documenten inzake bouwmaterialen opzoeken en verwerken. | | - DC
| DC-M6 - kan methodes selecteren en gefundeerde keuzes maken om problemen op te lossen of oplossingen te ontwerpen. (oplossen en ontwerpen) | | | - BC
| De student kan handmatige en computerondersteunde sterkteberekeningen maken van balken en kolommen in beton, staal en hout. | | - DC
| DC-M7 - kan geselecteerde methodes en hulpmiddelen aanwenden om oplossingen en ontwerpen te implementeren. (implementeren en operationaliseren) | | | - BC
| De student kan handmatige en computerondersteunde sterkteberekeningen maken van balken en kolommen in beton, staal en hout. | | - DC
| DC-M8 - kan kennis en vaardigheden kritisch evalueren om op basis hiervan eigen denken en handelen bij te sturen. (kritisch reflecteren) | | | - BC
| De student kan de resultaten van zijn berekeningen kritisch evalueren en bijsturen waar nodig. | - EC
| EC5 - De Master in de industriële wetenschappen: bouwkunde kan nieuwbouw- en renovatieprojecten beoordelen op hun kwaliteit, veiligheid, bouwfysisch comfort en duurzaamheid. | | - DC
| DC-M1 - heeft kennis van de basisbegrippen, structuur en samenhang. (kennis bezitten) | | | - BC
| De student kan de Europese berekeningsnormen voor het ontwerp van beton-, staal-, hout- en metselwerkconstructies (resp. Eurocode 2, Eurocode 3, Eurocode 5 en Eurocode 6) inclusief funderingen (Eurocode 7) bestuderen en toepassen. | | - DC
| DC-M2 - heeft inzicht in de basisbegrippen en methodes. (begrijpen) | | | - BC
| De student kan de Europese berekeningsnormen voor het ontwerp van beton-, staal-, hout- en metselwerkconstructies (resp. Eurocode 2, Eurocode 3, Eurocode 5 en Eurocode 6) inclusief funderingen (Eurocode 7) bestuderen en toepassen. | | | - BC
| De student kan Europese normen inzake belastingen en belastingcombinaties (resp. Eurocode 1 en Eurocode 0) toepassen. | | - DC
| DC-M4 - kan informatie opzoeken, meten of verzamelen en correct refereren. (data verwerven) | | | - BC
| De student kan technische documenten inzake bouwmaterialen opzoeken en verwerken. | | - DC
| DC-M6 - kan methodes selecteren en gefundeerde keuzes maken om problemen op te lossen of oplossingen te ontwerpen. (oplossen en ontwerpen)
| | | - BC
| De student kan handmatige en computerondersteunde sterkteberekeningen maken van balken en kolommen in beton, staal en hout. | | - DC
| DC-M7 - kan geselecteerde methodes en hulpmiddelen aanwenden om oplossingen en ontwerpen te implementeren. (implementeren en operationaliseren) | | | - BC
| De student kan handmatige en computerondersteunde sterkteberekeningen maken van balken en kolommen in beton, staal en hout. | | - DC
| DC-M8 - kan kennis en vaardigheden kritisch evalueren om op basis hiervan eigen denken en handelen bij te sturen. (kritisch reflecteren) | | | - BC
| De student kan de resultaten van zijn berekeningen kritisch evalueren en bijsturen waar nodig. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Situering in het curriculum/leerdomein Dit opleidingsonderdeel maakt deel uit van het leerdomein Gebouwen en vormt er het sluitstuk van.
|
|
|
In project stabiliteit maakt de studenten in een team een volledige stabiliteitsstudie van een bouwconstructie inclusief funderingen, in verschillende constructiematerialen, rekening houdend met de geldende Europese berekeningsnormen. De eerder vergaarde kennis in de opleidingsonderdelen rond dimensioneren en bouwmaterialen moeten zij hier toepassen op een casus. De student kan de algemene stabiliteit verzekeren en kan de verschillende onderdelen dimensioneren. Naast het ontwerp van de draagconstructie kent de student ook verschillende afwerkingsmaterialen en hun toepassingsgebied. In project stabiliteit worden de studenten geconfronteerd met een totaalproject. Er wordt aandacht besteed aan alle facetten die bij het ontwerp en de uitwerking van een bouwwerk aan bod komen zoals het structureel ontwerp, de belastingen, het modelleren en de detailtekeningen. De studenten zullen in groepjes een oplossing voor het project naar voor schuiven.
|
|
|
|
|
|
|
Project ✔
|
|
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
Verslag ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 80 % |
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 10 % |
|
|
|
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 10 % |
|
|
Andere (Engels) | for process |
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | De studenten krijgen de kans om een verbeterd eindverslag in te dienen. |
|
|
|
Toelichting (Engels) | Students are given the opportunity to submit an improved final report. |
|
|
|
|
 
|
Opmerkingen |
|
Relatie met werkveld De student kan een stabiliteitsstudie inclusief fundering uitvoeren en een rekennota opstellen voor een constructie op basis van de Eurocodes en nationale normen.
Relatie met onderzoek Een van de belangrijke domeinen binnen de onderzoeksgroep (CERG) bouwkunde is de stabiliteit van constructies. Dit vereist natuurlijk een goede basiskennis van het gedrag en ontwerp van structuren. Deze ervaring wordt gebruikt om een up-to-date onderwijs in dit vakgebied aan te bieden. |
|
|
|
|
|
| exchange industriële wetenschappen | Keuze | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
|
|
Situering in het curriculum/leerdomein Dit opleidingsonderdeel maakt deel uit van het leerdomein Gebouwen en vormt er het sluitstuk van.
|
|
|
In project stabiliteit maakt de studenten in een team een volledige stabiliteitsstudie van een bouwconstructie inclusief funderingen, in verschillende constructiematerialen, rekening houdend met de geldende Europese berekeningsnormen. De eerder vergaarde kennis in de opleidingsonderdelen rond dimensioneren en bouwmaterialen moeten zij hier toepassen op een casus. De student kan de algemene stabiliteit verzekeren en kan de verschillende onderdelen dimensioneren. Naast het ontwerp van de draagconstructie kent de student ook verschillende afwerkingsmaterialen en hun toepassingsgebied. In project stabiliteit worden de studenten geconfronteerd met een totaalproject. Er wordt aandacht besteed aan alle facetten die bij het ontwerp en de uitwerking van een bouwwerk aan bod komen zoals het structureel ontwerp, de belastingen, het modelleren en de detailtekeningen. De studenten zullen in groepjes een oplossing voor het project naar voor schuiven. Elke groep gebruikt een ander constructiemateriaal.
|
|
|
|
|
|
|
Project ✔
|
|
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
Verslag ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 80 % |
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 10 % |
|
|
|
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 10 % |
|
|
Andere (Engels) | for process |
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | De studenten krijgen de kans om een verbeterd eindverslag in te dienen. |
|
|
|
Toelichting (Engels) | Students are given the opportunity to submit an improved final report. |
|
|
|
|
 
|
Opmerkingen |
|
Relatie met werkveld De student kan een stabiliteitsstudie inclusief fundering uitvoeren en een rekennota opstellen voor een constructie op basis van de Eurocodes en nationale normen.
Relatie met onderzoek Een van de belangrijke domeinen binnen de onderzoeksgroep (CERG) bouwkunde is de stabiliteit van constructies. Dit vereist natuurlijk een goede basiskennis van het gedrag en ontwerp van structuren. Deze ervaring wordt gebruikt om een up-to-date onderwijs in dit vakgebied aan te bieden. |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|