Français des affaires avancé (4848) |
Onderwijstaal : Nederlands |
Studiepunten: 3,0 | | | Periode: semester 2 (3sp) | | | 2de Examenkans1: Ja | | | Eindcijfer2: Numeriek |
| Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
Groep 484825 |
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
|
|
|
Français des affaires (4682)
|
3.0 stptn |
|
|
|
Concreet moet een student het niveau Threshold (B1 volledig) en Vantage (B2 gedeeltelijk) van het (Gemeenschappelijk) Europees Referentiekader (voor Moderne Vreemde Talen) - (G)ERK(T)1 bereikt hebben voor de domeinspecifieke inhouden die aan bod kwamen binnen Français des affaires. Dit houdt voornamelijk in verstaan en produceren binnen de omgevingscontexten (afspraken maken, bedrijf situeren, eerste professionele ontmoeting, bedrijfspresentatie...) die voorafgaan aan de zakelijke gesprekken op managementniveau. Ook dienen de studenten reeds enige noties te hebben van cultuurverschillen, zoals deze geïntegreerd werden in het opleidingsonderdeel Français des affaires. Aan het einde van de opleiding Français des affaires avancé moeten de studenten vervolgens de terminologie, de discursieve elementen en de culturele aspecten van de communicatie met Franstalige zakenpartners beheersen zodat ze in staat zijn zakelijke gesprekken op managementniveau te voeren binnen deze fasen van de handelstransactie. In deze communicatieve contexten moeten de studenten ook zoveel mogelijk grammaticale correctheid bereiken. Deze inhouden beheersen de studenten op het niveau Vantage - B2 (voor luister – lees – gespreksvaardigheid) van het Europees Referentiekader. 1 Gemeenschappelijk Europees Referentiekader voor Moderne Vreemde Talen: Leren, Onderwijzen, Beoordelen, Nederlandse Taalunie, 2006 (ISBN-10: 90-70593-08-4).
|
|
|
Dit opleidingsonderdeel bouwt verder op Français des affaires, waarin de basiscompetenties op het vlak van communicatie in zakelijke contexten ingeoefend werden. De student leert vlot communiceren binnen die fasen van de handelstransactie waarmee hoger kaderpersoneel (frequent) geconfronteerd wordt. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat voor deze personeelscategorie vooral de mondelinge vaardigheden uiterst belangrijk zijn. Daarom gaat een bijzondere aandacht uit naar offerte-onderhandelingen en klachtenbehandeling in telefoon- en face-to-face gesprekken. Dergelijke gespreksvaardigheid vergt niet enkel specifieke lexicale en inhoudelijke kennis maar tevens vaardigheid op het vlak van onderhandelen. Hierbij wordt de student expliciet gewezen op verschillen tussen zijn eigen (Vlaamse) cultuur en deze van zijn francofone gesprekspartner. De vijf taalvaardigheden komen aan bod in dit opleidingsonderdeel: luister-, lees-, spreek-, schrijf- en in het bijzondergespreksvaardigheid.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
Semester 2 (3,00sp) Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | In de tweede examenkans wordt het mondeling examen volledig opnieuw
geëvalueerd.
Dit geldt dus ook voor studenten die tijdens de eerste examenkans een
code A kregen als eindscore. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Horemans K., Français des affaires avancé, syllabus beschikbaar in de blackboard-leeromgeving. |
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
Leerwoordenboeken Français des affaires : Binon J., Van Dyk J. & Verlinde S., Dictionnaire contextuel du français économique (DICOFE) : tome A (L’entreprise), tome B (Le commerce) et tome C (Les finances), Antwerpen-Apeldoorn, Garant, 2000 (of recenter).
Referentiewerken grammatica:
-
- De Clercq F. & Raes M.-A., Grammaire trajet : Édition revue. Franse basisgrammatica voor Nederlandstaligen, Kalmthout, Pelckmans, 2021.
- De Spiegeleer J., Sinjan R. & H. Weekers, Grammaire 2000, Mechelen, Plantyn, 2012 (of recenter).
