Digitale onderzoeksmethoden (4968)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. Cato WAETERLOOS 
  
Lid van het onderwijsteam :Mevrouw Fran GEYS 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 6,0
  
Periode: semester 2 (6sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Examencontract: niet mogelijk


 
Volgtijdelijkheid
 
   Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
 
 
Advies De student wordt geadviseerd om volgende opleidingsonderdelen te hebben gevolgd in een voorgaande onderwijsperiode: 4873 Kwalitatieve onderzoeksmethoden en 48 70 Kwantitatieve onderzoeksmethoden.

Begincompetenties

Basiskennis omtrent kwantitatieve en kwalitatieve methoden.



Inhoud

In dit opleidingsonderdeel leren studenten om sociaal-theoretisch te reflecteren over en gebruik te maken van digitale methodes voor sociaal-wetenschappelijk onderzoek. Dit verwijst naar methodes waarmee we inzicht bekomen in de online en offline sociale wereld, op basis van dataficatie die tot stand komen tijdens de sociale interactie en communicatie via digitale technologieën.



Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Casussessie  
Hoorcollege  


Evaluatie

Semester 2 (6,00sp)

Evaluatievorm
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode50 %
Huiswerktaken
Portfolio
Schriftelijk examen50 %
Gesloten-boek
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen)
VoorwaardenEen student moet minimum een 10/20 behalen op elke deelevaluatie om te kunnen slagen op het opleidingsonderdeel. Onder deelevaluaties verstaan we 1) het geheel van evaluaties tijdens de onderwijsperiode en 2) de evaluatie tijdens de examenperiode. Eventuele resultaten op aanwezigheid of voorbereiding tellen mee als deel van de evaluaties tijdens de onderwijsperiode.
GevolgEen student die op één (of beide) deelevaluaties een lager cijfer dan 10/20 behaalt, krijgt als cijfer het rekenkundig gemiddelde, met een maximum van 9/20 voor het vak.
Extra info

De schriftelijke evaluatie tijdens de examenperiode is (mogelijk) een
on-campus computerexamen op de eigen computer van de student.


Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Neen
Toelichting evaluatievorm Om voor het opleidingsonderdeel te kunnen slagen dienen studenten zowel
op de evaluatie van de onderwijsperiode als die van de examenperiode
geslaagd te zijn. Indien een student geslaagd is voor evaluatie tijdens
onderwijsperiode en niet slaagt voor het examen, herneemt de student
enkel het examen, de punten van de onderwijsperiode blijven behouden.
Indien een student niet slaagt voor de evaluatie tijdens de
onderwijsperiode dan krijgt de student hiervoor een vervangopdracht.
Het cijfer behaald op de voorbereiding van de casussessies (5%) blijft
behouden in het cijfer van de onderwijsperiode (niet herkansbaar).
 

Verplicht studiemateriaal
 

Het studiemateriaal zal via het leerplatform Blackboard beschikbaar worden gesteld:

  • Reader met wetenschappelijke literatuur
  • Powerpointpresentaties van de hoorcolleges en casussessies
  • Bijkomende materialen (zoals links naar video’s, websites en andere documentatie omtrent digitale onderzoeksmethoden).


Eindcompetenties
bachelor in de sociale wetenschappen
  •  EC 
  • De afgestudeerde bachelor in de sociale wetenschappen beschikt over de nodige kwantitatieve, kwalitatieve en digitale methodologische vaardigheden om sociaalwetenschappelijk onderzoek onder begeleiding op te zetten en uit te voeren.

     
  •  DC 
  • De student beheerst de basisvaardigheden van het werken met software en tools voor onderzoek op basis van digitale methoden.
     
  •  DC 
  • De student beschikt over de vaardigheden om een onderzoeksplan uit te werken en te motiveren op basis van digitale onderzoeksmethoden.
  •  EC 
  • De afgestudeerde bachelor in de sociale wetenschappen houdt rekening met sociale en ethische normen in het eigen denken en handelen, op basis van een open, integere en kritische wetenschappelijke houding en een maatschappelijk verantwoordelijkheidsbesef.

     
  •  DC 
  • De student hanteert strikt de regels van wetenschappelijke integriteit tijdens zelfstandige onderzoeksopdrachten op basis van digitale onderzoeksmethoden.
     
  •  DC 
  • De student houdt rekening met en reflecteert kritisch over ethische overwegingen en deontologische regels binnen het onderzoek op basis van digitale onderzoeksmethoden.
  •  EC 
  • De afgestudeerde bachelor in de sociale wetenschappen kan een valide sociaalwetenschappelijke onderzoeksvraag formuleren, door theorie(ën) toe te passen op een goed afgebakend maatschappelijk vraagstuk, dit te kaderen binnen de bredere maatschappelijke en wetenschappelijke relevantie.

     
  •  DC 
  • De student is in staat om een complexe communicatiewetenschappelijke vraagstelling om te zetten naar een probleem dat kan onderzocht worden door middel van digitale onderzoeksmethoden.
     
  •  DC 
  • De student kan een duidelijke probleemstelling en relevante onderzoeksvragen formuleren, toegepast op een goed afgebakend communicatiewetenschappelijk vraagstuk omtrent digitalisering dat via digitale onderzoeksmethoden onderzocht kan worden.
  •  EC 
  • De afgestudeerde bachelor in de sociale wetenschappen kan mondeling, schriftelijk en visueel rapporteren over wetenschappelijk onderzoek op een onderbouwde, coherente en overtuigende wijze.

     
  •  DC 
  • De student voert een helder (schriftelijk, mondeling en/of visueel) wetenschappelijk betoog. Hierbij hanteert de student een correct, academisch taalgebruik en gebruikt de nodige visualisatie technieken om resultaten weer te geven op basis van digitale onderzoeksmethoden.
  •  EC 
  • De afgestudeerde bachelor in de sociale wetenschappen kan sociaalwetenschappelijke onderzoeksmethoden toepassen en resultaten aanwenden om maatschappelijke uitdagingen en concrete beleidsvraagstukken te analyseren en aan te pakken, met focus op digitalisering, diversiteit en/of democratie.

     
  •  DC 
  • De student kan digitale onderzoeksmethoden toepassen en resultaten aanwenden om maatschappelijke uitdagingen en concrete (beleids)vraagstukken omtrent digitalisering te analyseren en aan te pakken.
 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
3 ba major Communicatiewetenschappen (digitalisering) met minor Bestuurskunde (democratie ) J
3 ba major Communicatiewetenschappen (digitalisering) met minor Sociologie (diversiteit) J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.