- Clijsters W. & M. Verjans, Bescherelle, De kunst van het vervoegen, Paris, Didier Hatier, 2015 (of recenter).
|
|
|
Eindcompetenties bachelor in de toegepaste economische wetenschappen
|
- EC
| EC 01: De bachelor TEW bouwt zelfsturend kennis op met het oog op levenslang leren. (Zelfsturing en ondernemerszin) | - EC
| EC 04: De bachelor TEW communiceert binnen een bedrijfscontext helder en correct in de opleidingstaal en tenminste 2 andere talen. (Communiceren) | - EC
| EC 05: De bachelor TEW communiceert binnen een bedrijfscontext schriftelijk en mondeling en indien nodig met visuele ondersteuning. (Communiceren) |
|
|
|
master in de toegepaste economische wetenschappen
|
- EC
| EC 01: De master TEW past verworven kennis zelfstandig toe. (Zelfsturing en ondernemingszin) | - EC
| EC 04: De master TEW werkt samen in een team en toont leiderschapsvaardigheden met het oog op de multidisciplinaire benadering van een bedrijfseconomisch probleem. (Samenwerken in teamverband) | - EC
| EC 05: De master TEW communiceert helder en correct schriftelijk en mondeling, binnen een bedrijfs- en academische context, en indien nodig aangevuld met visuele ondersteuning. (Communiceren) |
|
|
|
bachelor handelsingenieur
|
- EC
| EC 01: De bachelor HI bouwt zelfsturend kennis op met het oog op levenslang leren. (Zelfsturing en ondernemingszin) | - EC
| EC 04: De bachelor HI communiceert binnen een bedrijfscontext helder en correct in de opleidingstaal en tenminste 2 andere talen. (Communiceren) | - EC
| EC 05: De bachelor HI communiceert binnen een bedrijfscontext schriftelijk en mondeling en indien nodig met visuele ondersteuning. (Communiceren) |
|
|
|
bachelor handelsingenieur in de beleidsinformatica
|
- EC
| EC 01: De bachelor BI bouwt zelfsturend kennis op met het oog op levenslang leren. (Zelfsturing en ondernemingszin) | - EC
| EC 04: De bachelor BI communiceert binnen een bedrijfscontext helder en correct in de opleidingstaal en tenminste 2 andere talen. (Communiceren) | - EC
| EC 05: De bachelor BI communiceert binnen een bedrijfscontext schriftelijk en mondeling en indien nodig met visuele ondersteuning. (Communiceren) |
|
|
|
master handelsingenieur in de beleidsinformatica
|
- EC
| EC 01: De master BI past verworven kennis zelfstandig toe. (Zelfsturing en ondernemingszin) | - EC
| EC 04: De master BI werkt samen in een divers team en toont leiderschapsvaardigheden, met het oog op een multidisciplinaire benadering van een bedrijfseconomisch probleem. (Samenwerken in teamverband) | - EC
| EC 05: De master BI communiceert helder en correct schriftelijk en mondeling, binnen een bedrijfs- en academische context, en indien nodig aangevuld met visuele ondersteuning. (Communiceren) |
|
|
|
master handelsingenieur
|
- EC
| EC 01: De master HI past verworven kennis zelfstandig toe. (Zelfsturing en ondernemingszin) | - EC
| EC 04: De master HI werkt samen in een divers team en toont leiderschapsvaardigheden, met het oog op een multidisciplinaire benadering van een bedrijfseconomisch probleem. (Samenwerken in teamverband) | - EC
| EC 05: De master HI communiceert helder en correct schriftelijk en mondeling, binnen een bedrijfs- en academische context, en indien nodig aangevuld met visuele ondersteuning. (Communiceren) |
|
|
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
Aangeboden in | Tolerantie3 |
2de masterjaar handelsingenieur in de beleidsinformatica
|
J
|
3de bachelorjaar handelsingenieur in de beleidsinformatica keuze
|
J
|
3de bachelorjaar handelsingenieur keuze
|
J
|
3de bachelorjaar in de toegepaste economische wetenschappen keuze
|
J
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.
|
|